Jongens toch...Wat een geneuzel zeg...En nog steeds heeft de ts geen antwoord. Ik heb nog geen fatsoenlijke fysische beschouwing voorbij zien komen en dat terwijl er hier ergens een mod rondloopt die een jaartje onder mij zit van de studie natuur-en sterrenkunde...

Maar laat ik een poging wagen ts:
Het geschetste probleem kun je met de mechanica die wij in het 1e jaar krijgen oplossen. Nou weet ik niet wat je exacte kennis van de mechanica van Newton is, dus ik hoop dat dit een beetje duidelijk wordt. We beginnen met een aantal randvoorwaarden/versimpelingen:
- De totale impuls (p=mv) van het systeem is behouden;
- Het gaat hier om een elastische botsing;
- Dus de totale kinetische energie (en totale impuls) voor en na de botsing zijn gelijk;
- Er zijn geen extra invloeden van buitenaf;
Ok, puntje 3) gebruiken we nu om aan ons 2D-systeem te kunnen rekenen. We kiezen een coordinaatsysteem die het ons makkelijk maakt om de berekeningen uit te voeren. (Want welk stelsel je ook kiest, de fysica blijft hetzelfde.) We gaan er van uit dat bal #2 stil ligt en bal #1 aan komt rollen met een beginsnelheid. En er moet ook nog eea gelabeld worden. Alles voor de botsing labelen we met "i" en alles na de botsing met "f". Verder heeft bal #1 een massa m
1 en een snelheid v
1 en bal #2 natuurlijk een massa m
2 en snelheid v
2. Verder labelen we ook nog de x en y componenten.
Zo dat was het inleidende bla, nu de fysica:
Zoals ik al zei gebruiken we punt 3) om wat kwantitatiever te werk te gaan: Eerst impulsbehoud invullen in de x component:
m
1v
1ix + m
2v
2ix = m
1v
1fx + m
2v
2fx
Vervolgens voor de y-component:
m
1v
1iy + m
2v
2iy = m
1v
1fy + m
2v
2fy
Nu vullen we de rvw'n in (en kijk daarbij naar het bijgevoegde plaatje voor een situatieschets):
Mmm, zie nu de brakke kwaliteit. Ok, bij dat vage gedeelte van de blauwe bal rechts moet v
1f sin0 (kan geen theta maken..

) staan.
m
1v
1i = m
1v
1f cos(theta) + m
2v2
1f cos(phi) (A)
0 = m
1v
1f sin(theta) - m
2v2
1f sin(phi) (B )
Gebruik makend van simpele gonio:
sin(theta) = v
1fy / v
1f
cos(theta) = v
1fx / v
1f
En idem voor sin(phi), cos(phi)
En aangezien onze botsing elastisch was kunnen we ook energiebehoud invullen:
0.5m
1v
21i = 0.5m
1v
21f + 0.5m
2v
22f (C)
Zo, we zijn er bijna, nog even doorbijten...
Nu moeten we nog de beginsnelheid van bal #1 weten en beide massa's. En dan hebben we nu in principe 3 vergelijkingen (A,B en C) met 4 onbekenden. Maar aangezien je de hoeken al had (je moet nog wel corrigeren voor het coordinaatsysteem wat we nu gebruikt hebben) weet je de banen van de ballen. Ik hoop dat ik geen foutjes heb gemaakt en dat het een beetje duidelijk is. De syntax laat denk ik wel wat te wensen over... Het invullen laat ik aan jezelf over. Anders is de lol er een beetje vanaf...

(Zo ging het in mijn 1e jaar ook, denk je het antwoord te hebben, laat die gare zak je het zelf berekenen...maar daardoor snapte je het wel

)
Zo dat was het college voor deze keer. Volgende week zwarte gaten...