Cpu is een erg heethoofd (noob in action :P)

Pagina: 1
Acties:

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Hey allemaal,

'k heb een md8080xl (aldi pc) omgezet naar een techsolo tc-70 kast, vooral in de hoop dat het dan ook een stuk koeler zou worden in m'n pc.

Het is deels gelukt, maar de cpu blijft erg warm. Ik heb ook cpu koeler vervangen door arctic cooling: super silent 4 Ultra TC. De temps idle liggen rond de 63 graden('k ben er zelf ook echt niet blij mee) en als ik een game doe gaat hij echt richting de 80 en soms sluit de pc zelfs af omdat hij te heet wordt...

Nu heb ik vanmiddag al een bios update gedaan, maar de temperaturen blijven hetzelfde in speedfan en everest.

Ook heb ik koelpasta aangebracht van arctic( nummer 5), helpt nu nog niet echt veel...

Wat kan ik verder doen om het kouder te krijgen???

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 16:13
weet je wat voor processor er in zit?
Ik denk dat het een Prescott is, deze worden van nature al behoorlijk heet. Gelukkig kunnen ze dit ook hebben.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Volgens mij een Prescot van 3.0 GH

overige temps zijn btw:

Kast(of weet ik veel wat anders): 35 graden

Harde schijf: 30

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:06

AcouSE

Swedish Chef

Dit past beter in Die Hard Overclocking & Cooling. Heb je de faq al doorgelezen?
http://gathering.tweakers..._message/23051081#koeling

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 22:16

Nik

Het is gewoon een Northwood hoor :)

Daarnaast is de videokaart ook een heethoofd, die de kast behoorlijk warm maakt. Deze verwarmt dan ook weer de CPU. Maargoed, wil je goede koeling, zorg dan voor wat gaten in je kast, éénje voorin laag, en een andere in de buurt van je voeding (achterin hoog, dus zo ver mogelijk uit/van elkaar). Een fan erin (80 of 120 mm) en dan één als inlaat, en één als uitlaat. Scheelt een hoop hoor. Die van mij is nu 35*c idle :) Nog iets te warm naar mijn zin, maar dat heeft temaken met de hopopp stof die in de heatsink ligt ;)

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
In de faq staat niet veel nieuws voor mij, de koelpasta heb ik volgens mij wel redelijk goed aangebracht(vanmiddag nog), dun laagje, maar nog 2 of 3 plekjes van +- 1 mm die niks hebben.

Sorry nog voor verkeerd plaatsen...

Edit: Er zit 1 120mm ventilator voorin onder, 1 80 mm achter vlak onder de voeding, en 1 in de zijkant(die ik er nu vanaf heb, ivm warmte).

[ Voor 25% gewijzigd door drooger op 29-10-2005 17:58 ]

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:59
drooger schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:57:
In de faq staat niet veel nieuws voor mij, de koelpasta heb ik volgens mij wel redelijk goed aangebracht(vanmiddag nog), dun laagje, maar nog 2 of 3 plekjes van +- 1 mm die niks hebben.

Sorry nog voor verkeerd plaatsen...

Edit: Er zit 1 120mm ventilator voorin onder, 1 80 mm achter vlak onder de voeding, en 1 in de zijkant(die ik er nu vanaf heb, ivm warmte).
Dat laatste snap ik niet... hier ook een MD8080 trouwens en de proc is idd een northwood, hier wordt de proc met standaard koeling 37-53 graden (met cpuburn) er zitwel een extra harde schrijf in

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Dat laatste snap ik niet
Als ik de zijkant erop heb, gaat volgens speedfan en meer de temperatuur +20 graden. Natuurlijk kunnen de sensoren niet kloppen, maar hoe controleer ik dat?

Het is toch eigenlijk wel zeker dat het aan de cpu ligt, of kan het ook aan voeding ofzo liggen??

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
drooger schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:51:
Volgens mij een Prescot van 3.0 GH

overige temps zijn btw:

Kast(of weet ik veel wat anders): 35 graden

Harde schijf: 30
Presscott tussen de 60 - 70 graden : Nix aan doen, prima zo :)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Nix aan doen, da's lekker simpel.

En hoe moet ik ooit een game gaan doen als een beetje zware game(max payne 2, battlefield 2, noem maar op) er al voor zorgt dat m'n pc uitvalt?

Kan het niet liggen aan de voltages trouwes?

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik vind het allemaal maar vreemd, dat ie zo warm wordt. Mijn ouders hebben ook zo'n medion pc, en die airflow is juist hartstikke goed. De processor wordt gekoeld door frisse lucht van buitenaf, en de warme lucht gaat door de voeding met 12 cm fan onder weer naar buiten. En ik denk dat het verschil van de originele koeler naar zo'n arctic daarom niks uitmaakt, omdat de originele koeler koelde met koele lucht.

Verwijderd

In het geval dat je computer uitval ergens anders mee te maken heeft, en je sensoren niet goed zijn
Houd je hand eens tegen het koelelement van je processor aan. Is het zo heet dat je het nog geen 1sec kan aanraken, dan is 60graden+

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Ik kan hem wel aanraken en ook wel aanblijven voor meer dan paar seconde, dus denk dat die ongeveer rond 30-50 zweeft. Nu komt het probleem meestal al gelijk op de koelpasta liggen, maar 'k denk eerlijk gezegd niet dat daar wat mis mee is, ik zal straks denk ik nog wel even een foto'tje plaatsen...

edit:

Afbeeldingslocatie: http://i27.photobucket.com/albums/c190/drooger31/temperaturen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i27.photobucket.com/albums/c190/drooger31/SV100395.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i27.photobucket.com/albums/c190/drooger31/SV100394.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door drooger op 29-10-2005 19:55 ]

Verwijderd

er staat 1.53 vcore op, is dat bij prescotts standaard niet een stuk lager ? (1.3v)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 20:26 ]

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:10:
[...]

Ik heb zelf een Prescott 3.0 en die loopt stressed nog maar juist op 60°, en is dan nog overklokt tot 3.6 met een standaardkoeling.

Kan het niet zijn dat je te weinig koelpasta gebruikt hebt? Ik had er een heel dun laagje op gedaan en goed opengesmeerd met een latje => temps van 80a90° bij het booten van windows. Heb dan uit frustratie er een dikke laag (toch 1 mm dik) op gespoten (had die artic silver toch gekocht) en de koeler er goed op geduwden toen haalde ie niet overklokt temperaturen van rond de 45°.

Vcore staat normaal op 1.4, maar mag vlotjes tot 1.6 gaan zonder problemen.

• RainofDeath
  • Laatst online: 30-01 15:48

RainofDeath

DYUVSDFJ

[domme-vragen]

Draait de koeler?
Als je er een regelaar hebt tussen zitten, staat die dan voluit of behoorlijk laag?

[/domme-vragen]

Misschien te veel koelpasta? teveel werkt juist als een isolator.
Mischien is de sensor gewoonweg brak, Als je toevallig een huis/tuin en keuken termometer hebt liggen die je niet gebruikt, haal de sensor er is uit en plaats die zo dicht mogelijk ( zonder kortsluiting te maken !!!) bij de processor.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Ik denk dat ik dan eerder te weinig dan te veel koelpasta erop heb, want je ziet alveral verhalen van niet te veel koelpasta erop...

Ik heb m'n cpu koeler op een fan controller aangesloten, en daarop staat hij vrijwel op max. ik zet hem soms ook wel op 7 volt, maar niet constant. Hij draait zelf soms ook even niet als de temperatuur nog wel redelijk is en ik geen zware activiteiten doe, momenteel doet hij dat met speedfan rond 68 graden.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:59
Ik denk dat je probleem goudkleurig is en boven in je kast hangt ...

Als er nu ook nog Qtec op staat weet ik dat voor 99% zeker ;)

Repareren doe je zo.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Denk niet zo zeer dat een brakke voeding (en dat zijn die Q-Tec's idd ook wel, evenals de Sweex Gold series) voor dergelijk hoge temperaturen zorgt. Denk eerder een verkeerd uitgelezen temperatuursensor op het mainboard, of in de proc zelf.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:25:
er staat 1.53 vcore op, is dat bij prescotts standaard niet een stuk lager ? (1.3v)
Dat kan idd een deel van het probleem zijn. Ik zie dat de TS de trotse eigenaar is van een Q-tec Gold voeding (heb mij er vroeger ook één keer aan bezondigd B)). @ TS: heb je je voltages al es gecheckt?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Sine
BredeP schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 23:29:
Denk niet zo zeer dat een brakke voeding (en dat zijn die Q-Tec's idd ook wel, evenals de Sweex Gold series) voor dergelijk hoge temperaturen zorgt. Denk eerder een verkeerd uitgelezen temperatuursensor op het mainboard, of in de proc zelf.
De temps niet nee, maar de hangers waar hij over klaagt wel

Repareren doe je zo.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Klopt wel, q-tec voeding 400w, heb ik toen voor andere pc gekocht zodat ik eindelijk warcraft 3 normaal kon spelen :P

Voltages lijken mij niet echt schrikbarend, maar daar heb ik dan ook geen verstand van, ze staan wel bij de afbeeldingen.

Ik heb wel aan de voeding gedacht als het probleem, maar omdat speedfan e.d. zulke hoge temperaturen aangeeft...

Verkeerde sensoren kan natuurlijk ook, maar hoe kan ik dan ooit op een simpele manier meten hoe warm de processor wordt en dan niet via koelblok, als de koelpasta toch verkeerd zit(niet dik genoeg) zullen die temperaturen dan natuurlijk wel wat verschillen.

Verwijderd

RainofDeath schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:49:
[domme-vragen]

Draait de koeler?
Als je er een regelaar hebt tussen zitten, staat die dan voluit of behoorlijk laag?

[/domme-vragen]

Misschien te veel koelpasta? teveel werkt juist als een isolator.
Mischien is de sensor gewoonweg brak, Als je toevallig een huis/tuin en keuken termometer hebt liggen die je niet gebruikt, haal de sensor er is uit en plaats die zo dicht mogelijk ( zonder kortsluiting te maken !!!) bij de processor.
jaja? hoe wou je dat doen dan?

Verwijderd

zo te zien op 1 van de foto's zie ik dat het een atlas koeler is... die worden standaard niet gebruikt geloof ik voor processoren... misschien is het beter dat je een andere koeler koopt. aan de pasta zal het denk ik niet liggen.

wat je ook kunt doen is waterkoeling kopen :P... maar goed even wat anders zorg dat de ruimte waar je pc staat goed geventileerd is en dat de ruimte achter de computer minstens 40 cm is... zo kan de lucht die van de voeding komt beter weg...

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 09:55 . Reden: vergeten wat te zeggen ]

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:19
Volgensmij pakt je tussenlaag (koelpasta) tussen je processor en de koeler niet goed. Je had deze er toch later opgezet? Heb ik ook laatst gehad met een p4550 3.4 die werd met een Zalman eerst 61 idle, had dus de koelpasta er niet goed opgedaan (want doe koeler moet erdoor goed vast zitten). Heb meteen een nieuw laagje erop gedaan en wordt nu zo'n 52 idle.

Die van jou moet nog veel lager kunnen ik denk zo'n 38 idle mits idd een goede airflow. Aan die voeding kun je veel problemen danken maar deze simpelweg niet. Hij wordt vreselijk warm maar zuigt de lucht echt wel een beetje weg. Daardoor kan je processor nooit zo warm worden.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
zo te zien op 1 van de foto's zie ik dat het een atlas koeler is
Het is een Arctic Cooling en hij wordt gebruikt als het koelblok op een bepaalde temperatuur komt, zit zo'n sensor tussen 2 van die finnen(of is een atlas koeler iets heel anders?)

Ik zal, misschien vanmorgen, even de pc aan houden voor een paar minuten en dan voelen aan de processor en koelblok(natuurlijk wel als hij uitstaat hé)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:28
Over koelpasta: gezien de druk die koelers uitoefenen, kan je bijna niet teveel koelpasta gebruiken. Je kan ook (heel voorzichtig als er geen heatspreader opzit) je koeler een klein beetje draaien als je hem op je proc hebt gezet (maar nog niet vastgezet hebt). Normaal blijft de koeler ook netjes plakken als hij nog niet vastgeclipt is, door een goed dun laagje koelprut.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Ik zeg: brakke sensors... zag even zijn screenshot! 97 graden mobo, cpu -17 en HD 27 graden (dat is overigens wel mooi koel, dus je airflow is top).

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Je kan ook controleren of je koelblok wel helemaal goed aansluit op de CPU... maar daar kom je snel achter... just a thought...

U vraagt, wij antwoorden.

• Sine
drooger schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:45:
Klopt wel, q-tec voeding 400w, heb ik toen voor andere pc gekocht zodat ik eindelijk warcraft 3 normaal kon spelen :P

Voltages lijken mij niet echt schrikbarend, maar daar heb ik dan ook geen verstand van, ze staan wel bij de afbeeldingen.

Ik heb wel aan de voeding gedacht als het probleem, maar omdat speedfan e.d. zulke hoge temperaturen aangeeft...
Doe je zelf een plezier, als je de originele voeding nog hebt, schroef dat ding dan terug, daar zitten standaard FSP voedingen in, en dat zijn zeker geen verkeerde dingen.

Repareren doe je zo.

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Gaat niet, heb de originele voeding niet meer ;)

Zit wel over de Cooler Master Real Power 450w na te denken, maar ben nog even aan't zoeken hoe luid die is.

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58

Bestla

Viking Kvinne

Kan je in je bios zien wat de cpu temps zijn? Bij mij geeft Speedfan en Sandra elke keer weer aan dat de cpu te heet is (idle 70 graden)
Maar kijk ik in het bios (dus afsluiten en weer opstarten -> bios in) dan staat daar dat mijn cpu(idle) maar 37 graden is :?

Specs P4 @3Ghz Northwood (niet overklokt) Met Zalman 7***Cu koelert

120 mm intake
2x 80mm outtake + voeding outtake

Zalman Fatal1ty fs-v7 Graka koelert _/-\o_ @ ATI Radeon 9800XT

[ Voor 17% gewijzigd door Bestla op 30-10-2005 12:17 ]

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Wie heeft je trouwens die Artic koeler aangeraden? Dat ding heet niet voor niets Super Silent; die is gemaakt om stil te koelen, niet koel te koelen. Wel goede koeler, maar niet echt om een heethoofd mee te koelen dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Iet op 30-10-2005 12:26 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 13:51
Hmm ik zeg ook...Brakke Sensoren...damn moet je die waarden op die screenshot zien!...
Misschien is je Mobo inde war? O-) Resetten?
Of anders de sensoren op de een of andere manier uitzetten ofzow?

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
G-SuPRuuB schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 12:26:
Hmm ik zeg ook...Brakke Sensoren...damn moet je die waarden op die screenshot zien!...
Misschien is je Mobo inde war? O-) Resetten?
Of anders de sensoren op de een of andere manier uitzetten ofzow?
Volgens mij geen brakke sensoren, maar worden ze gewoon verkeerd uitgelezen. Hou er wel rekening mee dat het een Medion moederbord is en dat de tempuitleessoftware er niet voor is gemaakt.

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
[...]

Idd onzin mijn 3.0ghz presscott is idle tussen 32 a 35 graden en draait 3.2
Stressed rond de 55 graden
Snap het gedoe ook nooit dat presscott heet wordt...die van mij niet en hij draait met de meegeleverde intel koeler :D
voor de TS ik heb een cheap Q-tec case maar de airflow is wel geweldig...ik heb namelijk 2 80mm fannetjes aan de linker zijkant en 1 achterin. voor de rest geen fans. misschien een idee voor je

en een bios kan de temperaturen verkeerd weergeven, dat deed mijn Award bios laatst ook met mijn Abit AG8, dan is het hopen op een bios update zodat de temperaturen goed worden gecalibreerd zoals ze dat noemen

en btw als je een stille voeding zoekt is de Hiper Type- R 580 mss wel wat voor je die gebruik ik nu ook. En is ideaal

[ Voor 26% gewijzigd door RSD1982 op 30-10-2005 12:49 ]

Verwijderd

lol waarom wordt je cpu zo warm? omdat je die super silent 4 Ultra TC erop hebt gezet. deze preseert minder goed dan je stock koeling! (je leest het goed, de prestaties van die arctic cpu koelers - behalve de Freezer, heb ik zelf ook - zijn minder dan goed dan die van een stock koeling)

oplossing; pleur je stock koeler er weer op, of koop een cpu koeler die prestaties levert in plaats van stilte. (of allebei natuurlijk)

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Dat kan wel zijn, maar volgens mij zou deze koeler het ook moeten koelen. Het scheelt namelijk vrijwel niet zoveel met gewone koeler.

Denk idd dat de voeding de boosdoener is, want die 400w is piekvermogen, en zal rond de 320w effectief zitten. Als je volgens die spanningsmeters op internet al nagaat dat ik min. 300 w nodig heb..

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Topicstarter
Iedereen bedankt met zijn mogelijke oplossing!

Mijn socket zat er niet geweldig goed op en dat zorgde ervoor dat het koelblok en de processor niet goed contact maakten, had ik eerst helemaal niet aan gedacht...

Probeer is nu opgelost en ik zie nu bij speedfan al 48 graden, i.p.v. 66 of 98.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

[...]

Die van mij 3.0ghz @ 3.6ghz loopt idle op 35 en stressed op 44 graden met een Thermalright XP90-C in combo met een Panaflo High industial version Fan :)

Verwijderd

*foutje*

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 17:46 ]

Verwijderd

drooger schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:19:
Iedereen bedankt met zijn mogelijke oplossing!

Mijn socket zat er niet geweldig goed op en dat zorgde ervoor dat het koelblok en de processor niet goed contact maakten, had ik eerst helemaal niet aan gedacht...

Probeer is nu opgelost en ik zie nu bij speedfan al 48 graden, i.p.v. 66 of 98.
Dan heb je nog mazzel dat je cpu het overleefd heeft, op zon manier kunnen ze namelijk echt warm worden en volgens mij schakelt je pc op zon moment niet uit omdat het volgens de sensoren een stuk minder warm is.
Pagina: 1