“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Ik denk dat het een Prescott is, deze worden van nature al behoorlijk heet. Gelukkig kunnen ze dit ook hebben.
Ik wil het er _niet_ over hebben.
overige temps zijn btw:
Kast(of weet ik veel wat anders): 35 graden
Harde schijf: 30
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
http://gathering.tweakers..._message/23051081#koeling
Daarnaast is de videokaart ook een heethoofd, die de kast behoorlijk warm maakt. Deze verwarmt dan ook weer de CPU. Maargoed, wil je goede koeling, zorg dan voor wat gaten in je kast, éénje voorin laag, en een andere in de buurt van je voeding (achterin hoog, dus zo ver mogelijk uit/van elkaar). Een fan erin (80 of 120 mm) en dan één als inlaat, en één als uitlaat. Scheelt een hoop hoor. Die van mij is nu 35*c idle
Sorry nog voor verkeerd plaatsen...
Edit: Er zit 1 120mm ventilator voorin onder, 1 80 mm achter vlak onder de voeding, en 1 in de zijkant(die ik er nu vanaf heb, ivm warmte).
[ Voor 25% gewijzigd door drooger op 29-10-2005 17:58 ]
Dat laatste snap ik niet... hier ook een MD8080 trouwens en de proc is idd een northwood, hier wordt de proc met standaard koeling 37-53 graden (met cpuburn) er zitwel een extra harde schrijf indrooger schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:57:
In de faq staat niet veel nieuws voor mij, de koelpasta heb ik volgens mij wel redelijk goed aangebracht(vanmiddag nog), dun laagje, maar nog 2 of 3 plekjes van +- 1 mm die niks hebben.
Sorry nog voor verkeerd plaatsen...
Edit: Er zit 1 120mm ventilator voorin onder, 1 80 mm achter vlak onder de voeding, en 1 in de zijkant(die ik er nu vanaf heb, ivm warmte).
Als ik de zijkant erop heb, gaat volgens speedfan en meer de temperatuur +20 graden. Natuurlijk kunnen de sensoren niet kloppen, maar hoe controleer ik dat?Dat laatste snap ik niet
Het is toch eigenlijk wel zeker dat het aan de cpu ligt, of kan het ook aan voeding ofzo liggen??
Presscott tussen de 60 - 70 graden : Nix aan doen, prima zodrooger schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:51:
Volgens mij een Prescot van 3.0 GH
overige temps zijn btw:
Kast(of weet ik veel wat anders): 35 graden
Harde schijf: 30
Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje
"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori
En hoe moet ik ooit een game gaan doen als een beetje zware game(max payne 2, battlefield 2, noem maar op) er al voor zorgt dat m'n pc uitvalt?
Kan het niet liggen aan de voltages trouwes?
Verwijderd
Houd je hand eens tegen het koelelement van je processor aan. Is het zo heet dat je het nog geen 1sec kan aanraken, dan is 60graden+
edit:

[ Voor 31% gewijzigd door drooger op 29-10-2005 19:55 ]
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 20:26 ]
Verwijderd
Ik heb zelf een Prescott 3.0 en die loopt stressed nog maar juist op 60°, en is dan nog overklokt tot 3.6 met een standaardkoeling.Rey Nemaattori schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:10:
[...]
Presscott tussen de 60 - 70 graden : Nix aan doen, prima zo
Kan het niet zijn dat je te weinig koelpasta gebruikt hebt? Ik had er een heel dun laagje op gedaan en goed opengesmeerd met een latje => temps van 80a90° bij het booten van windows. Heb dan uit frustratie er een dikke laag (toch 1 mm dik) op gespoten (had die artic silver toch gekocht) en de koeler er goed op geduwden toen haalde ie niet overklokt temperaturen van rond de 45°.
Vcore staat normaal op 1.4, maar mag vlotjes tot 1.6 gaan zonder problemen.
Draait de koeler?
Als je er een regelaar hebt tussen zitten, staat die dan voluit of behoorlijk laag?
[/domme-vragen]
Misschien te veel koelpasta? teveel werkt juist als een isolator.
Mischien is de sensor gewoonweg brak, Als je toevallig een huis/tuin en keuken termometer hebt liggen die je niet gebruikt, haal de sensor er is uit en plaats die zo dicht mogelijk ( zonder kortsluiting te maken !!!) bij de processor.
Ik heb m'n cpu koeler op een fan controller aangesloten, en daarop staat hij vrijwel op max. ik zet hem soms ook wel op 7 volt, maar niet constant. Hij draait zelf soms ook even niet als de temperatuur nog wel redelijk is en ik geen zware activiteiten doe, momenteel doet hij dat met speedfan rond 68 graden.
Als er nu ook nog Qtec op staat weet ik dat voor 99% zeker
Dat kan idd een deel van het probleem zijn. Ik zie dat de TS de trotse eigenaar is van een Q-tec Gold voeding (heb mij er vroeger ook één keer aan bezondigdVerwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:25:
er staat 1.53 vcore op, is dat bij prescotts standaard niet een stuk lager ? (1.3v)
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
De temps niet nee, maar de hangers waar hij over klaagt welBredeP schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 23:29:
Denk niet zo zeer dat een brakke voeding (en dat zijn die Q-Tec's idd ook wel, evenals de Sweex Gold series) voor dergelijk hoge temperaturen zorgt. Denk eerder een verkeerd uitgelezen temperatuursensor op het mainboard, of in de proc zelf.
Voltages lijken mij niet echt schrikbarend, maar daar heb ik dan ook geen verstand van, ze staan wel bij de afbeeldingen.
Ik heb wel aan de voeding gedacht als het probleem, maar omdat speedfan e.d. zulke hoge temperaturen aangeeft...
Verkeerde sensoren kan natuurlijk ook, maar hoe kan ik dan ooit op een simpele manier meten hoe warm de processor wordt en dan niet via koelblok, als de koelpasta toch verkeerd zit(niet dik genoeg) zullen die temperaturen dan natuurlijk wel wat verschillen.
Verwijderd
jaja? hoe wou je dat doen dan?RainofDeath schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:49:
[domme-vragen]
Draait de koeler?
Als je er een regelaar hebt tussen zitten, staat die dan voluit of behoorlijk laag?
[/domme-vragen]
Misschien te veel koelpasta? teveel werkt juist als een isolator.
Mischien is de sensor gewoonweg brak, Als je toevallig een huis/tuin en keuken termometer hebt liggen die je niet gebruikt, haal de sensor er is uit en plaats die zo dicht mogelijk ( zonder kortsluiting te maken !!!) bij de processor.
Verwijderd
wat je ook kunt doen is waterkoeling kopen
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 09:55 . Reden: vergeten wat te zeggen ]
Die van jou moet nog veel lager kunnen ik denk zo'n 38 idle mits idd een goede airflow. Aan die voeding kun je veel problemen danken maar deze simpelweg niet. Hij wordt vreselijk warm maar zuigt de lucht echt wel een beetje weg. Daardoor kan je processor nooit zo warm worden.
Het is een Arctic Cooling en hij wordt gebruikt als het koelblok op een bepaalde temperatuur komt, zit zo'n sensor tussen 2 van die finnen(of is een atlas koeler iets heel anders?)zo te zien op 1 van de foto's zie ik dat het een atlas koeler is
Ik zal, misschien vanmorgen, even de pc aan houden voor een paar minuten en dan voelen aan de processor en koelblok(natuurlijk wel als hij uitstaat hé)
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)
U vraagt, wij antwoorden.
Doe je zelf een plezier, als je de originele voeding nog hebt, schroef dat ding dan terug, daar zitten standaard FSP voedingen in, en dat zijn zeker geen verkeerde dingen.drooger schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:45:
Klopt wel, q-tec voeding 400w, heb ik toen voor andere pc gekocht zodat ik eindelijk warcraft 3 normaal kon spelen
Voltages lijken mij niet echt schrikbarend, maar daar heb ik dan ook geen verstand van, ze staan wel bij de afbeeldingen.
Ik heb wel aan de voeding gedacht als het probleem, maar omdat speedfan e.d. zulke hoge temperaturen aangeeft...
Zit wel over de Cooler Master Real Power 450w na te denken, maar ben nog even aan't zoeken hoe luid die is.
Maar kijk ik in het bios (dus afsluiten en weer opstarten -> bios in) dan staat daar dat mijn cpu(idle) maar 37 graden is
Specs P4 @3Ghz Northwood (niet overklokt) Met Zalman 7***Cu koelert
120 mm intake
2x 80mm outtake + voeding outtake
Zalman Fatal1ty fs-v7 Graka koelert
[ Voor 17% gewijzigd door Bestla op 30-10-2005 12:17 ]
[ Voor 22% gewijzigd door Iet op 30-10-2005 12:26 ]
I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"
Misschien is je Mobo inde war?
Of anders de sensoren op de een of andere manier uitzetten ofzow?
Volgens mij geen brakke sensoren, maar worden ze gewoon verkeerd uitgelezen. Hou er wel rekening mee dat het een Medion moederbord is en dat de tempuitleessoftware er niet voor is gemaakt.G-SuPRuuB schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 12:26:
Hmm ik zeg ook...Brakke Sensoren...damn moet je die waarden op die screenshot zien!...
Misschien is je Mobo inde war?Resetten?
Of anders de sensoren op de een of andere manier uitzetten ofzow?
Idd onzin mijn 3.0ghz presscott is idle tussen 32 a 35 graden en draait 3.2Rey Nemaattori schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:10:
[...]
Stressed rond de 55 graden
Snap het gedoe ook nooit dat presscott heet wordt...die van mij niet en hij draait met de meegeleverde intel koeler
voor de TS ik heb een cheap Q-tec case maar de airflow is wel geweldig...ik heb namelijk 2 80mm fannetjes aan de linker zijkant en 1 achterin. voor de rest geen fans. misschien een idee voor je
en een bios kan de temperaturen verkeerd weergeven, dat deed mijn Award bios laatst ook met mijn Abit AG8, dan is het hopen op een bios update zodat de temperaturen goed worden gecalibreerd zoals ze dat noemen
en btw als je een stille voeding zoekt is de Hiper Type- R 580 mss wel wat voor je die gebruik ik nu ook. En is ideaal
[ Voor 26% gewijzigd door RSD1982 op 30-10-2005 12:49 ]
Verwijderd
oplossing; pleur je stock koeler er weer op, of koop een cpu koeler die prestaties levert in plaats van stilte. (of allebei natuurlijk)
Denk idd dat de voeding de boosdoener is, want die 400w is piekvermogen, en zal rond de 320w effectief zitten. Als je volgens die spanningsmeters op internet al nagaat dat ik min. 300 w nodig heb..
Mijn socket zat er niet geweldig goed op en dat zorgde ervoor dat het koelblok en de processor niet goed contact maakten, had ik eerst helemaal niet aan gedacht...
Probeer is nu opgelost en ik zie nu bij speedfan al 48 graden, i.p.v. 66 of 98.
Die van mij 3.0ghz @ 3.6ghz loopt idle op 35 en stressed op 44 graden met een Thermalright XP90-C in combo met een Panaflo High industial version FanRey Nemaattori schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:10:
[...]
Verwijderd
Dan heb je nog mazzel dat je cpu het overleefd heeft, op zon manier kunnen ze namelijk echt warm worden en volgens mij schakelt je pc op zon moment niet uit omdat het volgens de sensoren een stuk minder warm is.drooger schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:19:
Iedereen bedankt met zijn mogelijke oplossing!
Mijn socket zat er niet geweldig goed op en dat zorgde ervoor dat het koelblok en de processor niet goed contact maakten, had ik eerst helemaal niet aan gedacht...
Probeer is nu opgelost en ik zie nu bij speedfan al 48 graden, i.p.v. 66 of 98.