Toon posts:

Geen SPDIF tussen Gigabyte GA-K8NF-9 en Marantz sr4500?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand over er een compatibiliteits probleem is tussen de digitale uitgang van mijn mobo Gigabyte GA-K8NF-9 (nforce4-4x chipset) en mijn versterker Marantz sr4500?

De digitale SPDIF out van mijn mobo is met een S-line coax tulp-tulp plug aangesloten op een digitale in van mijn versterker.

De analoge out van het mobo werkt prima (vier kanalen), de digitale in van mijn versterker ook (DVD speler met optische kabel).

Als ik door de NVIDIA luidspreker wizard heenloop dan hoor ik bij de analoge test alle speakers, maar de digitale test is niets te horen, welke digitale of analoge input ik op de versterker ook kies. Dus ook geen stereo geluid oid!

In de BIOS is niet aan te zetten behalve AC97 Audio op auto of disabled (staat uiteraard op auto :) )

Is er iemand die deze combo misschien aan de praat heeft gekregen of een suggestie kan doen mbt compatibiliteit?

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
- Let op dat je reciever op de juiste ingang luistert
- Enable S/PDIF doorvoer in je Realtek of NVidia tooltje in de taakbalk

Nu zou je receiver op PCM digital moeten springen, doet hij dat niet, dan stuurt het mobo niet het juiste signaal uit. Je moet dan eens dieper in de software van je geluidskaart graven dan alleen een simpele wizard en zoeken naar instellingen mbt S/PDIF.
Een compitabiliteitsprobleem lijkt me zeer onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk.

Succes ermee! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tim_R op 29-10-2005 20:35 ]

Verwijderd

Je moet op je reciever ook instellen zo kan je bv cd via digitaal en analoog etc doen moet je ff knutselen met de setup!

Verwijderd

Topicstarter
Timmyboy_ schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:35:
- Let op dat je reciever op de juiste ingang luistert
een voor een allemaal geprobeerd
- Enable S/PDIF doorvoer in je Realtek of NVidia tooltje in de taakbalk
het enige programma dat ik hierover kan vinden is de NVmixer. Daarin staat het schuifje SPDIF helemaal open en is hij niet "gemute".
Nu zou je receiver op PCM digital moeten springen, doet hij dat niet, dan stuurt het mobo niet het juiste signaal uit. Je moet dan eens dieper in de software van je geluidskaart graven dan alleen een simpele wizard en zoeken naar instellingen mbt S/PDIF.
De receiver springt niet op PCM, jammer genoeg. Heb jij (of iemand anders) enig idee welke bestanden de config files voor de nforce4 audio sets bevatten? Dan zou ik daar eens kunnen graven...
Je moet op je reciever ook instellen zo kan je bv cd via digitaal en analoog etc doen moet je ff knutselen met de setup!
Dat heb ik inderdaad met op alle mogelijke manieren geprobeerd

Bedankt tot zover!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Post een reply op mijzelf omdat ik wel een stapje verder ben, maar nog niet helemaal af!

Ik heb vanaf de site van Realtek (www.realtek.com.tw) rechtstreeks de AC'97 drivers gedownload en geinstalleerd. Nu kan ik in een menuutje inderdaad de S/PDIF uitgang toewijzen, en voila: de receiver geeft inderdaad PCM en ook geluid.

Laatste issue: het is stereo geluid, terwijl ik natuurlijk hoopte op meer!. Heb ik iets verkeerd begrepen? Ik heb in windows aangegeven dat ik een 5.1 speaker set heb, maar ook als ik een Star Wars Ep. 1 DVD afspeel dan blijft het stereo. Hmmm.

Opgelost: in videoplayer software aangeven dat de output naar SPDIF moet en gaan met de 3D banaan.

Bedankt voor de hulp tweakers, hoop dat deze thread iemand in de toekomst uit de brand zal kunnen helpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 23:22 ]