Situatie is alsvolgt:
[ INTERNET ] - [ VERSATEL MODEM ] - [ LINKYS WRT54G MET DD-WRT FIRMWARE ] - [ CLIENTS ]
Nu wil ik PPTP server opzetten. De Linksys met aangepaste firmware ondersteund dit.
Als ik vanaf een client een VPN opzet met het interne IP-adres van de router werkt dit ook perfect.
Probleem is dat als ik extern een verbinding met mijn PPTP server wil maken dat die niet lukt.
Ik heb in het Versatel modem (die ze leveren bij 20mb adsl2) alle poorten d.m.v. DMZ geforward naar de router WAN-port (192.168.2.2). De IP-configuratie is verder als volgt:
192.168.2.1 - Versatel modem (LAN)
192.168.2.2 - Linksys modem (WAN)
192.168.1.1 - Linksys router (LAN)
192.168.1.2-254 DHCP Clients
En uiteraard hangt er aan het Versatel modem ook nog een WAN IP-adres.
Als PPTP server IP-adres in de Linksys heb ik diverse dingen geprobeerd:
- 192.168.2.2 (leek me logisch dat deze het was)
- 192.168.1.1
- WAN IP-adres
Niks werkt voor buitenaf. Als ik 192.168.1.1 gebruik als PPTP server adres werkt die voor intern wel.
Er lijkt me verder dan ook niks mis met de configuratie van PPTP.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het Versatel modem PPTP niet doorlaat. Maar dat zou me sterk lijken aangezien alle poorten via DMZ worden geforward (dan zou er echt een firewall in moeten zitten die PPTP tegenhoud).
Iemand ideeen? Het versatel modem in bridge mode zetten is geen mogelijkheid.
[ INTERNET ] - [ VERSATEL MODEM ] - [ LINKYS WRT54G MET DD-WRT FIRMWARE ] - [ CLIENTS ]
Nu wil ik PPTP server opzetten. De Linksys met aangepaste firmware ondersteund dit.
Als ik vanaf een client een VPN opzet met het interne IP-adres van de router werkt dit ook perfect.
Probleem is dat als ik extern een verbinding met mijn PPTP server wil maken dat die niet lukt.
Ik heb in het Versatel modem (die ze leveren bij 20mb adsl2) alle poorten d.m.v. DMZ geforward naar de router WAN-port (192.168.2.2). De IP-configuratie is verder als volgt:
192.168.2.1 - Versatel modem (LAN)
192.168.2.2 - Linksys modem (WAN)
192.168.1.1 - Linksys router (LAN)
192.168.1.2-254 DHCP Clients
En uiteraard hangt er aan het Versatel modem ook nog een WAN IP-adres.
Als PPTP server IP-adres in de Linksys heb ik diverse dingen geprobeerd:
- 192.168.2.2 (leek me logisch dat deze het was)
- 192.168.1.1
- WAN IP-adres
Niks werkt voor buitenaf. Als ik 192.168.1.1 gebruik als PPTP server adres werkt die voor intern wel.
Er lijkt me verder dan ook niks mis met de configuratie van PPTP.
Het enige wat ik kan bedenken is dat het Versatel modem PPTP niet doorlaat. Maar dat zou me sterk lijken aangezien alle poorten via DMZ worden geforward (dan zou er echt een firewall in moeten zitten die PPTP tegenhoud).
Iemand ideeen? Het versatel modem in bridge mode zetten is geen mogelijkheid.