Toon posts:

PPTP server doorlaten in Versatel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie is alsvolgt:

[ INTERNET ] - [ VERSATEL MODEM ] - [ LINKYS WRT54G MET DD-WRT FIRMWARE ] - [ CLIENTS ]

Nu wil ik PPTP server opzetten. De Linksys met aangepaste firmware ondersteund dit.
Als ik vanaf een client een VPN opzet met het interne IP-adres van de router werkt dit ook perfect.

Probleem is dat als ik extern een verbinding met mijn PPTP server wil maken dat die niet lukt.
Ik heb in het Versatel modem (die ze leveren bij 20mb adsl2) alle poorten d.m.v. DMZ geforward naar de router WAN-port (192.168.2.2). De IP-configuratie is verder als volgt:

192.168.2.1 - Versatel modem (LAN)
192.168.2.2 - Linksys modem (WAN)
192.168.1.1 - Linksys router (LAN)
192.168.1.2-254 DHCP Clients

En uiteraard hangt er aan het Versatel modem ook nog een WAN IP-adres.

Als PPTP server IP-adres in de Linksys heb ik diverse dingen geprobeerd:

- 192.168.2.2 (leek me logisch dat deze het was)
- 192.168.1.1
- WAN IP-adres

Niks werkt voor buitenaf. Als ik 192.168.1.1 gebruik als PPTP server adres werkt die voor intern wel.
Er lijkt me verder dan ook niks mis met de configuratie van PPTP.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het Versatel modem PPTP niet doorlaat. Maar dat zou me sterk lijken aangezien alle poorten via DMZ worden geforward (dan zou er echt een firewall in moeten zitten die PPTP tegenhoud).

Iemand ideeen? Het versatel modem in bridge mode zetten is geen mogelijkheid.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :(

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:00
Ik heb exact dezelfde configuratie (Versatel Davolink DV-201AMR modem en Linksys WRT54G router) en heb het ook exact op dezelfde manier aangesloten zoals jij hierboven schetst ... maar op deze manier kom ik met geen mogelijkheid op internet met de PC's die op de router zijn aangesloten. Wel krijgt de router op de WAN-poort netjes een IP toebedeeld van het Versatel-modem ... maar verder gebeurt er niet veel. Ook heb ik DMZ ingesteld naar het IP wat de router krijgt toebedeeld, 't werkt nog steeds niet.

Als ik de router via één van de LAN-poorten op het Versatel-modem aansluit werkt het wel maar dat is ook logisch want 't is dan in principe alleen een switch. Het wireless-deel van de router werkt dan niet meer ...

Waar het me echter om gaat is de WPA PSK-mogelijkheid van de Linksys-router, en ik wil die dus erg graag behouden! WPA met Radius-server is absoluut geen optie en WEP enkel en alleen als het echt totaal helemaal op geen enkele manier anders kan :X.

Hoe heb jij dat werkend gekregen? Of werkt dit soms alleen met alternatieve firmware (ook goed trouwens :))?

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter! op 01-11-2005 15:15 ]

Verwijderd

Met VPN heb je 2 type routers.
1 met VPN Passtrough
1 met ingebouwde VPN server

VPN passtrough houdt eigenlijk in dat je wel naar buiten kan met VPN maar wil je de router in zal je poorten moeten openen anders gaat het niet werken met de linksys.
Met VPN server heb je eigen software die dit regelt.

Verwijderd

Topicstarter
Wouter! schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 14:29:
Ik heb exact dezelfde configuratie (Versatel Davolink DV-201AMR modem en Linksys WRT54G router) en heb het ook exact op dezelfde manier aangesloten zoals jij hierboven schetst ... maar op deze manier kom ik met geen mogelijkheid op internet met de PC's die op de router zijn aangesloten. Wel krijgt de router op de WAN-poort netjes een IP toebedeeld van het Versatel-modem ... maar verder gebeurt er niet veel. Ook heb ik DMZ ingesteld naar het IP wat de router krijgt toebedeeld, 't werkt nog steeds niet.

Als ik de router via één van de LAN-poorten op het Versatel-modem aansluit werkt het wel maar dat is ook logisch want 't is dan in principe alleen een switch. Het wireless-deel van de router werkt dan niet meer ...

Waar het me echter om gaat is de WPA PSK-mogelijkheid van de Linksys-router, en ik wil die dus erg graag behouden! WPA met Radius-server is absoluut geen optie en WEP enkel en alleen als het echt totaal helemaal op geen enkele manier anders kan :X.

Hoe heb jij dat werkend gekregen? Of werkt dit soms alleen met alternatieve firmware (ook goed trouwens :))?
Heb je wel zeker weten je modem en router beide in een andere range?
Bijvoorbeeld:

modem: 192.168.1.1
router: 192.168.2.1

Kan je zowel je modem als router pingen?

Bij mij werkt het gewoon zonder problemen. Alleen als ik ze dus in dezelfde IP-range zet levert het problemen op.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 16:42:
Met VPN heb je 2 type routers.
1 met VPN Passtrough
1 met ingebouwde VPN server

VPN passtrough houdt eigenlijk in dat je wel naar buiten kan met VPN maar wil je de router in zal je poorten moeten openen anders gaat het niet werken met de linksys.
Met VPN server heb je eigen software die dit regelt.
Ja, dat hoef je mij niet te vertellen.
De DD-WRT firmware heeft een ingebouwde VPN server (PPTP) en VPN passtrough. Maar dat is voor verbindingen naar buiten.

Aangezien alle poorten in het Versatel modem staan geforward (DMZ) naar de router snap ik niet waarom de verbindngen niet geaccepteerd/doorgelaten worden.