Vreemd: Processor komt tot leven

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 21:13
Verhaaltje:
De computer (van kennis) met de AMD Athlon 1600+ processor ging wel eens kapot.
- Geheugenreepje
- Harde schijf
- Geheugenreepje (alweer)
Indien dat er weer stuk gaat, dan moet hele huis nagekeken worden op elektriciteit.

Maar toch is het huis getroffen door de blikseminslag.

De computer werkte niet meer. De ledjes van MSI gaven aan dat de processor kapot was of niet geinstalleerd is.

Tja: je weet nooit met blikseminslag, dus nieuwe computer (compleet->hp) gekocht.

De getroffen computer mocht iedereen hebben, dus ik mocht deze onderdelen moederbord+procesoor+video+geheugen hebben, omdat de kennis wist dat ik heel vaak werk met de computers.
De rest ging naar de anderen (dus kennisen van mijn kennis, eerst hen en toen ik)

Het wordt vreemder.

Ik weet dat de processor kapot is, goed ik ga ff de processor losmaken/bekijken en moederbord beetje schoonmaken (klein beetje stof).

Ik zet de processor weer terug, ik test ff voor de lol of hoe het gaat met de computer.

WAT BLIJKT HET NOU?!??!?!?!

De processor werkt het gewoon weer goed.

Dus de volgende vragen:

- Hoe kan dat nou met die processor?
- Moest de procesoor ff ademhalen?
- euh.. vreemd gewoon 8)7 |:( :X

Tot slot andere vragen:
Was het verstandig om compleet nieuwe computer te kopen desondanks de blikseminslag?

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-05 16:06
....misschien was de proc niet kapot? Dat is ook een optie natuurlijk :).

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Silver7 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:05:

Was het verstandig om compleet nieuwe computer te kopen desondanks de blikseminslag?
Nee, ik had de boel eerst uitvoerig getest voordat ik zon uitgave had gedaan.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:13

Cyphax

Moderator LNX
lazygun schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:08:
....misschien was de proc niet kapot? Dat is ook een optie natuurlijk :).
Dat zit er dik in, die dingen repareren zichzelf niet (dat zou niet zo slim zijn van AMD).
Misschien is 1 van de onderdelen die je niet hebt gekregen wel kapot gegaan met die blikseminslag.

Saved by the buoyancy of citrus

• Silver7
RoD schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:10:
[...]

Tja.. maar dat had jij processor moeten bestellen, als de processor kapot was, de onderdelen nog verder moest testen?

(ik heb niet alle hardware in huis)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wellicht was de voeding gewoon dood... De +3,3V ofzo kan een behoorlijke optater gekregen hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Aetje op 29-10-2005 17:12 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

• Silver7
Cyphax schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:11:
[...]

Dat zit er dik in, die dingen repareren zichzelf niet (dat zou niet zo slim zijn van AMD).
Misschien is 1 van de onderdelen die je niet hebt gekregen wel kapot gegaan met die blikseminslag.
De onderdelen repareren nooit zichzelf. Ik heb meermalen de comptuer aan en uit gezet. Het blijft aangeven dat de processor kapot was.

Na 3 a 8 weken heb ik teon de processor (vandaag) eruit gehaald en erin gezet en aangezet..

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 20:43

DefLite

Why so serious?

ik heb een soortgelijk ies meegemaakt
ik had een oude pentium2 die proc ging steeds los
en 6 maanden later zou ik hem gaan weggooien (kon geen afscheid nemen)
toen sloot ik hem hem weer aan en hij dee het perfect nu nog :D _/-\o_
best wel weird

• Silver7
Aetje schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:12:
Wellicht was de voeding gewoon dood... De +3,3V ofzo kan een behoorlijke optater gekregen hebben.
Ik gebruik nu de andere voeding....

Maar de voeding gaf wel stroom door, maar neem ik aan dat de procesoor niet goed werkt indien "stroomlijn +3,3V" niet goed doorloopt?

• Silver7
Little_captain schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:14:
ik heb een soortgelijk ies meegemaakt
ik had een oude pentium2 die proc ging steeds los
en 6 maanden later zou ik hem gaan weggooien (kon geen afscheid nemen)
toen sloot ik hem hem weer aan en hij dee het perfect nu nog :D _/-\o_
best wel weird
is dat nou soms gevolg van ontlading van stroom?

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 22:58

Coldcat

HODL

Ik had hetzelfde met die MSI ledjes. Gaf aan dat mijn CPU kapot was maar door een speciale manier resetten/aandrukken kon ik hem toch laten opstarten.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Verwijderd

Even een vraagje was het een MSI plank uit de K7 serie? Zo ja dan kan het zijn dat je condensatoren het begeven hebben al dan niet door de blikseminslag, dat zijn namelijk dé typische symtomen van MSI K7T, processor goed maar de diagnose lampjes geven aan dat ie stuk is...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 11:17 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Silver7 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:13:
[...]

De onderdelen repareren nooit zichzelf. Ik heb meermalen de comptuer aan en uit gezet. Het blijft aangeven dat de processor kapot was.

Na 3 a 8 weken heb ik teon de processor (vandaag) eruit gehaald en erin gezet en aangezet..
Waar zie je dan staan dat het de processor is? Een systeem dat niet boot hoeft niet per se een dooie cpu te hebben, dat kan van alles zijn.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 22:58

Coldcat

HODL

De lampjes van je MSI mobo.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 11:16:
Even een vraagje was het een MSI plank uit de K7 serie? Zo ja dan kan het zijn dat je condensatoren het begeven hebben al dan niet door de blikseminslag, dat zijn namelijk dé typische symtomen van MSI K7T, processor goed maar de diagnose lampjes geven aan dat ie stuk is...
soldeerbout opwarmen en condensatoren vervangen. Je hebt bijna gratis een extra servertje.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 30-10-2005 11:34 ]

Verwijderd

Ik denk dat de enige conclusie die je kunt trekken is dat je die lampjes gewoon niet moet vertrouwen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die dingen zijn net zo betrouwbaar als iedere ander port80 debugger. Ze kunnen je een heel eind op de goede weg helpen, maar een defecte bioschip kan eenzelfde code laten zien als een defect cpu. Dus wat dat betreft moet je daar nooit blind op vertrouwen, maar op basis hiervan gaan troubleshooten.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik had laats ook zo iets was een mobo aan het in bouwen alles ier in zitten en toen maar ff testen stekker er in en boem een klap uit de voeding. :(
gelijk alles testen(met een andere voeding) niks deed het meer,volgende dag ik denk toch nog één keer proberen voor ik rma en verrek hij deed het weer. :+

Verwijderd

Dat kan goed, bepaalde componenten zijn zo opgebouwd dat ze zichzelf uitschakelen bij bepaalde problemen en dan een tijdje niet thuis geven. Ik had ook ooit een A-Openvoeding die niet zo goed tegen ongeaarde contactdozen kon. Als je hem daarop aansloot liet hij de PC willekeurig crashen, heel leuk allemaal. Daarna kon je de PC ook niet meer opstarten, tenzij je ~anderhalf uur wachtte. Blijkbaar was de interne electronica van de voeding dan weer voldoende op adem om weer te werken.

Maar in dit geval gaat dat natuurlijk niet op. Processoren hebben dat niet. Het is aannemelijk dat je het verkeerde component hebt verdacht van een defect.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 12:10 ]

Verwijderd

Ik weet dat de processor kapot is, goed ik ga ff de processor losmaken/bekijken en moederbord beetje schoonmaken (klein beetje stof).
mischien zat er ook een beetje stof bij de processor/moederbord aansluiting waardoor deze geen goed contact maakte? en dus aangaf dat de boel stuk was...

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:05
Heb ik hier met twee oude pc's een Pentium 1 en 2.

Als je de computer binnen 1 minuut weer aanzet dan heb je geen beeld en start hij ook gewoon niet op wacht je keurig eventjes dan werkt hij gewoon en stabiel.

In een computer zit zoals in eerdere post's gemeld wordt electronica wat traag werkt als een soort beveiliging denk ik. Veelal is deze traagheid ongeveer 1 min tot 2 uurtjes. Hangt van het onderdeel af natuurlijk. ;)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 13:29
RoD schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:10:
[...]

Nou ik kan je uit ervaring vertellen dat onderdelen uit een dergelijk systeem maanden later alsnog erg vervelende en niet reproduceerbare problemen kunnen geven.
Ik zou ze dus niet meer gebruiken, anders dan voor test-doeleinden.

Voor wat betreft het probleem van de TS.
Het beste kun je dergelijke systemen helemaal uit elkaar halen en alle componenten even een paar uurtjes rust gunnen. Op die manier kunnen condensatoren ontladen worden (dat kun je enigzins versnellen door 'm weer in antistatische folie in te pakken) en kan alles weer in een bekende toestand komen.

Heel vaak heb je ook dergelijke problemen met vaak de goedkopere voedingen. Even voedingstekkers loshalen en weer aansluiten en het werkt weer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Silver7
TD-er schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 12:28:
[...]

Nou ik kan je uit ervaring vertellen dat onderdelen uit een dergelijk systeem maanden later alsnog erg vervelende en niet reproduceerbare problemen kunnen geven.
Ik zou ze dus niet meer gebruiken, anders dan voor test-doeleinden.

Voor wat betreft het probleem van de TS.
Het beste kun je dergelijke systemen helemaal uit elkaar halen en alle componenten even een paar uurtjes rust gunnen. Op die manier kunnen condensatoren ontladen worden (dat kun je enigzins versnellen door 'm weer in antistatische folie in te pakken) en kan alles weer in een bekende toestand komen.

Heel vaak heb je ook dergelijke problemen met vaak de goedkopere voedingen. Even voedingstekkers loshalen en weer aansluiten en het werkt weer.
Ik zal voortaan grondige controle uitvoeren voordat ik de conclusie trek. Maar de conclusie lag al vast, de computer was getroffen door de blikseminslag. Daarom is het van belang dat het niet meer doet. Als het nog wel doet, dan heb je onzekerheid nog dat de computer over een week of 3 jaar niet meer doet...

p.s. ik laat de computer wel ff zwaar belasten om te kijken of niet instabiel wordt.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-04 15:18

Colan

sucks @ solderen

mijn 2 PC's hebben ook een blikseminslag te verduren gekregen, wel allebei gewoon geaard, de ene bleef heel en van de ander moest alleen de HD vervangen worden...en bij een vriend gebeurde het precies andersom...het kan dus wle raar lopen...maar alles eens schoonmaken, loshalen enz. kan wel eens helpen, je hebt wel geluk gehad dus!

ik heb die ene toevallig vandaag na 6+ jaar trouwe dienst gesloopt en weggedaan...

Simplicity is de bom...

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 00:47

McGryphon

Veul vrouwkes!

hee dat deed mijn P166 ook :D

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Silver7 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:05:
De computer werkte niet meer. De ledjes van MSI gaven aan dat de processor kapot was of niet geinstalleerd is.
De processor werkt het gewoon weer goed.
[search=MSI 4 rode leds]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1