Vastlopende PC

Pagina: 1
Acties:

• Japajoe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 12:50
Hey

Mijn pc loopt constant vast. Ik heb al heelveel dingen geprobeerd en niks helpt dus misschien kunnen jullie mij helpen.
Mijn pc loopt willekeurig vast tijdens gamen, bij het opstarten of bij het internetten om maar een voorbeeld te noemen.

Specs:
Veld Waarde
Computer
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Home Edition
OS Service Pack Service Pack 1
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Computernaam COMPUTERNAAM
Naam gebruiker Hamza

Moederbord
CPU Type Intel Pentium 4, 3000 MHz (15 x 200)
Moederbordnaam MSI MS-7012 (Medion OEM) (3 PCI, 1 AGP, 4 DIMM, Audio, LAN)
Moederbord Chipset Intel Springdale i865PE
Systeemgeheugen 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS Type Award (09/29/03)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm
Video kaart MEDION RADEON 9800XL Secondary (128 MB)
Video kaart MEDION RADEON 9800XL (128 MB)
3D-Versneller ATI Radeon 9800 Pro (R350)
Monitor Medion MD6155AH [17" LCD] (0)
Monitor Medion MD6155AH [17" LCD] (0)

Multimedia
Geluidskaart Intel 82801EB ICH5 - AC'97 Audio Controller [A-2/A-3]

Opslag
IDE apparaat Intel(R) 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
SCSI/RAID apparaat D347PRT SCSI Controller
Harde schijf Medion Flash XL CF USB Device
Harde schijf Medion Flash XL MS USB Device
Harde schijf Medion Flash XL MMC/SD USB Device
Harde schijf Medion Flash XL SM USB Device
Harde schijf ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Optische Station Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
Optische Station PIONEER DVD RW DVR-106D (DVD+RW:4x/2.4x, DVD-RW:4x/2x, DVD-ROM:12x, CD:16x/10x/32x DVD+RW/DVD-RW)
Optische Station SONY DVD-ROM DDU1612 (16x/40x DVD-ROM)
SMART Status harde schijf OK

Partities
C: (NTFS) 76340 MB (59781 MB vrij)
D: (NTFS) 70284 MB (40307 MB vrij)
E: (FAT32) 5989 MB (2132 MB vrij)
Geheugencapaciteit 149.0 GB (99.8 GB vrij)

Invoerapparaten
Toetsenbord Standaardtoetsenbord (101/102 toetsen) of Microsoft Natural PS/2-toetsenbord
Muis HID-compliant muis

Netwerk
Netwerkkaart VIA Rhine III Fast Ethernet Adapter (84.117.22.27)
Modem Creatix V.9X DSP Data Fax Modem

De temp: Voor het vastlopen:
Moederbord: ~40 C
Hdd: ~44 C

Na het vastlopen:
Moederbord: ~50-53 C
Hdd: ~52-56

Eerst dacht ik dat het kwam doordat de pc te heet werd. Dus ik heb alle fans ( die van de CPU en videokaart) schoon gemaakt,tevens ook de Heatsink die op de CPU zit. Dit heeft ook niet geholpen.

Dan maar een format uitvoeren -> Ook niet geholpen
Memtest -> Zegt dat er niks aan de hand is
Hdd test- > zelfde verhaal

Heb tog maar het geheugen verwisseld, heeft ook niet geholpen.
Ook nog geprobeert om de videokaart een tikje achteruit te zetten, ook niet geholpen. Via de helpdesk van medion heb ik een nieuwe Videokaart gehad (dezelfde), heeft ook niet geholpen.
Dacht misschien is wel iets met de software.Dus Virus-scanner/Firewall/Spy-ware scanner en al die dingen heb ik er op losgelaten, geen virus, geen spyware etc.
Ik heb alle draden gechecked,alle kaarten er goed ingedrukt (voorzichtig weliswaar).

Maar niks heeft geholpen, heb ik misschien iets over het hoofd gezien?

Verwijderd

Ik mis de gegevens van je voeding.
Hoe staat het met de voltlijnen? Geven ze voldoende spanning?

De meest voorkomende hardware-oorzaak van vastlopende pc's is de voeding ;)

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:23
Twee andere mogelijke oorzaken:

-Drivers
-Firmware

Probeer de laatste drivers te downloaden en kijk of er ook nog updates voor het BIOS is (als je daar aan durft te beginnen). Met een BIOS uit 2003 is de kans groot dat er al updates zijn uitgekomen.

let the past be the past.

• Japajoe
Ik heb alle drivers geinstalleerd. De juiste bios versie heb ik nog niet gevonden dus ik zal wel even doorzoeken.

Mijn voeding is :
350W
5v + 3.3v cannot exceed 210w
5v + 3.3v + 12v cant exceed 340W

Dit staat op mijn voedingbeschermingshulsel.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 21:53

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Hoe oud is de PC en wat zijn de eerste 5 getallen van het MED S/N-nummer op de achterzijde?

• Japajoe
De pc is ongeveer 2 jaar oud.
MD s/n: 11148

Verwijderd

Medion, brrr... Persoonlijk niet al te beste ervaringen met Medion pc's die niet werkten. Ik heb er een paar gehad die stuk voor stuk een kapot moederbord hadden en dan ben je de sjaak als je iets anders wilt dan medion. Zij gebruiken een aantal "eigen" connectoren die waarschijnlijk niet op een standaard moederbord passen (bijvoorbeeld).
Als het mobo kapot is krijg je last van vreemde verschijnselen; pc die op random momenten vastloopt, blauwe schermen en meer van dat.

Als ik je specs zo bekijk heb je 2 dvd rom spelers en een dvd writer? Je hebt er zelf eentje bijgehangen? Voor de rest geen uitbreidingen gedaan tov. de standaard configuratie?
Zou dan best kunnen dat je voeding het niet trekt omdat hij net voldoende was voor de standaard config.
De momenten die je omschrijft waarop ie vastloopt lijken wel momenten waarop de pc harder moet werken.
Heb je ook temps van je cpu en harde schijven trouwens?

• Japajoe
raar dat hij 2x aangeeft dat ik een dvd-speler heb, aangezien het er maar 1 is (en 1 dvd-writer), staat trouwens in de bios dat er maar 2 spelers zijn.

Harde schijf temp staat er bij (hdd), met everest kon ik alleen het moederbord en de harde schijf zien.
De heatsink die op de cpu staat was trouwens koel tot lau na het vastlopen, er zit ook geen stof in of iets dergelijks, ook niet in de fan die er op zit.

Ik had een aantal maanden geleden een extra memorystick gekocht (512mb). Ik heb wel een dual channel bank (4) dus in 2 zitten de medion geheugen sticks(beide 256) en in de andere zit 1 stick van 512 mb. Doordat de pc in de vakantie vol stof zat liep hij ook constant vast. Na de monteur gekomen was, deed alles het weer normaal. Hij zei ook dat het niet werkte om 1 bank leeg te hebben en de andere vol.Dus heb ik die stick er maar uit gehaald en de pc zo gelaten.

En hij loopt ook vast wanneer hij niet hard hoeft te werken bijv bij het internetten of gewoon al bij niks opstarten en de muis gewoon bewegen. Ook bij het Windows Xp startscherm (Welkom bij Windows Xp ofzo iets) loopt hij ook al vast. Ik heb ook nog een scandisk gedaan, daar liep hij ook bij vast.

[ Voor 7% gewijzigd door Japajoe op 01-11-2005 20:33 ]

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 21:53

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Mijn advies: neem contact op met Medion. Grote kans dat de voeding de oorzaak is. Er zit gewoon nog garantie op die kast van je :)

Om even een stapje voor te zijn: ja, je mag aanpassingen verrichten. Zolang je niets beschadigd houd je de garantie op de originele onderdelen in de originele kast...

• Japajoe
Jammer, moet ik w88 tot de monteur van medion langs komt.

Moet ik maar iets anders gaan doen ipv WoW spelen (Wow-addict ;) >:) )

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Heb je je probleem ook als je je kast open laat? En er daarbij een grote ventilator op laat blazen?

If I can't fix it, it ain't broken.

• Japajoe
Het probleem blijft er als ik de klep van de kast afhaal. Thuis heb ik helaas geen ventilator dus ik kan het helaas niet uitproberen.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Je kan even aan je processor koelblok en het koelblok van de videokaart voelen met je vingers (vooral na het vastlopen) om te kijken of die niet erg heet of juist erg koud(is ook niet goed, want dan wordt de warmte niet goed afgevoerd) blijven.

If I can't fix it, it ain't broken.

Pagina: 1