[EL] Batterijen vervangen voor Adapter (4x)

Pagina: 1
Acties:
  • 8.881 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 17:25
Ik heb een schaalmodel gekocht en in elkaar gezet met verlichting erin (een aantal 'bulbjes'). Dit schaalmodel werkt op 3 x 1.5 Volt AA batterijen.

Het probleem is dat de batterijen niet erg lang mee gaan en met nog 3 gelijksoortige modellen onderweg wordt het verwisselen van de batterijen straks een vervelende en dure arbeid. :Z

Mijn idee was dus om de modellen op netstroom aan te sluiten als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://upload.timecapture.nl/file.php?file_id=10&thumbnail=1

Mijn vragen:
  • Kan dit zo met één 4.5v adapter, of denk ik nu veel te simpel?
  • Ik moet een ACDC adapter hebben of zijn alle adapters met deze spanning al gelijkstroom?
  • Hoe zit het met het aantal ampères?
Een practisch probleempje dat vast heel snel en simpel te beantwoorden is door iemand die wat meer van electonica weet dan ik. Ik vind het zonde om iets op te blazen. Die dingen zijn duur genoeg en ik ben al blij dat ze mooi in elkaar zitten.

Gelijkwaardige topics gingen meestal om één apparaat of iets onvergelijkbaars als een sportfiets.

[ Voor 7% gewijzigd door Timer op 19-09-2006 19:50 . Reden: Image URL update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

TheTimer schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:01:
Mijn vragen:
  • Kan dit zo met één 4.5v adapter, of denk ik nu veel te simpel?
  • Ik moet een ACDC adapter hebben of zijn alle adapters met deze spanning al gelijkstroom?
  • Hoe zit het met het aantal ampères?
Ja, in principe kan de door jou bedachte constructie wel.
Je kunt aan de gebruikte lichtbronnen al zien of je persé gelijkspanning nodig hebt; als het lampjes zijn, maakt het niet zoveel uit, LED's is een ander verhaal.
Qua verbruik moet je wel even opletten; je zegt zelf al dat de drie batterijtjes niet zo gek lang meegaan. Probeer anders eens de stroom te meten, deel dat door het aantal lampjes in je eerste model en vermenigvuldig dat met het totaal aan te voeden lampjes. Tel er nog 10% marge bij op en klaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:23
Een 4.5 V - 1500 mAh adapter lijkt me wel kunnen.. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timer
Ik heb een multimeter uit de schuur gehaald. Uiteraard is de handleiding zoek en op internet is vrijwel geen enkele goede gebruiksaanwijzing te vinden. Hoe meet ik hoeveel amp die lampjes trekken?
Je kunt aan de gebruikte lichtbronnen al zien of je persé gelijkspanning nodig hebt; als het lampjes zijn, maakt het niet zoveel uit, LED's is een ander verhaal.
Het zijn volgens mij geen ledjes maar voor de zekerheid zet ik er maar gelijkspanning op, altijd goed. :)

Beneden ligt trouwens nog een 300mA adapter die je met een schuifje op een aantal voltages kan zetten. Als het aantal ampère tekort schiet, gaat er dan wat stuk? Of gaan de lampjes gewoon niet of minder fel branden?

[ Voor 57% gewijzigd door Timer op 31-10-2005 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

TheTimer schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 13:56:
Ik heb een multimeter uit de schuur gehaald. Uiteraard is de handleiding zoek en op internet is vrijwel geen enkele goede gebruiksaanwijzing te vinden. Hoe meet ik hoeveel amp die lampjes trekken?

[...]
Het zijn volgens mij geen ledjes maar voor de zekerheid zet ik er maar gelijkspanning op, altijd goed. :)

Beneden ligt trouwens nog een 300mA adapter die je met een schuifje op een aantal voltages kan zetten. Als het aantal ampère tekort schiet, gaat er dan wat stuk? Of gaan de lampjes gewoon niet of minder fel branden?
Dan branden de lapmjes minder fel of niet, maar je zou iig wel 1 model aan de gang moeten krijgen met die adapter

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timer
Okay perfect, en hoe meet ik het aantal ampères van één zo'n ding met een multimeter? Dan weet ik namelijk of ik het met één of twee adapters afkan en zodoende hoeveel draden ik naar de plank moet gaan trekken.

Bij de Praxis hadden ze iig een 1000mA adapter die op 4.5, 6 en 12.5V kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Timer op 31-10-2005 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Euh, wel ff oppassen..
Niet elke adapter heeft stroombegrenzing / thermoelektrische veiligheid.
Als je dan maar een adapter van 300mA hebt en je trekt er 1A uit kan dat ding wel is gaan roken..
Ik raad toch aan van ff na te gaan hoeveel stroom zo'n ding verbruikt, gezien de batterijtjes snel op zijn kan dat wel is tegenvallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
je moet je multimeter op A= zetten (voor gelijkstroom that is) en in de kring opnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timer
Dus met de batterijen erin kan ik één pootje voor en één pootje achter de batterijen zetten?

Ik krijg dan alleen met de rode kabel in 10A een resultaat. De knop heb ik ook maar op 10A gezet.

De lampjes dimmen en de meter geeft 3.75 aan.
Maar het is niet echt nauwkeurig want als ik het een aantal maal herhaal zit hij soms ook op 4.50 en loopt dan wat terug naar 4 ofzo.

Hoeveel mA is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 15:53

Nox

Noxiuz

TheTimer schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 20:03:
Dus met de batterijen erin kan ik één pootje voor en één pootje achter de batterijen zetten?

Ik krijg dan alleen met de rode kabel in 10A een resultaat. De knop heb ik ook maar op 10A gezet.

De lampjes dimmen en de meter geeft 3.75 aan.
Maar het is niet echt nauwkeurig want als ik het een aantal maal herhaal zit hij soms ook op 4.50 en loopt dan wat terug naar 4 ofzo.

Hoeveel mA is het nou?
welke meter heb je eigenlijk (foto?) das imo wel makkelijk.

en 3.75A kan nog eens een dure grap worden. want mA is het denk niet als je alleen tot aan de 10A bereik een antwoord krijgt :P

en een 5A adapter is duur volgens mij. ook actief gekoelt..

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 31-10-2005 20:10 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:40

TheBorg

Resistance is futile.

Gewoon de 5V nemen van een oude PC voeding. Als je voor zoveel Ampere een adapter moet kopen dat gaat het flink geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 22:54

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

TheTimer schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 20:03:
Dit klinkt alsof je je batterij kortsluit via de multimeter. Je moet de multimeter deel laten worden van de stroomkring, bijvoorbeeld:
batterij---draad---multimeter---lampje---draad terug naar batterij

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
5 Volt kan ik je afraden... Je lampjes zullen het wel trekken, maar overvoltage zorgt ervoor dat ze sneller slijten... Sowieso maakt een computervoeding meer lawaai dan een adapter. Hij is groter. Ook moet je allemaal moeilijke dingen doen als dummy-loads aansluiten, wat het weer duur maakt.

4,5 A * 4,5 V = 20 Watt per enterprise? Ik geloof niet dat die 3x1,5 volt AA batterijtjes het dan lang zouden doen...
Je sluit inderdaad de batterij kort, zoals ik het lees: Met mag alleen over de batterij (één voor en één achter) voor voltages. Als je stroom wilt meten, moet je de stroomkring onderbreken. Dus de draad aan één kant van de batterij doorknippen en daartussen meten...

Kan je niet in zo'n apparaat kijken? Vaak staat op de lampjes hoeveel ze gebruiken... het zal niet veel zijn... 1 A mij 4,5 volt lijkt me overkill...

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timer
Dit is de meter, een Elro:
Afbeeldingslocatie: http://upload.timecapture.nl/file.php?file_id=11

Een plaatje maakt vaak een hoop duidelijk:
Afbeeldingslocatie: http://upload.timecapture.nl/file.php?file_id=12

Dat van dat kortsluiten denk ik ook, de rest van het model zit nu eigenlijk wel goed dicht dus daar kom ik nu moeilijk bij, maar als het echt moet :/ . Ik heb trouwens wel ergens gelezen dat iemand één zo'n Enterprise op een 4.5v adapter had gezet (zie ook het eerste fotootje) dus ééntje kan in ieder geval.

[ Voor 14% gewijzigd door Timer op 19-09-2006 19:49 . Reden: Image URL update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timer
Oké, met jullie antwoorden heb ik het volgens mij nu begrepen en is het gelukt. Hij geeft: 0.52. Dit met de instellingen van de multimeter op de foto hierboven (knop op 10A). Weet ik eigenlijk nog niet welke eenheid ik nou heb gemeten. :o :P Hoeveel is het nou in mA?

Heb nu trouwens zo gemeten:
Afbeeldingslocatie: http://upload.timecapture.nl/file.php?file_id=13

[ Voor 41% gewijzigd door Timer op 19-09-2006 19:49 . Reden: Plaatje erbij. Image URL update. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:40

TheBorg

Resistance is futile.

Het is 520mA. Wel een iets aannemelijker getal.
Je batterijen zullen nu ook wel aardig leeg zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timer
Okay bedankt, dan ga ik op zoek naar een 2500 mAh adapter: dan hoeft er toch maar één draadje naar de plank te lopen. :)
Je batterijen zullen nu ook wel aardig leeg zijn.
Ja, de warpreactor vertoont fluctuaties. :P

Update (02-02-2006)
Het laatste model is inmiddels af, dus ik post hier even het eindresultaat.

Het geheel draait op een Hapé 2500 mA Netvoeding (NV69).
Was het goedkoopste bij Kijkshop (€ 17.-). Met alle modellen ingeschakeld neemt de lichtintesiteit wel wat af maar daar kan ik mee leven. Mooie foto van het eindresultaat: :)

Afbeeldingslocatie: http://upload.timecapture.nl/file.php?file_id=14

Met dank aan iedereen voor alle info. _/-\o_

[ Voor 102% gewijzigd door Timer op 19-09-2006 19:48 . Reden: Eindresultaat, Image URL update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

je kan best nog is ff opnieuw meten maar dan de rode meetdraad in de connector eronder steken (volt, ohm, watnog) en je meetbereik kleiner instellen (2000mA? kan het niet goed lezen)
Als je met meetbereik 10A meet en je hebt 0,52 kan je er wel is dik naast zitten.. zeker met een wat goedkoper meettoestel.

Ja, het kan overbodig zijn, maar liever twee keer meten dan twee keer bouwen...
Pagina: 1