Toon posts:

Combineren CL3 met CL2.5

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de RAM FAQ gelezen maar heb nog steeds een vraag niet beantwoord.
zie FAQ: "Snelheden: dat is op zich logisch, je hebt de meeste kans op succes wanneer het boeltje op de snelheid en de timings van het langzaamste reepje draait."

Ik heb een aldi pc (medion 8080 XL) met Siemens geheugen dat draait op CL3 (dual channel, 2x 256mb pc3200)

Nu wil ik er 2x 512mb bij zetten en zie een mooie aanbieding bij 1 vd shops via tweakers.
TwinMos dual channel 2x 512mb CL2.5

In de FAQ wordt er niet verteld of de combinatie van CL3 met CL2.5 wel of niet kan werken. Er wordt gezegd dat je de meeste kans hebt wanneer de CL snelheden gelijk zijn. Maar mijn vraag is wat gebeurt er wanneer je de combo zoals boven is aangegeven gaat gebruiken? Gaat het werken? Beter of slechter? Past de CL2.5 zich automatisch aan de CL3 ? Of werken ze in tweetallen (2x twinmos, 2x siemens) apart?

Graag wat meer duidelijkheid hierover, alvast bedankt.
:)

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:44
Ze zullen wel gewooon samenwerken alleen bijde op CL3

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Het gaat werken als je de Twinmos reepjes op cas3 laat draaien. Het hele zaakje kan ook wel op cas2.5 draaien, maar dan heb je kans dat het niet stabiel is, omdat je cas3 reepjes niet gemaakt zijn om op cas2.5 hun werk te doen.

De timings van je geheugen kan je als het goed is instellen in je bios.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Volgens mij is CL 2.5 sneller en kan dus ook op CL3 snelheid werken. Ik heb dezelfde Medion 8080XL en heb een dual channel set van Kingston Value Ram (2x256 Mb CL3) bijgeprikt en dat werkt als een trein! >:) Jammergenoeg is mijn grafische kaart nu dood, maar ja, heeft niets met geheugen oid te maken.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 06:33

gakkethijs

niks

De kans is dat hij in zijn medion de timings kan aanpassen is klein. waarschijnlijk staat alles op automatisch dus als je er gewoon 2 x 512 pc3200 cas 2.5 indrukt werkt het gewoon op cas3. Zoiets merk je alleen in benchmarks en met gewoon gebruik eigenlijk niet

Verwijderd

Topicstarter
gakkethijs schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:30:
waarschijnlijk staat alles op automatisch dus als je er gewoon 2 x 512 pc3200 cas 2.5 indrukt werkt het gewoon op cas3.
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:27:
Volgens mij is CL 2.5 sneller en kan dus ook op CL3 snelheid werken.
Bedankt voor jullie reacties maar het is nog wat gissen.

Wie kan bevestigen of inderdaad:
-de Twinmos CL2.5 ook op CL3 kan werken
-en als dit kan, mijn systeem het automatisch aanpast?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
1: Niemand, gewoon proberen. 90% kans dat het gewoon werkt (desnoods handmatig op CL3 zetten)
2: Waarschijnlijk wordt het automatisch aangepast, maarja dat is ook gewoon een kwestie van proberen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Prop ze d'r gerust bij in, zou gewoon moeten werken. Mocht je tegen problemen oplopen dan even de DIMM paartjes verwisselen van socket. In feite zal het BIOS a.d.h.v. de SPD's op de DIMM's het zaakje instellen op de langzaamste waarde (CL3 dus), daarom kan het in geval van problemen wel helpen de DIMM's om te wisselen (omdat het BIOS b.v. de SPD's van eerste sockets als leidraad neemt). In ieder geval kan elke DIMM alternatieve, langzamere, snelheden aan, dus i.p.v. CL2.5 b.v. CL3. Hiervoor staan ook als het goed is de juiste waardes in de SPD's.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees dat er een hoop gedoe is met die TwinMos plaatjes. Denk dat ik toch maar voor CL3 Kingston ga of hebben jullie betere suggesties? (ik ga ze niet overclocken oid, gewoon normaal gebruik)

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:44
Koop gewoon een beetje merkgeheugen tis maar iets duurder dan OEM geheugen, liefst geen OEM i.v.m. compatibiliteit ;)

Merk maakt tog niet zoveel uit, aangezien je er niks geks mee doet :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dubbel Fristie op 29-10-2005 20:15 ]

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
TwinMos is toch een beetje merkgeheugen of bedoel je het nu anders?

Verwijderd

Topicstarter
Mensen bedankt, ik weet genoeg, heb de Kingston besteld. Hier mag een slotje op.
Pagina: 1