Altijd ogen dicht op de foto

Pagina: 1
Acties:
  • 2.123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Topicstarter
Een vriend van mij heeft een probleem:

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~pauluzzz/tweakers_fg/ogendicht1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~pauluzzz/tweakers_fg/ogendicht2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~pauluzzz/tweakers_fg/ogendicht3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~pauluzzz/tweakers_fg/ogendicht4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~pauluzzz/tweakers_fg/ogendicht5.JPG

Op foto's (voornamelijk flits-foto's) heeft hij in >90% van de gevallen z'n ogen dicht. :/ Ook bij een heel zachte invulflits met omnibounce, van dichtbij, maar ook bij groepsfoto's.
En zonder flits krijgt ie het ook heel vaak voor mekaar :?

Heeft iemand hier ervaring mee en enig idee hoe ik (of hij) hier iets aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

Hij heeft een sneller reactievermogen als een gemiddeld mens en heeft daarom zijn ogen al dicht voordat de sluiter dicht is :?

Volgens mij gewoon steeds vette pech, of jij wacht te lang met een foto nemen en kan hij z'n ogen niet meer openhouden (omdat hij bang is om met de ogen dicht op de foto te komen staan) en dus alsnog knipperd en met gesloten oogleden op de foto staat...

Hmmz dit doet verdacht HK nivo aan ...

[ Voor 3% gewijzigd door ETM op 29-10-2005 15:30 ]

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zet hem een zonnebril op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 00:37
:X

Dit komt me bekend voor. Had een keer een klasgenote die beweerde altijd met de ogen dicht op foto's te staan, en ik heb het ook even beproefd en bewezen.
Ik heb (met D70) een burst-reeks van 35 foto's gemaakt waarvan ze op één foto zowaar haar ogen openhad. En ik heb haar zelf niet zien knipperen. :/

Ik vraag me ook wel af hoe sommige mensen het voor elkaar krijgen. 8)7

@hieronder: Tussen de foto's door had ze natuurlijk haar ogen wel open ja... :P

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 29-10-2005 15:35 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

XanderH schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:31:
:X

Dit komt me bekend voor. Had een keer een klasgenote die beweerde altijd met de ogen dicht op foto's te staan, en ik heb het ook even beproefd en bewezen.
Ik heb (met D70) een burst-reeks van 35 foto's gemaakt waarvan ze op één foto zowaar haar ogen openhad. En ik heb haar zelf niet zien knipperen. :/

Als zij 35 foto's achter elkaar haar ogen dicht had, dan hield ze die express dicht....heel verschil tussen knipperen met je ogen of ze dicht houden voor een paar seconden.

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
XanderH schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:31:
Ja, en hoe je er vanaf komt. Zoiets levert bijvoorbeeld leuke trouwfoto's op :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:06
ETM schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:34:
[...]

Als zij 35 foto's achter elkaar haar ogen dicht had, dan hield ze die express dicht....heel verschil tussen knipperen met je ogen of ze dicht houden voor een paar seconden.
Mijn zusje heeft dit ook; in haar geval was het niet ge-faked.

Ik nam es een keer 10 foto's achter elkaar met een flits; maar ze mislukte allemaal.... (in de zin van dat d'r ogen dicht waren).

Zonder flits was het overigs geen probleem. Dus een combinatie van snel reactievermogen+niet tegen fel licht kunnen, i guess.

[ Voor 35% gewijzigd door Silent Thunder op 29-10-2005 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Laatst online: 26-03-2024
Afbeeldingslocatie: http://www.os-wageningen.nl/images/801340.gif

maar denk je dat het ligt aan dat hij weet dat er een flits gaat komen?

edit: hmm er hebben meer mensen last van dus...

[ Voor 17% gewijzigd door DeoDupke op 29-10-2005 15:56 ]

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 00:37
DeoDupke schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:53:
[afbeelding]

Bij mijn "proefpersoon": Ja.

Uhm na het lezen van de reactie onder mij. Ik denk niet dat het "psychologisch" is en dat ze haar ogen dicht doet omdat ze een flits aan voelt komen ofzo... ik bedoelde meer dat het wel met de flits te maken had. ;)

Reeks van foto's met flits: En ze had steeds op het moment van de foto haar ogen dicht. Tussen de foto's door open, en zonder dat ik het zag knipperen.
De flits was niet zo sterk (iig, SB800 kon het @ 3fps bijhouden) dus daar kan het ook niet aan gelegen hebben.

Het lijkt haast alsof ze haar ogen in een reflex dichtdoet na de ttl voorflits ofzo. :? Er waren geen andere aanwijzingen dat er een flits ging komen... (euhm ja bij die reeks wel, heb nog meer losse foto's gemaakt ook waarbij ze mij soms nieteens zag)

[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 29-10-2005 16:03 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Laatst online: 18:06
DeoDupke schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:53:
[afbeelding]

In mijn geval was dat niet zo.

Ik dacht ook dat het tussen de oren zat. Dus na die 10 mislukte flitsfoto's zei ik es: en nou doe ik het wel ff zonder flits.

Zo gezegd, zo gedaan... en dat werkte dus prima+leverde het gewenste resultaat op. Vervolgens geheel onverwacht schakelde ik ff snel over op flits zonder dat ze het door had. Maar die daaropvolgende foto's ''mislukte'' weer.

Ik heb het overigs alleen met de ingebouwde D70-flits geprobeerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Silent Thunder op 29-10-2005 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
of zou het te maken hebben met de snelheid van knipperen? je flitst.. iemand reageert daarop door te knipperen.. maar als dat knipperen nu zo langzaam is dat op het moment dat jou sluiter weer dicht is de ogen pas weer open gaan staan ze dus dicht op de foto.

misschien ( dit is ook maar een idee ) heb je bij 'normale' mensen ook een knipper op het moment dat de flits er is en de sluiter open is maar is de knipper sneller en lijkt het oog dus open.. ( de flits komt normaal toch op of na het moment van openen sluiter en niet ervoor?? )

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 13:09
Je moet gewoon ff aftellen voordat je die foto neemt. Dan weet hij wanneer hij zijn ogen open moet houden. Als hij ze dan nog dicht heeft dan moet je maar geweld gebruiken. :+

Emos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee17
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06-2024
gebruik je ook een anti-rode-ogen-voor-flits? want misschien is de persoon juist wel heel langzaam met het ogen openen na de voor-flits.

wwweet ik veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
hmm, heb net ff wat foto's van mezelf gemaakt en geprobeerd om mijn ogen dicht te houden na het knipperen wat komt door de flits... en pas weer open te doen als de sluiter dicht is... maar dan sta je er toch met open ogen op.

[ Voor 9% gewijzigd door DeoDupke op 29-10-2005 16:20 ]

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
killerbee17 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:11:
gebruik je ook een anti-rode-ogen-voor-flits? want misschien is de persoon juist wel heel langzaam met het ogen openen na de voor-flits.
Ik gebruikte gewoon ttl-flits. Maar die stond behoorlijk zacht, dus die flits duurt dan echt enorm kort. En ik weet zo gauw niet hoeveel tijd er zit tussen de ttl-voorflits en de echte flits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik heb hier wel én geen last van. Ik knipper namelijk wel, maar zo snel dat op de meeste foto's mijn ogen wel gewoon open zijn :D Misschien eens tegen hem zeggen dat hij moet proberen heel snel te knipperen, als het lukt heeft hij daarna toch geen tijd meer om nog een tweede keer te knipperen :P

[ Voor 5% gewijzigd door Ilya op 29-10-2005 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155681

Op sommige camera's/flitsers is het mogelijk te flitsen aan het einde van de belichting (2nd curtain), en niet ervoor (standaard, 1st curtain). De persoon op de foto krijgt dan niet genoeg tijd te reageren en de ogen dicht te doen en staat dus met ogen open op de foto

Verder kunnen mensen hun ogen ook wel (reflexmatig) dichtknijpen omdat ze "bang" zijn voor de flits. aftellen vanaf 3 en de foto al nemen op 2 wil dan wel eens helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:09
Wat ook helpt is net je ogen open doen voor dat de foto wordt genomen. Maar goed, dan moet je wel weten dat ie wordt genomen. :/

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
Anoniem: 155681 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:45:

Verder kunnen mensen hun ogen ook wel (reflexmatig) dichtknijpen omdat ze "bang" zijn voor de flits. aftellen vanaf 3 en de foto al nemen op 2 wil dan wel eens helpen...
maar dan heb je de kans dat ze nog veel bewegen om dat het nog geen 1 is..

[ Voor 29% gewijzigd door DeoDupke op 29-10-2005 17:08 ]

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
Misschien ziet hij aan je vinger op de ontspanner dat je de foto gaat nemen en knijpt ze vervolgens dicht, je moet hem gewoon verrassen met een foto in z'n gezicht, als zijn eerste reactie het dicht knijpen van zijn ogen is weet je genoeg want dan issie gewoon bang voor de flits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 155681 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:45:
Op sommige camera's/flitsers is het mogelijk te flitsen aan het einde van de belichting (2nd curtain), en niet ervoor (standaard, 1st curtain). De persoon op de foto krijgt dan niet genoeg tijd te reageren en de ogen dicht te doen en staat dus met ogen open op de foto
Ik weet niet zeker of ik dat getest heb, ik zal het onthouden
Tsja, dat kan één keer lukken, twee misschien ook, maar dan is de verrassing natuurlijk wel afgelopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EEKthecat schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:12:
Misschien ziet hij aan je vinger op de ontspanner dat je de foto gaat nemen en knijpt ze vervolgens dicht, je moet hem gewoon verrassen met een foto in z'n gezicht
Dat werkt ook niet. Hij kan het ook onmogelijk aan m'n vinger zien. Het verschil tussen half en heel ingedrukt is op een D70 vrij klein, dus dat zal hij zeker bij een groepsfoto op een paar meter afstand niet zien.
Als hij écht probeer z'n ogen open te houden, dan heeft ie van die spleetoogjes.
Voortaan toch maar plakband gebruiken :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

'k Heb niet alles gelezen, maar als je kijkt naar hoe het één en ander in elkaar steekt zou je natuurlijk al wat kunnen achterhalen;

De D70 doet veelal bij een ingeflitste foto een voorflits geven. Dit in de modus TTL (Through The Lens). Naar aanleiding van de hoeveelheid weerkaatste licht word er berekend hoe hard de flitser moet inflitsen en uiteindelijk word de echte flits gegeven. Dit alles gebeurd zo snel dat dit nauwelijks merkbaar is. Echter triggerd die voorflits bij sommigen dus dat zij de ogen dicht doen.

Oplossingen kunnen zijn;
• voorflits uitschakelen/ruim van te voren doen
• Een gigantisch snelle sluitertijd kiezen
• Rear-sync met een dusdanige sluitertijd dat het onderwerp ondertussen al weer de ogen open heeft.

Ik heb ook een kennis die nagenoeg altijd zijn ogen dicht heeft op flits foto's. Op de één of andere manier lukte het niet, totdat ik es m'n sluitertijd op 1/500e zette. En hopsa! Geen dichte ogen meer! En dat met 1 enkele foto!

Probleem wat je dan wel krijgt is dat je totaal geen sfeer meer in je foto hebt.

Ervaring met voorflits uitzetten heb ik niet, weet ook niet of de D70 dat ondersteund. Wel heb ik es van JumpStart gehoord dat sommige Canons vol kunnen flitsen en dat de sluitertijd op het moment van de juiste belichting de sluiter dichtgooien. Weet ook niet of een D70 dat ondersteund.

En flitsen op second curtain (rear-sync) heb ik wat dat betreft nog geen ervaring mee. Ook al heb ik de afgelopen maanden honderden (en wellicht) duizenden mensen op de foto gezet. Bij de mensen die hun ogen dicht hadden probeerde ik het met precies dezelfde instellingen weer, veelal wel met positief resultaat. Wel "dachten" mensen heel vaak met de ogen dicht op de foto te staan, maar na wat ingezoomt te hebben bleek dat toch niet het geval te zijn.
Mocht je voor rear sync gaan, pak dan wel een redelijke sluitertijd van 1/8e seconde ofzo. Anders worden alsnog te snel de oogjes dichtgeknepen.

Trouwens, de laatste optie> door het reflex vermogen te vertragen (alcohol), lukt het misschien ook wel. Die kennis van mij dronk dus nooit alcohol. Dus dat geintje kon ik niet toepassen. Wellicht ook dat ik om die reden met heel weinig mensen problemen heb omdat ze meestal wel wat genuttigt hebben :Y)
killerbee17 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:11:
Rode ogen reductie? Bij een externe heb je die niet nodig :Y)
Of je moet op > 70mm gaan schieten

[ Voor 15% gewijzigd door jules op 30-10-2005 00:07 ]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:59

MBV

Ik heb ook altijd mijn ogen dicht. Dacht laatst even een pasfoto van mezelf te gaan maken. Van alles geprobeerd (tot aan bouncen via het plafond toe met een kartonnetje tegen direct licht) maar ik bleef mijn ogen dichtknijpen. Totdat ik wireless ging flitsen. Kennelijk gebruikt hij dan geen voorflits ofzo. Flitser paar meter naar rechts, inbouwflitser omhoog op commander, en klaar is * MBV :Y)

Rode ogen heb ik trouwens wel voor elkaar gekregen. Niet extreem (compactcamera's halen ook de iris weg) , maar wel rode pupillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:47
Hmm, de ttl voorflits gebeurt toch niet (nogmaals) als je de fec knop even aantikt ?

mischien dat het dan wel lukt om je onderwerp met open ogen op de foto te krijgen...

fec + rear-sync mischien anders ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Daar had ik nog geeneens aan gedacht :Y) Die FEL knop (is zo bekend op de Canons) rulez :)

Voor de Nikon D70 people> optie 15 in't CSM menu "AE-L/AF-L" op "FV-vergr." zetten. Dat zorgt ervoor dat je met de "AE-L/AF-L" een voorflits geeft om de belichting vooraf te bepalen, om pas na een 2 seconden kan je de daadwerkelijke foto nemen. Pas wel op dat je dit doet als de lichtomstandigheden van het onderwerp niet gigantisch verschillen (spot in een club/disco whatever). Maar daarbuiten voorzie ik eigenlijk weinig problemen.

Daarnaast moet je natuurlijk even creatief met het onderwerp omgaan, zoiets als; "ik flits eerst, maar bij de tweede maak ik daadwerkelijk de foto" oid. Tevens kan je ook 2 foto's achter elkaar maken zonder voorflits. Dan heb je wellicht nog meer zekerheid :Y)
Vergeet niet nadat de lichtomstandigheden veranderd te zijn de "AE-L/AF-L" knop weer in te drukken om de voorinstelling weer uit te schakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door jules op 30-10-2005 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
julius schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 00:07:
Daar had ik nog geeneens aan gedacht :Y) Die FEL knop (is zo bekend op de Canons) rulez :)

Voor de Nikon D70 people> optie 15 in't CSM menu "AE-L/AF-L" op "FV-vergr." zetten. Dat zorgt ervoor dat je met de "AE-L/AF-L" een voorflits geeft om de belichting vooraf te bepalen, om pas na een 2 seconden kan je de daadwerkelijke foto nemen. Pas wel op dat je dit doet als de lichtomstandigheden van het onderwerp niet gigantisch verschillen (spot in een club/disco whatever). Maar daarbuiten voorzie ik eigenlijk weinig problemen.

Daarnaast moet je natuurlijk even creatief met het onderwerp omgaan, zoiets als; "ik flits eerst, maar bij de tweede maak ik daadwerkelijk de foto" oid. Tevens kan je ook 2 foto's achter elkaar maken zonder voorflits. Dan heb je wellicht nog meer zekerheid :Y)
Vergeet niet nadat de lichtomstandigheden veranderd te zijn de "AE-L/AF-L" knop weer in te drukken om de voorinstelling weer uit te schakelen.
Kijk eens aan, dit zijn dingen waar ik wat aan heb! :)
Dit zal ik de volgende keer zeker proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Gisteravond paar keer toegepast. Ben alleen vergeten welke foto's ik het precies had gedaan. 't Resultaat mag er kwa ogen iig wezen :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

FV-lock werkt een beetje vaag vind ik. Hoe moet je hem toepassen? Je belichting (diafragma enz, toch ook erg belangrijk voor je flitsfoto) blijft gewoon aanpassen...

Ach, 't zal wel. Iig bedankt voor de tip, door een tiende sec te wachten met het maken van de foto ('blink of an eye' ;)) hebben mensen hun ogen weer open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Hmz, daar zeg je wel wat. Als je diafragma veranderd, dan moet je filtssterkte ook aangepast worden. Zelf schiet ik in de donkere omstandigheden manueel, dus een halve seconde later oid maakt geen drol uit. Maar als op zo'n moment je diafragma veranderd :X Ik mag aannemen dat je flitser die verandering meteen meeneemt in de flitssterkte. Mooi iets om te testen dus.

En door hem op diafragma voorkeuze te zetten krijg je vaak ook niet het gewenste effect. Je sluitertijd word vastgezet op dat wat ingesteld staat (standaard 1/60). Voor mij geen optie om met die sluitertijd foto's te maken iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Volgens mij moet 1 fabel uit de wereld geholpen worden:
Ik denk niet dat het mogelijk is dat iemands reactie snelheid zo hoog is dat iemand altijd zijn ogen dicht heeft. Volgens mij is je lichaam daar te traag voor.

(zou ook moeten betekenen dat bijv autocoureurs altijd hun ogen dicht hebben, want die hebben zoals bekend, een superieur reactie vermogen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als je niet voorflitst zou het zelfs betekenen dat je je ooglid sneller dan het licht zou moeten bewegen. :) En zelfs dan kan het volgens de hedendaagse natuurkunde niet (quantummechanica zal er wel wat anders van zeggen). Het licht valt in je ogen, en is daarbij al voorbij je ooglid. Pas dan kun je reageren op dit licht, want eerder zie je het simpelweg niet. Punt is alleen dat de buitenkant van je oogbol gedeeltelijk reflecteert, en gedeeltelijk doorlaat. Het doorgelaten licht heb je met een externe flitser niks aan, want dat kaatst een andere kant op (-> geen rode ogen). Het licht dat óp de oogbol valt en direct weer terugkaatst, wil je wel hebben. Al met al betekent dit, dat je het licht pas later ziet dan dat het effectieve nut van het licht zijn werk heeft gedaan. En je kan niet eerder reageren dan dat je iets waargenomen hebt. Als het licht op je oogbol valt heb je het nog niet waargenomen, dat komt pas erna. Bij het 'zien' van het licht is het licht op je oogbol dus reeds teruggekaatst :)

[ Voor 85% gewijzigd door HunterPro op 30-10-2005 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Hann1BaL schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 18:41:
Volgens mij moet 1 fabel uit de wereld geholpen worden:
Ik denk niet dat het mogelijk is dat iemands reactie snelheid zo hoog is dat iemand altijd zijn ogen dicht heeft. Volgens mij is je lichaam daar te traag voor.

(zou ook moeten betekenen dat bijv autocoureurs altijd hun ogen dicht hebben, want die hebben zoals bekend, een superieur reactie vermogen.)
Het is een reactie van je ogen op de voorflits die je camera geeft. die komt 1/100 sec ofzo voor de echte flits, en dat is 'in the blink of an eye'. Eigenlijk wil er dus 1/10 sec tussen hebben, maar dan is de belichting misschien veranderd of begint het voorwerp zijn hoofd weg te draaien.
Dat je zo snel kan reageren is omdat het een reflex is. 1/10 is een normale reactietijd voor 'bewuste' dingen, zoals op de spatiebalk/rem/whatever drukken. Reflexen als 'te veel licht doet zeer' 'auw dat is heet' e.d. gaan allemaal veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
julius schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:11:
Zelf schiet ik in de donkere omstandigheden manueel ...
Ik ook, dus dat komt mooi uit :) Ik zal dit binnenkort eens gaan proberen
Pagina: 1