'k Heb niet alles gelezen, maar als je kijkt naar hoe het één en ander in elkaar steekt zou je natuurlijk al wat kunnen achterhalen;
De D70 doet veelal bij een ingeflitste foto een voorflits geven. Dit in de modus TTL (Through The Lens). Naar aanleiding van de hoeveelheid weerkaatste licht word er berekend hoe hard de flitser moet inflitsen en uiteindelijk word de echte flits gegeven. Dit alles gebeurd zo snel dat dit nauwelijks merkbaar is. Echter triggerd die voorflits bij sommigen dus dat zij de ogen dicht doen.
Oplossingen kunnen zijn;
• voorflits uitschakelen/
ruim van te voren doen
• Een gigantisch snelle sluitertijd kiezen
• Rear-sync met een dusdanige sluitertijd dat het onderwerp ondertussen al weer de ogen open heeft.
Ik heb ook een kennis die nagenoeg altijd zijn ogen dicht heeft op flits foto's. Op de één of andere manier lukte het niet, totdat ik es m'n sluitertijd op 1/500e zette. En hopsa! Geen dichte ogen meer! En dat met 1 enkele foto!
Probleem wat je dan wel krijgt is dat je totaal geen sfeer meer in je foto hebt.
Ervaring met voorflits uitzetten heb ik niet, weet ook niet of de D70 dat ondersteund. Wel heb ik es van JumpStart gehoord dat sommige Canons vol kunnen flitsen en dat de sluitertijd op het moment van de juiste belichting de sluiter dichtgooien. Weet ook niet of een D70 dat ondersteund.
En flitsen op second curtain (rear-sync) heb ik wat dat betreft nog geen ervaring mee. Ook al heb ik de afgelopen maanden honderden (en wellicht) duizenden mensen op de foto gezet. Bij de mensen die hun ogen dicht hadden probeerde ik het met precies dezelfde instellingen weer, veelal wel met positief resultaat. Wel "dachten" mensen heel vaak met de ogen dicht op de foto te staan, maar na wat ingezoomt te hebben bleek dat toch niet het geval te zijn.
Mocht je voor rear sync gaan, pak dan wel een redelijke sluitertijd van 1/8e seconde ofzo. Anders worden alsnog te snel de oogjes dichtgeknepen.
Trouwens, de laatste optie> door het reflex vermogen te vertragen (alcohol), lukt het misschien ook wel. Die kennis van mij dronk dus nooit alcohol. Dus dat geintje kon ik niet toepassen. Wellicht ook dat ik om die reden met heel weinig mensen problemen heb omdat ze meestal wel wat genuttigt hebben

Rode ogen reductie? Bij een externe heb je die niet nodig

Of je moet op > 70mm gaan schieten
[
Voor 15% gewijzigd door
jules op 30-10-2005 00:07
]