[XP] Probleem met twee identieke disken op Adaptec 29160

Pagina: 1
Acties:

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Mijn Seagate 183GB SCSI disk begon wat vol te raken, en dus was het tijd om mijn tweede Seagate 183GB SCSI disk er bij aan te sluiten. Nadat ik de disk had aangesloten, wou Windows al niet meer opstarten. Na de PC weer te hebben afgesloten, en de PC weer te hebben aangezet, werd de 'oude' disk op Sync 80 en de nieuwe disk op Sync 160 geselecteerd, en toen wou Windows wel opstarten.

Na een restart van Windows kreeg ik in eens chkdsk voor mijn 'oude' disk. Aangezien ik er geen reden in zag, de test maar geskipped, en tot mijn verbazing had ik niet eens meer een volume op de schijf, terwijl de andere schijf, waar eerst wat problemen mee waren, het nu prima deed. Dus ik de PC opnieuw booten, chkdsk komt er weer in, ik mooi test laten lopen, zoals verwacht waren er problemen, maar de test loopt gewoon vast, en komt niet verder dan +-10% van test 2 van de 5 (Of 3).

Dus ik de andere disk er weer af gehaald, chkdsk kwam er weer gezellig tussen door, dit keer liep de test zonder problemen door, en na 88601 bestanden terug te hebben geplaatst, werkt de disk weer zonder enig probleem.

Ik heb al een ander SCSI ID geprobeerd, andere plaats op de kabel, driveletters al verandert, al bekeken met SeaTools Enterprise, maar niks mocht baten :'( Op dit moment ben ik wat huiverig om mijn 2e disk aan te sluiten, want ik heb geen zin om direct wel alle data van mijn ene disk kwijt te raken, en weer allemaal problemen te hebben. Heeft iemand misschien een gelijke ervaring of een idee om dit op te lossen?
Alvast bedankt!

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Termination nog goed ? Staat je oude SCSI disk niet gejumpered om te terminaten ?

De problemen die jij aanhaalt doen me namelijk heel sterk denken aan een niet of foutief geterminate scsi-chain.

• Phyxion
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:21:
Termination nog goed ? Staat je oude SCSI disk niet gejumpered om te terminaten ?

De problemen die jij aanhaalt doen me namelijk heel sterk denken aan een niet of foutief geterminate scsi-chain.
De terminator ben ik niet aangeweest, en de twee disken staan op precies dezelfde instellingen (Behalve SCSI ID natuurlijk). Verder kreeg ik ook een error van Windows als ik wat op de disk wou schrijven, iets van de geschreven bewerkingen zijn mislukt op I:\$
Ik zal er nog eens een extra keer naar kijken, misschien dat ik het eens ga proberen op een kabel zonder terminator, want eigenlijk is een terminator niet echt nodig :)

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:36

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Een terminator is niet nodig? Je chain moet geterminate worden, of dat nou door de kabel of door de laatste drive op de kabel gedaan wordt... Maar ik zou er wel even goed naar kijken.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

FnF schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:31:
[...]
De terminator ben ik niet aangeweest, en de twee disken staan op precies dezelfde instellingen
Dat is dan zo goed als zeker je fout.

Een werkende chain met 1 drive kan niet zondemeer juist zijn als je er niets aan veranderd en er toch een 2de disk bijsteekt...

Je hebt een SCSI systeem maar ik krijg het gevoel dat je absoluut geen benul hebt waar je mee bezig bent :/

• Phyxion
  • Niet online
strandbal schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 11:35:
Een terminator is niet nodig? Je chain moet geterminate worden, of dat nou door de kabel of door de laatste drive op de kabel gedaan wordt... Maar ik zou er wel even goed naar kijken.
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 11:50:
[...]

Dat is dan zo goed als zeker je fout.

Een werkende chain met 1 drive kan niet zondemeer juist zijn als je er niets aan veranderd en er toch een 2de disk bijsteekt...

Je hebt een SCSI systeem maar ik krijg het gevoel dat je absoluut geen benul hebt waar je mee bezig bent :/
Ik weet zeker wel waar ik mee bezig ben hoor :) Ik draai al zoveel jaren met SCSI, en ik heb eigenlijk nog nooit terminators gebruikt, en ik heb echt nooit problemen gehad :) Zelfs de System Engineer van HDS (Hitachi Data Systems) heeft mij gezegd dat terminators eigenlijk niet nodig zijn, omdat de disk de kabel afsluit, aan welke aansluiting die ook zit.
Alleen uit dit probleem kon ik even niet komen, maar ik had er nu wel een terminator aanhangen hoor ;)

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:52
De disk sluit helemaal niets af, dat doet de terminator. De terminator zorgt ervoor dat de elektrische signalen niet meer terugkaatsen (crosstalk). Elk scsi systeem wat optimaal moet draaien zal getermineerd worden aan 2 kanten.
Sommige oudere scsi disken schijnen al een ingebouwde terminator te hebben (< Ultra Wide SCSI).
LVD disken hebben dat niet, en kunnen alleen de terminator voeden, jumper 'term pwr'.

Dat die system engineer van Hitachi roept dat terminators niet nodig zijn is pure kolder 8)7 . Elk modern scsi systeem Ultra3 SCSI/U320 functioneerd totaal niet zonder terminator. :)

Verwijderd

FnF schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 18:37:
Ik weet zeker wel waar ik mee bezig ben hoor :) Ik draai al zoveel jaren met SCSI, en ik heb eigenlijk nog nooit terminators gebruikt, en ik heb echt nooit problemen gehad :) Zelfs de System Engineer van HDS (Hitachi Data Systems) heeft mij gezegd dat terminators eigenlijk niet nodig zijn, omdat de disk de kabel afsluit, aan welke aansluiting die ook zit.
Alleen uit dit probleem kon ik even niet komen, maar ik had er nu wel een terminator aanhangen hoor ;)
Als jij het zegt... knoei maar verder dan...

• Phyxion
  • Niet online
twiekert schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 21:08:
De disk sluit helemaal niets af, dat doet de terminator. De terminator zorgt ervoor dat de elektrische signalen niet meer terugkaatsen (crosstalk). Elk scsi systeem wat optimaal moet draaien zal getermineerd worden aan 2 kanten.
Sommige oudere scsi disken schijnen al een ingebouwde terminator te hebben (< Ultra Wide SCSI).
LVD disken hebben dat niet, en kunnen alleen de terminator voeden, jumper 'term pwr'.

Dat die system engineer van Hitachi roept dat terminators niet nodig zijn is pure kolder 8)7 . Elk modern scsi systeem Ultra3 SCSI/U320 functioneerd totaal niet zonder terminator. :)
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 18:22:
[...]

Als jij het zegt... knoei maar verder dan...
Ach, hij werkt al zo veel jaren met mainframes en o.a. SCSI, dus die hoef je echt niet wat wijs te maken ;)
Maar zoals ik ook al aangaf, ik heb er wel gewoon een terminator aanhangen, zoals het hoort. Inmiddels weer wat verder zitten 'knoeien', en volgens dit bericht van Green.Velvet:

Eens wat zitten wisselen met de plaatsen van de disken op de kabels en de ID's, en inmiddels ben ik weer zo ver dat Windows gewoon boot :) Het enige verschil is dat ik nu de backplane er tussen uit heb gehaald, ik heb nog niet geprobeerd te booten met de backplane er tussen, maar ik verwacht niet dat dit het probleem is...
Daarnaast kunnen deze disken niet gejumpered worden om te terminaten (Het zijn namelijk SCA disken).

Verwijderd

FnF schreef op dinsdag 01 november 2005 @ 15:01:
Ach, hij werkt al zo veel jaren met mainframes en o.a. SCSI, dus die hoef je echt niet wat wijs te maken ;)
Zoveel expertise en er toch niet in slagen een 2de disk in een chain te hangen...
Pagina: 1