Fat32 vs NTFS

Pagina: 1
Acties:

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
beste mensen,

afgelopen 2 jaar heb ik 2x een kapotte HD gehad. In beide gevallen zaten er bad sectors op mijn 160 gig mp3 schijfje.
Nu heb ik daar grote problemen en veel data loss mee gehad, en vroeg me af of ik dit in de toekomst kon vermijden.

Wat mij opgevallen is aan deze 2 kapotte schijven, is dat wanneer ik in windows zat de data goed te benaderen was, op een aantal bestanden na. (deze stonden op kapotte sectoren)
daarna moest ik rebooten, en begon chkdsk met een fijne check van mijn (kapotte) schijf.

bij mijn eerste schijf waren er na de chkdsk zo'n 1000 files met filenames als 'file00001' in directory's als 'dir00004'. Je kan je voorstellen hoe het is als al je mp3 (voor een groot deel zonder id3tag) opeens zo'n naam heeft.

bij mijn tweede schijfje waren het gelukkig maar 200 files die opeens in rare directory's stonden en hadden een groot aantal van die files ook nog een correcte filename.
Alleen bleek dat niet alle files hadden ook daadwerkelijk (de juiste) data in zich.
ik had files van 0bytes, maar ook files met complete andere data er in. dus ik wilde nightwish luisteren, en kreeg frank zappa oid.

nu heb ik deze 2 faq's netjes doorgelezen
OM FAQ / Beleid
Windows Operated Systems - FAQ
maar kon geen antwoord vinden op mijn vragen.

mij vragen zijn::
- Is chkdsk de schuldige?
- Is NTFS de schuldige?
- Kan ik dit soort ongein vermijden door ipv NTFS, FAT32 op mijn partitie te zetten?

ik weet dat fat32 schijfjes maar 128 gig aankunnen, das niet zo erg want ik heb toch maar 100 gig mp3, en de rest van de data kan dan ook wel op een andere partitie.

waarom dit topic niet in OM?
- omdat ik een aantal vragen specifiek over chkdsk heb, en die hoort specifiek bij windows

[ Voor 6% gewijzigd door BasieP op 29-10-2005 15:10 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-03 19:56
NTFS is over het algemeen een stuk beter en veiliger. Ik heb er dan ook veel minder/geen problemen mee in tegenstelling tot FAT32. Maar wat zijn je overige systeemspecs? Volgens mij is je voeding namelijk brak, als dit allemaal zo snel gaat.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:05
Met FAT32 kan je geen bestanden groter dan 4GB opslaan. Dus let op dat je dvd-rips ergens anders heen moeten :+

• BasieP
The__Virus schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:21:
NTFS is over het algemeen een stuk beter en veiliger. Ik heb er dan ook veel minder/geen problemen mee in tegenstelling tot FAT32. Maar wat zijn je overige systeemspecs? Volgens mij is je voeding namelijk brak, als dit allemaal zo snel gaat.
dit was geen 'help wat moet ik doen'-topic, maar een 'wat is beter a of b'-topic.
je hebt dus niks aan me systemspecs, en me voeding is prima in orde :?

verder weet ik dat ntfs veiliger is (lees: in theorie) maar dat was niet wat ik vroeg. ik ben helemaal op de hoogte van de voor en nadelen van beide systemen, maar nogmaals: dat vroeg ik niet
Ricardo87 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:22:
Met FAT32 kan je geen bestanden groter dan 4GB opslaan. Dus let op dat je dvd-rips ergens anders heen moeten :+
wauw wat een boeiende info.. sorry dat ik het zo direct breng, maareuh: wat voegt dit toe aan mijn topic?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ja en nee. Chkdsk maakt een probleem direct zichtbaar maar is niet je probleem - die kapotte disk is je probleem :)

Een filesysteem hoort betrouwbaar te zijn, chkdsk's taak is om alles wat 'onbetrouwbaar' is, weg te gooien en je filesysteem zo neer te zetten dat je weer een consistent filesystem hebt :)

Als er badsectors zijn die meerdere (stukjes) van files bevatten, zijn die files dus ook onbetrouwbaar en gooit chkdsk ze weg :)
- Is NTFS de schuldige?
Nee, je hardware is de schuldige :)
Kan ik dit soort ongein vermijden door ipv NTFS, FAT32 op mijn partitie te zetten?
Nee, je problemen zullen misschien minder zichtbaar worden omdat FAT32 gewoon meer consistency checks heeft, maar je probleem blijft hetzelfde: je disk is corrupt en dat zal hersteld moeten worden.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

NTFS is over het algemeen veiliger dan FAT32, in ieder geval meer capable..

Maar het probleem..zit bij je harde schijf zelf, wordt die genoeg gekoeld? Hoe oud is de harde schijf, wat merk/model ( sommige modellen kregen de bijnaam Deathstar voor een reden ) etc...etc...

Over het algemeen kan een schijf normaal gebruikt, onder normale omstandigheden jaren mee zonder problemen. Nu als hij niet genoeg gekoeld wordt, als hij 24 uur per dag aanstaat terwijl hij daar niet voor gemaakt is, of het zelfs een fout in het model/serie is..dan kunnen ze eerder kappot gaan.

There is no place like ::1

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-03 19:56
BasieP schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:58:
[...]

dit was geen 'help wat moet ik doen'-topic, maar een 'wat is beter a of b'-topic.
je hebt dus niks aan me systemspecs, en me voeding is prima in orde :?

verder weet ik dat ntfs veiliger is (lees: in theorie) maar dat was niet wat ik vroeg. ik ben helemaal op de hoogte van de voor en nadelen van beide systemen, maar nogmaals: dat vroeg ik niet

[...]

wauw wat een boeiende info.. sorry dat ik het zo direct breng, maareuh: wat voegt dit toe aan mijn topic?
Je kan ook eens ff normaal antwoorden, wij willen je alleen maar helpen. Hoe kan in vredesnaam het programma chkdsk de schuldige zijn? En je vroeg toch echt zelf of FAT32 misschien beter was dan NTFS en of dit probleem door NTFS kan komen. Als jij niet normaal reageert, doe ik dat ook niet. Zorg voortaan voor een duidelijkere TS, denk helder na en zoek op internet.

:(

• elevator
  • Niet online

elevator

Doe allemaal eens aardig tegen elkaar ofzo :)

• BasieP
elevator schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:26:
[...]
*knip*
[...]

Nee, je problemen zullen misschien minder zichtbaar worden omdat FAT32 gewoon meer consistency checks heeft, maar je probleem blijft hetzelfde: je disk is corrupt en dat zal hersteld moeten worden.
juist. (je bedoelt in die laatste zin vast NTFS)
maar hoe lost fat32 dan zijn consistency problemen op? want daar zie ik nooit geen 'found0001' directory's met bergen files.
weet niet of dit toevallig is, maar ik heb nog een aantal partities fat32 om andere redenen (bijv mijn C:) en hier zie ik nooit dit soort dingen op.

verder vind ik het vrij raar de manier HOE chkdsk dan zijn problemen oplost. ik snap dat zo'n check ding zegt van 'he file is corrupt ik moet iets doen'
maar waarom gooit hij dan dingen als filenames weg? haalt data door elkaar of schrijft lege filenames naar me hd?

heeft dat te maken met hoe ntfs zijn data opslaat misschien?
dus (en ik speculeer hier) een lijst met filenames en daarna een berg data, terwijl fat32 de filename BIJ de data houd?

kijk in allebij de gevallen (fat32 of NTFS) is de schijf de bron van het probleem, maar waar ik een beetje mee zit, is hoe dat probleem 'opgelost' word (het kan natuurlijk niet opgelost worden, maar ik bedoel dus hoe er mee omgegaan word)
als ik 200 files heb die corrupt zijn, heb ik liever 200 files met een piep er in, die met ze alle in een appart mapje staan, dan een lijst files zonder filename erbij met een piep, en nog eens 200 lege files die wel een filename hebben of allerlei ranzige combinaties van die 2
swampy schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:30:
NTFS is over het algemeen veiliger dan FAT32, in ieder geval meer capable..

Maar het probleem..zit bij je harde schijf zelf, wordt die genoeg gekoeld? Hoe oud is de harde schijf, wat merk/model ( sommige modellen kregen de bijnaam Deathstar voor een reden ) etc...etc...

Over het algemeen kan een schijf normaal gebruikt, onder normale omstandigheden jaren mee zonder problemen. Nu als hij niet genoeg gekoeld wordt, als hij 24 uur per dag aanstaat terwijl hij daar niet voor gemaakt is, of het zelfs een fout in het model/serie is..dan kunnen ze eerder kappot gaan.
mm waar kan ik meer info vinden over mijn specifieke schijf dan?
ik heb een maxtor 160 gig schijf (6Y160P0) met SN: Y43Z015E
deze word niet appart gekoelt, maar de kast staat open, en er ligt niet direct een HD op of onder. Verder draait ie zo'n 12 uur per dag, en is ie zo'n jaar oud.
vorige model was dezelfde als deze

[ Voor 10% gewijzigd door BasieP op 29-10-2005 17:45 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je niet extreem vaak stroomuitvallen en dergelijke hebt, zul je het probleem zoals al door anderen aangegeven bij je computerhardware moeten zoeken. Je kunt de schijfcontroleprogramma's van de fabrikant van je schijf eens een check laten doen (maar die zijn vaak niet zo gevoelig), SMART-gegevens evalueren..., er zijn een hoop programma's om betrouwbaarheid van schijven te testen, die zul je wel vinden. Als je info zoekt over je specifieke schijf is kijken bij (de website van) de fabrikant een goed begin.

Wil je een betrouwbaar filesystem op een kapotte schijf, zul je er een moeten kiezen die zichzelf in hoge mate zelf kan herstellen (zul je niet hebben met FAT32, NTFS of andere standaard-bestandssystemen). Veel makkelijker en betrouwbaarder is een niet-kapotte schijf(controller, voeding, kabel...) te nemen.

• elevator
  • Niet online

elevator

BasieP schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:41:
maar hoe lost fat32 dan zijn consistency problemen op? want daar zie ik nooit geen 'found0001' directory's met bergen files.
Fat heeft dat ook - beide filesystemen werken met een filetable waarin de filenames gekoppeld worden aan een fysiek stuk disk. Voor NTFS is dat de MFT$ en voor FAT is dat de FAT table.
weet niet of dit toevallig is, maar ik heb nog een aantal partities fat32 om andere redenen (bijv mijn C:) en hier zie ik nooit dit soort dingen op.
Ik gok dat het toeval is - of zoals ik al eerder aangaf wordt corruptie gewoon niet gedetecteerd op je FAT schijven en ben je dus onbewust data kwijt ;)

Ik heb persoonlijk al jaren alles op NTFS staan en ben dus enkel data kwijt geraakt toen ik een hardware probleem had :)
verder vind ik het vrij raar de manier HOE chkdsk dan zijn problemen oplost. ik snap dat zo'n check ding zegt van 'he file is corrupt ik moet iets doen'
maar waarom gooit hij dan dingen als filenames weg? haalt data door elkaar of schrijft lege filenames naar me hd?
Dat snap ik ook niet als ik eerlijk ben :) Ik gok dat het er iets mee te maken heeft dat hij niet zeker weet welke data, bij welke file hoort en niet meer weet hoe groot de file precies is.
dus (en ik speculeer hier) een lijst met filenames en daarna een berg data, terwijl fat32 de filename BIJ de data houd?
Beide hebben een centrale file-index. FAT heeft 1 copy (maar relatief dicht bij het origineel waardoor ze niet zo heel zinvol zijn iirc), NTFS heeft één index maar heeft weer andere technologie om deze meer "resillient" te krijgen als ik het me allemaal goed herinner :)
als ik 200 files heb die corrupt zijn, heb ik liever 200 files met een piep er in, die met ze alle in een appart mapje staan, dan een lijst files zonder filename erbij met een piep, en nog eens 200 lege files die wel een filename hebben of allerlei ranzige combinaties van die 2
Dat snap ik niet zo goed hoor - in beide gevallen zijn je files corrupt, in sommige gevallen zullen je files nog "gedeeltelijk" in tact zijn (en dus dezelfde filename gebruiken zou raar zijn), maar helemaal intact zijn ze niet :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
elevator schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:53:
...
Dat snap ik niet zo goed hoor - in beide gevallen zijn je files corrupt, in sommige gevallen zullen je files nog "gedeeltelijk" in tact zijn (en dus dezelfde filename gebruiken zou raar zijn), maar helemaal intact zijn ze niet :)
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat het niet makkelijk is 70 dagen aan muziek na te luisteren...

Ik raad TS iig aan de schijf en andere computerhardware na te gaan, FAT32 of NTFS zijn beide geen oplossing.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-03 00:30

Jimbolino

troep.com

begintmeta schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:06:
Als je niet extreem vaak stroomuitvallen en dergelijke hebt, zul je het probleem zoals al door anderen aangegeven bij je computerhardware moeten zoeken. Je kunt de schijfcontroleprogramma's van de fabrikant van je schijf eens een check laten doen (maar die zijn vaak niet zo gevoelig), SMART-gegevens evalueren..., er zijn een hoop programma's om betrouwbaarheid van schijven te testen, die zul je wel vinden. Als je info zoekt over je specifieke schijf is kijken bij (de website van) de fabrikant een goed begin.

Wil je een betrouwbaar filesystem op een kapotte schijf, zul je er een moeten kiezen die zichzelf in hoge mate zelf kan herstellen (zul je niet hebben met FAT32, NTFS of andere standaard-bestandssystemen). Veel makkelijker en betrouwbaarder is een niet-kapotte schijf(controller, voeding, kabel...) te nemen.
volgens mij is het gedeelte van stroomuitval een beetje achterhaald.

Ik heb hier 4 pc's continu aanstaan en de stroom valt gemiddeld elke week wel een keer uit. Soms meerdere keren per week.
Zelfs als ik aan het downloaden ben met bittorrent geeft dit geen problemen (met ntfs)

belangrijkste om je hdd's in topconditie te houden is temperatuur, niet de stroom die er wel eens af springt...

Overigens heb ik nog bijna nooit een chkdsk gezien met ntfs, met fat32 zag ik ze elke dag (als de stroom uitviel)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• BasieP
even voor de duidelijkheid, die schijf gaat gewoon hard retour naar maxtor, laat daar geen twijfel over zijn.
verder is de rest van mijn systeem helemaal in orde, en zitten er nog 3 andere schijven in waar ik nog nooit problemen mee gehad heb (voor meer dan 2 jaar nu)
Jimbolino schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 22:13:
Overigens heb ik nog bijna nooit een chkdsk gezien met ntfs, met fat32 zag ik ze elke dag (als de stroom uitviel)
ik zit hier in een studentenhuis en ja, af en toe valt de stroom uit, maar ik heb idd niet het idee dat dit een probleem is voor de conditie van mijn schijven. Die dingen hebben condensators, en die ontladen zich netjes zodat de kop veilig boven de schijf weg is. (geparked)

verder komt dat chkdsk voor fat32 wanneer de stroom uitvalt door het volgende:
wos faq ding
Als je computer spontaan reset en je bent net bezig met het schrijven naar je harde schijf, heb je met fat32 een corrupte file. Met NTFS is dit niet het geval, de file staat wellicht niet compleet op je harde schijf, maar hij is niet corrupt.
maar het als ik het goed begrijp (vooral na het verhaal van elevator) is dat de manier van data opslaan (natuurlijk) anders is, maar dat bij een corrupte file de data (in theorie) niet 'meer' kapot zou zijn bij de een als bij de andere methode..
correct?

[ Voor 11% gewijzigd door BasieP op 29-10-2005 23:02 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Aangezien NTFS een journaling-filesystem is, heb je natuurlijk inderdaad veel minder last van stroomuitvallen en dergelijke, ook zullen, zoals al is gepost werd, de schijven over het algemeen geen duurzame last hebben van die uitvallen.

Ik denk dat je vooral graag wilt weten welke files verloren zijn gegaan of zijn beschadigd (zodat je die dan eventueel weer kunt downloaden of wat dan ook), maar ik zie dan het probleem niet met NTFS of FAT32, ze doen mbv chkdsk wat dat betreft in principe het zelfde.

Wil je in de toekomst dataverlies door schijfproblemen voorkomen (al ik je TS lees, gaat het in beginsel om voorkomen van dataverlies), is de simpelste oplossing RAID1 te gebruiken(of regelmatig backuppen). Het filesystem is maar van zeer ondergeschikt belang.

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

kun je chkdsk niet vervangen door een (beter) 3rd party tooltje...

(vroeger) gebruikte ik norton diskdoctor, omdat deze sneller en beter was dan scandisk. Misschien dat er tegenwoordig ook betere alternatieven zijn dan chkdsk...

• elevator
  • Niet online

elevator

BasieP schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 23:00:
ik zit hier in een studentenhuis en ja, af en toe valt de stroom uit, maar ik heb idd niet het idee dat dit een probleem is voor de conditie van mijn schijven. Die dingen hebben condensators, en die ontladen zich netjes zodat de kop veilig boven de schijf weg is. (geparked)
Mjah, het gekke is dat bad sectors op een recente harddisk volgens mij eigenlijk niet meer voor kunnen komen zonder dat de harddisk al lang heeft laten weten dat ie kapot gaat :)

Heb je wel SMART in je bios aan staan e.d. ? :)

• BasieP
elevator schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:44:
[...]

Mjah, het gekke is dat bad sectors op een recente harddisk volgens mij eigenlijk niet meer voor kunnen komen zonder dat de harddisk al lang heeft laten weten dat ie kapot gaat :)

Heb je wel SMART in je bios aan staan e.d. ? :)
yup, maar nog nooit enige melding gezien whatsoever

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

S.M.A.R.T. levert helaas nooit uit zichzelf meldingen. Daar zal je een extra monitor programmatje voor moeten installeren zoals AcitveSMART :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• BasieP
the_shadow schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:06:
S.M.A.R.T. levert helaas nooit uit zichzelf meldingen. Daar zal je een extra monitor programmatje voor moeten installeren zoals AcitveSMART :)
um bij het booten toch? lijkt me nogal een nutteloze functie als ie uit zichzelf geen melding zou geven..
heb altijd geleerd dat ie dat wel deed

edit: btw wel leuk programmatje, je ziet veel meer dan alleen smart status :)

[ Voor 9% gewijzigd door BasieP op 30-10-2005 14:08 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:20

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

the_shadow schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:06:
Mag ik vragen waar je dat op baseerd?
Hier heb ik immers 2x het omgekeerde meegemaakt. Oftewel ik verklaar het onzin.
Schijf in de PC werd slecht, was al 3 jaar oud ofzo. Gaf keurig een SMART error bij boot, lekker mee doorgedraaid. De disk werd steeds langzamer en reageerde slechter en slechter, dus toen nieuwe besteld.
SMART is volgens mij wel heel erg afhankelijk van het probleem waar de schijf tegenaan loopt. Problemen door slijtage (lange-duur) worden hier keurig opgepikt, maar ik heb een keer een schijf gehad van 3 maanden oud die het loodje legde (Maxtor 120GB), RMA -> nieuwe schijf die nu al 2 jaar keurig loopt in deze PC.
Kort maar krachtig, SMART werkt wel maar je moet er niet op vertrouwen dat hij je altijd waarschuwt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• BasieP
cybersteef schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:16:
[...]

Mag ik vragen waar je dat op baseerd?
Hier heb ik immers 2x het omgekeerde meegemaakt. Oftewel ik verklaar het onzin.
Schijf in de PC werd slecht, was al 3 jaar oud ofzo. Gaf keurig een SMART error bij boot, lekker mee doorgedraaid. De disk werd steeds langzamer en reageerde slechter en slechter, dus toen nieuwe besteld.
SMART is volgens mij wel heel erg afhankelijk van het probleem waar de schijf tegenaan loopt. Problemen door slijtage (lange-duur) worden hier keurig opgepikt, maar ik heb een keer een schijf gehad van 3 maanden oud die het loodje legde (Maxtor 120GB), RMA -> nieuwe schijf die nu al 2 jaar keurig loopt in deze PC.
Kort maar krachtig, SMART werkt wel maar je moet er niet op vertrouwen dat hij je altijd waarschuwt.
dit zal dan met active smart (dat progje) niet anders zijn, aangezien deze de info gewoon uitleest uit het bios (lijkt mij zo)

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:55

Guldan

Thee-Nerd

tjah ik ben het met iedereen hierboven eens maar als ik jou was zou ik een andere schijf ff proberen en dat soort dingen. Voeding, brakke hardware noem maar op wat jij beschrijft is gewoon een teken dat er iets aan het overlijden is. maar wat moet je zelf ff uitzoeken.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• BasieP
Guldan schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:21:
tjah ik ben het met iedereen hierboven eens maar als ik jou was zou ik een andere schijf ff proberen en dat soort dingen. Voeding, brakke hardware noem maar op wat jij beschrijft is gewoon een teken dat er iets aan het overlijden is. maar wat moet je zelf ff uitzoeken.
blijkbaar heb je toch niet helemaal alles gelezen, want mijn hardware is prima in orde verder.
ik heb meerdere schijven in mijn pc, en het is alleen die specifieke die 2x kapot gegaan is.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Jimbolino schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 22:13:
[...]

volgens mij is het gedeelte van stroomuitval een beetje achterhaald.

Ik heb hier 4 pc's continu aanstaan en de stroom valt gemiddeld elke week wel een keer uit. Soms meerdere keren per week.
offtopic:
Welke elektriciteitsleverancier heb jij?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:14

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

BasieP schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:23:
[...]

blijkbaar heb je toch niet helemaal alles gelezen, want mijn hardware is prima in orde verder.
ik heb meerdere schijven in mijn pc, en het is alleen die specifieke die 2x kapot gegaan is.
Mja, die specifieke disk hangt wel steeds aan hetzelfde specifieke kabeltje op dezelfde specifieke aansluiting gok ik ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• BasieP
Orion84 schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:41:
[...]

Mja, die specifieke disk hangt wel steeds aan hetzelfde specifieke kabeltje op dezelfde specifieke aansluiting gok ik ;)
nou eerlijk gezegt.. niet eens ;) :P
had hem eerst naast me primaire schijf hangen (aan IDE1) en toen ik hem terug had van RMA (eerste keer) hing ie aan IDE2 (als laatste schijf)

maar das niet opzettelijk gedaan, kwam toevallig zo uit ;)
maareuh.. lijkt me sterk dat ie daar bad sectors van krijgt.. zelfs als voltage ed verschilt (wat niet kan want ze zitten hard aan elkaar) dan zitten er op die schijven wel een aantal failsafes

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Borromini schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 15:29:
[...]
offtopic:
Welke elektriciteitsleverancier heb jij?
offtopic:
De aardlek springt er steeds af, heb nog niet kunnen ontdekken waar het door komt. Soms om 6uur in de ochtend, soms in de middag.

[ Voor 8% gewijzigd door Jimbolino op 30-10-2005 21:17 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jimbolino schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 21:16:
"De aardlek springt er steeds af, heb nog niet kunnen ontdekken waar het door komt. Soms om 6uur in de ochtend, soms in de middag."

offtopic:
Heb ik ooit ook wel eens in huis gehad, we merkten op een gegeven moment op dat het aardlek altijd optrad als een bepaalde huisgenoot op bed sprong/actief was. Na enig speurwerk bleek dat de scherpe metalen bedpoot door de stroomkabel van het nachtkastlampje heen had gesneden ... kans op electrifying nights...

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 31-10-2005 00:52 ]

Verwijderd

Je kan het ook in andere richtingen zoeken lijkt mij, behalve je schijf. Persoonlijk gebruik ik NOOIT chkdsk maar de officiele software van de leverancier van de schijf, immers, ieder merk heeft een ander type platter onboard en andere hardware dus dat werkt wat saver.

Verder kan het ook aan de verdeling liggen van de stroom in je studentenhuis liggen, pieken en dalen kunnen nullen en enen wegschrijven. Is je pc wel geaard op het voedingsnet ?

Je stelt : "ik had files van 0bytes, maar ook files met complete andere data er in. dus ik wilde nightwish luisteren, en kreeg frank zappa oid" Ik heb er nog nooit van gehoord dat id tags een eigen leven gaan leiden, tenzij je een verkeerd nummer heb gedowned ;)

Misschien hacked 1 van je studenten collega's je wel en loopt je een beetje te pesten ? Mogelijk, toch ?

Je kan niet zeker weten dat je hardware het niet is, mits je alles al heb nagelopen. Afhankelijk wat er in je pc aan hardware hangt en wat voor merk voeding je gebruikt, te vaak no name, kan dat voor instabiliteit zorgen. Misschien is het met dit type schijf wel zo dat ie iets meer trekt dan de standaard 25 watt waardoor ie toch instabiel wegschrijft/bewerkt. Specs. van je pc zijn juist altijd welkom in dit soort zaken. Tis voor ons ook maar gissen.

Hoeveel mensen komen er aan je pc ? Vaak ook zoiets. Verder gechecked op virussen, pc goed beveiligd en software matig onderhouden ? ZOals regelmatig defragmenteren etc.

Als laatste, staat het type schijf bekend als een probleem geval ? Zo nee, dan is de kans groter dat je door de bliksem word getroffen groter dan 2 keer een slecht werkende schijf te hebben. Imho, je stelt het probleem iets te simpel. Op naar schijf 3 :? Wat is je merk voeding en hoeveel ? Ken veel studenten met goedkope spullen erin, no offence :)

• Jimbolino

Jimbolino

troep.com

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 01:17:
Je kan het ook in andere richtingen zoeken lijkt mij, behalve je schijf. Persoonlijk gebruik ik NOOIT chkdsk maar de officiele software van de leverancier van de schijf, immers, ieder merk heeft een ander type platter onboard en andere hardware dus dat werkt wat saver.
beetje onzinnig, aangezien chkdsk een tool is om de mft op orde te houden, en dus niks te maken heeft met platters. Van de andere kant kunnen "platter-tools" natuurlijk ook niet je mft/fat-table whatever fixen.
Verder kan het ook aan de verdeling liggen van de stroom in je studentenhuis liggen, pieken en dalen kunnen nullen en enen wegschrijven. Is je pc wel geaard op het voedingsnet ?
ja daarom zit er een voeding in je pc die deze pieken opvangt, het kan natuurlijk niet zo zijn dat als iemand een stofzuiger aanzet, je hdd langzamer gaat draaien... als er echt teveel spanning op je voeding komt klapt de zekering en krijgt ie te weinig, dan schakelt ie de pc uit.
Je stelt : "ik had files van 0bytes, maar ook files met complete andere data er in. dus ik wilde nightwish luisteren, en kreeg frank zappa oid" Ik heb er nog nooit van gehoord dat id tags een eigen leven gaan leiden, tenzij je een verkeerd nummer heb gedowned ;)
anders lees je ff wat hij zegt over id3 tags: "voor een groot deel zonder id3tag"
Misschien hacked 1 van je studenten collega's je wel en loopt je een beetje te pesten ? Mogelijk, toch ?
be serious please.
Je kan niet zeker weten dat je hardware het niet is, mits je alles al heb nagelopen. Afhankelijk wat er in je pc aan hardware hangt en wat voor merk voeding je gebruikt, te vaak no name, kan dat voor instabiliteit zorgen. Misschien is het met dit type schijf wel zo dat ie iets meer trekt dan de standaard 25 watt waardoor ie toch instabiel wegschrijft/bewerkt. Specs. van je pc zijn juist altijd welkom in dit soort zaken. Tis voor ons ook maar gissen.
tja als de TS zegt dat dit wel in orde is, dan geloof ik hem en ga hem niet irriteren door een "probleem" proberen op te lossen, wat hij helemaal niet wil en wat er ook helemaal niet is.

Sorry voor deze afzeikpost, maar de TS is duidelijk over wat hij in zijn topic wil zien, en dat zijn niet dit soort wijsneuzen die een duurde voeding proberen te verkopen.

Om weer even ontopic te komen: ik heb net een 600gb raid0 array gefixed, nadat de partitie table was verdwenen. Windows zag de schijf als leeg en kon dus gelukkig geen chkdsk draaien. Ik kon met testdisk de partition table gelukkig herstellen...

Heb ook wel eens meegemaakt dat na een reinstall chkdsk (zonder reden) heel mijn schijf ging verneuken. Probleem met 48bits LBA volgens microsoft, maar wel erg lullig...

Verwijderd

Off-topic :

Wie wil er dan hier duurdere voedingen verkopen :? En verder, dat jij hem gelooft is je goed recht, maar heb je ook zijn past topics gelezen ? Knap staaltje dat je iemand "gelooft" en dat er dus geen andere problemen/oorzaken mogelijk zijn. Verder, boeit me verder weinig, maar als je het een zeik post vind prima, ik reageerde niet om hem te irriteren, vooralsnog moet ik de eerste mens tegen komen die alwetend is, maar jij mag mij wel afzeiken ?

Grow up and get a life. Probeerde iemand wat andere inzichten te verschaffen naar aanleiding van zijn probleem, niet meer en niet minder. Ik werk ook allang met computers en heb grappig genoeg computers onverklaarbare dingen zien doen. Vele kwamen door het niet aarden van pc's ;)

On-topic :

Succes
Pagina: 1