Toon posts:

Pc valt zomaar uit*

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd heb ik steeds vaker dat mijn pc zomaar uit valt. Ik kan hem dan ook niet meer aanzetten, eerst moet de stroom er een paar seconden af voordat ik hem aanzet. Daarna werkt alles weer.

Het probleem doet zich voornamelijk voor als ik een spel speel (dan valt hij echt altijd uit, soms na 5 minuten soms na een minuutje al) maar soms ook "gewoon" als ik wat office programma's draai of een film kijk. Heel soms zelfs meteen na het opstarten van de pc dat hij uit valt.

In het begin dacht ik dat het aan mijn voeding lag, die heb ik tot 2 keer toe vervangen. Ook heb ik een reepje geheugen vervangen, maar het probleem blijft zich voordoen

Mijn conf is:

Asus a7v600 moederbord
Amd xp 3000
2 x 256 MB DDR geheugen
geforce 5600
5.1 creative geluidskaartje
120 gig sata HD
160 gig sata HD

en ik draai windows xp met de laatste drivers

Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je PC valt echt volledig uit ? Hij reboot niet spontaan oid? :)

• PPanic
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 13:53
Probeer een ander grafisch kaartje.
Lijkt wel een soort van kortsluitng btw.

[ Voor 40% gewijzigd door PPanic op 29-10-2005 14:24 ]

INVENTARIS

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:21:
Je PC valt echt volledig uit ? Hij reboot niet spontaan oid? :)
Nope geen reboot, echt helemaal uit.
Ik zelf dacht dat het of aan grafische kaart of aan moederbord lag
iig aan hardware, want dit lijkt me geen software matig probleem

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 14:42 ]

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
probeer eens je stekkerblok.. ik denk dat daar de fout zit (als je die al hebt). die dingen willen soms ook wel eens tegenwerken , dat daar ergens de kortsluiting zit. lijkt me ook voor zover ik hier kan zien het enigste logische te verklaren van de plotse stroomuitval.. pc's rebooten toch vaker dan dat ze spontaan uitvallen

[ Voor 3% gewijzigd door diedazz op 29-10-2005 14:46 ]

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

ik zit ook te denken aan je vga kaart.
want het gebeurt vooral zeg je met spelletjes

start is op in msdos mode met een 98 disk
als het dan niet gebeurt is het je vga kaart

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:51:
ik zit ook te denken aan je vga kaart.
want het gebeurt vooral zeg je met spelletjes

start is op in msdos mode met een 98 disk
als het dan niet gebeurt is het je vga kaart
Ja maar dan kan ik ook geen spelletjes spelen. Het is niet zo dat de pc altijd uitvalt, soms kan ik rustig een dag ermee werken zonder dat hij uitvalt (zolang ik maar geen spelletjes speel)

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:11
Als het enkel is wanneer je spelletjes speelt, dan lijkt het me een warmteprobleem van je cpu of grafische kaart. Bekijk je temperaturen eens in bios.

Voer eens een uurtje prime95 uit, daar wordt je cpu flink heet van en je grafische kaart niet. Dan weet je zo waar het probleem ligt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• TYNOz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07-2023
ik zeg pak een beter voeding,

als er kortsluiting zou komen dan moet ie denk ik wel kapot zijn..

Verwijderd

Topicstarter
TYNOz schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:06:
ik zeg pak een beter voeding,

als er kortsluiting zou komen dan moet ie denk ik wel kapot zijn..
Ik heb dat ding al 2 keer vervangen, dus het lijkt me daar niet meer aan te liggen

Verwijderd

Welke voedingen heb je allemaal al gehad?

Verwijderd

Topicstarter
FragileM64 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:03:
Als het enkel is wanneer je spelletjes speelt, dan lijkt het me een warmteprobleem van je cpu of grafische kaart. Bekijk je temperaturen eens in bios.

Voer eens een uurtje prime95 uit, daar wordt je cpu flink heet van en je grafische kaart niet. Dan weet je zo waar het probleem ligt.
Met dat programma valt mijn pc meteen uit. Dus het ligt aan mijn cpu of geheugen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:26:
Welke voedingen heb je allemaal al gehad?
1 keer standaard voedingje, 2 keer van chieftec

Verwijderd

kapotte condesatoren op je mobo?

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kom ik hier achter? [ik heb geen idee wat condesatoren zijn]

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde! Als ik een spelletje ging spelen ging mijn pc soms na 5 minuten uit of soms na een half uur! Het is zeker weten je voeding! 3d spelletjes vragen namelijk veel meer stroom van je graka dan als je 2d draait. Ik heb een zwaardere voeding erin gezet en het probleem is opgelost!

Ik had al een zware 465 watt enermax voeding en dacht eerst ook dat het daar nooit aan kon liggen. Gezien de huidige graka's ook erg veel stroom vreten kreeg de kaart mijn voeding dus toch op zijn knieen! Overigens, kon ik de pc wel een hele dag in 2d draaien, alleen bij 3d ging hetmis en klapte hij er zo uit!

Het kan zijn dat je voeding te weinig amps levert op de 12 volt lijn. De meeste oude leveren 20 amp, terwijl de nieuwe minstens 36 amp leveren over 2 gescheiden lijnen!

Voeding eruit halen een een goede zware voeding erin zetten en je probleem is opgelost!

Tip:

koop de antec true power 550 watt voor 99 euro en je bent overal vanaf. Ik heb het idee dat deze antec ook nog wat beter is dan de enermax voedingen en hij is het stilst van allemaal!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 16:28 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:42:
Ik zelf dacht dat het of aan grafische kaart of aan moederbord lag
iig aan hardware, want dit lijkt me geen software matig probleem
Dat lijkt me ook niet nee, daarom ga ik je topic ook verplaatsen uit Windows Operating Systems naar Overige Hardware :)

Windows Operating Systems >> Overige Hardware

Verwijderd

Dat zijn ook niet bepaald kwaliteitsvoedingen!

Ga voor enermax, antec of de zware coolermaster(550watt) voedingen.
En zorg ervoor dat je meteen een goede zware aanschaft, een 480 of 550 watt!
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:30:
[...]

1 keer standaard voedingje, 2 keer van chieftec

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 16:26 ]

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Voordat je allemaal nieuwe hardware koopt,

Maak eens een screenshot van everest (computer->sensors) of speedfan, idle & stressed.

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Verwijderd

Ik weet wel zeker dat de problemen over zijn als hij een goede kwaliteitsvoeding erin zet!

Kijk ook eens naar je voltages in de bios op bijv. de 12 volt lijn? Zit hiuj onder de 12 volt?
Wat is de temp van je mobo en proc in je bios? als dat allemaal goed is, weet ik wel zeker dat het je voeding is! ;)
hellolo schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:26:
Voordat je allemaal nieuwe hardware koopt,

Maak eens een screenshot van everest (computer->sensors) of speedfan, idle & stressed.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 16:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net het programma memtester gedraaid en hierbij viel de pc na een tijdje ook uit. Dit programma draait vanaf een bootable cdrom zonder dat windows wordt gelaadt en de interface is zo 2de als wat. het lijkt me daarom sterk dat er iets met de voeding mis is, eerder met het geheugen.

Ik ga nu de 2 reepjes geheugen apart van elkaar testen en kijken wat er uit komt

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gehad, en bij mij kwam het doordat mn cpu te heet werd (het bleek dat de cooler wel eens uitviel). Aangezien bij het gamen de cpu extra heet wordt viel hij bij mij uit.

Je moet even in je bios kijken hoe warm je temps zijn, of even een progje downen als mbm. Maar het hoeft natuurlijk niet persee aan je processor te liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 17:15:
Ik heb dit probleem ook gehad, en bij mij kwam het doordat mn cpu te heet werd (het bleek dat de cooler wel eens uitviel). Aangezien bij het gamen de cpu extra heet wordt viel hij bij mij uit.

Je moet even in je bios kijken hoe warm je temps zijn, of even een progje downen als mbm. Maar het hoeft natuurlijk niet persee aan je processor te liggen.
Temparatuur ligt steeds tussen 50-60 graden. Volgens mij is dit toch niet te warm?

Ik heb net beide geheugen reepjes getest, maar de pc blijft uitvallen onafhankelijk welk reepje erin zit

Verwijderd

Is dit onder idle of load? Ga eens een tijdje gamen (niet al te lang anders valt je pc uit :P ) en kijk hoe hoog de temp dan is. Op sommige mobo's zit trouwens een erg lage grens voor 'te heet zijn'. Op mijn moederbord was het iets van 65 graden. En dat haalt jouw cpu wel onder load denk ik.

Verwijderd

ik heb ook weleens dat me pc uitvalt allen dan reboot die wel uit zichzelf weer.
dat gebeurt meestal als ik fear speel

mijn specs:
asus 7800gtx clocked tot 490/1250
cpu 64 3700+ san diego clocked tot 2,70 ghz
asus a8n sli premium mobo
2x512mb ram 1x 333mhz 1x 400mhz
250gb ata schijf (jawel een ata :Pmoet nog steeds sata kope:))

ik heb ook vaak dat als ik een spel speel (q4 hl2 lost coast en fear) dat met beeld en gebuid bij water een beetje gaan hangen en het geluid dan weg valt en even later weer gewoon verder spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is dat mijn pc dit hiervoor (zo'n jaar) dit nooit eerder heeft gehad. Ook niet als ik grafische spelletjes speelde, dus ik denk ook niet dat mijn cpu nu opeens te warm wordt en vroeger niet.

Verwijderd

mischien da der iets op het mobo of op de vga doorgebrand is waardoor die 3d dingen niet goed kan weergeven

• MichelBosma
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:44:
Het rare is dat mijn pc dit hiervoor (zo'n jaar) dit nooit eerder heeft gehad. Ook niet als ik grafische spelletjes speelde, dus ik denk ook niet dat mijn cpu nu opeens te warm wordt en vroeger niet.
Misschien een keer nieuwe koelpasta tussen je processor en koeler doen?
Ik heb ook dit probleem maar denk dat het bij mij aan de voeding ligt maar heb nu geen geld voor een nieuwe denk dat ik voor een sunbeam NUUO 550 Watt ga.

[ Voor 28% gewijzigd door MichelBosma op 01-11-2005 23:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb volgens mij door wat het probleem is. Dit omdat ik een hele dag een spel aan het doen was en hij bleef het doen. totdat een huisgenoot van me thuis kwam en zijn pc aanzette, toen knalde mijn pc er meteen uit. Nu is mijn hypothese het volgende:

Ik heb hier 1 stopcontact waarop ik bijna alles heb aangesloten, van tv tot stereo, pc en monitor. Aan precies dezelfde plek, maar aan de andere kant van de muur heeft mijn huisgenoot ook een stopcontact. Dit moet dus wel dezelfde leiding zijn. Hij heeft hier ook zijn pc, tv en stereo aangesloten.
Omdat ik een nieuwe voeding heb gekocht die meer watt heeft, denk ik dat het stopcontact het niet meer trekt als mijn pc meer stroom nodig heeft (met spelletjes spelen bijv)

Ik heb nu mijn pc op ander stopcontact gedaan en tot nu toe nog nooit last gehad van dat mijn pc ineens uitvalt.

Verwijderd

das zou idd kunnen ^^
moet ik maar es ff kijken waar ik me pc nu in ga gooien
maar volgens mij als het stopcontact het niet trekt zou de stop er tog uit moeten schieten?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is idd het vreemde aan het verhaal.. alleen mijn pc schiet eruit en geen enkel ander apparaat of stop

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12-2025
Schrief je PC een open en kijk eens naar de elco's op je mainbord er een hele serie mainborden met slechte elco's in omloop...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• exempt
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2023
als je even de overbodige hardware niet aansluit,
dan even flink gamen dan weet je ook of het aan je voeding ligt...

Why should I take life so seriously, I just wanna do what I like to do...!

Pagina: 1