Toon posts:

[Nieuwe PC] OS 'freezt' als er van een CD wordt gelezen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een nieuw zelfbouwsysteem in elkaar geknutseld:
  • AMD Athlon 64 3500+
  • Asus A8N-SLI (standaardversie)
  • Coolermaster RS-450-ACLY 450W voeding
  • 2x1GB Kingston ValueRAM
  • NEC ND3540 dvd-brander
  • Hitachi 7K250 250GB HD (IDE, grr, had SATA moeten nemen)
Na windows x64 erop geinstalleerd te hebben werkt alles goed, MAAR zodra er bestanden van een CD/DVD worden gelezen lijkt dit wel het hele systeem op te slokken. Programma's beginnen te stotteren (zelfs op dat moment spelende mp3'tjes) totdat de transfer afbreekt/afloopt. En ik kan m'n vinger er maar niet op leggen waar dit aan ligt. De CPU wordt tijdens het lezen niet belast, dus dit is niet de reden dat het hele systeem wordt opgeslokt, en de HD werkt op zichzelf uitstekend- bestanden kopieeren naar zichzelf levert geen vertragingen/problemen op. Het gaat pas mis als er iets met de DVD-drive wordt gedaan.

Dit heb ik al geprobeerd om het te fixen, maar niets hiervan heeft geholpen:
  • Het moederbord naar de laatste BIOS en de DVD-ROM naar de laatste firmware geupdate
  • De nForce4-(IDE-)drivers geupdate naar de laatste versie
  • Read/write buffer voor HD in de nForce4-drivers in/uitgeschakeld
  • De standaard windows IDE-drivers geprobeerd in plaats van de nForce4-drivers
  • De DVD-drive van secondary master naar primary slave verhuisd (wellicht lag het aan de communicatie tussen de twee IDE-kanalen, not :()
Wat ik nog niet heb geprobeerd (en later wel zal doen, maar ik hoop dat jullie al snel een andere oplossing weten ;) ):
  • Een andere CD-drive proberen (moet ik eerst uit een andere PC slopen, grr)
  • Kijken hoe CD-branden gaat - maar ik vrees het ergste
  • Kijken of dit probleem zich ook voordoet op een 32-bit OS-installatie (zucht..)
Ik kan dus zelfs niet achterhalen waar het probleem ligt: op het moederbord? In drivers? Is er iets met de DVD-ROM?

Dit is best frustrerend. Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!

Edit: Of denken jullie dat het makkelijkste is om gewoon een PCI-IDE-kaartje te kopen en daar de DVD-drive op te zetten? Ik heb geen zin om dagen met een probleem bezig te zijn wat met 15 euro opgelost kan worden... (8>

Edit 2: Ik heb uiteraard al het halve internet afgestruind naar vergelijkbare cases, maar dit lijkt wel op zichzelf te staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 14:12 ]

Verwijderd

Ik weet niet hoe het zit onder XP64bit, maar de 32bit Nvidia IDE drivers sucken big time...

Uninstall die eens en gebruik de default Microsoft drivers eens...

Verwijderd

Topicstarter
  • De standaard windows IDE-drivers geprobeerd in plaats van de nForce4-drivers
al gedaan :|

vandaag ook een PCI-IDE-controllertje gekocht, maar die geeft ook al problemen onder x64! rhaa! hijzelf installeert goed, maar zodra ik de DVD-drive erop zet geeft windows een BSOD...

wellicht is het dan toch de DVD-drive zelf. morgen zal ik meer proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Green.Velvet,

Held. _/-\o_

Dit was het wel. In plaats van alleen de IDE-drivers te vervangen door MS-versies, heb ik gewoon alle nvidia nforce4-drivers van het systeem gehaald, et voila! het werkt!

Dus je had helemaal gelijk. Bedankt!

Edit: voor future reference: het waren dus niet zozeer de IDE-drivers van nvidia, maar meer de drivers voor de 'hyptetransport bridge'.

PCI-IDE-kaartje kopen iemand? :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 10:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 09:57:
Edit: voor future reference: het waren dus niet zozeer de IDE-drivers van nvidia, maar meer de drivers voor de 'hyptetransport bridge'.
Dat is heel vreemd want die HT bridge drivers hebben niet direct te maken met IDE devices IIRC...

Ik krijg het gevoel dat er iets anders mis is met jouw hardware..

Verwijderd

Topicstarter
Hmm. Wat denk je dat dit zou kunnen zijn?

Voordat het gefixt was ging het kopieeren vanaf CD/DVD trouwens wel snel, ondanks dat alles stotterde. Het kopie-progressbalkje schoot gewoon eens in de zoveel tijd weer een heel stuk verder. Ik heb het gevoel dat het een hele foute soort buffering was van die nvidia-drivers. Waarom het weer werkte zonder die nvidia-HT-bridge-drivers weet ik niet, maar m'n systeem werkt op dit moment zoals het hoort, dus laten we het erop houden dat het geen hardware-iets is. Of er moet wel iets mis zijn en dat ik dat nu niet merk omdat er geen optimalisatie wordt gebruikt in de drivers ofzo...

Hm. Om paranoide van te worden! Maar ik laat het hier nu gewoon bij, en als nvidia weer eens nieuwe drivers uitbrengt probeer ik die weer.

• Spaarpott
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-02 17:44
Hoi,

ik heb de asus a8n-e, amd 64 3500 venice met bios 1003 en gebruik nvidia nforce 4 drivers. WinXp 32bit.
Ik heb het alleen als ik de disc erin stop. Dan freezt mijn systeem net zo lang tot hij de disc geidentificeerd heeft.

Problemen met kopiëren heb ik verder niet.
Wel dat de PC freezt als Nero de lead-in brand.

Ik denk idd dat het iets is met of de drivers of bios-versie. (heb namelijk wel eens 1004 of 1005 geprobeerd maar toen kreeg de pc de ide-driver niet gevonden)
Pagina: 1