[USB-stick] Bestanden kwijt na uitpluggen

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik gebruik een Apacer 128MB MP3 speler (model usb stick) als mobiele opslag. Het ding wordt gewoon herkend als diskdrive zoals elke USB stick.

Sinds een tijdje (geen idee hoe lang al, gebruik het ding niet zo vaak) heb ik het probleem dat als ik bestanden er naartoe kopieer dat de volgende keer als ik de stick inplug deze bestanden er niet meer opstaan :/ Als ik een nieuwe directory aanmaak blijft die directory wel staan, maar de bestanden die ik erin heb gezet niet. Ik plug het ding altijd gewoon uit de USB-poort na gebruik, zonder 'veilig' te ontkoppelen oid (dit is volgens mij ook helemaal niet nodig met USB sticks, is nog n ooit fout gegaan). Maar ook als ik hem netjes ontkoppel via dat icoontje in de systemtray en ik de melding krijg dat ik hem veilig kan uitnemen raken bestanden kwijt.
Voor zover ik kan zien blijven bestanden er wel op staan als ik ze in de rootdirectory zet, maar dat is ook niet zo praktisch.
Ik heb scandisk al gedraaid, maar die vindt geen fouten.

Verder heb ik de stick getest op 3 verschillende PC's. Allen met windows XP SP2.

Iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Misschien dat ik hem nog ga formatteren, maar dan moet ik even uitzoeken of het MP3-gedeelte hierna nog wel werkt... (zal wel aparte firmware zijn, maar dat weet ik niet zeker).

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 29-10-2005 14:31 ]

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Hm ik heb er ook wel eens last van als ik mijn mp3speler niet veilig heb verwijderd, maar nog nooit als ik het wel heb gedaan. Formatteren kan gewoon, neem toch aan dat dit bij elke mp3 speler kan.

Klik mee voor GoT!........

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het probleem zit hem waarschijnlijk wel in het fijt dat je de stick gewoon uit de USB poort haalt zonder de optie veilig verwijderen te gebruiken. Het is namelijk zo dat wanneer je veilig verwijderen gebruikt de USB stick als het ware eerst wordt uitgeschakeld. De spanning wordt er afgehaald.

De is vooral goed te zien met USB sticks welke voorzien zijn van een LED, de LED wordt uitgeschakeld nadat je de optie "veilig verwijderen" hebt gebruikt.

Een collega van mij heeft wel eens een USB stick omzeep geholpen door hem er gewoon uit te trekken. Dus in het vervolg, maar op de nette manier. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Als je die stick inplugt en aanzien wordt als een storage device dan moet je bij de eigenschappen de delayed write optie uit te zetten. Die kom je soms tegen bij USB sticks en zou IMHO nooit default mogen aanstaan.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:47

The Third Man

The Third Jellyfish

_Dune_ schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:34:
Het probleem zit hem waarschijnlijk wel in het fijt dat je de stick gewoon uit de USB poort haalt zonder de optie veilig verwijderen te gebruiken. Het is namelijk zo dat wanneer je veilig verwijderen gebruikt de USB stick als het ware eerst wordt uitgeschakeld. De spanning wordt er afgehaald.

De is vooral goed te zien met USB sticks welke voorzien zijn van een LED, de LED wordt uitgeschakeld nadat je de optie "veilig verwijderen" hebt gebruikt.

Een collega van mij heeft wel eens een USB stick omzeep geholpen door hem er gewoon uit te trekken. Dus in het vervolg, maar op de nette manier. ;)
LEZEN
Palomar schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 13:58:
Maar ook als ik hem netjes ontkoppel via dat icoontje in de systemtray en ik de melding krijg dat ik hem veilig kan uitnemen raken bestanden kwijt.
(edit: trouwens hij heeft wel gelijk als het gaat om het nut van het veilig ontkoppelen van USB sticks. Ik heb met meerdere USB sticks gewerkt en kon ze er allemaal uitrukken zonder te ontkoppelen en allemaal zonder dataverlies).

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 29-10-2005 18:22 ]

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:17:
Als je die stick inplugt en aanzien wordt als een storage device dan moet je bij de eigenschappen de delayed write optie uit te zetten. Die kom je soms tegen bij USB sticks en zou IMHO nooit default mogen aanstaan.
Staat standaard al op 'quick removal'. Dus dat zou betekenen dat er sowieso niks mis is met het zomaar uitpluggen van de stick? (wat ik ook altijd al doe/deed bij deze en andere sticks).

Ik heb het net nog even geprobeerd en nu gaat het wel weer een paar keer goed. Vrij vaag dus....
[edit] en nu gaat het weer fout. Ik kopieer een mapje met een aantal bestanden naar een subdir op de stick. Na uitpluggen een lege subdirectory :(
Ik ga het ding eens formatteren, kijken of dat iets verhelpt.

[ Voor 66% gewijzigd door Palomar op 29-10-2005 18:32 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Lekkere Kwal schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:20:

[...]
(edit: trouwens hij heeft wel gelijk als het gaat om het nut van het veilig ontkoppelen van USB sticks. Ik heb met meerdere USB sticks gewerkt en kon ze er allemaal uitrukken zonder te ontkoppelen en allemaal zonder dataverlies).
Dat ligt dus hieraan:
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:17:
:)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Mijn ervaring is dat dit heel vaak goed gaat, maar als het fout gaat dan gaat het goed fout :)

En dit geldt ook voor fotocamera's en dergelijke...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

[...]
LEZEN
[...]
Pardon lezen... doe het zelf eens... Ik bevestig alleen wat er gezegd wordt. TS vermoed dat het niet nodig is en ik geef aan dat het probleem hier waarschijnlijk wel mee te maken heeft.

Een collega van mij heeft wel eens een USB stick omzeep geholpen door hem er gewoon uit te trekken. Dus in het vervolg, maar op de nette manier.

_Dune_ weet dat hij eigenlijk niet moet reageren op dergelijk reacties, maar ik wordt er zo moe van. Dit lijkt steeds vaker te gebeuren op GOT. Roepen Lezen!!! terwijl ze zelf de bril niet op hebben. :+

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 29-10-2005 18:38 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Palomar
  • Niet online
Nou nou niet zo kibbelen dames :+

Maar ik heb het ding net geformateerd (alleen quick format wilde, 'normaal' format niet. Ik krig dan 'windows was unable to complete the format'.). Ik heb toen de gebackupte data weer teruggezet. Daarna stick eruit en weer ingeplugt, maar er zijn maar 3 van de 8 directories zichtbaar en bovendien als ik erop klik krijg ik een melding dat de directory 'corrupted and unreadable' is. :(

Ik denk dus dat ie kapot is....

[ Voor 10% gewijzigd door Palomar op 29-10-2005 18:48 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:47

The Third Man

The Third Jellyfish

_Dune_ schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 18:35:
Pardon lezen... doe het zelf eens... Ik bevestig alleen wat er gezegd wordt. TS vermoed dat het niet nodig is en ik geef aan dat het probleem hier waarschijnlijk wel mee te maken heeft.
[...]
_Dune_ weet dat hij eigenlijk niet moet reageren op dergelijk reacties, maar ik wordt er zo moe van. Dit lijkt steeds vaker te gebeuren op GOT. Roepen Lezen!!! terwijl ze zelf de bril niet op hebben. :+
Hij vermoedt het helemaal niet, hij zegt letterlijk dat óók als hij het volume veilig verwijdert er bestanden verdwijnen. Dus wie leest hier nou verkeerd?

EDIT
Ik leg het nog even uit:
"Maar ook als ik hem netjes ontkoppel via dat icoontje in de systemtray en ik de melding krijg dat ik hem veilig kan uitnemen raken bestanden kwijt."

Maar = tegenstelling, dus in tegenstelling tot wat hij en iedereen verwacht en wat jij alsnog als raadt brengt.
Ook = in beide gevallen
als ik hem ... veilig kan uitnemen = wat jij aanraadt
raken bestanden kwijt = gaat het dus niet goed en dus blijft het probleem aanwezig.
Snap je het nu? Ik wil wel ff bijles lezen geven voor een zacht prijsje :>

[ Voor 30% gewijzigd door The Third Man op 29-10-2005 19:12 ]

Pagina: 1