Toon posts:

Exchange 5.5 op 2k-cluster; niet startende MTA *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een kleine uitdaging gekregen:
Het volgende probleem doet zich voor :
de MTA wil niet meer starten van de exchange 5.5.

We hebben een cluster van 2 nodes draaiend op windows 2000.
deze was schoon geisntaleerd daarop hebben we exchange 5.5 gezet.
Dit draaide op de eerste node perfect.(getest)
na de instalatie op de 2e node ging alles ook nog goed en draaide alles nog.
Toen de test van de fail over deze ging fout de MTA wilde niet starten dus hebben we alles weer terug gezet, maar daar wil de MTA ook niet starten.
We zien 3 command boxen heel snel opkomen en dan niks geen eens een fout melding :( behalve de standaard van dat hij niet wil starten.

Ik weet dus niet of iemand een idee heeft :?
Anders wordt het een format en gaan we opnieuw beginnen :(

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Staat er ook niets in je logboek?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat staat er in je systemlog danwel applicationlog? :)

Verwijderd

Topicstarter
de volgende errors:
Event Type: Error
Event Source: Service Control Manager
Event Category: None
Event ID: 7031
Date: 10/29/2005
Time: 10:57:18 AM
User: N/A
Computer: NAAMCNB02
Description:
The Microsoft Exchange Message Transfer Agent service terminated unexpectedly. It has done this 26 time(s). The following corrective action will be taken in 0 milliseconds: No action.

en deze

Event Source: ClusSvc
Event Category: (2050)
Event ID: 1042
Time: 10:57:18 AM
Description:
Cluster generic service 'Microsoft Exchange Message Transfer Agent' failed.
Data:
0000: 2b 04 00 00 +...

alvast bedankt voor de response :)

We hebben ook via de Mtacheck.exe de db gecontroleerd maar die was ok

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 11:11 ]

Verwijderd

wat staat er in je cluster.log file? Heb al mtacheck gedraaid?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:05:
wat staat er in je cluster.log file? Heb al mtacheck gedraaid?
MTACHECK gaf aan dat de db ok was

de error op het cluster zijn het het zelfde
Event Source: ClusSvc
Event Category: (2050)
Event ID: 1042
Time: 11:08:15 AM
Description:
Cluster generic service 'Microsoft Exchange Message Transfer Agent' failed.
Data:
0000: 2b 04 00 00 +...

Verwijderd

dat is je event log....Ik bedoel het bestand cluster.log :) Verder, welke mta build draai je en heb je recentelijk securit fixes geinstalleerd zoals bijvoorbeeld de update rollup voor windows 2000?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:22:
dat is je event log....Ik bedoel het bestand cluster.log :) Verder, welke mta build draai je en heb je recentelijk securit fixes geinstalleerd zoals bijvoorbeeld de update rollup voor windows 2000?
Jep dat is alles wat we hebben aan helaas.
het cluster log geeft alleen maar aan van de fale over met als status 997
windows 2000 is helemaal up to date

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 13:47

charlie

?*?

Je draait toch een enterprise version (weet niet zeker of de standaard ook clustering ondersteunt), toch niet de 16 Gb limiet?

• XDK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:57

XDK

Gebruik eens Sysinternals Filemon of Sysinternals Regmon tijdens het starten van de Exchange MTA om te zien of bepaalde files en/of registry keys niet gevonden kunnen worden.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:32:
[...]

Jep dat is alles wat we hebben aan helaas.
het cluster log geeft alleen maar aan van de fale over met als status 997
windows 2000 is helemaal up to date
haal dat rollup package er anders eens af, er zijn bekende problemen mee, of beter er waren problemen met het package en exchange 5.5....

er is onlangs een nieuwere versie van dat rollup package uitgkomen, deze heeft ook nog 1 exchange issue... een mta issue :P (niet precies jouw probleem maar wel mbt de mta)

charlie23 als er een 16gb limiet was dan krijg je wel een niet startende msexchangeIS service om je oren ;) (en een nette evenlog entry)

[ Voor 11% gewijzigd door Zwelgje op 29-10-2005 11:45 ]

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Charlie23 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:40:
Je draait toch een enterprise version (weet niet zeker of de standaard ook clustering ondersteunt), toch niet de 16 Gb limiet?
Alles draait al op een ouder cluster deze wordt namelijk vervangen.
door deze omdat we geen naamsverandering wilde hebben van de exchange hebben die down gebracht en de db (een kopie naar de nieuwe gezet)
We hebben ook van alle instalaties de zelfde versies gebruikt.
en in de eerste test draaide het ook goed
maar naar de fail over test draait de MTA niet meer.
De uitdaging die er bij is gekomen is dat door het draaien de DB in de MTA aleweer mail heeft opgenomen :( (gelukkig is de DB nog wel ok volgens de test)

• Zwelgje
je bent je er van bewust dat de support op exchange 5.5 op zijn einde loopt :? en dat mocht je later op je nieuwe cluster nog rare dingen tegenkomen je niet bij MS meer kan aankloppen :?

kijk ik snap ook wel dat exchange 5.5 nog prima werkt, en dat het ook zo moeten werken op je nieuwe configuratie. ik wil alleen even aangeven dat het nu nog gaan gebruiken op een nieuwe omgeving van exchange 5.5 vragen is om problemen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Exchange is geen (desktop) office app. SA past al beter (zie ook de sticky topics bovenaan Officesuites en -software) maar ik verplaats deze naar Professional Networking & Servers, ik verwacht daar meer ervaring met clustering dan in SA :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Zwelgje schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:52:
je bent je er van bewust dat de support op exchange 5.5 op zijn einde loopt :? en dat mocht je later op je nieuwe cluster nog rare dingen tegenkomen je niet bij MS meer kan aankloppen :?

kijk ik snap ook wel dat exchange 5.5 nog prima werkt, en dat het ook zo moeten werken op je nieuwe configuratie. ik wil alleen even aangeven dat het nu nog gaan gebruiken op een nieuwe omgeving van exchange 5.5 vragen is om problemen.
Dat is de logheid van een organisatie :( enzo houd ik werk :)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
enzo houd ik werk
Dan zou ik maar gauw het probleem oplossen :p Serieus, nu nog exhange 5.5 op een windows 200 cluster gaan installeren lijkt me een zinloze zaak. Ook logge/trage organisaties kan je duidelijk maken dat 2 slecht ondersteunde producten (de win2k support is ook dalende) nu nog gaan installeren op nieuwe machines weggegooid geld is.

Heb je nog andere bronnen geraadpleegd ? Er is nog veel te vinden,o.a. hier

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dependencies van de Echange-resources ook goed in orde binnen de clusteradministrator? Dat dus eerst de "Microsoft Exchange System Attendant" netjes gestart wordt voordat de MTA gestart wordt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:37
buddhole schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:32:
[...]

Dan zou ik maar gauw het probleem oplossen :p Serieus, nu nog exhange 5.5 op een windows 200 cluster gaan installeren lijkt me een zinloze zaak. Ook logge/trage organisaties kan je duidelijk maken dat 2 slecht ondersteunde producten (de win2k support is ook dalende) nu nog gaan installeren op nieuwe machines weggegooid geld is.
Hoeft niet. Waarom zou je nieuwe licenties kopen ? Kan zeker bij een grote organisatie over veel geld gaan.

En op zich is Exchange 5.5 op Win2k Ent een stabiel platform.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

op zich wel, alleen wordt er aan het einde van het jaar geen support meer op verleend....

• StevenK
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 23:13:
op zich wel, alleen wordt er aan het einde van het jaar geen support meer op verleend....
Ik ervaar dat niet noodzakelijk als een groot probleem; als het al jaren stabiel draait, zal dat niet nu ineens veranderen. Zo ken ik nog een aantal Netware 3.12 en 4.11 servers die al jaren draaien, ondanks dat daar sinds 2000 geen software onderhoud meer aan is gepleegd. (de hardware wel is vervangen in de tussentijd).

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Ik persoonlijk vind het een veiliger gevoel dat, als ik problemen heb, ik terug kan vallen op een supportorganisatie die mij volledig kunnen ondersteunen als dat nodig is. Zelfs al iets al jaren stabiel draait, weet je toch nooit wat er kan gebeuren of waar je tegenaan loopt.

• StevenK
Verwijderd schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 08:27:
Ik persoonlijk vind het een veiliger gevoel dat, als ik problemen heb, ik terug kan vallen op een supportorganisatie die mij volledig kunnen ondersteunen als dat nodig is. Zelfs al iets al jaren stabiel draait, weet je toch nooit wat er kan gebeuren of waar je tegenaan loopt.
Sinds jaren geleden (toen NT nog serious shit was en OS/2 en Posix ondersteuning USP's waren) een klant op mijn aanraden een support call bij MS plaatste en ik enkele uren later gebeld werd door iemand van MS of ik ze kon helpen met een probleem, omdat ik bekend stond als iemand die errug veel van SMS (en dan niet de short message variant) wist, heb ik die support niet heel hoog zitten :D

Verwijderd

Dan kan ik je verzekeren dat er in die jaren een hoop veranderd is :)

maar ik ben benieuwd hoe het met het probleem van de TS staat

Verwijderd

titel amendement

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Back on topic: gaat FF in exchange admin naar de properties van je server en dan naar diagnostics logging en zet die van de MSExchangeMTA op maximum. Doe dan nog eens de MTA starten en ga dan proberen die twee meter in je application eventlog te begrijpen (of post de relevante entries hier)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

bovendien heeft TS nog steeds niet laten weten wat het resultaat van het verwijderen van de rollup was en welke versie van de MTA hij draait....

Verwijderd

Topicstarter
Helaas hadden we tijd te kort dat we weer op het oude cluster zitten :(
Nu zijn we er in test al achter gekomen dat er tijdens de instalatie bepaalde register sleutels niet worden neegezet
Of dit nu het enige is weten we nog.
In de documentatie die we hadden stond ook dat je precies de zelfde configuratie moesten hebben als de oude server.
Omdat de oude instaltie windows 2000 onder service pack 2 was gedaan en wij 4 hebben gebruikt
gaan we nu echt alles zo instaleren als een paar jaar geleden en zodra het werkt langzaam updaten

in iedergeval bedankt.

• StevenK
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 14:14:
Helaas hadden we tijd te kort dat we weer op het oude cluster zitten :(
Nu zijn we er in test al achter gekomen dat er tijdens de instalatie bepaalde register sleutels niet worden neegezet
Dit klinkt me heel bekend in de oren. Herkent je installatie wel *dat* het een cluster is ?

• Zwelgje
je hebt een kopie van de oude db overgezet naar de nieuwe omgeving, het is dan niet meer als logisch (sterker nog het MOET zelfs) dat je je windows en exchange omgeving op exact hetzelfde sp/patchlevel brengt als de vorige config

maar goed dat weet je nu :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Zwelgje schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 15:00:
je hebt een kopie van de oude db overgezet naar de nieuwe omgeving, het is dan niet meer als logisch (sterker nog het MOET zelfs) dat je je windows en exchange omgeving op exact hetzelfde sp/patchlevel brengt als de vorige config
Hmmz, 't lijkt me dat dan de Store en de Directory niet opstarten en de MTA juist wel. 't Format van de MTADATA is volges mijn sinds Exchange 4.0 niet echt veranderd.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:38

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Is het niet veel handiger om je cluster in te richten met een nieuwe naam, en de exchange installatie dan in je bestaande site mee te nemen.
En daarna gewoon de mailboxen moven naar de nieuwe server..

Ja: Je servernaam wijzigt dan uiteindelijk wel, maar als je de oude server tijdelijk nog aan laat staan ziet de client automatisch dat je mailbox gemoved is en wordt je outlookprofiel gewijzigd.
Als iedereen dan over is, de oude server uitzetten, en je bent over..

Vergeet niet om alles over te zetten, dus ook je freebusy information en alle distributielijsten..
Je offline adresboek is ook zo'n leuke om te vergeten..

• Zwelgje
CyberJ schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 21:05:
Is het niet veel handiger om je cluster in te richten met een nieuwe naam, en de exchange installatie dan in je bestaande site mee te nemen.
En daarna gewoon de mailboxen moven naar de nieuwe server..

Ja: Je servernaam wijzigt dan uiteindelijk wel, maar als je de oude server tijdelijk nog aan laat staan ziet de client automatisch dat je mailbox gemoved is en wordt je outlookprofiel gewijzigd.
Als iedereen dan over is, de oude server uitzetten, en je bent over..

Vergeet niet om alles over te zetten, dus ook je freebusy information en alle distributielijsten..
Je offline adresboek is ook zo'n leuke om te vergeten..
met dit artikeltje kan je het niet meer vergeten :)

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;152959

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:38

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dat bedoel ik.. :) Ik heb al een "exchange expert" gezien die dat gewoon negeerde en in een site van 20 servers met 16.000 mailboxen gewoon een server uit de site mikte :D
Gelukkig ging het maar om een server waar zo'n 300 mailboxen op stonden maar wel diegene waar de AOB en de Free Busy info op stond.. was fijne actie :|
Pagina: 1