Geluidskaart voor opnemen gitaar

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
Ik heb besloten om eens wat geld in een fatsoenlijke geluidskaart te steken. Ik speel gitaar en wil wat meer mogelijkheden, nu kan Guitar Rig van Native Instruments alles wat ik wil, alleen krijg ik met mijn huidige onboard geluidskaar een hoge latency.
Dus ben ik opzoek naar een geluidskaart die hier geschikt voor is. Ook zou het leuk zijn als ik met goede kwaliteit kan opnemen. Ik heb er verder niet zo veel verstand van, maar ik heb begrepen dat sommige geluidskaarten ook een speciale pre-amp om een electrische gitaar op aan te sluiten? Is dit nodig?

Al met al zoek ik dus gewoon wat advies...
Oja mijn budget, ik zat te denken aan max 200,- ofzo, goedkoper mag natuurlijk altijd ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk jij dan ook maar ff hier: welke M-audio kaart

Een gitaarvoorversterker heb je denk ik idd wel nodig. Zie hier:

http://www.m-audio.com/in...o=products.list&ID=guitar

[ Voor 48% gewijzigd door voodooless op 29-10-2005 10:54 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Er bestaan voor zover ik weet geen geluidskaarten met gitaar-preamp ingebouwd. Sowieso klinkt een gitaar direct in een geluidskaart, al dan niet met preamp, altijd slecht.
Voor het beste geluid (wat elke studio dus ook doet) zul je een microfoon voor je speaker moeten hangen. Behalve als je alleen clean speelt, dan is het nog wel om aan te horen, maar met wat vervormd geluid kan alleen een gitaarspeaker dat fatsoenlijk weergeven.

Ik zou je vraag anders eens in dit topic stellen, daar wordt veelvuldig over pc-opnames gesproken.

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-02 07:53
DRAFTER86 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:47:
Ik speel gitaar en wil wat meer mogelijkheden, nu kan Guitar Rig van Native Instruments alles wat ik wil, alleen krijg ik met mijn huidige onboard geluidskaar een hoge latency.
Dit is dus precies de reden dat ik een paar weken geleden een Creative SB Audigy 2 heb gekocht. In Guitar Rig heb ik nu een latency van 10ms met ASIO drivers. Echt perfect geluid. Kan ik je aanraden.

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:20
TheLemon schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:26:
Er bestaan voor zover ik weet geen geluidskaarten met gitaar-preamp ingebouwd. Sowieso klinkt een gitaar direct in een geluidskaart, al dan niet met preamp, altijd slecht.
Voor het beste geluid (wat elke studio dus ook doet) zul je een microfoon voor je speaker moeten hangen. Behalve als je alleen clean speelt, dan is het nog wel om aan te horen, maar met wat vervormd geluid kan alleen een gitaarspeaker dat fatsoenlijk weergeven.

Ik zou je vraag anders eens in dit topic stellen, daar wordt veelvuldig over pc-opnames gesproken.
Hmm het idee is juist dat ik mijn versterker niet aan hoef te hebben... Maar dan nog een vraag, mijn versterker heeft 2 aansluitingen voor send en return, is het niet mogelijk om hier de pc op aan te sluiten zoals je met een een 'echt' effect zou doen? Dat zou voor mij ideaal zijn. Dan heb ik 2 mogelijkheden, de pc louter als multi-effect gebruiken of de versterker er tussen uit halen en alleen de pc gebruiken met guitar rig als amp-modeller...

Misschien kan dit wel helemaal niet, maar het zou wel leuk zijn...
mjax schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:31:
[...]

Dit is dus precies de reden dat ik een paar weken geleden een Creative SB Audigy 2 heb gekocht. In Guitar Rig heb ik nu een latency van 10ms met ASIO drivers. Echt perfect geluid. Kan ik je aanraden.
Ok, en je gebruikt verder geen pre-amp ofzo? Je prikt je gitaar rechtstreeks in je audigy? Welke versie van de Audigy 2 heb je trouwens?

Edit2:
Mijn versterker heeft ook een pre-amp-out, kan ik deze dan in de linein van mijn geluidskaart stoppen zodat de pc het geluid niet hoeft te versterken?

[ Voor 22% gewijzigd door DRAFTER86 op 29-10-2005 12:06 ]

Verwijderd

mjax schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:31:
[...]

10ms is vergeleken met andere kaarten vrij hoog en een nadeel van de SB kaarten is volgens mij nog steeds de sample frequentie van 48Khz.
Ik zou toch kijken naar kaarten van bv AudioM(audiophile) of Terratec(24/96),de laatste heb ik zelf al een paar jaar en ben er zeer tevreden over,latency is 3ms.
Ook de nieuwe kaarten van Emu zien er wel goed uit vooral omdat deze nog een effectprocessor op de kaart hebben zitten.

Verwijderd

Ik ben zelf geen gitarist, maar een paar mensen in mijn omgeving zijn erg enthousiast over sit apparaat om gitaar op te nemen, de guitarport of de pod:

http://www.guitarport.com/

in de guitarport zitten ook nog een flink aantal amp verwerkt.

• TheLemon

TheLemon

FX loop of preamp out zijn inderdaad allebei goed te gebruiken, die geven ongeveer line-out signaal. Soms kun je je FX loop ook switchen tussen twee uitgangsniveaus.

Waarom zou 48KHz samplefreq. een nadeel zijn? Een elektrische gitaar heeft max. frequenties rond de 8KHz ofzo, dan heb je in theorie al aan 16KHz sample freq. genoeg.
44.1KHz is zat als je een goede kwaliteit ADAC hebt.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Zijn wel vaak post EQ die uitgangen op die gitaar amps. Ik knoop er altijd gewoon een DI tussen, werkt tenminste altijd goed.
Als je meer klankkast geluid wilt, dan moet je er een microfoontje voor zetten, maar dat is wel wat lastiger om goed te krijgen.

• TheLemon

TheLemon

Ehm volgens mij heeft hij het over een elektrische gitaar. Daar spreek je niet echt van een klankkast. De body doet zeker mee in het geluid, maar dat gaat altijd via de pickups. Of bedoel je het speakercabinet als klankkast?
Post eq dat klopt inderdaad, maar een eq op een gitaaramp wordt eigenlijk meer gebruik voor het 'shapen' van het geluid dan voor ruimtecorrectie.
DI direct achter de gitaar kan inderdaad prima werken, mits je het op clean spelen houdt. Voordeel van output van je gitaarversterker is dat je een groot gedeelte van de sound van je versterker meeneemt.
Pagina: 1