Vraagje van newbie

Pagina: 1
Acties:

• Mcell
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-02 11:49
Ik zit de laatste tijd erg krap met mijn harde schijf, daarom wil ik graag een nieuwe aanschaffen.
de vraag is alleen kan mijn oude brakke moederbord dat aan? Hieronder staan de specs zoals Everest ze aangeeft:
Afbeeldingslocatie: http://img495.imageshack.us/img495/9787/moederbordspecs4ot.jpg

Dit is de huidige harde schijf die ik heb.
Afbeeldingslocatie: http://img495.imageshack.us/img495/971/huidigehardeschijfspecs2af.jpg

Dit is de HDD die ik wil gaan kopen
Afbeeldingslocatie: http://img495.imageshack.us/img495/489/nieuwehdd9qp.jpg

iig alvast bedankt,
Mcell

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kan op de site van het mobo kijken of daar staat hoe groot de HD maximaal mag zijn, meestal kan je dit limiet opheffen dmv een BIOS update. Als je een heel oud mobo hebt zoals je zegd, kan je iig geen S-ATA HD er op aansluiten. Let daar dus op :) .

De site van ECS is helaas momenteel offline.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 29-10-2005 10:23 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Mcell
ok bedankt,
maar is BIOS update niet lijp?
of kan dat in principe niet veel kwaad?

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik heb even gegoogled naar de specificaties van het moederbord.

Er zitten 2 IDE poorten op die maximaal tot ATA100 ondersteunen. Er zitten geen S-ATA poorten op het moederbord.

Ik neem aan dat je 2 schijven op de 1e IDE poort zitten en dat je een DVD speler + brandertje op de 2e IDE poort hebt zitten.

Heb je slechts 1 DVD speler/brander, dan kun je ook nog een IDE schijf aan de 2e IDE slave hangen.

Maar ik raad je dan maar gewoon aan om even op tweakers.net vraag & aanbod te kijken naar een eenvoudig PCI IDE/SATA kaartje. Deze kun je al wel vinden vanaf 20 euro. Succes!

En mocht de BIOS geen schijven groter dan 128 GB ondersteunen, dan zul je gewoon even de nieuwste BIOS op je mobo moeten flashen. Deze BIOS is wel te vinden op de site van de fabrikant of op google.

[ Voor 16% gewijzigd door frankknopers op 29-10-2005 10:31 ]

Goud is geen geld

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mcell schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:24:
ok bedankt,
maar is BIOS update niet lijp?
of kan dat in principe niet veel kwaad?
Als het goed gaat is er niets aan de hand ;)
Anders heb je wel een probleem.
Maar je moet zoals gezegd alleen flashen als je zeker weet dat de huidige BIOS een grotere HD niet aankan en een andere BIOS wel.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-03 07:43
Hier wat meer informatie van wat wel en niet kan met je moederbord. Het staat aardig uitgebreid maar wel in het engels ;).

SATA zag ik voorzover niet staan en als je dus dan een SATA harde schijf wilt aansluiten dan zule je een SATA PCI kaartje erbij moeten nemen. Maar vaak kun je dan netzo makkelijk een ATA 133 harde schijf nemen.

Edit: was weer eens traaaag

[ Voor 4% gewijzigd door Cave_Boy op 29-10-2005 10:28 ]

• Mcell
Ok ik zal even kijken,
hartstikke bedankt iig :)

dus deze zou in principe wel kunnen, alleen de vraag is of mijn moederbord 240 gb gaat ondersteunen? Het wordt iig tijd dat ik een nieuwe pc ga kopen, maar tot die tijd kan ik echt niet meer uit de voeten met mijn 80gb :P

[ Voor 78% gewijzigd door Mcell op 29-10-2005 10:32 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je ECS bordje heeft iig geen SATA :) Dus dat wordt een PCI controller erbij kopen, of gewoon een normale (P) ATA disk nemen :)

Eventueel een BIOS update als je bord bijvoorbeeld een 128GB limiet heeft :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

1. IDE kaartje
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/va/12580.jpg
2. Sata kaartje
Afbeeldingslocatie: http://www.clubic.com/photo/00082488.jpg

Goud is geen geld

• Mcell
nogmaals bedankt voor de vele replies :)
ik heb denk ik een geschikte kaart gevonden deze kaart had ik in gedachten, hij is wat langzamer als de andere maar het is puur voor opslag... en anders zou ik eventueel zo'n PCI kaartje kunnen kopen zoals jullie zeiden, maar ik wil het eerst proberen met een gewone ATA kaart

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zelf vind ik het onzin om een S-ATA contoller kaartje te kopen als je op je moederbord nog genieg ruimte hebt voor een p-ata HD, sneller word de schijf er niet op. Wat wel een voordeel is, als je zoals je net aangaf van plan bent om binnenkort een nieuwe pc te kopen. Tegenwoordig hebben de meeste mobo's maar een of twee p-ata aanlsuitingen. Dan kan je wel beter een s-ata disk hebben.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mcell schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 10:45:
nogmaals bedankt voor de vele replies :)
ik heb denk ik een geschikte kaart gevonden deze kaart had ik in gedachten, hij is wat langzamer als de andere maar het is puur voor opslag... en anders zou ik eventueel zo'n PCI kaartje kunnen kopen zoals jullie zeiden, maar ik wil het eerst proberen met een gewone ATA kaart
Waarom een 5400 schijf?
Dan kan je beter zo'n schijf kopen: Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB)
Deze is ook iets van 75 Euro.

edit:
Ah .. moest edit zijn

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 29-10-2005 11:13 ]

• Mcell
tja, en die is net zo duur dus ik kan net zo goed die nemen :) nu alleen wachten tot de ECS site weer up is... want ik kan het boekje van mijn mobo niet zo snel vinden :P
Pagina: 1