Zou er vraag zijn naar een systeem als dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het kijken of er eigenlijk vraag is naar leuke maar niet te dure systemen. Ik weet zelf niet zp goed of dit nou iets is waar je in deze tijd nog een leuk centje mee kan verdienen, maar niet geschoten is altijd mis :)

Wat wil ik nou doen?

Ik wil een leuk systeem samenstellen voor iemand, diegene betaald de inkoop prijs van alle onderdelen PLUS € 100,- voor gewoon het werk wat erin zit en de verzendkosten. Diegene krijgt bij zijn pc ook de hele zooi erbij van garantie en andere meuk zodat er niet weer heen en weer hoeft worden gestuurt indien er iets een mankement heeft maar dat diegene zelf kan kijken of er nog garantie op zit en dan zelf actie kan ondernemen.

Ik heb zelf ook al een leuk systeempje bedacht voor ook zeker een leuk prijsje.

Mijn winkelwagentje:

Moderbord
ASROCK 939DUAL-SATA2

Reden: Leek me een leuk bordje en de specificaties lijken me goed.

CPU + Cooler
cpu: AMD 64 3200 Venice
cooler: Thermaltake CNPS-7000B Cu Retail

Reden: ja.. je moet tegenwoordig wel wat magehertzen hebben voor die zware spellen

Geheugen
2x 512MB PC 3200 (400MHz)

Reden: 1 gig is wel het minste voor de huidige pc`s met de huidige spellen

VGA Kaart
nVidia GeForce 6600

Reden: Een redelijke kaart die de huidige spellen wel aan kan. Snellere kaarten zijn natuurlijk altijd beter maar de pc moet nog betaalbaar blijven.

Hard Disk Drive
1x 250GB HDD

Reden: Alles is tegenwoordig groot in het aantal benodigde megabytes dus 250.000 megabytes kunnen goed van pas komen.

FDD
Sony 1.44 MB

Reden: Soms heb je nog wel eens een flop nodig maar eigenlijk kan je een pc wel zonder bouwen.

DVD Writer
Asus DRW1608P Wit (Retail)

Reden: Je moet een cd/dvd speler hebben en met asus heb ik persoonlijk hele goede ervaringen. Daarnaast kan dit bakje ook dvdtjes schrijven op 16 speed en zeld dual layer kan die met gemak aan.

Dan nu de onderdelen die je zelf uit moet kiezen omdat dat bij iedereen weer anders is. LET WEL OP!! de prijs van die dingen komt er gewoon bij!! is mooi niet gratis :)

Beeldscherm

Ik raad aan: ACER 17" AL1715 Reden: ik heb het scherm zelf en het is echt een uitstekend schermpje. Nooit problemen. houd rekening met een prijs van 200 tot 300 euro.

Systeemkast

Ik raad aan: een systeemkast met zowel voor als achter de mogelijkheid om een 120mm fan te plaatsen voor een goede airflow en toch een stille kast. Zo`n kast zal rond de 100 euro kosten.. ligt een beetje aan de smaak van de persoon.

Boxen
Toetsenbord
Muis

De sub-totaalprijs van de bovenstaande onderdelen ZONDER: beeldscherm, systeemkast, boxen, toetsenbord en muis is: € 746,45

Bij deze prijs komt € 100,- en dit is voor: persoonlijke kosten en de verzendkosten van de volledige pc naar de klant. De totaal prijs voor de bovenstaande pc word dus: € 846,45 Mocht je iets anders willen.. geen probleem :) zeg maar wat je wil en ik kan je vast wel een prijsindicatie geven.

En voor het geval er echt iemand iets gaat bestellen.. Het is niet zo dat ik alles bestel en dat jij daarna dan kan zeggen van: "nee ik hoef m toch niet.. hou m maar lekker zelf.. " dat gaat niet door. Hoe ik zoiets goed moet regelen weet ik nog niet precies maar dat is een zorg als iemand daadwerkelijk iets wil bestellen.

En voor het bovenstaande systeem.. Zou er vraag naar zo`n systeem zijn en zouden jullie het aandurven om zoiets gewoon bij een totaal onbekende te bestellen?

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wat zijn de voordelen tegenover gewoon naar een pc winkel gaan voor die klanten dan?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik kan het je niet aanraden om zoiets te beginnen.
Zal ook uitleggen waarom.

Ik werk zelf in een computerwinkel en er zijn ook een paar mensen die ditzelfde doen wat jij nu ook wilt doen, dus ze kopen onderdelen bij ons (met vaste klantenkorting) en vragen dan een iets hoger bedrag zodat ze er iets aan overhouden.

Bij dat "overhouden" begint het eerste probleem.
Computeronderdelen hebben een hele kleine winstmarge. Ik zou bijna niets kunnen verzinnen dat een kleinere winstmarge heeft. Meestal hooguit 10% per onderdeel.

Dan het tweede probleem. Stel jij bouwt zo'n pc en hij doet het niet. Heb jij dan genoeg kennis om snel uit te vinden wat er precies niet werkt en wat de oorzaak is?
Stel je hebt een computer gebouwd en het moederbord blijkt defect te zijn. Hoe ga je dit oplossen? Even omruilen uit je voorraad, die er niet is?

Met bovenstaand systeem lijkt het wel alsof je alleen maar rekening houdt met je eigen wensen. Zo'n systeem moet niet voor jou worden, maar voor iemand anders.
Stel ik wil bij jou die pc kopen. Maar ik wil alleen verslagen typen, chatten op internet en af en toe een mp3 downloaden en afspelen. Wat moet ik dan met die snelle proc en die mooie videokaart?

Om nog even over de prijs terug te komen. Ik kan voor een vergelijkebare prijs een computer kopen in een winkel (met een pand, medewerkers, etc.).
Wat is volgens jou de reden dat ik die computer niet dáár moet kopen, maar bij jou? Wat is voor mij de meerwaarde daarvan?

Nee ik raad het je eigenlijk ten sterkste af. Een computer is ondertussen een onmisbaar apparaat voor het huishouden en sterk persoonsgebonden (wordt vaak privé gebruikt en iedereen doet er andere dingen mee).
Wanneer er problemen zijn met een computer krijg jij die allemaal op je dak.

edit: Nog een praktijkvoorbeeld van hoe dit in de praktijk gaat en waarom mensen volgens mij niet zo snel iets bij je zullen kopen.
Er moet altijd een reden zijn om niet in de winkel te kopen. Meestal de prijs.
Zoals gezegd, werk ik in een winkel (met eigen TD).
Vorige week kwamen er mensen met een nieuwe pc. Deze bleek (nadat wij er naar hadden gekeken) een defect moederbord te hebben. De pc was gekocht op de markt, waar de klant al naar terug was gegaan.
De verkoper van de pc beweerde hun nog nooit te hebben gezien, ontkende dat de pc bij hem was gekocht en wilde geen garantie geven en stuurde ze weg.

Om het nog even kort samen te vatten, ik zou zoveel gezeik en onkosten niet willen maken, alleen om 100 Euro te krijgen per systeem (waar dan de bijkomende kosten nog af moeten). :)

[ Voor 19% gewijzigd door dreeke op 29-10-2005 00:43 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
Niet te vergeten de garantie-afhandeling dat dan via via zou moeten gaan..
Daar word je als klant niet blij van en jij ook niet, geloof me..
Je kan wel zeggen dat de klant het bij de winkel moet regelen waar jij de onderdelen hebt aangeschaft maar dat gaat de klant toch niet pikken.
Hij heeft het bij jou gekocht dus zal jij naar die winkel moeten met de kapotte onderdelen etc. + alle ellende die er achterweg kan komen..

Systeem Specs

• Swindle
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09-2019
Als je die mensen echt wilt helpen, dan kan je dit lijstje best gebruiken.
Geef ze aan waar ze dit allemaal kunnen krijgen en wat het eventueel allemaal zou moeten kosten.
Zij gaan keurig naar de winkel en betalen de prijs die het spul waard is. Garantie geregeld.

Als die mensen een beetje fatsoen hebben zullen ze jou ook willen bedanken, meestal in de vorm van een geldbedrag. Waardering(geld, cadeau) krijgen uit dankbaarheid voelt veel lekkerder dan even snel 100 euro maken. Maar dat is misschien iets van mij.

Succes!

• marrabel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 20:22
Koop je alle onderdelen excl of incl BTW?
Ik neem aan dat je de inkomsten die je van je klanten krijgt zult moeten opgeven aan de belasting. Dus hoeveel houd je daarna (en rekening houdend met bijkomende kosten zoals verzendkosten) nog over van die €100 euro die je extra aan de klanten berekent?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Vroeger heb ik dit ook wel gedaan, tegenwoordig absoluut niet meer. Een simpele kosten-baten analyse leert dat die paar tientjes nooit opwegen tegen wekelijks telefoontjes van mensen die (al dan niet door hun eigen schuld) de boel weer vern**t hebben en jij het weer mag komen oplossen. Zie ook de 4e alinea van de post van Dreeke.

[ Voor 9% gewijzigd door Henk007 op 29-10-2005 00:57 ]

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 10:58
Wat jij wil, mensen afschepen met garantie bij iemand anders, is volgens mij niet mogelijk. Wat de meeste winkels in hun voorwaarden hebben staan is namelijk dat de garantie niet overdraagbaar is.

Als je op een stomme manier snel geld wil verdienen kun je beter een handeltje in guldens beginnen mbv de free record shop :Y)

• markg85
oke ik zal proberen al je vragen te beantwoorden.
Stel jij bouwt zo'n pc en hij doet het niet. Heb jij dan genoeg kennis om snel uit te vinden wat er precies niet werkt en wat de oorzaak is?
Ik heb inmiddels meer dan genoeg ervaring om problemen te konnen vinden en op te lossen (ik heb me ict diploma ook al dus dat zal geen probleem zijn)
Stel je hebt een computer gebouwd en het moederbord blijkt defect te zijn. Hoe ga je dit oplossen?
Elk onderdeel heeft een bepaalde tijd fabrieksgarantie dus ik kan in zo`n geval gewoon het bedrijf (bijvoorbeeld asus) opbellen en dan word er wel wat geregeld.. een kapot moederbord is tenslotte slechte reclame.
Met bovenstaand systeem lijkt het wel alsof je alleen maar rekening houdt met je eigen wensen. Zo'n systeem moet niet voor jou worden, maar voor iemand anders.
Is wel geen vraag maar ik reageer er toch op.. Ik zelf heb momenteel een amd 2000+ die ik wil upgraden naar zoiets als je in me eerste post ziet staan. Daarnaast is dit momenteel toch wel zeker een samenstelling die waarschijnlijk het grootste deel van de mensen wel zou willen hebben. het is niet TE goed of TE slecht het is gewoon voor vandaag de dag een goed systeem wat toch minimaal een jaar zonder updates kan.
Stel ik wil bij jou die pc kopen. Maar ik wil alleen verslagen typen, chatten op internet en af en toe een mp3 downloaden en afspelen. Wat moet ik dan met die snelle proc en die mooie videokaart?
Zoals ik in me eerste post al zei: Mocht je iets anders willen.. geen probleem :) zeg maar wat je wil en ik kan je vast wel een prijsindicatie geven.
Om nog even over de prijs terug te komen. Ik kan voor een vergelijkebare prijs een computer kopen in een winkel (met een pand, medewerkers, etc.).
Wat is volgens jou de reden dat ik die computer niet dáár moet kopen, maar bij jou? Wat is voor mij de meerwaarde daarvan?
Ik ben van mening dat de bevenstaande pc NIET voor die prijs te koop is. mocht die wel voor die prijs te koop zijn dan heb je zeer waarschijnlijk een pc met 512 MB geheugen of een mindere kleurenkaart of bijde.

En waarom je het bij mij zou kopen.. het kan bij mij allemaal op maat.. wil je iets totaal anders? komt voor elkaar :) wil je bijvoorbeeld 10 HDD`s erin.. kan ook (is een voorbeeld) en dat zijn dingen die niet zo makkelijk kunnen in een winkel of waar je weer extra kosten (tijd kosten) voor moet betalen. heb je bij mij niet. Verder is er bij mij niet zo`n pc bekend voor zo`n prijs dus ben je alsnog goedkoop uit.

En dan de quote van: drunkfux
Niet te vergeten de garantie-afhandeling dat dan via via zou moeten gaan..
Daar word je als klant niet blij van en jij ook niet, geloof me..
Je kan wel zeggen dat de klant het bij de winkel moet regelen waar jij de onderdelen hebt aangeschaft maar dat gaat de klant toch niet pikken.
Hij heeft het bij jou gekocht dus zal jij naar die winkel moeten met de kapotte onderdelen etc. + alle ellende die er achterweg kan komen..
In mijn eerste post staat daar dit over: Diegene krijgt bij zijn pc ook de hele zooi erbij van garantie en andere meuk zodat er niet weer heen en weer hoeft worden gestuurt indien er iets een mankement heeft maar dat diegene zelf kan kijken of er nog garantie op zit en dan zelf actie kan ondernemen.

• markg85
marrabel schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 00:49:
Koop je alle onderdelen excl of incl BTW?
Ik neem aan dat je de inkomsten die je van je klanten krijgt zult moeten opgeven aan de belasting. Dus hoeveel houd je daarna (en rekening houdend met bijkomende kosten zoals verzendkosten) nog over van die €100 euro die je extra aan de klanten berekent?
Ik koop alle onderdelen bij online internet bedrijven (gewoon in de pricewatch van tweakers te vinden) inclusief BTW.

En voor de belasting.. dat hoeft pas zodra je echt gaat verkopen tot ergens in de buurt van de 20 systemen per jaat hoeft de belastingdienst niets (heb ik een paar jaar geleden zelf al nagevraagd.)

Word het een success dan moet het (helaas) officieel gaan en dat vergalt het weer vanwege de belastingheffing dus ik heb helemaal niet de bedoelling om het tot een groot success te maken.
cryforhelp schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 00:58:
Wat jij wil, mensen afschepen met garantie bij iemand anders, is volgens mij niet mogelijk. Wat de meeste winkels in hun voorwaarden hebben staan is namelijk dat de garantie niet overdraagbaar is.

Als je op een stomme manier snel geld wil verdienen kun je beter een handeltje in guldens beginnen mbv de free record shop :Y)
Volgens mij heb je recht op garantie als je het aankoopbewijs hebt.
En sorry voor de dubbele post.. ik dacht dat er al iemand na me vorrige post was.. zeker in de verkeerde topic gekeken. :P

[ Voor 25% gewijzigd door markg85 op 29-10-2005 01:09 ]

Verwijderd

Waarom denk je dat een heel aantal ketens van computerzaken het niet meer trekt en langzaam door paradigit worden overgenomen. Juist omdat de marges zo laag zijn. De enige manier om die marge om hoog te krijgen is schaalgrote. Het wordt pas interessant als je of zo'n schaalgrote weet te behalen dat je gewoon dagelijks een aantal systemen weet te verkopen. Zelfs dan zal je er uiteindelijk niet veel aan verdienen. Een andere mogelijkheid is dat je verdiend op servicecontracten en het in elkaar zetten er slechts bij doet om die servicecontracten binnen te halen. Dat laatste is erg moeilijk om van de grond te krijgen. Dan nog kan je beter eerst een aantal service contracten hebben verkocht en dan gaan denken over systemen bouwen. Je klanten zullen er zelf om gaan vragen. Nu een systeem samenstellen en aanbieden, je kan het proberen, maar ik geef je weinig kans dat je er echt iets aan zal verdienen. Tenslotte moet je concureren met de Dells en HP's van deze wereld. Het grootste voordeel dat jij hebt is dat je flexibel kan zijn. Je kan PC met X samenstellen maar als klant Y wil dan krijgt hij Y, zonder al te hoge meerprijs. Dan rest de vraag over, waarom Jan zijn computer bij jou zal kopen en niet bij de computerboer op de hoek? Hier moet je wederom naar wat jou sterke punten zijn in de 6 marketing P 's.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Marketingmix
Maak aan de hand daarvan, een lijstje met wat jou sterke en zwakke punten zijn. Wat zijn de sterke en zwakke punten van de concurentie? vergelijk ze en vraag in je omgeving wat zij belangrijk vinden als ze een PC kopen. Vergelijk die resultaten met je lijstjes en trek je conclusies.

Dat was het verkorte marketing les voor vandaag. B)

Terug komend op de vraag zou er vraag zijn naar een systeem als dit? Ja, er worden duizenden PC per maand verkocht in Nederland. Van die duizenden zijn er vast een heel aantal die vergelijkbaar zijn als dit systeem. De vraag is zal jij die vraag kunnen beantwoorden? I'll doubt it. Dit gezegd hebbende, Michael Dell is ook van zijn studentenkamertje begonnen (net als de oprichter van Paradigit), beide in tijden dat er ook grootmachten waren en computerzaken op de hoek. Het is mogelijk om er een leuke cent aan te verdienen, maar die kans is niet groot.

• markg85
Oke de 6 p`s :)

* Product
Voordeel bij mij is: heel flexiebel.. je kan krijgen wat je wil hebben zonder extra uurloon te betalen.

* Prijs
Voordeel bij mij is: het is hoogstwaarschijnlijk de laagste prijs.

* Plaats
Voordeel bij mij is: er is geen plaats.. het word opgestuurt dus de klant hoeft niet eens naar een winkel te gaan.. alleen de deur open doen en het pakket ontvangen en klaar :)

* Promotie
Voordeel bij mij is: tweakers :P... geen idee verder

* Personeel
Voordeel bij mij is: Vriendelijk en behulpzaam personeel... (wat je als het goed is nooit ziet)

* Presentatie
Geen voordeel
Nadeel bij mij is: ik kan het niet zomaar even presenteren.. daarvoor zal de klant of degene die het maakt moeten reizen.

En voor de pc zelf.. ik zou best het gokje willen wagen om die pc te kopen en dan een week later hier op tweakers te koop aan te bieden maar ik ben bang dat dit niet word gekocht omdat ik toch in het V&A deel altijd een idee heb van het MOET goedkoper zijn dan in de winkel omdat het gewoon 2dehands is tewrwijl dit dus gewoon nieuw is waardoor de mensen de prijs waarschijnlijk te hoog zullen vinden om op internet te kopen en liever in een winkel gaan kijken. Dat is ook de grote reden dat ik dit hele topic hier heb geopent om te zien of die alleen al mogelijk is om online te doen en dus niet dat ik al die zooi koop en dat ik er daarna weer niet vanaf kan komen dat is het enige struikelblok dat ik heb.. de prijs is dus opzich gewoon goed.. het probleem komt bij internet zelf. op al die sites ( marktplaats, e-bay, tweakers en nog veel meer) word gewon verwacht dat het 2dehands is.

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik bouw zelf ook af en toe pc's voor mensen die ik viavia ken, waarbij ik vaak ook de onderdelen kies (ik weet er meer van he ;p). Is niet echt aan te raden, ik doe het alleen als ze anders geen fijne pc kunnen krijgen voor een goede prijs, anders kunnen ze beter bij dell of iets kopen. Je bent immers wel verantwoordelijk voor het functioneren van het door jou gebouwde systeem, met kapotte onderdelen heb je een heel gezeik van terugsturen wachten ontevreden klant etc, als onderdelen neit samen werken is het jou probleem etc. Overigens is 100 euro veel te veel, dan zou je er ook echt veel service bij moeten doen (bij webshops kun je zelf laten bouwen voor minder dan 25 euro). Dus tenzij je mensen echt afzet en te veel geld vraagt zou ik meer de reparatie/simpele pc-hulp kant op gaan!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zelf geef ik je weinig kans. Dit soort pc bouwers zie je ook op marktplaats.nl adverteren, door een leuk systeem tegen een leuke prijs aan te bieden. Geen winkel, geen plek waar je naartoe kunt met je garantie problemen.

Als ik kijk naar jouw prijs, 846 euro, en kijk naar de prijs van een zelfde systeem als ik het samenstel bij Paradigit, dan zie ik een prijsverschil van 145 euro in jouw voordeel.

De hardware is nagenoeg hetzelfde (DVD brander is dan van NEC, mobo is een A8N SLI)

De dingen die je bij Paradigit echter krijgt zijn:
-3 jaar carry-in garantie
-Een Asus A8N SLI mobo, terwijl jij het met een asrock oplost.
-Een licentie op Windows XP Home
-Een licentie op MS Works Suite 2005
-Een licentie op Nero 6
-Een licentie op Panda Antivirus

Al met al genoeg redenen om voor een Paradigit systeem te kiezen, want dan heb je wel een winkel waar je naartoe kunt met je gelazer, en bovendien heb je een systeem wat "af" is, dus inclusief geïnstalleerde software. Ik neem namelijk aan dat jij er geen illegale windows bij levert, en je dus ook geen drivers voor je klanten kunt installeren. Ik vind het die 145 euro extra wel waard.

[edit]bovendien, hoe wil je het voor jezelf winstgevend maken? Voor die 100 euro die je erop verdient moet jij dus dat ding bouwen (uurtje werk, met uitpakken, en daarna je zooi weer opruimen), hem opsturen, en de hele administratieve kant oplossen, dus een nette factuur maken, contact met de klant onderhouden, en eventueel samenstellen op maat. Voor 11,01 euro stuur je hem overzekerd op, en moet je hem zelf afleveren bij een TPG filiaal. (als hij maar onder de 20 KG blijft, anders wordt het 13 euro.

Kortom, van die 100 euro betaal je 11 euro verzenden, dus je houdt 89 euro over voor een paar uur werk, en eventueel gezeik achteraf. Bovendien moet je van die 89 euro ook nog eens de componenten naar jou toe laten sturen vanuit de winkels waar je inkoopt.

Met een krantenwijk zul je aan het einde van de maand meer overhouden denk ik.

[edit 2, ik heb helemaal over jouw kast heen gelezen...

[ Voor 35% gewijzigd door Kurkentrekker op 29-10-2005 02:18 ]

• jotheman
  • Laatst online: 07-02 22:09

jotheman

Was like that when I got here!

Je haalt jezelf meer werk op je nek als je denkt, geloof me. De 1e 50 systemen leveren prima, maar let erop dat je daarna veel bezig *zou kunnen zijn* met garanties, probleemoplossing enz.
En daarnaast: Waarom heb je deze vraag gesteld? Je hebt overal al antwoord op en het lijkt alsof je besluit al vastligt.

I see dead pixels...

• we_are_borg
  • Laatst online: 09:02

we_are_borg

You will Comply

Ik heb even gekeken maar wat je voorsteld is erg duur voor de mensen. Ik heb even bij Informatique gekeken en ik kom op het volgende uit.

AMD Athlon 64 3200+, 2.0Ghz, 512Kb cache,S-939,Box
NEC 3.5" Floppy Diskdrive 1.44Mb Zwart
Asus A8N-E, S939, nForce4 Ultra, GLAN, PCI-E
NEC ND-3540 Dual Layer 16x DVD+/-R(W) Beige, bulk
Kingston Dimm 512Mb DDR SDram PC3200 400Mhz
Chieftec Mesh Long MidiTower, Zw/Zlv, 400W, ATX
Logitech X-530 Speakerset, 5.1, 70Watt RMS
Logitech Office Keyboard, Zwart, oem
Logitech Pilot Optical Mouse USB/PS2, Zwart
Sapphire FireBlade X800 GTO 256Mb, DVI, TVo, PCI-E

Totaal 822 euro zonder monitor, maar met kast en toebehoren.

Dit vinden mensen beter als ze bij mij zijn dan zien ze ook dat er veel spulle in de computer gaan.

Nu doe ik dit soort zaken wel eens voor mensen die ik kan of er zit iemand tussen die mij persoonlijk kent. Ik zou bijvoorbeeld zoiets voorstellen aan de mensen afhankelijk wat de bedoeling is van het systeem, bij kantoor gebruik gaat er een goedkopere videokaart in.
Soms afhankelijk van de persoon vraag ik een bijdrage voor het in elkaar zetten en installeren en testen van de machine maar nooit meer dan 50 euro (eigenlijk nooit boven de 25 euro gekomen). De garantie loopt ook gewoon via de winkel ik wil best mee gaan maar ik heb er eigenlijk niets mee te maken. Het voordeel is dat ik ook geheel niets thuis hoeft te hebben.

Ook is het zo dat je op het laast moe word van mensen die vanalles installeren en dan hopen dat je het oplost, dit is in het begin erg leuk maar na loop van tijd wordt je er erg moe van.

Wat ik ook nog wel eens deed was oude spullen bewaren en daar computers mee bouwen om zo kinderen een plezier te doen. Het voordeel hiervan is dat de mensen met andere ogen naar je kijken, zo krijg je ook beter aanzicht.

Leuk is ook om kleine contractjes te doen dus gewoon voor een klein bedrijf, alleen dan dien je dus ook af te weten van bepaalde software en hardware oplossingen. Het is wel erg leuk dat wel.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Jij wilt een game systeem samenstellen. Wat nu al er bedrijven zijn die dat systeem nu samen stellen voor de helft van de prijs als dat je doet voor dit systeem. Dan zou je binnen 3 minuten uit de lijst van leveranciers gedrukt worden.

Als je een systeem zoals dit de markt in zou willen drukken zou de de menigen thuisgebruikers willen helpen. Dat resulteerd op meer problemen dan oplossingen. Als je het wilt doen wens ik je echt veel plezier maar veel hoop is een tweede.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• markg85
hmm

op de opmerking dat mijn besluit al min of meer vast staat en dat ik dit wil gaan doen...
sorry maar dit topic heb ik ge-opent omdat het juist niet vaststaat :) en omdat ik zo wil kijken of het mogelijk is.

En op het 100 euro deel van dat dat teveel is zeg ik: eerder te weinig!!! hou wel rekening met het volgende: je ben er ZEKER een hele dag mee bezig en wat je ook zegt je ben er echt nie in 1 uurtje mee klaar!!! alles inelkaar zetten kost al zeker 2 uur wil je alles goed en netjes doen en de software installeren kost toch al snel een uur dan heb je verder nog alles wat je moet regelen (dat is nog wel het meeste werk) en daarna moet je nog testen of alles werkt zoals het hoort te werken

100 euro is voor een compleet systeem niet teveel!! enige wat daar nog vanaf gaat is de verzendkosten.. de verzendkosten van de bedrijven waar ik het bestel zitten al bij het sub-totaal inbegrepen

Er werd ook gezegd dat je voor het installeren en de hele zooi nadat je het binnen heb gekregen zo`n 25 tot 50 euro maximaal moet rekenen... daarop zeg ik: ga je gang dan piep je wel anders het moet een redelijk bedrag zijn geen slavenloon!!! gasten zoals jij (degene die dat zei) zijn echt van die gasten die iets willen kopen waar iemand eigenlijk gewoon niets op verdient.. zelfs liever verlies dan winst!! beetje triest vind je niet

En op het informatique deel.. damn dat is best goedkoop :) misschien moet ik het daar maar inkopen ;)

Er word hier verder ook veel gezegt over service contracten.. dat is nou een leuk probleem.. ik heb er zelf een hekel aan als ik ergens aan vast zit dus ook aan contracten :P daarnaast is het ook zo dat ik niet voor niets niet ICT niveau 2 NIET heb gedaan omdat ik dat soort dingen juist niet wil :) niveau 3 heb ik afgerond en nu nr. 4 :)

even wat 3 en 4 is:
3 = medewerker beheer ict ( is er iets met een pc los het dan op, stel een pc samen, maak iets )
4 = (in mijn geval) netwerkbeheer ( dat is weer het beheren van netwerken/servers )

En het lijkt er ook wel op dat mijn leuke ideetje (eerste post) toch was lastiger is dan ik dacht... :( ik heb al 1 keer eerder een pc voor iemand gemaakt en dat was met die gast echt een RAMP een totale n00b die van alles EXACT wou weten wat het doet en dan nog doorvragen.. in de randstat zullen niet veel mensen meer zijn zonder pc maar als ze er nog zijn zijn ze waarschijnlijk zo :P maar toch ben ik wel bereid om het te proberen mits er vraag naar is naturlijk :)

//me gaat maar is slapen :) 04.05 :S

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

markg85 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 01:33:
Oke de 6 p`s :)

* Product
Voordeel bij mij is: heel flexiebel.. je kan krijgen wat je wil hebben zonder extra uurloon te betalen.
Net zoals bij de honderden PC winkels op het web??
* Prijs
Voordeel bij mij is: het is hoogstwaarschijnlijk de laagste prijs.
Onder de 2 systemen per maand lukt dat wel (maar dan is de netto winst ook minimaal, van de €200 gaat minstens de helft weg aan onkosten.. ook als je alles zwart doet)
* Plaats
Voordeel bij mij is: er is geen plaats.. het word opgestuurt dus de klant hoeft niet eens naar een winkel te gaan.. alleen de deur open doen en het pakket ontvangen en klaar :)
Webwinkels hebben ook geen plaats, sterke concurrentie dus wat dat betreft (evenals product)
* Promotie
Voordeel bij mij is: tweakers :P... geen idee verder
Heb je dus niet
* Personeel
Voordeel bij mij is: Vriendelijk en behulpzaam personeel... (wat je als het goed is nooit ziet)
Ook niet van toepassing
* Presentatie
Geen voordeel
Nadeel bij mij is: ik kan het niet zomaar even presenteren.. daarvoor zal de klant of degene die het maakt moeten reizen.
nvt

En voor de pc zelf.. ik zou best het gokje willen wagen om die pc te kopen en dan een week later hier op tweakers te koop aan te bieden maar ik ben bang dat dit niet word gekocht omdat ik toch in het V&A deel altijd een idee heb van het MOET goedkoper zijn dan in de winkel omdat het gewoon 2dehands is tewrwijl dit dus gewoon nieuw is waardoor de mensen de prijs waarschijnlijk te hoog zullen vinden om op internet te kopen en liever in een winkel gaan kijken. Dat is ook de grote reden dat ik dit hele topic hier heb geopent om te zien of die alleen al mogelijk is om online te doen en dus niet dat ik al die zooi koop en dat ik er daarna weer niet vanaf kan komen dat is het enige struikelblok dat ik heb.. de prijs is dus opzich gewoon goed.. het probleem komt bij internet zelf. op al die sites ( marktplaats, e-bay, tweakers en nog veel meer) word gewon verwacht dat het 2dehands is.
* Sport_Life studeert Marketing :).

Ook ik vind het niet de moeite waard allemaal. Als we marketingstrategisch gezien de situatie bekijken, moest je eerst even heel duidelijk op papier hebben wat je doelgroep is. Wie denk je dat er bij jou een systeem gaan kopen? De markt is zeker bij computer systemen enorm verzadigd, probeer daar maar eens tussen te komen. Daarnaast, mocht het je wel lukken om een doelgroep te vinden, krijg je met het volgende probleem te maken; de belastingdienst. Ik begrijp dat je het allemaal zwart wilt gaan doen, maar met een zwarte omzet van €500 per maand (dat zijn "maar" 5 systemen) loop je al enorm risico om gepakt te worden. De volgende logische stap is uitbreiding (je houdt immers geen klanten tegen) en als je alles netjes bij de belastingdienst af wilt leveren zul je de prijzen moeten verhogen, waardoor je 1 van de zoveel kleine computerwinkels wordt die binnen de korste keren failliet gaat vanwege de concurrentie met grote keten als de MediaMarkt.

Dat is wat ik denk :).

Sowieso moet je nooit eerst het systeem inkopen en daarna pas aanbieden op marktplaats e.d. Dan ga je ten eerste tegen je eigen marketingplan in (dat de klant de PC kan samenstellen) en ten tweede is het een onnodig risico.
markg85 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 01:04:
[...]

En voor de belasting.. dat hoeft pas zodra je echt gaat verkopen tot ergens in de buurt van de 20 systemen per jaat hoeft de belastingdienst niets (heb ik een paar jaar geleden zelf al nagevraagd.)

Word het een success dan moet het (helaas) officieel gaan en dat vergalt het weer vanwege de belastingheffing dus ik heb helemaal niet de bedoelling om het tot een groot success te maken.
In principe moet je omzetbelasting altijd betalen als je omzet maakt, maar er kan best een bepaalde grens zijn. Maar die grens wil jij niet onder zitten, want dan schiet het helemaal niet op natuurlijk.
Ik denk dat jij teveel denkt dat alles boven de inkoopprijs jouw netto winst wordt (€100 dus volgens jouw beredenering). Maar dat kan enorm vies tegenvallen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 29-10-2005 05:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Ga eens naar dell.nl om te kijken wat een fatsoenlijke garantie kost. Voor dat bedrag krijg jij gezeik aan je hoofd, terwijl je marge maar 100 Euro was. :P

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:51
En waar blijft Windows :+

Stel ik bestel bij jouw een pc. Hoe lang is de levertijd dan? Jij moet alle onderdelen nog bestellen bij online bedrijven. Daarbij hoop je dat alles op voorraad is. Na een paar dagen komt alles bij je aan en begin je met het inelkaar zetten vd pc, maar hij doet het niet! Ben je al gauw een paar uur verder met uitzoeken wat nou eigenlijk defect is. Kan je het defecte product terugsturen naar de leverancier, op jouw kosten. Ondertussen blijft jouw klant maar wachten.
- Ik denk niet dat mensen langer dan 2 weken op hun pc willen wachten.
- Ik denk niet dat mensen bij een wildvreemde een pc gaat bestellen, want hoe gaat de betaling?

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Een pc samenstellen is leuk als vriendendienst. Bv voor je pa of voor een vriend die er niet zo veel van af weet. Maar om hier geld aan te verdienen met vreemde mensen gaat je never nooit lukken. Mensen die een pc willen hebben em zo makkelijk spotgoedkoop besteld als ze ff googlen en voor een klein bedrag inelkaargezet bij een online shop en ook nog thuisbezorgd dat jij daar helemaal niet tegenop kan concurreren. En de meeste mensen vertrouwen zo'n online zaak die duizenden klanten heeft sneller dan 1 vreemd iemand die dat ook wilt doen.
zoals eerder vermeld in dit topic, de markt is verzadigd en pc's gaan al voor bodemprijzen de winkels uit en daarbij helpt nog een extra tussenpersoon (jij) niet echt bij.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je zegt dat je de goedkoopste bent, nou daar ben ik het iig niet zo mee eens.
Kijk bijvoorbeeld eens bij een bedrijf als Azerty die verkopen onderdelen los en bieden daarbij desgewenst assemblage aan maar volledige computers die echt niet boven jouw prijzen komen.

De markt voor dit soort dingen is inmiddels toch echt wel verzadigd hoor, geloof me maar dat je hier echt niet veel meer aan kan verdienen, tenminste niet zonder dat het je _heel_ veel gedoe oplevert.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• mjax
  • Laatst online: 04-02 17:04
Iedereen is hier altijd zo goed in het aangeven waarom je iets NIET moet doen. En ja:

• de markt is verzadigd
• je roept heel wat shit over je af met garanties
• je verdient er bijna niets aan
• je concurreert met de grote jongens
• er is altijd iemand die goedkoper is
• er komt een hoop handling bij kijken

Maar het lijkt me het beste, ook gezien je eigen antwoorden, dat je het gewoon probeert. Dan kom je er vanzelf wel achter of het voor jou wel werkt (of niet). Een echt groot risico loop je niet (hoogstens moet je een ontevreden klant zijn geld terugbetalen), dus met een klein financieel buffer kun je al aan de slag.

• sorted.bits
  • Laatst online: 04-02 15:06
markg85 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 01:00:Ik heb inmiddels meer dan genoeg ervaring om problemen te konnen vinden en op te lossen (ik heb me ict diploma ook al dus dat zal geen probleem zijn)
Ten eerste, wtf is een ICT diploma? Je kan toch nooit een algeheel ICT diploma hebben? Van wat voor niveau is dat diploma, zo te horen is het een soort van MBO diploma?

Verder is de doelgroep waar jij op mikt niet zo happig om zo een computer te kopen, deze gaan gewoon naar een winkel en kopen het daar, OF ze vragen een bekende/vriend/zoon om een computer voor ze te kopen (en die kopen hem ook gewoon in de winkel of bij iets als Dell ofzo).

Verder vind ik de prijzen nog niet zo heel spectaculair, er zijn genoeg systemen te koop die rond die specificaties zitten (iets lagere specs merken die mensen ook niet) waar wel alles bij zit (windows, etc).

PS. Je noemt ergens een kleurenkaart :D :X

[ Voor 3% gewijzigd door sorted.bits op 29-10-2005 08:51 ]

• vierkant228
  • Laatst online: 13-04-2025
Ik hoop voor je dat je tijd genoeg hebt om alle ellende binnen korte tijd op te lossen, als ik 100 piek extra betaal voor een systeem verwacht ik daar ook wat voor.
Heb je genoeg buffer voor voorraad? Ik zou nooit vooruit betalen bij partikulier/ starter.

Ik laat de mensen zelf onderdelen kopen, huren mij in voor het advies en in elkaar klooien.
Hiermee hoef ik de garantie niet af te handelen. (scheelt hoop tijd en leuk als bijverdienste)

Denk er aan, je moet van doe 100 piek ook nog belasting betalen......

• dreeke

dreeke

outdated icon

Je vergist je echt in RMA afhandeling.... bijv defect Asus moederbord.
Jij denkt het wel even naar Asus terug te sturen.
Probleem 1: Asus zegt we nemen geen defecte produkten aan van particulieren, breng maar naar de winkel waar je het kocht
Probleem 2: Winkel zegt: Geen zin in, regel het maar met Asus

Daarna 2 opties: Asus neemt het moederbord in, daarna ga jij wachten tot het vervangen wordt. Wachten.... en wachten..... en nog eens wachten.... ondertussen ben je al 10x gebeld door een boze klant met de vraag waar zijn pc blijft?!
Optie 2 is, de webwinkel neemt het terug en stuurt het zelf op naar Asus, wat nog langer duurt.

Als ik die pc nou in een winkel had gekocht zoals Paradigit of genoeg anderen, breng ik hem de ene dag en hooguit een paar dagen later zit er een nieuw moederbord in...

Verder ben ik van mening dat zo'n ICT diploma weinig voorstelt. Ik heb er namelijk zelf ook één (niveau 4) en ik heb er echt barweinig van geleerd!

Wil je snel geld verdienen in de computerbranche, ga dan systemen bouwen en repareren bij een computerwinkel. De winkel handelt de garantie af en je verdient er met minimumloon nog meer mee dan als je zelf aan de slag gaat.

[ Voor 20% gewijzigd door dreeke op 29-10-2005 09:07 ]

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:59
markg85 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 01:00:

Ik heb inmiddels meer dan genoeg ervaring om problemen te konnen vinden en op te lossen (ik heb me ict diploma ook al dus dat zal geen probleem zijn)
Ooooh my god 8)7 ....

Je gaat me toch niet zeggen alleen omdat je een ict diploma hebt verstand hebt van computers :D ..

No offence, maar ik werk in een computer zaak en wij krijgen stage lopers bij ons die een ict diploma willen halen.
Nou 1 ding die mensen leren nog meer bij ons in die paar weekjes, dan ze ooit op die hele opleiding hebben geleerd.

Dus please, vertel me niet dat je dit wilt doen OMDAT je je ict diploma hebt.

En ik vertel er ook maar bij dat deze mensen van Niveau 3 afkomen...

[ Voor 6% gewijzigd door Dark Master op 29-10-2005 09:09 ]

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• ^Mo^
  • Laatst online: 04-11-2025
En voor het bovenstaande systeem.. Zou er vraag naar zo`n systeem zijn en zouden jullie het aandurven om zoiets gewoon bij een totaal onbekende te bestellen?
Als ik mijzelf even in een koperstandpunt plaats, dan zeg ik voor je eerste vraag ja. Tuurlijk zal er wel vraag zijn naar zo'n systeem, vooral als je het een beetje leuk kan verkopen op een website ofzo.
Zou ik bij jou bestellen? Absoluut niet! Waarom niet?

Ten eerste is jou prijs niet een enorm voordeel. Tuurlijk, je bent goedkoop, maar aangezien jij de onderdelen gewoon in de winkel gaat kopen, dan kan je nooit veel goedkoper zijn dan diezelfde winkels. Jij levert er tevens geen software bij, waardoor of de klant zelf dit moet hebben, of zelf moet gaan aanschaffen. Dat maakt jou prijs al weer een stuk minder aantrekkelijk.

Ten tweede, hoe gaat het met garantie afhandeling? Okay, een defect product heb je fabrieksgarantie op. Maar dat loopt, zoals eerder vermeld, vrijwel altijd via de winkel waar je de boel gekocht hebt. Dat maakt het voor jou klanten dus een erge lange wachttijd, waar ook nog eens wellicht een boel kosten bij kunnen komen. Wat gebeurd er als een klant het systeem thuis krijgt opgestuurd, en hij doet het niet? Ben je dan bereid, en is het ook mogelijk dan, om een vervangend systeem te leveren wat het wel doet? Bij sommige winkels is het geen probleem als je een defect onderdeel gelijk de volgende dag komt omwisselen.

Ten derde, je hebt geen enkel bedrijfspand of iets dergelijks. Voor veel mensen geeft dit extra zekerheid dat je te vertrouwen bent. Vooral wat garantie, support en betaling betreft.

Je moet jezelf eens afvragen wat jij meer biedt dan bijvoorbeeld Dell. Dell biedt ook goedkope systemen. Maar wel met software. Met collect-and-return garantie. Stille systemen. Goede customer support. Tuurlijk, je bent goedkoper. Maar je kan ook denk ik minder bieden (niet in hardware, maar meer in support kwesties).

Als vriendendienstje is het leuk. En daar kan je denk ik ook best een klein bedrag voor rekenen. Maar voor iets serieuser zul je de boel toch eerst eens beter moeten uitdenken. Kijk maar eens wat er allemaal bijkomt. Is dat die 90 euro waard? Ik zou er persoonlijk niet eens de moeite voor gaan doen. Want stel je verkoopt inderdaad 20 systemen per jaar, en blijf je dus op die manier onder die omzetbelastingsgrens(!), dan heb je aan het einde van het jaar 1800 euro verdient. En dat is in het ideale geval! Want wie weet hoeveel tijd jij kwijt bent aan de zaken die er nog bij komen kijken.

Misschien moet je het gewoon zelf ondervinden hoe ingewikkeld het is hoor. Het idee is allemaal wel grappig, maar in de praktijk zullen de kosten en baten totaal niet tegen elkaar opwegen. Misschien komt het wel nooit van de grond (afgezien van misschien een paar systemen voor vrienden/familie), of misschien loopt het wel goed en heeft iedereen hier ongelijk.

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-02 11:34
Ik laat mijn "klanten" alles in een winkel halen waar ik de eigenaar goed van ken, dit zorgt ervoor dat ze korting krijgen en ik nog meer korting als ik er iets koop. Er staat echter wel tegenover dat als er iets fout is , ik als eerst kom kijken of het makkelijk op te lossen is. Zoniet stuur ik ze door naar de winkel.

ik blij (betaal minder) klant blij (betaald minder) winkel blij (extra omzet en minder gezeur)

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Mischien overbodig en al eerder gevraagd maar hoe doe jij het met support?
Ik ben ADSL installateur en maak regelmatig mee dat pc's problemen vertonen en het eerst wat klanten doen is winkel/leverancier bellen...
Wil jij iedere dag (maandag t/m vrijdag) bereikbaar zijn voor je klanten? Hoe moet dat als ze ineens een nieuw iets willen of het werkt ineens niet?
Ga jezelf eens te rade of je al dat gezeik echt wilt...
En zonder te willen flamen en het is idd al gezegt maar komop zeg....
"Ik heb mijn ICT diploma dus ik kan alles fixen"
Weet je hoevaak ik zulke klanten heb? Weet je hoeveel ze echt van pc's afweten?
Leuk voorbeeld: Klant is ICT'er, netwerkbeheerder grote praat en flinke muil dat hij alles wel weet, ik zit zwaar in tijdnood die dag en vraag om het mezelf makkelijk te maken of hij alvast zijn wifi wil instellen op wep, 128bits sleutel die ik opnoem en SSID erin wil zetten met hoofdletters...
Simpel toch?
Ik kom het alsnog doen want hij kreeg het niet voor mekaar....
Mijn advies is hetzelfde als alle andere hier, niet doen.
Het geld staat absoluut niet in contrast tot het werk en ellende die je krijgt...
Hoe doe je het met DOA's?
Wat als systeem klant niet bevalt?
Wat als het onderweg beschadigd raakt? Gelijk hebben is een ding, krijgen is een andere
Stel dat klant ineens een hd erbij wil hebben? kan jij klant thuis ontvagen of langs komen om extra hd in te bouwen en te partitioneren? (gauw paar uur hoor voor grote hd).
enz enz
Suc6 maar wees verstandig en doe het voor goede kennissen en familie enzo, voor vreemdem wil je er echt niet aan beginnen

Besides, hoe wil jij je systemen gaan verkopen?
mond a mond? mja, leuk.... bereik je bijzonder weinig mensen mee en ben je dodelijk link bezig, 1 keer fout maken en je markt is weg...
via advertenties? die worden vermeden als de pest, mensen vinden dat eng en zullen er niet aan geloven...teveel prutsers en oplichters...
Kleine 1 mans zaken gaan dagelijks failiet doordat ze het niet trekken....

wil je niet afkraken maar volgens mij kan je je energie beter ergens anders instoppen :*

edit:
was nog niet klaar :)

[ Voor 15% gewijzigd door Francis op 29-10-2005 10:38 ]

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02 09:30

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ik wil nog even je een kast aanraden, met 2x intakes van 120 mm en 2x 80 mm waarvan 1 slim in de zijkanten te plaatsen. De NXZT Trinity, moet alleen wel losse voeding bij. Andere kast die incl. voeding aan je eisen voldoet is een Antec Sonata II. Lijken me allebei het overwegen waard voor wat je ermee wil doen. (mocht het doorgaan) Denk alleen dat je je verkijkt in de tijd die erin gaat zitten, en de moeite die het met support en probleemoplossen, brieven, ritjes en andere kleine kosten zal gaan zijn. Ben bang dat je niet zo veel verdient als je zou hopen.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:35
dreeke schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 00:38:
I
Bij dat "overhouden" begint het eerste probleem.
Computeronderdelen hebben een hele kleine winstmarge. Ik zou bijna niets kunnen verzinnen dat een kleinere winstmarge heeft. Meestal hooguit 10% per onderdeel.
Een gemiddelde boer of tuinder zal een gat in de lucht springen voor een marge van 10%, maar verder een heel goed verhaal waar ik mij helemaal ik kan vinden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Elk onderdeel heeft een bepaalde tijd fabrieksgarantie dus ik kan in zo`n geval gewoon het bedrijf (bijvoorbeeld asus) opbellen en dan word er wel wat geregeld.. een kapot moederbord is tenslotte slechte reclame.
Om hier nog even op in te springen. Asus bijvoorbeeld levert geen service aan klanten, dat moet allemaal via de leverancier gaan (probeer maar eens een mobo te RMAen bij Asus, dat lukt je niet).
Je zult er dus mee terugmoeten naar de winkel om daar je garantie te halen.

Daarnaast, als er iets defect is, maar je hebt geen idee wat dan mag je ook nog eens vrolijk gaan troubleshooten, dat kun je niet verwachten van je klanten dat ze dat doen (wat dat betreft zijn tweakers makkelijk, die TSen gewoon net zo lang tot ze het defecte onderdeel hebben en brengen het terug. Maar de gemiddelde n00b kan zoiets niet).

• markg85
lekker wat reply`s :)

Eerst even over het diploma..

Ik heb dat niveau 3 diploma op me sloffen gehaald en er geen drol van geleerd gewoon omdat het allemaal TE SIMPEL was. daarmee wil ik maar zeggen dat het diploma dus geen drol uitmaakt.. dit kan net zo goed zonder diploma als met diploma. Ik doe nu niveau 4 wat wel leerzaam is maar voor iets als dit weer niet van toepassing.

En ik moet jullie (helaas) gelijk geven wat het "verkijken" betreft.. ik denk idd ook dat ik me er behoorlijk op kan verkijken wat betreft support, gezeik en gezeur..

Maar laat ik me vraag een beetje veranderen.. stel ik zet zo`n pc als in me eerste post te koop op tweakers/whatever denken jullie dat ik het kan verkopen voor die prijs? 846 euro of wat het ook was

• we_are_borg
  • Laatst online: 09:02

we_are_borg

You will Comply

Ik krijg net een PC binnen waar windows 98 op moet maar het is een merk PC waar een restore CD bij hoort, deze is er dus niet meer. Weet je nu hoeveel moeite er gedaan moet worden om de drivers bijelkaar te zoeken. Met Everest er op zijn de onderdelen zo gevonden alleen nu nog op de website vinden.

Geloof mij het is leuk om te doen, maar soms wordt het wel heel erg. Deze persoon heeft dus al gevraagt of ik alles thuis aan komt sluiten zodat alles in één keer werkt, ik ga alleen niet graag naar iemand toe maar aangezien het wat oudere mensen zijn doe ik dit toch. Vergeet niet dat mensen een hoop verwachten van je als je dit soort zaken regelt.

Het klinkt leuk als je tegen iemand zegt ik heb een ICT diploma, aangezien ik dit ook nog wel eens hoort. Het eerste wat ik dan vraagt is heb je nu verstand van computers, vooral stagiaires op mijn werk denken dat ze alles weten omdat ze alleen nog stage moeten lopen. Je wilt niet weten hoeveel beginners fouten er gemaakt worden als ze iets moeten controlleren.

Vergeet niet dat je ook dus kennis in huis moet hebben wat betreft bepaalde programma's en combinaties, jij bent altijd die het fout heb gedaan. In dit soort werk kan je geen negatieve berichten hebben.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• ^Mo^
markg85 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:29:
Maar laat ik me vraag een beetje veranderen.. stel ik zet zo`n pc als in me eerste post te koop op tweakers/whatever denken jullie dat ik het kan verkopen voor die prijs? 846 euro of wat het ook was
Ach, waarom zou je? Met advertenties kom je niet echt ver. Het is al eigenlijk tweedehands, en dus kan men een soortgelijk systeem ook goedkoper krijgen. Het kan dan allemaal wel nieuw zijn, maar het is meer een kwestie van vertrouwen denk ik. Bij de Aldi kan je ook een prima systeem kopen voor een lage prijs, inclusief support.

Als je toch iets wilt beginnen met hardware, etc. Dan zou ik meer zoeken in computer reparaties. Daar zal nog wel vraag naar zijn (mits je natuurlijk niet een belachelijk hoge prijs gaat vragen). Maar naar computerbouwers, tja, daar zijn er al zo veel van.

"There are 10 kinds of people in the world, those who understand binary and those who don't" | Werkbak specs

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
oke ik zal proberen al je vragen te beantwoorden.

Bij mij opschool zitten mensen die bijna hun HBO diploma hebben gehaald in de ICT richting..ze kunnen een computer met wat geluk in elkaar zetten(passen en meten) maar alsie niet werkt staan ze met de mond vol tanden....

Een diploma hebben in de ICT is geen garantie dat je ook daadwerkelijk een pc in elkaar kan zetten
Is wel geen vraag maar ik reageer er toch op.. Ik zelf heb momenteel een amd 2000+ die ik wil upgraden naar zoiets als je in me eerste post ziet staan. Daarnaast is dit momenteel toch wel zeker een samenstelling die waarschijnlijk het grootste deel van de mensen wel zou willen hebben. het is niet TE goed of TE slecht het is gewoon voor vandaag de dag een goed systeem wat toch minimaal een jaar zonder updates kan.
Als reden voor de venice geef je dat je flin kwat mhz'en moet hebben voor die zware spellen...maar als ik als student een pc wil alleen voor mijn shcool werk, wat internetten en msnnen heb ik daat echt geen 3200+ voor nodig... voor future proofheid zou s939 zeker niet fout zijn, maar dan zou ik de goedkoopste proc leverbaar voor die socket nemen..over 2 jaar klats je er dan voor 100 euro een X2 in :+
Ik ben van mening dat de bevenstaande pc NIET voor die prijs te koop is. mocht die wel voor die prijs te koop zijn dan heb je zeer waarschijnlijk een pc met 512 MB geheugen of een mindere kleurenkaart of bijde.
En als ik hem zelf bestel uit mbv pricewatch? Dan ben ik minstens 100 euro goedkoper uit :P
En waarom je het bij mij zou kopen.. het kan bij mij allemaal op maat.. wil je iets totaal anders? komt voor elkaar :) wil je bijvoorbeeld 10 HDD`s erin.. kan ook (is een voorbeeld) en dat zijn dingen die niet zo makkelijk kunnen in een winkel of waar je weer extra kosten (tijd kosten) voor moet betalen. heb je bij mij niet. Verder is er bij mij niet zo`n pc bekend voor zo`n prijs dus ben je alsnog goedkoop uit.
Wel al jij het kan, kan ik het ook dunkt me, maar dan zonder die 100 euro xtra ;)
Uiteraard zullen leken niet zo nsel op pricewatch kijken oid.
In mijn eerste post staat daar dit over: Diegene krijgt bij zijn pc ook de hele zooi erbij van garantie en andere meuk zodat er niet weer heen en weer hoeft worden gestuurt indien er iets een mankement heeft maar dat diegene zelf kan kijken of er nog garantie op zit en dan zelf actie kan ondernemen.
Ik zie een leek ook niet even met zijn hardware naar de verschillende PC boeren lopen waarjij die hardware gekocht heeft, daarnaast sluit hij een overeenkomt met jouw, niet met jouw leveranciers....(als je het op prof basis wilt doen that is...)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

markg85 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 14:29:
lekker wat reply`s :)

Eerst even over het diploma..

Ik heb dat niveau 3 diploma op me sloffen gehaald en er geen drol van geleerd gewoon omdat het allemaal TE SIMPEL was. daarmee wil ik maar zeggen dat het diploma dus geen drol uitmaakt.. dit kan net zo goed zonder diploma als met diploma. Ik doe nu niveau 4 wat wel leerzaam is maar voor iets als dit weer niet van toepassing.

En ik moet jullie (helaas) gelijk geven wat het "verkijken" betreft.. ik denk idd ook dat ik me er behoorlijk op kan verkijken wat betreft support, gezeik en gezeur..

Als we kijken naar het systeem in de TS. 600 euro max dat je ervoor kunt krijgen. Als je het aanbiedt via t.net vraag en aanbod.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Veel succes met het zoeken naar een.
markg85 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 00:30:
cooler: Thermaltake CNPS-7000B Cu Retail
Aangezien de CNPS-7000B een Zalman cooler is.

• markg85
Oeps ik bedoel ZALMAN :)

en 600 euro voor zo`n systeen in de v&a kijk ik wil er niet op verliezen als alles NIEUW is :)
in zo`n geval houd ik dat ding wel lekker zelf en probeer ik m wel op andere plaatsen te verkopen.

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Ik vraag me nog steeds af hoe je die pc's wil gaan verkopen.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• Icey
  • Laatst online: 11:02
Klanten zijn vervelend, ik heb 3 jaar in een computer winkel gewerkt, en daarnaast in de weekenden bij particulieren wat werk gedaan (eerst voor vrienden wat ik nogsteeds doe, later voor vrienden van vrienden zegmaar, soms wat klanten die er in de winkel niet uitkwamen).

Allemaal leuk en aardig, maar ik ben er een jaar geleden toch mee gestopt. Eerlijk is eerlijk dat je er leuk geld mee kan verdienen echter verwachten klanten teveel voor dat geld. Goed voorbeeld:

2 jaar geleden heb ik iemand geholpen met het aansluiten van adsl. Normaal kost je dat weinig tijd, maar deze persoon had zoveel zelf lopen kutten in de meterkast dat het mij toch een goed uurtje werk heeft gekost. Het was een bekende van een vriend van mij dus ik rekende maar 20 euro. Hij blij, ik blij klaar. 2 weken geleden, ruim 2 jaar na dato werd ik boos opgebeld... Alles was kapot, iemand had in de meterkast lopen kutten en ik moest _nu_ langskomen om het te repareren blabla blabla bla. Ze waren kwaad op mij 8)7

Nou denken jij en ik, wtf... Maar klanten, eg particulieren verwachten gewoon enorm veel garantie. Zodra er iets niet meer werkt komen ze die pc langsbrengen, en mag jij het binnen 3 dagen op gaan lossen. 'Dat is mijn probleem niet' zeggen ze dan, en dan mag jij je weekend inleveren. Ik heb zelfs klanten gehad die het voor elkaar kregen binnen een maand een schone installatie van Windows met alles erop en eraan te verkloten (spyware, porno, virussen) en zij komen vervolgens gewoon met die pc langs, en gaan er vanuit dat zoiets gewoon binnen 'de garantie' valt... welke garantie?! En dan krijg je de wind van voren van die klant...

Afin, je snapt dat het niks oplevert, zeker niet met die winstmarges. Als ik jou was zou ik gewoon bij een computerwinkel aan de slag gaan! Je krijgt betaald, zekerheid, verzekerd, legaal en er staat een bedrijf achter je als er iets niet naar wens verloopt. Support is makkelijker regelbaar en je bent niet persoonlijk aansprakelijk.

Note: Afspraken maken zou het bovenstaande probleem kunnen verhelpen, maar ze blijven meer verwachten dan de afspraken die je maakt...

[ Voor 5% gewijzigd door Icey op 29-10-2005 15:47 ]

• markg85
@icey

je heb helemaal gelijk :) zulke klanten wil ik dus echt niet hebben (over het adsl deel)
Maar in een computerzaak werken... ik had zelf gedacht dat die tijd achter me lag.. en dat me eerstvolgende echte baan een kantoorbaan ofzoiets word :) maar ik gaat er nog zeker eens over nadenken

Verwijderd

Een ict diploma zegt helemaal niks. Ik zelf bouw ook pc's, voor mezelf en vrienden en heb helemaal geen ict diplomo of wat dan ook. Doe ook heel iets anders namelijk motorvoertuigen techniek nivo 4 (waar ik zelf vind ik helemaal niks van bak maar wel goeie cijfers heb). Ken iemand die een ICT nivo 4 opleiding doet en bijna heeft afgerond. Maar als er iets mis is met zijn pc of er moet iets nieuws ingezet worden kan ik hem helpen omdat hij er gewoon niet uitkomt. Wat ik wil zeggen is dus dat een diploma en helemaal op MBO nivo helemaal niks zegt over je kunnen met computers.

• Icey
Ey, ik heb het vrij lang gedaan (eerst als verkoper, later als TDér), en ik heb er in 3 jaar tijd enorm veel geleerd. Ik durf zelfs te beweren dat ik meer weet dat de lui met hun 'ict-diploma', erger nog... ik heb een leraar op zo'n school les gegeven :X. Die gozers met een ict-diploma zijn vaak wel de moeilijkste klanten... enorm eigenwijs en denken alles teweten. Sommige verkiezen het aantal mhz zelfs boven de performance ;).

Je moet wel een beetje mazzel hebben met wat voor computerwinkel natuurlijk. Ik had de mazzel dat ik in de winkel stond met een enorm goede gozer die nu behoort tot een van mijn beste vrienden. Wij hadden geen vervelende baas, die kwam namelijk bijna nooit langs alleen als er voorraad afgeleverd moest worden. Ik kon in de tussentijd als er niks te doen was lekker bezig zijn met mijn hobby of schoolwerk. Vrijheid om van alles te proberen om pc's te repareren etc etc.

• markg85
Icey schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 16:00:
Ey, ik heb het vrij lang gedaan (eerst als verkoper, later als TDér), en ik heb er in 3 jaar tijd enorm veel geleerd. Ik durf zelfs te beweren dat ik meer weet dat de lui met hun 'ict-diploma', erger nog... ik heb een leraar op zo'n school les gegeven :X. Die gozers met een ict-diploma zijn vaak wel de moeilijkste klanten... enorm eigenwijs en denken alles teweten. Sommige verkiezen het aantal mhz zelfs boven de performance ;).

Je moet wel een beetje mazzel hebben met wat voor computerwinkel natuurlijk. Ik had de mazzel dat ik in de winkel stond met een enorm goede gozer die nu behoort tot een van mijn beste vrienden. Wij hadden geen vervelende baas, die kwam namelijk bijna nooit langs alleen als er voorraad afgeleverd moest worden. Ik kon in de tussentijd als er niks te doen was lekker bezig zijn met mijn hobby of schoolwerk. Vrijheid om van alles te proberen om pc's te repareren etc etc.
klinkt als een hele relaxte baan :) waar was dat :P
maar voor weer een beetje back on topic.. jullie denken dus dat het wel mogelijk is maar toch te duur om op sites te zetten als: tweakers, marktplaats en e-bay

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
jullie denken dus dat het wel mogelijk is maar toch te duur om op sites te zetten als: tweakers, marktplaats en e-bay
Naast dat denk ik ook dat het de moeite niet waard is om het aan de normale consument te verkopen, gezien het gelazer dat je over jezelf afroept. Daarnaast zou ik het ook niet voor vrienden doen, die verwachten immers ook garantie nadat ze jou 100 euro hebben toegestopt voor het bouwen van een systeem. Voor vrienden en bekenden moet je gewoon advies geven en aanbieden dat je de kast wel wilt bouwen voor een kop koffie en een koekje, en een beetje dankbare blik, en onbekenden moet je gewoon niet mee in zee gaan.

Verwijderd

als je er iets aan wil verdienen, lijkt gewoon je pc up-to-date houden een van de enige mogelijkheden. Je biedt gewoon je apparte onderdelen en hele pc in tweedehands aan aan ongeveer de nieuwprijs. Dit lukt vrij aardig, veel mensen weten toch de prijs van bepaalde toestellen niet en vinden een dvdrw voor 50€ in hun brievenbus niet duur, vooral als die nog niet oud is.

Gewoon je onderdelen blijven verkopen in 2dehands voor de prijs waaraan je nieuw ongeveer hetzelfde, eventueel 1 typje hoger dat product kan kopen. Jouw pc blijft onder garantie en gaat telkens mee met de tijd, zonder dat je er 1€ aan moet uitgeven.

(ik ben zo van mijn P3 256ram 30 gig cdrw naar een P4 1gig ram 400 gig hd dvdrw gegaan met al bij al een opleg van misschien 25€. het vraagt veel werk voor wat je er maar voor terug krijgt)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

markg85 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 15:29:
Oeps ik bedoel ZALMAN :)

en 600 euro voor zo`n systeen in de v&a kijk ik wil er niet op verliezen als alles NIEUW is :)
in zo`n geval houd ik dat ding wel lekker zelf en probeer ik m wel op andere plaatsen te verkopen.
Tja, maar een tweaker gaat voor een 2ehands pc (want dat is het) niet meer betalen dan de losse onderdelen, dus wat dat betreft is dat niet een markt waar je wat mee kan.

• dreeke

dreeke

outdated icon

markg85 schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 20:18:
[...]

klinkt als een hele relaxte baan :) waar was dat :P
maar voor weer een beetje back on topic.. jullie denken dus dat het wel mogelijk is maar toch te duur om op sites te zetten als: tweakers, marktplaats en e-bay
Dat lijkt idd een relaxte baan. Maar jouw idee lijkt ook heel relaxed, alleen pakt het gewoon niet zo uit in de praktijk.

Ik werk nu ook 3 jaar in de winkel waar ik nu zit, ik vind het TD werk leuk en ik bouw ook systemen, maar er is geen uitdaging meer ofzo..
Na 3 jaar heb je bijna alles wel gehad, pc's met vage problemen staan bij ons vaak na een uur of 2-3 alweer klaar voor de klant, omdat ik of mijn collega het alweer opgelost heeft.
Op gegeven moment kijk je nergens meer van op en dan wordt het saai.

Maar dat vind ik nog niet zo erg, want het is leuk werk, en soms lach je je krom over pc's of problemen van mensen.... maar dan de mensen zelf, daar heb ik het nu echt wel mee gehad!

Wat ik dus de hele dag doe is heen en weer lopen tussen de TD en de winkel. Bij onze winkel is er niet continu een klant binnen (je komt daar niet echt om rond te kijken, maar eerder om iets te kopen of te vragen, dus altijd met een doel).
Wanneer er geen klant is loop ik weer naar de TD. En wanneer er weer een klant komt loop ik weer naar de winkel...

Maar je hebt geen idee hoe onmogelijk sommige klanten zijn, en je hebt ze in vele soorten en maten... de kakkers met teveel geld die verwachten dat jij als slaaf even alles voor ze regelt. Het liefst wel in 5 minuten, want 10 is al te lang...
De aso met een zak patat in z'n hand die zich minstens een week niet heeft gewassen, die niks begrijpt wat je zegt en het verschil tussen links en rechts niet weet als je iets probeert aan te wijzen (veel klanten bij ons weten dit niet eens!).

En alles daar tussenin.. Ik moet er niet aan denken om bij die mensen thuis een pc te moeten installeren!

Ik pakte ook een keer een pc kast op, van een klant, en toen ik hem neerzette bleek dat mijn hele hand onder de plakkerige troep zat!
Ove de hele zijkant en onderkant van de kast was een kop koffie gevallen maar was nooit schoongemaakt, de haren en andere troep zaten er al aan vast. Ik wil niet eens weten hoe de rest van dat huis eruit ziet!

Maarja... zo relaxed als je denkt is dit dus niet... althans ik vind van niet.

• markg85
hmm als ik dat verhaal zo lees lijkt het me best leuk om eens in een pc zaakJE te gaan werken,, het moet niet zo`n giga zaak zijn waar alles min of meer lopendeband werk is (lees mediamarks, radio moders en correct electronics en nog tig andere bedrijven) maar gewoon een klein zaakje wat jij beschrijft (5 a 6 man ofzow)

Maare wat een ander hier zei van alles lekker DUUR verkopen terwijl het 2dehands is.. bij dat soort advertenties zeg ik vaak: leuk product en wil ik wel hebben als we over de prijs kunnen onderhandelen :)

• ^Mo^
markg85 schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 02:10:
hmm als ik dat verhaal zo lees lijkt het me best leuk om eens in een pc zaakJE te gaan werken,, het moet niet zo`n giga zaak zijn waar alles min of meer lopendeband werk is (lees mediamarks, radio moders en correct electronics en nog tig andere bedrijven) maar gewoon een klein zaakje wat jij beschrijft (5 a 6 man ofzow)

Maare wat een ander hier zei van alles lekker DUUR verkopen terwijl het 2dehands is.. bij dat soort advertenties zeg ik vaak: leuk product en wil ik wel hebben als we over de prijs kunnen onderhandelen :)
Wat denk je dat ze zullen zeggen als jij een systeem aanbied via een advertentie? Dan willen ze ook onderhandelen hoor.

• markg85
ja dat is ook weer zo...

Maare de conclusie.. Jullie raden het mij dus af om dit hele idee te doen.

• sorted.bits
  • Laatst online: 04-02 15:06
Die conclusie kon je al trekken na de eerste 5 replies ;). En het antwoord is dus over het algemeen : Ja.

• Icey
Tenzij je vantevoren er goed over nagedacht heb, marktonderzoekje, kijken of er vraag naar is etc. ;)

• webfreakz.nl
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

En ik heb vanmiddag nog op Marktplaats een advertentie gezet met dezelfde diensten die jij aanbied, voor mensen wonende in mijn woonomgeving :) Maar ik denk na het lezen van dit topic, dat ik er eigenlijk niks mee opschiet.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• markg85
jammer.. het zou leuk geweest zijn :) maar ik denk dat ik mij pc is helemaal up2date ga houden en kijken hoe "duur" dat word als ik dus steeds up2date blijf :) dus op zo`n manier verkopen dat je voor zeer weinig steeds het nieuwste heb :)

maar het hele idee van de TS zal ik dan helaas maar laten zitten.. gewoon te duur en toch te weinig voordeel voor de klant
Pagina: 1