7800GT - Smartdoctor en foutmeldingen/blauwe schermen

Pagina: 1
Acties:

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik kom er ff niet uit.
Ik heb sinds kort een Asus 7800GT in mijn systeem (moederbord is een asus A8N-sli). Op zich geen problemen in spellen.
Wat dan wel?

Smartdoctor. Dit leek me wel een handig programma, dus geinstalleerd.
Eigenlijk alleen maar problemen.

1. tijdens opstarten krijg ik regelmatig foutmeldingen dat bepaalde zaken niet geopend kunnen worden, wat weer leidt tot het niet opstarten van smartdoctor

2. De andere keer gaat dit wel goed, maar in smartdoctor krijg ik alleen de overclock-opties te zien en niet de temp en koeler-opties. Raar

3. Daarstraks kreeg ik (voor het eerst met dit systeem) een blauw scherm in windows. Pc stond al een tijd aan (ik was van mijn plek). Ik weet haast zeker dat het aan de problemen met smartdoctor ligt.

Ik heb zelf het idee dat de oorzaak ligt in de nvidia-drivers die ik heb gedownload en geinstalleerd. Toch lijkt het me raar dat je voor smartdoctor afhankelijk bent van de drivers die asus vrijgeeft. Is dit toch zo?

De belangrijkste reden die ik heb voor het installeren van smartdoctor is de vrij grote herrie die de koeler van de kaart maakt. Zekers omdat de rest van mijn systeem vrij stil is. Natuurlijk kan ik een andere koeler erop zetten (althans als die er al zijn), maar ik doe dit liever niet. Deels voor de garantie, deels omdat ik dit een beetje eng vind om te doen. (ik vind de kaart iets te duur om per ongeluk te verzieken met een andere koeler).
Is er een andere manier waarop ik mijn videokaart wat rustiger kan krijgen? Een soort Cool 'n Quiet dus, maar dan voor videokaarten.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Quacka
niemand?

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 17:02
smartdocter sucks heb ik wel eens gehoord
waarom ?? ik zou het niet weten en ik heb er zelf ook geen ervaring mee.
nou nog suc6 met het vinden van je antwoord.
--edit--
welke drivers gebruik je en wat staat er in die blauwe schermen die je krijgt ?
als je het neit kan lezen moet je naar confugiratiescherm gaan op systeem klikken naar geadvanceerd gaan en daar bij opstart en herstelinstellingen de computer opnieuw opstarten die vink daar weg halen

[ Voor 48% gewijzigd door andyy op 29-10-2005 14:22 ]

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
heb ook een asus bord (p4p800), en heb wel is zo'n overclock progje geprobeerd van asus zelf. die startte dus geneens op. vriend van me met zelfde bord had hetzelfde probleem. zou gewoon geen programma's van asus gebruike ;p

• Quacka
tja ik zie op internet veel mensen met problemen met smartdoctor en weinig oplossingen (heb wel gezocht)

Ik had dus de nieuwste nvidia-drivers in combi met smart doctor. Dat ging niet zo best.
Nu ben ik terug gegaan naar de nieuwste drivers door asus vrijgegeven in combi met de smart doctor en die enhanced drivers (ofzo) van dezelfde datum.
Geen foutmelding meer gehad sinds dat moment, maar smartdoctor laat toch alleen de overclock-functie zien.

Ik vind het onzinnig dat m'n videokaart op volle toeren draait als ik alleen maar een beetje op internet zit te hangen. Vooral het geluid en temperatuur. Die lopen dan namelijk ook een beetje op.
Smart doctor zou dat moeten kunnen.

Verwijderd

De grootste relnicht is asus enhanced driver gedoe. Dat moet je niet installeren, daardoor krijg je allerlei fouten. Heb ik ook gehad met dat ie ineens geen opengl erkende dat soort gedoe. Ik dacht eerste SD, maar bleek die enhanced gedoe zijn.

Verwijderd

Hey,

Ik heb een 7800GTX van Asus en heb dus ook smartdoctor bijgeleverd gekregen.

Nu komt de kernvraag: Waarom zou je in hemelsnaam Smartdoctor willen hebben? Het programma detecteerde geen temperaturen, terwijl er wel een sensor op zit. Je kunt er nauwlijks mee overklokken (Rivatuner werkt 10000 keer beter), en verder kun je er niks mee. Daarnaast werkt et ook erg slecht, omdat het een instabiel proggie is (had ook last van onbekende foutmeldingen) en krijg je et elke keer bij het opstarten in je face gedrukt.

Oplossing:

-Zet windows er opnieuw op.
-Haal de drivers van nvidia (kale drivers pwne het hardst _/-\o_ _/-\o_ )
-Verder niks meer aan doen. Asus rommel laten zitten (tenzij je je BIOS wilt updaten, want Asusupdate werkt wel weer perfect).

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
ok rivatuner dus om te klokken maar om de fan te regelen welke programma raden jullie aan?
Heb namelijk exact hetzelfde als de TS

• Lord Bendtner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-07 21:51
Misschien is het wel je voeding?

Toen ik net mijn 6800 had kreeg ik ook blauwe schermen. Mijn voeding bleek het probleem te zijn.
Ik had dan ook een 300W baggervoeding van Sweex.

450W Coolermastertje erin (met blauw licht 8)7 ) en nooit meer problemen gehad. Het lijkt me bovendien dat zo'n 7800 wel van een slokje (stroom) meer houdt. O-)

edit1:Oh, ik zie nu dat je een 550W hebt, dat moet genoeg zijn ^^.

edit2: Als je nog je garantie hebt, en je kan het probleem niet oplossen zou ik hem gewoon terugsturen naar de winkel en om een nieuwe vragen.

edit3: Je fan regelen kan dacht ik ook gewoon met de nieuwste Rivatuner. (www.guru3d.com)

[ Voor 36% gewijzigd door Lord Bendtner op 30-10-2005 10:16 ]

Better, Best, Bendtner

• RSD1982
Heb vannacht nog de nieuwste rivatuner geinstalleerd maar niks over fan regeling daarin...
Terwijl de standaard Nvidia driver toch wel echt mijn temperatuur van mijn asus7800gt-kaart kan lezen...nl: 40graden idle

• Quacka
blauwe scherm heb ik maar 1 keer gehad hoor. Daarna niet meer.

Tja, echt gek dat er geen oplossing voor is. Het is raar dat asus programma's meeleveren die niet doen wat ze zeggen te doen (nog buiten de foutmeldingen om).
Hopelijk komt er toch nog iemand met oplossing voor mijn probleempje en dat van RSD1982 (en vast nog velen anderen als ik een beetje de berichten op andere forums mag geloven).

Dat smartdoctor ga ik voorlopig maar verwijderen. Iets geinstalleerd houden wat niet doet wat het moet doen, maar foutmeldingen veroorzaakt, is een beetje onzinnig.

• Quacka
RSD1982 schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 11:06:
Heb vannacht nog de nieuwste rivatuner geinstalleerd maar niks over fan regeling daarin...
Terwijl de standaard Nvidia driver toch wel echt mijn temperatuur van mijn asus7800gt-kaart kan lezen...nl: 40graden idle
Zou het probleem misschien zijn dat de snelheid van de fan niet te achterhalen valt?
Dat kan ik namelijk nergens vinden.

• RSD1982
Ik ook niet maar ik neem aan dat als ze zeggen dat de smartdoctor fan monitoring geval moet werken dat er ook iets van een fanregelaar op het kaartje zit. Overigens heb ik het blauwe scherm nooit gehad maar heb wel exact hetzelfde mbt smartdoctor...waardeloze software dus...Ik ga wel opzoek naar ander fan regelings software...ik hou je wel op de hoogte mocht ik iets vinden

Overigens heb ik m al gevonden:
in rivatuner nog wel
bij de main tab klik je op customize van de driver setting
dan system settings en daarna op fan.
Alleen de rpm van de fannetjes worden niet gegeven maar vage getallen

[ Voor 24% gewijzigd door RSD1982 op 30-10-2005 15:21 ]

• Quacka
dat ga ik dan ook ff proberen als ik tijd heb.
Ik ben benieuwd!

• Quacka
ik heb het geinstalleerd, maar ik merk geen verschil op.
Hoe zit dat bij jou?

• RSD1982
Ik heb in 2d mode de fan op z'n laagst gezet tot hoever dat mogelijk was...
Ik merk 0,0 verschil best vaag...overigens staat in de defaults dat ik pas gewaarschuwd wordt als de videokaart 115 graden heeft bereikt...niet echt verstandig lijkt me is dat bij jou ook?

• Quacka
waarschijnlijk is het probleem dat er een externe PWM-controller gebruikt is voor deze videokaart.
Maar of dit echt zo is kan ik ook niet zeggen.
Dit zegt hij in elk geval als je bij die fan-snelheden op de help-knop drukt.

Zijn we mooi klaar mee. Op een gegeven moment maar een silencer erop zetten, das t enige.

• RSD1982
Ja inderdaad...zat ik ook aan te denken.
Beetje jammer dat dan de garantie vervalt...Wel triest eigenlijk want door een beetje overklokken heb je meer kans dat je het kaartje verneukt dan door een nieuw fannetje...

• Quacka
heb je helemaal gelijk in.
Zou klagen bij asus zin hebben? Het is toch krom om wel een OC-functie in te bouwen, maar geen functie om de kaart rustiger te laten werken? Dat laatste is juist goed voor de duurzaamheid van de kaart (de kaart hoeft minder hard te werken).

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-07 16:50
Ik heb een 6800GT van Asus en heb die Smartdoctor ook geïnstalleerd.

Hij mekkert na de NV-driver upgrade (81.85) dat de Enhanced driver niet meer geïnstalleerd is,
maar start wel gewoon door. Ik gebruik hem inderdaad om de voltages, temperaturen en
de rpm's van de fan uit te lezen. Dit lijkt in orde. (Ik heb wel de laatste versie van
SmartDoctor van de ftp-server afgehaald bij Asus.)

Ik krijg dit niet voor elkaar via de standaard NV-driver. Overclocken lukt weer wel met
de bekende registrytweak. Iemand een idee hoe dit te unlocken is via een registrytweak
in de standaard NV-driver?

• RSD1982
@ quaka

Als je even de nieuwere nvidia drivers installeert 81.85 daar zit een overclock functie in. Deze gaat zoeken naar de beste instellingen qua overclock mijn asus 7800GT draait nu 450 op de core en 1.10Ghz op de Mem...en heb m al wat terug geclocked...de temperatuur wordt er in idle stand niet warmer op althans bij mij dan. In stressed nog nie getest

Verwijderd

Download even een nieuwere versie van Smartdoctor dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Verwijderd

Ik zie hier mensen met hetzelfde probleem als ik t.a.v. hun Asus EN7800 GT kaart, maar ik zie helaas niemand met een oplossing.. :'( Is het vervangen van de originele koeler dan de enige optie?
Pagina: 1