[IIS6/MySQL] Welke versie van PHP en MySQL werken goed IIS6

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:09
Ik ben bezig met het opzetten van een thuis servertje om een beetje op te devven en te klooien :>

Nu heb ik wat problemen met het juist installeren van MySQL icm PHP.

Beide installaties zijn opzich geen probleem, gaan beide prima. MySQL draait netjes op poort 3306. En ik kan ook PHP scripts draaien, zoalang er maar geen interactie is tussen beide, want dat is een no-no!

Ik heb het werkend gehad met MySQL 5 en PHP 5, maar aangezien vele pakketten niet draaien met PHP 5 ben ik teruggegaan naar PHP 4, enfin.. nu kan ik dus met _geen_ mogelijkheid meer met PHPMyAdmin mijn databases beheren, sterker, geen enkel script krijgt nog iets uit te database.

Ik dacht; dan installeer ik toch gewoon MySQL 4.1, die doet het vast met PHP 4, maar helaas nog geen resultaat.

Alle installers van PHP 4 voor Win32 hebben de MySQL module ingebouwd, en ik vermoed dat die nog lager is van versie 4. phpinfo(); geeft bij "MySQL client API version" versie "3.23.49" betekent dit dat ik alleen met MySQL 3.23.49 (of lager) kan communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Waarom zouden "vele pakketten" niet draaien in PHP5? Ik ben nog geen enkel behoorlijk script tegengekomen dat niet werkt in PHP5 en wel in 4. Het verschil tussen PHP4 en PHP3 was groter...

Verder: je hebt toch wel na je downgrade van PHP5 naar PHP4 je webserver config aangepast zodat hij PHP4 zoekt en niet PHP5 he? En is het niet zo dat PHP4 tegenwoordig ook standaard SQLLite gebruikt in plaats van MySQL, en je MySQL zelf moet activeren?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sTeVuu
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-08-2023
Controleer de volgende punten:

- Heb je de ZIP-file van PHP gebruikt ipv de installatie ? De installatie bevat erg veel componenten niet,
- Heb je de extensie goed geladen? (php.ini)

Ook is het misschien handig dat je de foutmelding even vermeld, als er alleen een wit scherm komt, kijk even of error_reporting op E_ALL staat in php.ini

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
@ -NMe-

Ik kreeg bijvoorbeeld PHPBB niet aan de praat onder 5, en ik las ergens dat dat te maken kon hebben met PHP5.. of zat er als iets fout ? ;/

En ja, ik heb in de webserver extensions het nieuwe pad naar PHP4 aangepast :)

@ sTeVuu

Ik heb de installatie gebruikt, op de site van PHP zelf staat dat MySQL er al ingebouwd zit.. maar misschien een oudere versie?

De extensie heb ik dus niet geladen, want die zit er al in. Ik heb wel geprobeerd de php+mysql.dll er alsnog in te laden, maar dan struikelt de hele boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sTeVuu
Struikelt de hele boel? Kun je wat duidelijker zijn, met name de foutmelding(en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Dan doet PHP niets meer, ook geen foutmeldingen. Ook niet met "error_reporting = E_ALL"

Dat komt denk ik omdat er dus al een MySQL api eral in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sTeVuu
Waarschijnlijk niet, kun je even de code kopieren die je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Ik test het niet met een eigen script ofzo maar met phpinfo(); die geeft al geen sjoege, staat dus nog helemaal los van MySQL. Zodra ik php_mysql.dll bij extension net in php.ini werkt dat niet meer.

Ik ga nog eens proberen de zip (niet de installer) van 4 te gebruiken met een nieuwe API voor MySQL.. misschien is dat het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Misschien is de dll voor MySQL sinds PHP4 wel veranderd? Als je dan met PHP4 de MySQL dll van PHP5 wil gebruiken, dan geeft dat misschien wel problemen. Je hebt als het goed is ergens de MySQL dll's in je %SYSTEMROOT% gezet, haal ze daar eens uit of vervang ze door die van PHP4.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
De dll's staan in C:\PHP, daar mogen volgens de documentatie ook staan, vind ik ook wat overzichtelijker.. heeft ook gewerkt met PHP5, dus ik denk dat dat niets oplost, maaaar ik ga het uitsluiten, je weet maar nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

heb je je database 'mysql' verwijderd? Anders kan je er niet meer in!

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

enveekaa schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:09:
Dan doet PHP niets meer, ook geen foutmeldingen. Ook niet met "error_reporting = E_ALL"
Dan zou ik ook even je eventlog van je servert controleren.
Op de console sessie (id0) komen trouwens de popups als het over dll loading errors gaat.

*draait php4.3.10 op IIS6 met MySQL 4.1.14*
snake903 schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 20:36:
heb je je database 'mysql' verwijderd? Anders kan je er niet meer in!
8)7

Alsof daardoor phpinfo(); opeens niet meer door werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 28-10-2005 21:55 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Ik draai intussen MySQL 4.1 met PHP 5. PHP werkt, MySQL ook :) Alleen nog niet samen.

@BackSlash32

Bedankt voor de tip, stom dat ik daar niet aan gedacht heb! Die popups krijg je niet via RDP 8)7

Ik krijg dus inderdaad de melding dat php_mysql.dll niet gevonden kan worden, terwijl die toch echt in de juiste directory staat, namelijk C:\PHP\php_mysql.dll. In php.ini: extension_dir = "c:\PHP"

Ik heb ook IIS opnieuw opgestart, maar mocht niet baten. Ook de dll in c:\ of c:\windows\system32 heeft geen zin...

De dll die ik gebruik heb ik uit de manual installatie van PHP5 geplukt, dat moet toch werken zou je zeggen.. :)

Arrrrglll :) wat kan er toch misgaan.. zou het een rechten kwestie kunnen zijn? IUSR heeft lees en schrijf rechten op de gehele PHP directory, dus ook op de dll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ik draai hiero PHP 5.0.4 met MySQL 4.1 alleen dan met Apache.

Bij mij moest ik op het laatst libmySQL.dll uit de map van MySQL kopieren naar m'n system32 map voor het gooed werkte. Kreeg toen ook foutmeldingen like can not found: php_mysql.dll etc..

Misschien kan je er wat mee ;)

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Als je apache draait dan autoload je toch mysql.so? Geen dll lijkt mij :Y)
Apache onder windows wel .. huhu.

En euhm, als je me vorige post leest zie je dat ik al geprobeerd heb die dll in de system32 dir te zetten. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door enveekaa op 30-10-2005 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Staat die libmySQL.dll ook in je C:\PHP map :?
If you are going to use MySQL you will need to make sure to uncomment the line "extension=php_mysql.dll" in php.ini and copy C:\PHP\LIBMYSQL.DLL to C:\WINDOWS\SYSTEM32 (Simply setting the PATH won't work as this is apparently hard coded in PHP5). If you don't follow these steps you will get an error message similar to this: "Call to undefined function mysql_connect"
is de pad verwijzing ook naar \php ?

[ Voor 90% gewijzigd door CycloneX op 30-10-2005 20:04 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Ik heb in c:\windows\php.ini de extension_dir op c:\PHP gezet. Ook heb ik C:\PHP5 en C:\WINDOWS\SYSTEM32 geprobeerd, op alle locaties staat het php_mysql.dll bestand.

Het LIBMYSQL bestand is de lib voor Apache, niet voor IIS/6.0 vermoed ik?

In eventlog krijg ik steeds deze melding
Unable to load dynamic library 'C:\php5\php_mysql.dll' - The specified module could not be found.

edit
Ik krijg trouwens geen enkele extra extension geladen 8)7 zou het dan toch aan mij liggen? :)

[ Voor 13% gewijzigd door enveekaa op 30-10-2005 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder IIS6.0 werken PHP4.4.0 en MySQL 4.1.12a gewoon goed samen.

Wel inderdaad de zipfiles pakken van PHP en niet de installer want die installeert slechts een klein deel en niet de broodnodige DLL-directories.

Er staan diverse handleidingen op het WWW die je stap-voor-stap door de setup leiden. Met name de gebruikersrechten van directories zijn belangrijk en de ISAPI installatie van php4isapi.dll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enveekaa schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:37:
Ik heb in c:\windows\php.ini de extension_dir op c:\PHP gezet. Ook heb ik C:\PHP5 en C:\WINDOWS\SYSTEM32 geprobeerd, op alle locaties staat het php_mysql.dll bestand.

In eventlog krijg ik steeds deze melding
Unable to load dynamic library 'C:\php5\php_mysql.dll' - The specified module could not be found.

edit
Ik krijg trouwens geen enkele extra extension geladen 8)7 zou het dan toch aan mij liggen? :)
Kan me vergissen, maar volgens mij moet de hoofd- en kleine letters goed overnemen in de ini's dus c:\PHP niet in de ini vermelden als c:\php\

Trouwens, dit:
;Windows Extensions
;Note that MySQL and ODBC support is now built in, so no dll is needed for it.
;
Staat in PHP.ini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je je PATH settings in Windows al aangepast?

http://www.peterguy.com/php/install_IIS6.html Deze installatieprocedure werkt vlekkeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

enveekaa schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 20:37:
Nee, die is voor PHP, niet voor Apache of IIS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HOOOOOOOOO

De laatste versies van MySQL gebruiken versleutelde passwords waar PHP4 niet mee om kan gaan.
Some versions of PHP do not support the new longer passwords used by MySQL 4.1 and later. This will cause the error message that 2raptor mentioned a few posts prior to this one:

"Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client"

However, for ease of use, let's review the two fixes right here.

First, you should upgrade to a newer PHP that supports the longer MySQL passwords. However, I don't even know if the PHP 4.x series has been upgraded to handle this yet. So for my installation, I took a different approach -- I downgraded MySQL's passwords to the "old" shorter encryption. Here's how:

SET PASSWORD FOR 'some_user'@'some_host' = OLD_PASSWORD('newpwd');

As a real-world example, I used this query:

SET PASSWORD FOR 'testaccount'@'%' = OLD_PASSWORD('secret');

Suddenly, PHP could use the testaccount to access the database. Yay.

-Tony
Zet in my.ini van MySQL het volgende:
[client]

port=3306

default-character-set=latin1

old_passwords

# SERVER SECTION
# ----------------------------------------------------------------------
#
# The following options will be read by the MySQL Server. Make sure that
# you have installed the server correctly (see above) so it reads this
# file.
#
[mysqld]

# The TCP/IP Port the MySQL Server will listen on
port=3306

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 22:12
Als je PHP info niet werkt als je de MySQL extensie aan zet is daar duidelijk iets mis mee.

Even een korte checklist:
1) PHP is erg gevoelig voor hoe je het 'ext' pad precies typed. Probeer dus ook even of andere extensies wel laden. Zo nee: probeer het pad te fixen, zo ja: pad is OK
2) Je hebt voor MySQL twee DLL's. Eentje die door PHP geladen wordt (in PHP5 is dat standaard C:\PHP\ext\php_mysql.dll) en eentje die door die DLL weer geladen wordt (libmysql.dll). Deze moeten alletwee op de juiste plek staan.

Nu is het zo dat PHP zal zeggen dat hij php_mysql.dll niet kan laden, maar zegt ie er niet bij waarom dat dan komt. Dis kan zijn omdat hij de extensie niet kan vinden (php_mysql.dll) of omdat de dll die php_mysql.dll nodig heeft, libmysql.dll, niet gevonden kan worden. Om dus te zorgen dat PHP wel correct laad moet je het volgende doen:
Kopieer libmysql.dll naar je system32 map. Mocht deze DLL al bestaan, gewoon overschrijven, want dit kan namelijk de verkeerde versie zijn. Zet nu in je PHP.ini het laden van php_mysql.dll aan. Stop je webserver, wacht een paar seconden en start hem (dus niet de restart functie gebruiken, want deze wil wel eens wat 'optimalisaties' doen en herlaad dan stiekum helemaal niets).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:29:
Heb je je PATH settings in Windows al aangepast?

http://www.peterguy.com/php/install_IIS6.html Deze installatieprocedure werkt vlekkeloos
Dank je! idd een goed beschreven installatieprocedure, en het werkt nu ook met PHP 5.0.5 :)
Waarom zouden "vele pakketten" niet draaien in PHP5? Ik ben nog geen enkel behoorlijk script tegengekomen dat niet werkt in PHP5 en wel in 4. Het verschil tussen PHP4 en PHP3 was groter...
Ik krijg bijvoorbeeld PHPBB niet aan de praat onder PHP5 :r

@ShadowLord
Ahh kijk, er zit dus nog een addertje onder het gras in de vorm van een DLL 8) Ik wil toch proberen om 4 gewoon normaal werkend te krijgen.. dus bedankt voor je tips!!!

offtopic: Ik vind dit MySQL/PHP/Apache toch makkelijker onder Linux als eerlijk ben! Maar aan de andere kant heeft windows 2003 weer vele voordelen.. voor mij althans.
Pagina: 1