LaTeX op de mac: welk pakket kiezen?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:33
Dag mensen,

Soms kan ik een ibook lenen wat ik wel handig vind om eens niet achter m'n eigen computer te hoeven hangen om dingen te tikken. Nu schrijf ik al mijn dingen in LaTeX op een Linuxmachine: simpel tikken in emacs en een pdflatex blaat.tex om vervolgen het resultaat met xpdf te bekijken. Ik weet dat een mac pdf zo half als native formaat heeft, dus dat stuk gaat niet zo moeilijk zijn. Emacs voor de mac heb ik ook al gevonden, dus dat is ook het probleem niet... maar is er een directe mac port van tetex of een pakket dat ook pdflatex aan boord heeft en precies hetzelfde doet? Ik heb al een heleboel TeX-spullen gevonden met google, maar het liefste zou ik een .dmg van TeTeX plus alle extra's hebben (TeX slides, fancy headers :9 ) zodat ik simpel vanaf een console precies datgene kan doen wat ik van Linux gewend ben met ook exact hetzelfde resultaat (een verschillend resultaat met wat ik op m'n Linuxmachine bouw kan ik namelijk niet gebruiken).

Weet iemand waar je een TeTeX-(equivalent) voor de mac kunt krijgen zonder deze zelf te hoeven bouwen :) ? Bvd :) .

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ten eerste: emacs staat al standaard op de mac, dus daar hoef je niets voor te installeren

Verder: het makkelijkst is waarschijnlijk om fink te installeren. Dit is een soort apt voor mac os x, waarin onder andere een tetex package zit. Vervolgens kun je alle latex / pdflatex dingen die je eerst onder linux deed ook op je mac doen.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Ikzelf gebruik gwTeX, wat een combinatie is van TeX Live en teTeX. Dat heb ik op de manier geinstalleerd zoals dat hier staat beschreven. Voor maken van m'n LaTeX documenten maak ik op dit moment gebruik van TeXShop.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als je flink wat met google hebt gevonden heb je vast ook gevonden wat ik je zou kunnen vertellen, dus ik denk dat ik je niet verder kan helpen. Toch krijg ik het gevoel als ik je post lees, dat je nog lang niet alles hebt gevonden (ik raad je met name aan nog wat te zoeken naar TeX-paketten voor de Mac, bij mijn weten houdt bijvoorbeeld Gerben Wierda zich daarmee bezig (en nog veeeeel meer mensen en pagina's zijn beschikbaar, waaronder mooie overzichtspagina's met links naar alle mogelijk soorten TeX-software en manieren om (La)TeX te bewerken, maar die zijn zo makkelijk te vinden dat je dat waarschijnlijk hebt gedaan.)

Ik raad je aan wat te experimenteren. Fink alleen voor TeX te installeren lijkt me wat overdreven. Mocht je specifieke vragen hebben over software die je hebt gevonden, wil ik natuurlijk eventueel wel wat over mijn ervaringen posten.

[ Voor 0% gewijzigd door begintmeta op 23-09-2008 23:38 . Reden: typo opgemerkt na al die jaren... ]

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:24
begintmeta heeft gelijk. Ik gebruik sinds een tijdje TeXshop geïnstalleerd volgens deze handleiding van Gerben Wierda:
http://www.uoregon.edu/~koch/texshop/installing.html

Werkt perfect en prachtig resultaat!

tip: omnigraffle voor plaatjes, exporteren naar een pdf en in je lateX docs zetten. docs zien eruit als een boek!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
Inderdaad, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wel veel over gezocht al, en TexShop lijkt me een goede keuze. Misschien kan BibDesk je ook helpen voor je BibTex benodigdheden :)

• Whieee
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

TeXShop gebruiker meldt :) Ik studeer TI aan de TU/e, en de projectgroep die ik op dit moment heb levert werkelijk alle documentatie af in LaTeX (zelfs agenda's voor vergaderingen en de notulen ervan), dus TeXShop wordt goed getest hier. De installatieprocedure is simpel en het werkt als een trein. Als je niet zoveel kennis hebt van mathematische symbolen is het de moeite waard om te proberen het programma Kile te compilen op OSX en via X11 te draaien. Dat is een redelijk uitgebreide LaTeX editor voor KDE met een goeie symbool-bibliotheek.

Launching containers into space

• m-m
  • Niet online

m-m

Kile is cool ja, dat gebruik ik altijd onder linux. Dat is dus goed te draaien op OSX? Of moet je dan gigabytes aan KDE libs hebben, ik zit namelijk niet al te ruim in de schijfruimte....

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

m-m schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 14:34:
Kile is cool ja, dat gebruik ik altijd onder linux. Dat is dus goed te draaien op OSX? Of moet je dan gigabytes aan KDE libs hebben, ik zit namelijk niet al te ruim in de schijfruimte....
om eerlijk te zijn: geen idee. Ik gebruik TeXShop en ik heb Kile nog niet onder OSX geprobeerd, maar ik denk dat je wel wat Qt libs nodig hebt

• m-m
  • Niet online

m-m

Ik heb net even gekeken, fink wil maarliefst 89 dependancies installeren, inclusief een hele boel meuk die mij niet bepaald nodig lijkt (libogg, om maar iets te noemen)

Verwijderd

Misschien NOOB hoor, maar wat is het voordeel van LaTeX tegenover welk officepakket dan ook?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 08:01:
Misschien NOOB hoor, maar wat is het voordeel van LaTeX tegenover welk officepakket dan ook?
ai...

Misschien kun je beginnen met je eigen visie?

Verwijderd

* Superieure layout -- latex doet zelf de layout en doet dat standaard professioneel. Het creeert niet amateurzooi zoals bv Word doet. In Word zal je echt een hele hoop moeten instellen wil je een professioneel ogent document krijgen.
* Scheiding van inhoud, layout, fonts en plaatjes - deze zijn afzonderlijk te bewerken zonder steeds opnieuw knippen/plakken of fontjes gelijk trekken.
* Standaard het 'onderwaterscherm' -- er staan geen verborgen codes tussen je tekst waardoor er opeens subtiel van font gewisseld wordt of een instelling wordt aangepast waar dat niet moet.
* Formules - in latex zijn formules gemakkelijk in te voeren en worden goed weergegeven. De formuleeditor van Word is een totale ramp als je een beetje formule wilt invoeren of wijzigen.
* Verwijzingen en automatisch plaatsen tabellen/figuren - latex houdt zelf bij welk plaatje/tabel welk nummer heeft en past referenties ernaar automatisch aan.
* Bibliografie - referenties naar andere teksten via een bibliografie aan het einde gaat van nature in latex.
* PostScript - plaatjes en tekst zijn gebaseerd op vectoren zodat ze altijd scherp zijn.
* Veel beschikbare hulpsoftware - bibliotheken voor referenties, editors, etc.
* Een universeel formaat dat op alle platformen leesbaar is en al decennia afdoende werkt en dat voor decennia nog leesbaar zal zijn.
* LaTeX is al decennia /het/ formaat om wetenschappelijke teksten in af te leveren.

Sommige van deze punten kunnen tot op zekere hoogte ook in Office pakketten, maar niet naar (mijn) verwachtingen.

Word en vrienden zijn misschien leuk voor brieven naar je moeder en halfslachtige rapporten voor school, maar wil je bv professioneel wetenschappelijke teksten aanleveren dan kan je het niet maken geen latex te kennen.

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

1) het is de wereldwijde standaard in tekstzetting voor wetenschappelijke documenten
2) het is 100% cross-platform
3) Het is printer- en software-onafhankelijk. Op welk systeem je een bestand ook 'compileert' het resultaat is hetzelfde
4) Ongeëvenaarde veelzijdigheid bij het maken van complexe formules (daar kan de Word Equasion Editor echt niet tegenop)
5) slechts 1 markup language om alles van simpele aantekeningen, tot boeken, tot complexe verslagen, geïndexeerde PDF's met hyperlinks tot presentaties (a la PPT) te maken.
6) geïmplementeerde ondersteuning voor command-based vector graphics editing
7) etc...

Het heeft uiteraard een wat steilere leercurve dan Word, maar als je er eenmaal een beetje mee overweg kunt is het vele malen functioneler. Mijn projectgroep doet -zoals ik al eerder heb gezegd- inmiddels alle documentatie, zelfs notulen van agenda's, in LaTeX. Bijkomend voordeel is dat je wanneer iedereen een afzonderlijk deel van een verslag maakt, je alles erg snel kan samenvoegen in 1 bestand, zonder te hoeven kijken naar hoofdstuknummers, opmaak, lettergrootte.

edit: haai Sangdrax :P

[ Voor 3% gewijzigd door Whieee op 31-10-2005 11:47 ]

Verwijderd

Okee, veel voordelen dus. Nu het zelf nog maar zien te kopen, leren en daarna aan anderen proberen aan te smeren. Naar mijn mening wel eenvoudiger werken uiteindelijk! Bedankt allemaal voor de reacties...

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 16:19:
Okee, veel voordelen dus. Nu het zelf nog maar zien te kopen, leren en daarna aan anderen proberen aan te smeren. Naar mijn mening wel eenvoudiger werken uiteindelijk! Bedankt allemaal voor de reacties...
LaTeX hoef je niet te kopen, dat kun je gewoon downloaden. Aanrader als je met LaTeX begint is "The Not So Short Introduction To LaTeX2e". Overigens heeft LaTeX niet alleen voordelen, leercurve is behoorlijk stijl en in principe is het geen WYSIWYG, hoewel met zoiets als LyX het wel aardig in de buurt komt. Aan de andere kant, als je eenmaal weet hoe LaTeX werkt, wil je waarschijnlijk nooit meer wat anders :P.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

als je met LaTeX begint, mag je zeker van deze url een bookmark maken :)

Pagina: 1