Wil zelf Linux-systeem bouwen

Pagina: 1
Acties:

• robenroute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-12-2025

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben voornemens om zelf een nieuw systeem in elkaar te sleutelen en ben daarom bezig een lijst van compatibele onderdelen samen te stellen. Een van de dingen die ikzelf erg belangrijk vind, is een degelijk moederbord. Nu is het alweer een jaartje om tig geleden dat ik voor het laatst een zelfbouw systeem aan de praat gesligerd heb. Ik ben de afgelopen twee weken druk bezig geweest om op Internet wat na te lezen over moederborden, maar eerlijk gezegd ben ik een tikkeltje de kluts kwijtgeraakt. Ik kan eigenlijk door de welbekende bomen het evenbekende bos niet meer zien.

Wat ik wil is het volgende:
- single-core processor (geen voorkeur voor AMD of Intel; ik weet niet eens of ik wel een 64-bit ding wil hebben, aangezien veel (Linux-) software niet eens draait op het 64-bit platform)
- ruimte voor 2 GB aan DDR-geheugen (DDR2 is niet per se nodig)
- passief gekoeld (bij voorkeur)
- geen SLI nodig
- geen PCIe nodig
- on-board Firewire
- on-board USB 2.0
- geintegreerd geluid (later upgradable)
- geintegreerd video (later upgradable)
- geintegreerd Ethernet (gigabit is niet per se nodig)
- budget: 80 euro of 125 euro? Ach, is niet zo belangrijk.

Linux moet het geintegreerde spul uiteraard wel standaard kunnen aansturen; ik heb namelijk geen zin in specifieke drivers te zoeken, te installeren en vervolgens te moeten concluderen dat ik maar beter een aparte videokaart, netwerkkaart of geluidskaart moet kopen. Het moet dus een degelijk moederbord zijn dat wel een jaartje of tig meekan. Oh ja, waar ik het voor gebruik? Laten we het houden op algemeen multi-mediaal gebruik, waarbij er regelmatig een video gekeken wordt, wat foto's bewerkt en bekeken worden, mijn muziek verzameling haar nieuwe thuis vindt en waar veel "office" applicaties gedraaid worden (parrallel). Voor alle duidelijkheid, ik ben geen spelletjes fanaat.

Ik zou erg blij zijn met wat aanbevelingen. Alvast reuze bedankt.

VrGr, Rob

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik hoop dat dat budget van rond de 100 Euro een typfout is. In ieder geval, ik zou me baseren op deze configuratie: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2005 .

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

robenroute schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:45:
Hallo allemaal,

Ik ben voornemens om zelf een nieuw systeem in elkaar te sleutelen en ben daarom bezig een lijst van compatibele onderdelen samen te stellen. Een van de dingen die ikzelf erg belangrijk vind, is een degelijk moederbord. Nu is het alweer een jaartje om tig geleden dat ik voor het laatst een zelfbouw systeem aan de praat gesligerd heb. Ik ben de afgelopen twee weken druk bezig geweest om op Internet wat na te lezen over moederborden, maar eerlijk gezegd ben ik een tikkeltje de kluts kwijtgeraakt. Ik kan eigenlijk door de welbekende bomen het evenbekende bos niet meer zien.

Wat ik wil is het volgende:
- single-core processor (geen voorkeur voor AMD of Intel; ik weet niet eens of ik wel een 64-bit ding wil hebben, aangezien veel (Linux-) software niet eens draait op het 64-bit platform)
Daar ben ik het absoluut niet mee eens, er is _veeeeel_ meer linux software die op 64 bit draait dan dat er windows software is. Ik draai bijvoorbeeld Gentoo Linux en behalve Openoffice.org is ongeveer al mijn software wel 64 bit.
- ruimte voor 2 GB aan DDR-geheugen (DDR2 is niet per se nodig) Dat heeft elk systeem wel
- passief gekoeld (bij voorkeur) Dan zou ik een amd64, of een mobile processor nemen.
- on-board Firewire Dat hebben de meeste plankjes ook wel
- on-board USB 2.0 Dit ook
- geintegreerd geluid (later upgradable) Hierbij opletten dat de kaart/chip ondersteund wordt door linux
- geintegreerd video (later upgradable) Ga dan voor een geintegreerde nvidia chip ofzo
- geintegreerd Ethernet (gigabit is niet per se nodig) Is meestal standaard
- budget: 80 euro of 125 euro? Ach, is niet zo belangrijk. Voor het hele systeem?

Linux moet het geintegreerde spul uiteraard wel standaard kunnen aansturen; ik heb namelijk geen zin in specifieke drivers te zoeken, te installeren en vervolgens te moeten concluderen dat ik maar beter een aparte videokaart, netwerkkaart of geluidskaart moet kopen. Het moet dus een degelijk moederbord zijn dat wel een jaartje of tig meekan. Oh ja, waar ik het voor gebruik? Laten we het houden op algemeen multi-mediaal gebruik, waarbij er regelmatig een video gekeken wordt, wat foto's bewerkt en bekeken worden, mijn muziek verzameling haar nieuwe thuis vindt en waar veel "office" applicaties gedraaid worden (parrallel). Voor alle duidelijkheid, ik ben geen spelletjes fanaat.
Wat netwerkkaart/chip betreft, probeer een intel e100 of e1000 te krijgen, dat zijn prima chips en werken goed onder linux.
En wat geluidskaart betreft, tja dat wil soms weleens wat lastiger zijn, kijk voor meer informatie op deze pagina.
Voor multimedia gebruik zou ik wel voor een leuk nvidia kaartje gaan, dan weet je tenminste zeker dat je hardware acceleratie hebt (wat bij het afspelen van video's wel prettig kan zijn)

Als je veel software parallel wil gaan draaien is een dual core processor overigens ook geen slecht idee hoor, is dan zeker een voordeel maar niet altijd nodig.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke linux-distro gebruik je of ga je gebruiken? RedHat heeft een hele mooie HCL op hun site staan - als je na je voorlopige keus te hebben gemaakt daar even afvinkt of ze het ondersteunen, zit je zeker safe :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• robenroute

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties. Voor alle duidelijkheid: zo rond de 100 euro is uiteraard voor het moederbord; voor het hele systeem (ex. monitor) wil ik zo'n 400-500 euro opzij zetten.

Er zijn nogal wat verschillende chipsets op de markt: nForce 3, 4, 4 ultra, ATI Xpress 200, VIA KT800, 890, en een hele lading Intel chipsets. Zijn er bepaalde chipsets die ik maar beter links moet laten liggen als er Linux op het menu staat?

Oh ja, wellicht een verschrikkelijke n00b-vraag: als ik inderdaad voor een 64-bit platform zou kiezen (AMD +3000 Venice, of iets dergelijks), draait daar gewone 32-bit software op? Is het allemaal volledig backwards compatible?

Nog wat: ik draai nu Ubuntu BB en op een andere partitie heb ik MEPIS staan; ben eigenlijk wel erg gecharmeerd van dat Ubuntu + Gnome. Heb eigenlijk jaren lang alleen maar met KDE gewerkt (SuSE en MEPIS. Wel eens gekeken naar Gnome, maar nooit echt een "eerlijke" kans gegeven, maar merk nu dat ik eigenlijk veel vaker achter m'n Ubuntu zit te klooien dan achter m'n MEPIS.

Uiteraard: weer dank bij voorbaat

Rob

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
robenroute schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:30:
Dank voor de snelle reacties. Voor alle duidelijkheid: zo rond de 100 euro is uiteraard voor het moederbord; voor het hele systeem (ex. monitor) wil ik zo'n 400-500 euro opzij zetten.

Er zijn nogal wat verschillende chipsets op de markt: nForce 3, 4, 4 ultra, ATI Xpress 200, VIA KT800, 890, en een hele lading Intel chipsets. Zijn er bepaalde chipsets die ik maar beter links moet laten liggen als er Linux op het menu staat?

Oh ja, wellicht een verschrikkelijke n00b-vraag: als ik inderdaad voor een 64-bit platform zou kiezen (AMD +3000 Venice, of iets dergelijks), draait daar gewone 32-bit software op? Is het allemaal volledig backwards compatible?

Nog wat: ik draai nu Ubuntu BB en op een andere partitie heb ik MEPIS staan; ben eigenlijk wel erg gecharmeerd van dat Ubuntu + Gnome. Heb eigenlijk jaren lang alleen maar met KDE gewerkt (SuSE en MEPIS. Wel eens gekeken naar Gnome, maar nooit echt een "eerlijke" kans gegeven, maar merk nu dat ik eigenlijk veel vaker achter m'n Ubuntu zit te klooien dan achter m'n MEPIS.

Uiteraard: weer dank bij voorbaat

Rob
Op een Athlon64 kun je zowel een 64 als een 32bits OS draaien. Ubuntu Breezy is er zowel voor x86 als voor AMD64 en deze zullen bijde draaien met een 64 bits processor.
Vrijwel alle OSSoftware draait onder een 64bits distro, enkele programma's welke alleen in binary vorm te verkrijgen, wat comerciele meuk en wine zul je inderdaad niet direct draaiend krijgen met een 64bits distro. Dit is wel op te lossen door een 32bits chroot te draaien.

Volledig passief gekoeld kun je trouwens direct vergeten met zowel AMD en Intel. Met een mobiele processor is het eventueel voor elkaar te krijgen, maar dan zal er toch echt een fan moeten gaan draaien als het beestje iets meer gestresst wordt.
Met een die via bordjes met via proc is het overigens wel voor elkaar te krijgen, alleen moet je daar niet echt een geweldige snelheid van verwachten.
Daarnaast heb je ook nog altijd een voeding en HDD die herrie maken, dan zal een stille cooler (zalman 7000 of 7700) niet echt voor echt veer meer herrie zorgen.

Overigens zou ik alles van Ati (zowel chipsets en videokaarten/chips) af raden icm Linux. Mijn ervaringen waren daar namelijk niet al te best mee, althans we weer een jaar verder zijn heb ik er nog steeds weinig vertrouwen in.

[ Voor 23% gewijzigd door robbert op 28-10-2005 18:46 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Een amd 64 bits processor heeft de capaciteit om een 64-bits besturingssysteem te draaien en 64-bits programma's. Dat betekent niet dat deze geen 32bits programma's kan draaien.
Daar is hij zelfs prima toe in staat.

Jij wilt een stille pc begrijp uit het punt dat je het liefst een passief gekoeld moederbord wil.
Ik zou dan voor de amd athlon 64 gaan. Socket 939 of 754 maakt dan weinig verschil (al is de 1e beter natuurlijk).
De p4 van intel wordt nogal heet, net als de socketA-processors van AMD. Heet betekent een betere koeling die je dan nodig hebt, betere koeling kan betekenen meer geluidsproduktie. Maar goed, er zijn natuurlijk heel stille koelers die ook nog heel goed koelen.
Intel's mobiele processor is daarintegen weer wel erg energiezuinig. Dat is ook een keuze die je kan maken. Ook in een desktop-computer

Zonder keuze voor een bepaalde processor is geen nog geen keuze voor een moederbord te maken.
Na die keuze kan je dus verder gaan.
Je hebt verschillende merken moederborden. Asus en MSI staan goed bekend, asrock en pcchips juist weer niet. Wil je een pci-e -slot of een agp-slot voor je videokaart? Enz enz.

Maar maak eerst die keuze voor de processor maar eens.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• robenroute

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
Okee, beetje meer nagelezen en ik geloof dat een AMD64 (zit te denken aan een +3000 Venice, of zo iets) i.c.m. een 939-moederbord een goede keuze zou zijn. Verder heb ik de indruk dat ASUS en MSI inderdaad goede (en stabiele) moederborden leveren. Ik heb momenteel een ASUS laptop en ik kan niets anders zeggen dat ik erg tevreden ben met dit beestje. Echter, ik ben in tijdje geleden op zoek geweest naar wat hulp van ASUS en die firma heeft nogal de neiging om niet of nauwelijks te reageren op e-mail. Dit blijkt ook bij andere mensen het geval te zijn. ASUS schijnt nou niet erg bekend te staan om hun goede customer support...

Wat te doen? Dan toch maar MSI? En moet ik dan kiezen voor een nVidia of voor een ATI chipset, of wellicht toch een K800 van VIA?

En, wederom bedankt voor reacties.

Rob

[ Voor 8% gewijzigd door robenroute op 29-10-2005 01:31 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je Linux wil draaien is ATi geen optie (imho iig niet)
Een moederbord met een nVidia chipset zal iig werken onder Linux, nVidia levert zelf bijhoorlijk goede drivers voor Linux (wel closed source maargoed)

Met VIA bordjes onder Linux heb ik geen ervaring, zal waarschijnlijk wel goed werken maar met zekerheid kan ik het niet zeggen.

Wat het merk betreft, ik heb zelf zeer slechte ervaringen met MSI moederborden gehad en de support heeft nooit gereageerd op mail, maar dat wil niet zeggen het altijd zo slecht is.
Mijn ervaringen met Asus zijn tot nu toe erg goed geweest, evenals Abit en Gigabyte (nog nooit problemen met Gigabyte bordjes gehad iig)

Dus......kijk gewoon een beetje rond naar gebruikerservaringen enzo, daar heb je waarschijnlijk het meeste aan.
Ik heb zelf in m'n servertje een GA-7NNXP zitten maar dat is dus een Athlon XP

Wat m'n werkstation betreft daar heb ik een Tyan K8WE zitten maar ik denk niet dat je naar Tyan hoeft te kijken aangezien dat een hele andere klasse is, dat is meer voor high-end workstations en servers met het bijbehorende prijskaartje.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1