Verwijderd schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 09:39:
Als je die 1500 ballen niet in verhouding vind staan tot het privégebruik van de auto kun je altijd nog ervoor kiezen om de leasebak niet privé te gebruiken en eens te zien of je er privé een auto op na kunt houden voor het geld dat je zo niet hoeft af te dragen.
beetje kansloos gejammer van die leaserijders altijd
Ik gok even dat de TS nog even geen eigenauto heeft gereden en altijd een leaseauto heeft gehad.
Als je een leaseauto rijd ben je bijna altijd voordeliger uit. Als ik alleen even kijk naar brandstof die je per jaar gebruikt.
even heel ruw berekend een klein rekensommetje,
Leaseauto nieuw waarde : 30.000incl BPM BTW etc.
25% bijtelling : 7500
er even van uitgaand dat je in 40% tarief zit
40% van 7500 = 3000 euro Dit is dan wat je betaald.
wat zou je betalen voor de zelfde auto maar dan eigendom
uitgaande van diesel, een tank 60 liter = 60 euro
1 tank per week. 50 * 60 = 3000 euro
wegen belasting , verzekering, afschrijving en onderhoud ( en eventuele eigen risico voor schade en misschien financiering) zitten er nog niet bij.
Eigenbijdrage die je hebt betaald voor prive gebruik van de leaseauto mag je aftrekken van het bedrag dat je aan de belasting dienst moet betalen.
3000 euro belasting
75 euro eigenbijdrage permaand ( 900 euro )
is dan nog 2100 euro te betalen
Hoe verder je van je werk afwoont hoe voordeliger het gebruik van een leaseauto wordt. Een kilometer vergoeding mag tot max 25km worden gegeven voor woonwerkverkeer. Dit bedrag dekt nauwlijks de kosten.
Ik heb even ronde bedragen gebruikt. Maar voor je gaat klagen over dat je belasting moet betalen zou ik eens na rekenen wat je kwijt zou zijn als je een eigen auto zou rijden. Als een eigen auto voordeliger is, laat de leaseauto dan op de zaak of parkeerplaats staan en rijd prive met je eigen auto. de zakelijke kilometers in een rittenboek bij houden en minder dan 500KM prive en je betaald GEEN belasting.
Dat je die belasting moest gaan betalen kan je weten op het moment dat je de auto gaat rijden. Je kan berekenen wat je moet gaan betalen dus kan je er ook voor sparen om die belasting te betalen.
Een gift aan een goed doel is leuk, maar als je het doet om de bijtelling van een auto te omzeilen vind ik het een beetje zielige motivatie.
even een gewetensvraag aan de TopicStarter.
Had je, als je geen leaseauto had gehad, ook die 1800 euro willen geven als gift ?