Ik ben van plan om zelf een PC te bouwen welke ik vooral zal gebruiken voor grafisch/webdesign.
Hierbij gebruik ik software als Photoshop, Illustrator, Flash, Dreamweaver etc. Met het spelen van games hoeft geen rekening te worden gehouden (daar zijn consoles voor!). Het systeem moet redelijk snel zijn maar zeker ook stil. Er moet rekening worden gehouden met een upgrade over ongeveer 2 jaar; dacht misschien tegen die tijd een snellere processor, extra HD en wat extra geheugen er bij te prikken.
Hoewel ik vrij goed met een pc om kan gaan weet ik niet zoveel van de hardware. Ik wil dan ook vooral weten of ik niet iets over het hoofd zie hier.
Samen met een vriend heb ik (mede op basis van best-buy adviezen) het volgende systeem samengesteld.
Budget +/- 1100 euro.
1.Moederbord Asus A8N-SLI
2.Processor AMD Athlon 64 3200+
3.Koeling Zalman CNPS7700-AlCu
4.Geheugen 1GB PC3200 DDR CL3 (GeIL, GE1GB3200BSC)
5.Videokaart XFX GeForce 6600 256MB DDR (PCI-e, 2x DVI), PV-T43P-NDFX
6.HD1 Western Digital Raptor WD740GD 73GB
7.HD geluidsdemper: Nexus disktwin
8.HD2 Seagate Barracuda 7200.7, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB)
9.DVD BRANDER NEC ND-3540A (zwart)
10.Behuizing Akasa Eclipse
11.Voeding : ?
(geluidskaart, monitor, toestenbord en muis zijn al aanwezig).
Toelichting op mijn keuzes
1. Prima prestaties, PCI-E en 10x usb (ben groot verbruiker) en hij is zwart!
2. Redelijke prestaties voor lage prijs
3. Als vervanging voor de standaard koeling die vrij brak zou zijn.
4. één module, zodat ik in de toekomst ruimte heb om wat erbij te prikken
5. Ik werk graag met 2 monitors maar gamen doe ik niet, ik dacht met deze vrij goedkope kaart wel te kunnen voldoen
6. Snelle schijf voor mijn OS en applicaties, alleen geluid zou probleem kunnen zijn
7. Geluiddemper voor de Raptor Goedkope met goede prestaties: reviews: Meer hardeschijfkoelers/geluidsdempers getest
8. Goedkope en grote schijf voor data opslag
9. Spreekt voor zich.
10. Ik zocht een zwarte kast met goede koeling/geluids specs en basic/rustig uiterlijk. Vrij duur, maar ik ben nog niets beters tegen gekomen met een dergelijk uiterlijk en specs.
11. Geen idee hoe ik moet bepalen welke geschikt is.
Vragen
1. Is SLI echt het enige verschil met de A8N-E? En heeft SLI wel nut voor mijn toepasingen? (kwam er niet uit en asus.nl wil ook niet helpen)
2. Misschien kan ik nog 100 euro extra vrijmaken, maar ik twijfel of ik dit beter kan uitgeven aan een AMD64 3500+, of juist een extra gig DDR. Wat heeft de meeste invloed voor mijn doeleinden?
3. Kan iemand een voorstel doen voor de voeding?
4. Zien jullie nog enige mogelijke problemen? of hebben jullie opmerkingen?
Alle hulp is welkom!
Hierbij gebruik ik software als Photoshop, Illustrator, Flash, Dreamweaver etc. Met het spelen van games hoeft geen rekening te worden gehouden (daar zijn consoles voor!). Het systeem moet redelijk snel zijn maar zeker ook stil. Er moet rekening worden gehouden met een upgrade over ongeveer 2 jaar; dacht misschien tegen die tijd een snellere processor, extra HD en wat extra geheugen er bij te prikken.
Hoewel ik vrij goed met een pc om kan gaan weet ik niet zoveel van de hardware. Ik wil dan ook vooral weten of ik niet iets over het hoofd zie hier.
Samen met een vriend heb ik (mede op basis van best-buy adviezen) het volgende systeem samengesteld.
Budget +/- 1100 euro.
1.Moederbord Asus A8N-SLI
2.Processor AMD Athlon 64 3200+
3.Koeling Zalman CNPS7700-AlCu
4.Geheugen 1GB PC3200 DDR CL3 (GeIL, GE1GB3200BSC)
5.Videokaart XFX GeForce 6600 256MB DDR (PCI-e, 2x DVI), PV-T43P-NDFX
6.HD1 Western Digital Raptor WD740GD 73GB
7.HD geluidsdemper: Nexus disktwin
8.HD2 Seagate Barracuda 7200.7, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB)
9.DVD BRANDER NEC ND-3540A (zwart)
10.Behuizing Akasa Eclipse
11.Voeding : ?
(geluidskaart, monitor, toestenbord en muis zijn al aanwezig).
Toelichting op mijn keuzes
1. Prima prestaties, PCI-E en 10x usb (ben groot verbruiker) en hij is zwart!
2. Redelijke prestaties voor lage prijs
3. Als vervanging voor de standaard koeling die vrij brak zou zijn.
4. één module, zodat ik in de toekomst ruimte heb om wat erbij te prikken
5. Ik werk graag met 2 monitors maar gamen doe ik niet, ik dacht met deze vrij goedkope kaart wel te kunnen voldoen
6. Snelle schijf voor mijn OS en applicaties, alleen geluid zou probleem kunnen zijn
7. Geluiddemper voor de Raptor Goedkope met goede prestaties: reviews: Meer hardeschijfkoelers/geluidsdempers getest
8. Goedkope en grote schijf voor data opslag
9. Spreekt voor zich.
10. Ik zocht een zwarte kast met goede koeling/geluids specs en basic/rustig uiterlijk. Vrij duur, maar ik ben nog niets beters tegen gekomen met een dergelijk uiterlijk en specs.
11. Geen idee hoe ik moet bepalen welke geschikt is.
Vragen
1. Is SLI echt het enige verschil met de A8N-E? En heeft SLI wel nut voor mijn toepasingen? (kwam er niet uit en asus.nl wil ook niet helpen)
2. Misschien kan ik nog 100 euro extra vrijmaken, maar ik twijfel of ik dit beter kan uitgeven aan een AMD64 3500+, of juist een extra gig DDR. Wat heeft de meeste invloed voor mijn doeleinden?
3. Kan iemand een voorstel doen voor de voeding?
4. Zien jullie nog enige mogelijke problemen? of hebben jullie opmerkingen?
Alle hulp is welkom!