Toon posts:

PC voor design-toepassingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om zelf een PC te bouwen welke ik vooral zal gebruiken voor grafisch/webdesign.
Hierbij gebruik ik software als Photoshop, Illustrator, Flash, Dreamweaver etc. Met het spelen van games hoeft geen rekening te worden gehouden (daar zijn consoles voor!). Het systeem moet redelijk snel zijn maar zeker ook stil. Er moet rekening worden gehouden met een upgrade over ongeveer 2 jaar; dacht misschien tegen die tijd een snellere processor, extra HD en wat extra geheugen er bij te prikken.
Hoewel ik vrij goed met een pc om kan gaan weet ik niet zoveel van de hardware. Ik wil dan ook vooral weten of ik niet iets over het hoofd zie hier.

Samen met een vriend heb ik (mede op basis van best-buy adviezen) het volgende systeem samengesteld.

Budget +/- 1100 euro.

1.Moederbord Asus A8N-SLI
2.Processor AMD Athlon 64 3200+
3.Koeling Zalman CNPS7700-AlCu
4.Geheugen 1GB PC3200 DDR CL3 (GeIL, GE1GB3200BSC)
5.Videokaart XFX GeForce 6600 256MB DDR (PCI-e, 2x DVI), PV-T43P-NDFX
6.HD1 Western Digital Raptor WD740GD 73GB
7.HD geluidsdemper: Nexus disktwin
8.HD2 Seagate Barracuda 7200.7, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB)
9.DVD BRANDER NEC ND-3540A (zwart)
10.Behuizing Akasa Eclipse
11.Voeding : ?

(geluidskaart, monitor, toestenbord en muis zijn al aanwezig).

Toelichting op mijn keuzes

1. Prima prestaties, PCI-E en 10x usb (ben groot verbruiker) en hij is zwart!
2. Redelijke prestaties voor lage prijs
3. Als vervanging voor de standaard koeling die vrij brak zou zijn.
4. één module, zodat ik in de toekomst ruimte heb om wat erbij te prikken
5. Ik werk graag met 2 monitors maar gamen doe ik niet, ik dacht met deze vrij goedkope kaart wel te kunnen voldoen
6. Snelle schijf voor mijn OS en applicaties, alleen geluid zou probleem kunnen zijn
7. Geluiddemper voor de Raptor Goedkope met goede prestaties: reviews: Meer hardeschijfkoelers/geluidsdempers getest
8. Goedkope en grote schijf voor data opslag
9. Spreekt voor zich.
10. Ik zocht een zwarte kast met goede koeling/geluids specs en basic/rustig uiterlijk. Vrij duur, maar ik ben nog niets beters tegen gekomen met een dergelijk uiterlijk en specs.
11. Geen idee hoe ik moet bepalen welke geschikt is.

Vragen
1. Is SLI echt het enige verschil met de A8N-E? En heeft SLI wel nut voor mijn toepasingen? (kwam er niet uit en asus.nl wil ook niet helpen)
2. Misschien kan ik nog 100 euro extra vrijmaken, maar ik twijfel of ik dit beter kan uitgeven aan een AMD64 3500+, of juist een extra gig DDR. Wat heeft de meeste invloed voor mijn doeleinden?
3. Kan iemand een voorstel doen voor de voeding?
4. Zien jullie nog enige mogelijke problemen? of hebben jullie opmerkingen?

Alle hulp is welkom!
:)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
1. SLI heeft geen nut voor jou doelstellingen.
2. Ik zou voor die extra gig gaan, zeker met photoshop ga je dat merken.
3. Voor voedingen kan je hier terecht: Welke voeding heb ik nodig? Deel 13
4. No probs, dus gaan met die banaan. :)

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Zou je niet meer hebben aan een dual core processor? Meerdere creative suites open hebben staan zou daar wellicht beter mee gaan..

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
ik zou dit doen , weet niet precies hoeveel het gaat kosten maar ja.

ASUS A8N-E
Zalman CNPS7700-AlCu
AMD 64 3800 +
2 Gb Geheugen
2 X Raptor 74 Gb in RAID 0
Geforce 6200
Voeding Coolermaster Real power 400 Watt
  • Gewoon de versie zonder SLI omdat je SLI nooit nodig zal hebben
  • 2 Gb geheugen omdat applicaties zoals photoshop redelijk veel geheugen vragen.
  • de 2 schijven in RAID0 zijn wel wat storingsgevoeliger maar een heel stuk sneller bij starten van programmas
  • de 6200 omdat je aangeeft niet serieus te gaan gamen en dit meer dan genoeg is en relatief goedkoop
  • de CM real power raad ik persoonlijk aan: hij heeft een grote ventilator die bij een laag toerental relatief goede koelprestaties levert.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11-2025

elTigro

Es un Gringo!

klinkt wel leuk zo'n raid 0 setje, maar die raptors zijn uberhaupt al snel. en het lijkt me ook heel fijn om een permanente opslag te hebben voor de projecten die je al hebt gemaakt.
Ik heb zelf iig altijd m'n data op een andere disk dan mn os. Gewoon een gevoel.

[ Voor 14% gewijzigd door elTigro op 28-10-2005 15:15 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• ShellGhost
BK1 schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:14:
klinkt wel leuk zo'n raid 0 setje, maar die raptors zijn uberhaupt al snel. en het lijkt me ook heel fijn om een permanente opslag te hebben voor de projecten die je al hebt gemaakt.
Ik heb zelf iig altijd m'n data op een andere disk dan mn os. Gewoon een gevoel.
Vind ik ook.
Heb ik thuis ook, een aparte data/dump disk.

Verwijderd

Topicstarter
BK1 schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:14:
Dat was ook mijn gedachte. Een snelle HD voor apps en os (denk niet meer dan 36 gig nodig) en een grotere voor opslag van mijn projecten.

Het MoBo gaat dan denk ik toch de a8n-e worden, :'( ook al is ie niet zwart, SLI is alleen maar overbodig voor mij als ik het zo lees.

De Dual-core processor die werd voorgesteld lijkt mij erg leuk en nuttig, maar is ook een stuk duurder natuurlijk. Ik denk niet dat dit zo maar in het budget gaat passen zonder enige aanpassingen aan het systeem.

Verwijderd

Ik ben zelf ook een grafisch vormgever en werk met o.a. de zelfde programma's als die jij noemt. Uit ervaring kan ik je zeggen dat je beter een goedkopere videokaart kan nemen (Radeon 9 serie bv) en dan meer investeren in je geheugen. 2 Gb bijv, en die dan ook van een A merk. Dat geheugen doet echt wonderen op het gebied van multimedia toepassingen. Verder heb ik zelf ook goede ervaringen met de HT functie die de P4 processoren hebben, maar de AMD 64 serie is ook zeker geschikt, zolang ze maar genoeg cache aan boord hebben. Verder zou ik ook geld investeren in een Wacom, welke erg fijn werkt met pixelneuk werk in Photoshop.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 15:31 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:43:
Budget +/- 1100 euro.

1.Moederbord Asus A8N-E Een degelijke mobo zonder overbodige spul. € 79
2.Processor AMD Athlon 64 X2 3800+ Dit ga je goed voelen als je 2 of meer van je genoemde programma's door elkaar intensief gebruik. € 337
3.Koeling stock koeler is stil genoeg in mijn Antec Sonata II kast
4.[u]1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM) dual channel kitje Dit ga je goed voelen als je de programma's intensief gebruikt, bv collage maken met 55MB fototjes en die collage wordt nog op een affiche in illustrator gebruikt € 204
5.Videokaart Asus GeForce 6200 TC 64MB (PCI-e, DVI, TV), EN6200TC256/TD [b]geen games? dan maar een "kantoor-kaartje" erin duwen. € 47
6.HD1 Western Digital Raptor WD740GD 73GB € 172
7.HD geluidsdemper: Nexus disktwin
8.HD2 Seagate Barracuda 7200.7, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB) later inbouwen
9.DVD BRANDER NEC ND-3540A (zwart) € 39
10.Behuizing Akasa Eclipse € 129
11.Voeding : Tagan TG480-U01, 480W (ATX) degelijke voeding met meer dan genoeg vermogen € 77
totaal vanaf: € 1084 (exclusief verzendingskosten)

[ Voor 14% gewijzigd door rapture op 28-10-2005 15:43 ]

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

is een iets betere videokaart voor dit systeem geen beter idee? hij is voor grafische doeleinden...(iig qua RAM dan...)

Simplicity is de bom...

Verwijderd

Topicstarter
De videokaart moet wel 2 DVI uitgangen hebben (zoals in mijn toelichting stond), daarom had ik de XFX GeForce 6600 eigenlijk gekozen. Dit was de goedkoopste pci-e kaart met 2x DVI die ik zo snel kon vinden.

• ShellGhost
Colan schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:50:
is een iets betere videokaart voor dit systeem geen beter idee? hij is voor grafische doeleinden...(iig qua RAM dan...)
Dat inderdaad een goed idee, aangezien deze kaart ook geheugen pakt van het interne gedeelte.
Standaard 64Mb, maar wanneer hij meer nodig heeft snoept hij dat van je 2Gb.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Zijn Quadro's niet speciaal geschikt voor dit soort dingen? Ze zijn alleen wel enorm duur.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• elTigro

elTigro

Es un Gringo!

is 64 mb niet genoeg als ie toch vooral maar 2D gaat zitten werken?

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• ShellGhost
marcieking schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:58:
Zijn Quadro's niet speciaal geschikt voor dit soort dingen? Ze zijn alleen wel enorm duur.
Quadro's zijn meer voor 3d tekeningen en autocad enzo.

Een 64Mb kaart zou misschien genoeg zijn, maar dan wel een 6600GT.
Die is niet veel duurder maar wel beter qua performance.
Die andere snoept geheugen weg wat ten koste kan gaan van je performance.

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

ShellGhost schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:51:
Dat inderdaad een goed idee, aangezien deze kaart ook geheugen pakt van het interne gedeelte.
Standaard 64Mb, maar wanneer hij meer nodig heeft snoept hij dat van je 2Gb.
ff uitgerekend, 1600*1200 32bit trilinair (3 frames in framebuffer) heeft 22MB nodig en je 2 schermen zullen samen 44Mb nodig hebben. En je werkt toch enkel met 2D beeld?
ShellGhost schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:00:Quadro's zijn meer voor 3d tekeningen en autocad enzo.

Een 64Mb kaart zou misschien genoeg zijn, maar dan wel een 6600GT.
Die is niet veel duurder maar wel beter qua performance.
Die andere snoept geheugen weg wat ten koste kan gaan van je performance.
Quadro's zijn in het bedrijfsleven nodig omdat deze kaarten garanderen dat dingen worden weergegeven zoals het hoort. Dus bv alle lijntjes dat je tekent in Autocad ipv door een 1 of ander stomme bug dat je paar lijntjes niet kan zien, vooral de drivers maken onderscheid tussen gewone GeForce's en Quadro's (je kan het effectief gaan modden naar een Quadro)

2 DVI-aansluitingen, dan toch die XFX GeForce 6600 nemen en het totaal stijgt naar vanaf € 1132 (exclusief verzendingskosten)

Aan de Raptor kan je nog snoeien, 36GB Raptor is wel ietsje trager en maakt beetje meer kabaal.

[ Voor 63% gewijzigd door rapture op 28-10-2005 16:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Idd ik werk met 2 schermen en eigenlijk gebruik ik alleen maar 2D toepassingen

Verwijderd

Als je een degelijke kast zoekt zou ik voor een CoolerMaster Centurion 5 gaan.
Mooi, degelijk uiterlijk en vrij goedkoop.

Hier staan wat survey's:
http://tweakers.net/productsurvey/86451

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:11:

Hier staan wat survey's:
Kasten zijn persoonlijke keuzes, ik zou eerder een Antec Sonata II met 450W voeding voor € 107 aanraden.

• elTigro

elTigro

Es un Gringo!

Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:11:

Hier staan wat survey's:
Ha, jij hebt dus ook gestemt dat je de product surveys wel leest ! (op de FP :) )
En wat betreft dat geheugen snoepen, dat is ongetwijfeld uit te schakelen. Lijkt me, moet ik zeggen, want ik heb er nog geen ervaring mee.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-02 06:52
rapture schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:41:
[...]

Je neemt wel de laagste prijzen uit de pricewatch. Als je dan in al die verschillende zaken gaat bestellen, zit je met torenhoge verzendkosten en zit je wel veel hoger dan 1.100 :)

Trouwens, het schijnt dat de chipsetfan van de Asus A8N-E na een tijdje ongelooflijk veel kabaal maakt. Gewoon even ter info aangezien je een stil systeem wil. Misschien koop je dan best een passief koelblokje? Bijvoorbeeld de Zalman ZM-NB47J.
De Tagan voeding voorgesteld door rapture is zeer stil.
De XFX GeForce 6600 256MB DDR (PCI-e, 2x DVI), PV-T43P-NDFX is natuurlijk compleet overkill en wat aan de dure kant. Maar deze is wel passief gekoeld! Zeer belangrijk dus indien je een stille PC wenst.
En waarom moet de HD een Raptor zijn? Ok, ze zijn snel maar ongelooflijk duur en dan nog een meerprijs om die schijf stil te krijgen. Onlangs heb ik op aanraden van een Raptor-gebruiker een Hitachi T7K250 gekocht. Deze HD kan qua toegangstijden en schrijfsnelheden niet tippen aan een Raptor. Maar hij is wel stil, veel goedkoper en bloedsnel in het lezen.
http://www.cluboc.net/rev.../hitachi/T7K250/index.htm
Het uitgespaarde geld kan je dan misschien spenderen aan een X2.

[ Voor 50% gewijzigd door D-Three op 28-10-2005 16:49 ]

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Laagvliegerke schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:18:
Je neemt wel de laagste prijzen uit de pricewatch. Als je dan in al die verschillende zaken gaat bestellen, zit je met torenhoge verzendkosten en zit je wel veel hoger dan 1.100 :)
Hitachi schijven zijn ook goed, vooral goeie "access times" tov leechersschijven zoals Maxtors. Een Raptor is niet perse nodig, ik zit nu tijdelijk te werken op een dualcore AMD met 2GB ram en een ouwe Maxtor 7200rpm 10GB :X schijfje, dat gaat nog altijd snel. Ik ga de opvolger van de Raptor over 1 à 1,5 jaar insteken.

[ Voor 10% gewijzigd door rapture op 28-10-2005 18:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij uitleggen welke connectors er op deze kaart zitten;
XFX GeForce 6600 LE Passive Cooling 256 MB, PCI Express x16 .. PVT43EUAH6

VGA-output: 15-pin D-sub
TV-out: S-video
Video-input: Nee
DVI-output: Ja
2e VGA-output: Ja, via DVI > VGA Adapter
2e DVI-output: Nee

bron: http://www.azerty.nl/products.do?pid=4301

Ik vind de bovenstaande info van azerty niet echt duidelijk en op internet kom ik ook tegenstrijdige berichten tegen (dual vga, dual dvi, single dvi). Dus kan iemand dit raadsel voor mij oplossen, en weet iemand toevallig of er ook adapters bij zitten? (dvi>vga of andersom)
Dan kan ik eindelijk mijn systeem afmaken _/-\o_

*EDIT*
Zojuist een mail ontvangen van azerty zelf en de kaart bleek toch gewoon 2 x dvi te hebben + 1 addapter

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2005 16:24 ]

Verwijderd

Misschien zou je de volgende keer gewoon op de website van de maker van de videokaart kunnen kijken..
In dit geval is dat XFX.
Pagina: 1