Toon posts:

PCI IDE Controller boot problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een Mentor PCI IDE Controllerkaart gekocht, en geïnstalleerd in mijn systeem. Drivers installeren ging prima en hij wordt herkend als een ITE IT8212 ATA RAID Controller in de device manager. Ik heb een dual boot systeem met Win98 en Win2k, en in beide systemen wordt ie zonder problemen herkend.

Als ik er echter een harde schijf aanhang dan loopt het bij het opstarten verkeerd. De Bios van de PCI-kaart herkent de harde schijf netjes, daarna start het gewone bios op -ook volgens plan-, ik krijg een keuzemenu te zien welk OS ik wil gebruiken -ook nog normaal-, maar eens ik een OS selecteer...niets meer. Alles vervriest gewoon. Zelfs geen knipperende cursor meer. Zowel bij Win98 als bij Win2K.

Vreemd is ook dat de controller in de devicemanager wel herkent wordt, maar het bijgeleverde programmaatje "Raid Manager" stelt heel eenvoudig "no controller".

Weet er iemand raad ? Jumpersettings van de harde schijven zijn correct (master-slave). Ik heb al geprobeerd de bios van de raid controller te flashen, maar die is blijkbaar beveiligd, en kan niet worden geflasht...

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-03 14:30
Soms moet je in de Bios van je moederbord aangeven dat je van een andere controller wilt starten in plaats van de onboard controller. Weet niet of dat bij jou het geval is, maar het is een idee.

There is no knowledge, that is not Power!

Verwijderd

Topicstarter
@djcasl : bedankt om te antwoorden!

Het is eigenlijk niet mijn bedoeling om de booten vanaf de raid controller (was mss wat onhandig geformuleerd door mij). Wat ik wil doen is:

moederbord IDE: harde schijf 1(boot) - harde schrijf 2 (data)
PCI IDE: harde schijf 3 (data)

Gewoon al het eenvoudige aansluiten van een harde schijf aan de PCI IDE controller doet het boeltje vervriezen. Haal ik 'm eraf, dan start alles weer normaal op, en zegt device manager stomweg dat de controller correct werkt...

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-03 14:30
Misschien een IRQ conflict, heb je hem al eens in een ander PCI slot geprobeerd?

There is no knowledge, that is not Power!

Verwijderd

Topicstarter
Heb 'm daarnet 3 keer verplaatst, maar helaas....ook dit werkte niet.
Is het mogelijk dat de ITE chip niet kan samenwerken met de chipset op mijn moederbord ? (Is een VIA KT133A...)