Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Over of dit topic nu beter onder hardware kan worden geplaatst of onder dit forum kan worden getwist, maar ik ben ervan overtuigd dat ik hier meer relevante reacties kan verwachten.

Ik ben op dit moment in het bezit van een redelijk oude A6 Wacom Graphire 3. Het concept van de tekentablet bevalt me goed en volgens mij is het gebruik van een tablet ook prima voor mijn pols. Punt is dat A6 gewoon net te klein is om mee te werken, en de gevoeligheid van de Graphire valt me erg tegen. Het kan zijn dat het aan mijn model ligt, aangezien een studiegenoot met hetzelfde model veel minder hard met haar pen op het oppervlak hoeft te drukken voor enige respons (en ik heb de gevoeligheid op maximaal staan).

Hoe dan ook, sinterklaas komt eraan en ik word ook nog binnenkort jarig; al met al genoeg redenen voor de aanschaf van een nieuwe Wacom :*)

En dan zit je met een luxe probleem. Het staat voor mij vast dat het een A5 model gaat worden. A6 is te klein, A4 is te duur en niet handig om mee te nemen met een notebook. Ik twijfel tussen de Intuos 3 en de Graphire Bluetooth. De intuos biedt een aantal knoppen op het tablet zelf meer, heeft een mooiere pen en zal kwalitatief waarschijnlijk ook wel een stukje beter zijn dan de Graphire serie. Laatstgenoemde heeft ook een twee keer zo lage resolutie en een pen die de helft minder gevoelig is.
Voordeel van de Bluetooth is natuurlijk dat ie draadloos is.

Ik ben benieuwd naar praktijk ervaringen. Hoe bevalt het draaloze van de Bluetooth? Mis je die paar extra knoppen, is de pen minder lekker? En andersom, hoe bevalt de Intuos. Is ie de honderd euro extra waard, want we hebben het hier wel over een tablet van uiteindelijk 350 euro. Ik ben benieuwd naar de reacties!

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 15:35

alienfruit

the alien you never expected

Ik gebruik die extra knoppen bijna nooit, je kan ze zien als die knoppen een laptop boven het toetsenbord! Heb jij die wel eens gebruikt? Zoja, dan ga je waarschijnlijk ook wel die knoppen op je Intuos3 gebruiken anders niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

alleen de knop op je pen die gelijk staat aan rechtermuisknop gebruik ik in photoshop wel eens om brushsize te veranderen etc...

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
Hm ik heb dus net een nieuw Logitech Media Elite (ofzo) toetsenbord gekocht vanwege die extra knoppen. Dat was dan met name om bijvoorbeeld geluid enzo te kunnen regelen. Maar ik kan me goed voorstellen dat ik de knoppen op m'n tablet zou binden aan verschillende veelgebruikte tools in Photoshop en Illustrator.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeker voor de intuos 3 gaan! de kwaliteit is vele malen groter dan de graphire tabletten. Ik gebruik zelfs na jaren nog steeds dezelfde punt in mijn pen! Ook kun je meer programmeren enz.

Dus, wil je echt serieus aan het werk zou ik zonder twijfel de intuos tabletten nemen, ondanks dat ze een stuk duurder zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou alleen voor de intuos 3 gaan als je een a4 wilt hebben, echt, zoveel verschil is er niet tussen de graphire 4 en intuos 3, niet genoeg iig om de dubbele prijs voor neer te leggen, de graphire is sowieso al een onwijs lekker staaltje techniek, de intuos voegt echt niet zo heel veel toe, ik weet niet waar je de druk gevoeligheid voor gebruikt? zelf paint ik digitaal (painter + photoshop) die intuos 3 is zowat gemaakt voor painter(IX).
Verder, je wilt hem meenemen, als je het mij vraagt is de intuos veel te kostbaar om zo steeds in je tas te mikken en overal mee te slepen, met die graphire kan nog een wat gebeuren.
De knoppen op de intuos heb ik zelf nog nooit gebruikt, en ik ken bijna niemand die ze wel gebruikt.
Dus ik zou voor de Graphire gaan, zeer degelijk tablet, prima drukniveau's, gewoon kwaliteit.

Zelf heb ik dus de intuos 3 a4, ik kan niet anders dan 't tablet aanraden, 't is gewoon een gruwlijk ding, maar als ik een a5 formaat had genomen was ik waarscheinlijk ook voor een graphire gegaan, zeker als ik hem overal meeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zweer ook bij een a4 tablet. Niet echt handig om zo mee te nemen maar voor je werkplek echt ideaal! Voor een notebook is een grahipre inderdaad ideaal. je hebt ook een a6 en een a5 intuos3, overigens, die meer kunnen en ook nog beter zijn afgewerkt en steviger zijn.

Voordeel van een graphire is dat je die zo weer kunt vervangen omdat ze niet erg duur zijn. De intuos 3 tabletten daarentegen beginnen vanaf ruim 200 euro en hoger.

Als je eenmaal een table gewend bent, wil je niets ander meer!
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 16:37:
Ik zou alleen voor de intuos 3 gaan als je een a4 wilt hebben, echt, zoveel verschil is er niet tussen de graphire 4 en intuos 3, niet genoeg iig om de dubbele prijs voor neer te leggen, de graphire is sowieso al een onwijs lekker staaltje techniek, de intuos voegt echt niet zo heel veel toe, ik weet niet waar je de druk gevoeligheid voor gebruikt? zelf paint ik digitaal (painter + photoshop) die intuos 3 is zowat gemaakt voor painter(IX).
Verder, je wilt hem meenemen, als je het mij vraagt is de intuos veel te kostbaar om zo steeds in je tas te mikken en overal mee te slepen, met die graphire kan nog een wat gebeuren.
De knoppen op de intuos heb ik zelf nog nooit gebruikt, en ik ken bijna niemand die ze wel gebruikt.
Dus ik zou voor de Graphire gaan, zeer degelijk tablet, prima drukniveau's, gewoon kwaliteit.

Zelf heb ik dus de intuos 3 a4, ik kan niet anders dan 't tablet aanraden, 't is gewoon een gruwlijk ding, maar als ik een a5 formaat had genomen was ik waarscheinlijk ook voor een graphire gegaan, zeker als ik hem overal meeneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik had altijd het probleem dat ik nooit het volledig vlak van de Intuos A4+ kon gebruiken, daarom heb ik nu een A5 versie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk zelf met den Wacom Intuos 3 A5 en moet zeggen dat ik al die knoppen juist heel erg veel gebruik! Voor mn studie moet ik veel met photoshop en autocad werken en dan zijn die extra knoppen ideaal. Makkelijk te programmeren. Je werk efficiëntie wordt ineens een stuk groter. Een knop voor full screen, een knop voor verbergen tools etc etc Scroll ding werkt perfect en snel voor in/uit zoomen. En die twee knoppen op mn pen zijn ook onmisbaar! brushgrootte veranderen etc Ik weet niet hoe serieus je je tekentablet gaat gebruiken, maar voor mij was het een van mn beste investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ik heb sinds gistern de Intuos 3 A4 versie, nou k had er veel van verwacht maar dat ding s zelfs nog beter dan k had verwacht, wat een top apparaat. K heb uhm vandaag ff goed uitgeprobeert en k ben echt super te vreden over dat ding, hij is alleen iets groter dan k verwacht had 8)7 mss was een A5 ook wel goed geweest maja daar kom k later mss nog wel achter. Nog ff een vraagje voor andere gebruikers van dit apparaat, het vel waar je op schrijft/tekent laat bij mij een beetje los, k heb op cgtalk gelezen dat dit gewoon zo hoord en geen productie fout is ofzo, hebben hier meer mensen dit? en zo jaa wat s hier de bedoeling van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Maar uuhm brush groottes veranderen met een van de knopjes van de pen? Ik volg dat niet kan iemand me dat uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Je drukt op je knoppie van de pen (in photoshop in ieder geval weet niet of het voor alles geld) en je krijgt dan dat brushsize menutje te zien en kan je de grote selecteren. Erruuggg handig :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ik heb drie knopies :) Links, rechts en een gummetje :+ Ik heb klik aan de linkerkant en dubbelklik aan de rechterkant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robin222 schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:20:
Ik heb sinds gistern de Intuos 3 A4 versie, nou k had er veel van verwacht maar dat ding s zelfs nog beter dan k had verwacht, wat een top apparaat. K heb uhm vandaag ff goed uitgeprobeert en k ben echt super te vreden over dat ding, hij is alleen iets groter dan k verwacht had 8)7 mss was een A5 ook wel goed geweest maja daar kom k later mss nog wel achter. Nog ff een vraagje voor andere gebruikers van dit apparaat, het vel waar je op schrijft/tekent laat bij mij een beetje los, k heb op cgtalk gelezen dat dit gewoon zo hoord en geen productie fout is ofzo, hebben hier meer mensen dit? en zo jaa wat s hier de bedoeling van?
Jah dat vel laat bij mij ook 'los', blijkbaar hoort dat zo. Heb er verder geen problemen mee gehad ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Hmm, bij de oude Intuos (1 en 2) ging het vel inderdaad los omdat er een tekening onder kon leggen. Dat lijkt niet echt te kunnen met Intuos3, maar bij laat hij ook een beetje los aan de randjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 20:59
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 11:50:
[...]

Jah dat vel laat bij mij ook 'los', blijkbaar hoort dat zo. Heb er verder geen problemen mee gehad ofzo.
Dat is opzettelijk gedaan: dan kan je er een foto of tekening oid onder leggen en die over trekken :P...

*edit: spuit 11, voortaan beter lezen :/

[ Voor 9% gewijzigd door equationunequal op 29-10-2005 16:27 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
Ik wil sowieso geen A4 tablet. Dat vind ik te groot, gebruik ik toch niet en past niet in mijn tas. Maar zo te horen zijn die extra knoppen toch wel erg handig?

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Als je ze eenmaal goed hebt ingesteld, kan je echt echt gaan gebruiken vooral omdat je ze per applicatie kan instellen. Kan het natuurlijk erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees 'de knoppen zijn erg handig voor blalbla fullscreen, dingen verbergen e.d' al die opties zijn ook gewoon te doen met je normale toetsenbord, en als je je hand daar toch al hebt zitten hoef je ook niet helemaal naar je tablet toe.. (ik weet niet of 't met autocad dezelfde knoppen zijn, maar ze zijn er vast wel, photoshop: fullscreen: F, verberg tools: Tab, allemaal knoppen binnen 1 hand berijkbaar, en dan kan je ook nog eens vaak knoppen naar eigen willen aanpassen)
Op de graphire zitten ook gewoon de knoppen op de pen voor brushgrootte's e.d.
Dus koop heb alsjeblieft niet voor de knoppen.
nog een quote: "Ik gebruik zelfs na jaren nog steeds dezelfde punt in mijn pen!" De punt op de graphire is van hetzelfde materiaal. (en wat kost een punt ;) )

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2005 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe jezelf een plezier en ga voor de Intuos3, dat heb ik ook gedaan 8)7

Het verschil is erg groot (drukgevoeligheid/resolutie), je gaf het al zelf aan en de knoppen zijn in mijn ogen handig, maar niet onmisbaar. De zoom/scrollfunctie wel, die vind ik geniaal!

Je besluit om een A5 te kopen lijkt me prima, vooral als het voor je laptop is. Heb zelf een A5 voor 2x 17"TFT en ik heb absoluut geen spijt dat ik geen A4 heb liggen... dan kun je er trouwens ook een nieuw bureau bij kopen.

Ik neem m ook geregeld mee en had er daarom een beschermhoes bij gekocht, misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
Da's inderdaad een goed idee, had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik denk dat dit wel een goede optie is.

Ik denk dat ik maar even naar de lokale Apple boer ga om de betreffende plankjes in de praktijk te proberen, dan weet ik gelijk hoeveel gebruik ik zou maken van eventuele extra knoppen.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed idee, precies wat ik ook heb gekocht!

Succes met het testen... weet zeker dat het je niet tegen zal vallen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Die knoppen zijn voor mij echt onmisbaar geworden.
Ik heb sinds een maandje een Intuos3 A4 en werk ermee in Painter IX en Photoshop.
Vooral in Painter scheelt het zo enorm veel tijd en handelingen om de knoppen toe te wijzen aan bijv. Undo, Flip Horizontal, Rotate Canvas e.d. Het zoomen met de touchstrip is even wennen/oefenen voordat het lekker werkt, althans zo was het voor mij, maar dan is het ook een hele nuttige toevoeging.

Hiervoor had ik een Grapphire A6 die ik echt ontgroeid was en ik heb geen spijt dat ik naar A4 ben gegaan. Ik werk wel op 2x 19" en heb een groot bureau. :P Voor een laptop is A5 zeker genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-07 10:10

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Even dit oude topic uit de plomp trekken ;)

Wat ik vooral fijn vond aan de Intuos2 was een soort van zacht oppervlak waardoor er overheen gaan met je pen aanvoelde alsof het over papier was. Nu heb ik hier als cheapo substituut al een tijdje een kleine A6 Wacom staan die een soort van harde plastic mat heeft waardoor het veel minder fijn aanvoelt (het geluid doet meer van "krrrgh" in tegenstelling tot "ssshhhooof" op de Intuos2, 'als je begrijpt wat ik bedoel' O-) )
Nou vraag ik me af hoe de Graphire4 hier mee omspringt.
Volgens de site is het namelijk hard plastig, en als ik dit zo zie krijg ik er de kriebels van:
Afbeeldingslocatie: http://img225.imageshack.us/img225/6941/graphire45gt.jpg

Wat is jullie gebruikerservaring met het verschil tussen die twee oppervlakken?

[ Voor 9% gewijzigd door apNia op 07-04-2006 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 13:05

André

Analytics dude

WEB -> GFX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intuos 3 A6 heb ik en dat werkt al super en heel precies
ik zou niks anders meer willen misschien in de loop van de jaren een grotere
maar a6 voldoet prima bij mij.

maar als je toch voor de graphire gaat zou ik eerder eens met snoer nemen.
draadloos blijft evil ( mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
Nadeel van geen draadje is vooral de batterij die leeg kan raken... en das altijd op een moment dat je dat ding gebruikt (uiteraard) dus het is altijd een ongelegen moment.

met een hamer past alles

Pagina: 1