Sluitertijd en diafragma handmatig instellen in macro modus?

Pagina: 1
Acties:

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Na de volledige handleiding doorspit te hebben, ben ik er steeds nog niet uit. De camera bevat een macro modus, welke overigens zeer goed werkt, maar ik mis de mogelijkheid om diafragma en sluitertijd handmatig in te stellen. (Enkel in macro modus, natuurlijk zijn er andere modusen waar dit wel kan) Aangezien de handleiding in een welbepaalde zin (heb de handleiding nu niet bij me), (dubbelzinnige, ongewilde zin?) aangeeft dat het mogelijk zou moeten zijn. Er is echter nergens te vinden hoe... Misschien iemand , eventueel met dezelfde camera, die mij hier uitsluitsel kan over geven? De manuele instellingen gebruiken zonder macro stand is geen optie aangezien de camera dan niet dicht genoeg kan scherpstellen.

We spreken over een Panasonic FZ5

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:18

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Als je doelt op de macro stand van je programmaselectiewiel dan kan dat wel kloppen.

Het is een van te voren gedefinieerd programma waarin het diafragma vrij ver open staat.
De sluitertijd wordt d.m.v. metering en je diafragma ingevuld.
Zo heb je in het landschap programma een veel kleiner diafragma met een berekende sluitertijd.

De programma's zijn leuk als je net begint, maar op een gegeven moment merk je dat je deze waardes zelf in wilt vullen.
WIl je zelf deze dingen instellen zou ik hem gewoon op Manual zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 28-10-2005 12:24 ]

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Ik neem aan dat je hetzelfde kunt bereiken met de Manual stand, wat ik me kan herinneren van mijn canon was dat ik dan wel ook een manual scherpstelling deed. Want de automatische kreeg hem idd niet scherp op een korte afstand

No worries m8

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
CyberJ schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:23:

WIl je zelf deze dingen instellen zou ik hem gewoon op Manual zetten.
Maarja, dan kan ie dus de macro-stand niet gebruiken ;)

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
koraks schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 12:55:
[...]

Maarja, dan kan ie dus de macro-stand niet gebruiken ;)
ja maar wat is die macro stand... das toch gewoon een stand met een aantal pre-set waardes?? die kun je ook halen met een volledige manual stand volgens mij

No worries m8

• Frigolamptje
De camera heeft 12x optische zoom, als in de macro 12 inzoomt heb je een speciale tele modus macro stand en kan je van op 1 meter scherpstellen. Wat deodupke vertelt kan ik inderdaag eens proberen, maar volgens mij is het onmogelijk om in manuele mode de camera scherp te krijgen op 1 meter (als je volledig inzoomt)

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik heb zelf ook een Fz5. En voor zover ik weet is dit inderdaad niet mogelijk.
Wat je zegt in manueele modus 12x zoomen werk geloof ik niet.
Maar ja het is snel getest toch.

Verwijderd

Het kan dus wel!!!

1- stel in het menu is dat je wilt focussen met de focus knop (onder de 4-weg knop) ipv van de ontspan knop.
2- focus op je onderwerp in de macro stand.
3- ga dan naar de sluitertijd en/of diafragma instelling dmv van de programma draaiknop (focus blijft gelocked)

suc6

• Frigolamptje
Met dank, maar ondertussen bezit ik een D70 :*) . Mss handig om weten voor andere FZ5 gebruikers.
Pagina: 1