SATA Controller die Hot Swappable ondersteunt?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Ben op zoek naar een goede SATA controller die hot swappable is en NCQ ondersteunt (een aantal van de SATA-II extensties).

Nu blijkt het niet zo evident te zijn om een dergelijke controller te vinden tegen een betaalbare prijs (<100 euro, bij voorkeur rond de 60 euro). NCQ, HDD Activity Indication en staggered drive spin-up blijken dikwijls geen probleem te zijn, maar ik zie hot swappable nooit explicitiet vermeld.

Promise en Highpoint hebben volgens mij goede controllers maar ik zie nergens expliciteit hot swappable vermeld. Adaptec laat ik liever buiten beschouwing gezien de slechte support. Had eerst ADAPTEC 1420SA Serial ATA II PCI Raid Adapter maar die blijkt niet goed te zijn.

De controller zal worden aangesloten op een interne mobile rack en het zou handig zijn indien ik de harde schijven kan wisselen zonder het syteem te uitschakelen. De harde schijven worden dus NIET in raid aangesloten, later misschien wel.

Wie kan mij hierbij helpen? Alvast bedankt.

Genius

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Even beter rondkijken op de fabrikanten van SATA controllers? :P En je moet absoluut niet verwachten dat hotswap goedkoop is. En een beetje fabrikant meldt heus wel wanneer de controller hotswap ondersteunt ;) Kijk naar o.a. de Highpoint RocketRAID 2200/2300 series of de 3ware escalade 8000/9000 series.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:08

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hotswapping is gewoon onderdeel van de SATA-standaard. Je mag ervan uitgaan dat elke native SATA-controller er ondersteuning voor heeft. Ik heb er nooit problemen mee gehad op simpele controllers zoals de Promise FastTrak S150 TX2plus.

Met een budget van 100 euro kun je weinig kanten uit. Zelfs een 4-poorts Promise FastTrak TX4200 past daar niet in. Een alternatief is de Promise SATAII150 TX4 zonder RAID 0/1/0+1.

[ Voor 14% gewijzigd door Femme op 28-10-2005 12:40 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij mijn weten hangt de ondersteuning voor het hotswappen louter van de drivers en de firmware af? Ook moeten de schijven zijn voorzien van de SATA-powerconnector en niet een molexconnector.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
BalusC schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:00:
Bij mijn weten hangt de ondersteuning voor het hotswappen louter van de drivers en de firmware af? Ook moeten de schijven zijn voorzien van de SATA-powerconnector en niet een molexconnector.
Je moet inderdaad de sata powerconnector gebruiken.
Het hotswappen zou niet af moeten hangen van de drivers.
Als het goed is krijg je in windows namelijk het hardware verwijder icoontje te zien in je taakbalk.
Dat betekend dat je 'm kan verwijderen terwijl windows door blijft draaien.
Wanneer je de OS disk probeerd te verwijderen krijg je een error dat dat niet kan. :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het hotswappen zou niet af moeten hangen van de drivers.
Niet iedere fabrikant houdt zich hieraan en dat is juist wat ik bedoel ;)

Verwijderd

Met een kleine aanpassig aan een standaar molex connector kun je zelfs IDE schijven (cd-rom spelers) hotswappen, (bv) XP heeft hier gewoon ondersteuning voor. Het is op eigen risico natuurlijk, maar mijn test bakkies (oude systemen, P3 etc) konden er prima over..

SATA doet het zelfs iets beter, daar is de stekker reeds zo geconstrueerd dat de massa pins eerder contact maken (en natuurlijk later verbreken bij het loskoppelen) dan de power pins.

Heb je met jouw budget gedacht aan software raid? Voor 60 euro mag je gewoon niet veel verwachten qua 'server' features en support (de kosten van de support & R&D betaal je nl zelf, zit gewoon bij de product prijs in).

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
BalusC schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 13:07:
[...]
Niet iedere fabrikant houdt zich hieraan en dat is juist wat ik bedoel ;)
Helaas niet inderdaad, maar dan zou je elke sata schijf moeten gaan uitproberen of hij het wel of niet doet.
Misschien dat ome tom zo gek is om dat uit te proberen, denk niet dat iemand hier op Tweakers dat wilt gaan doen. :)
Ik denk wel dat de meeste zich aan de afspraken houden en dat je er redelijkerwijs van uit kan gaan dat het werkt.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's ook zo. Maar dan nog vind ik het opvallend dat de fabrikanten niet altijd expliciet vermelden of de controller hotswap ondersteunt. Bij bijvoorbeeld de eerder door Femme genoemde Promise S150 zie ik totaal geen woord over hotswap terug op de website van Promise noch in de datasheets.

En kijk bijvoorbeeld eens op de productlijst van www.highpoint-tech.com. Daarin staat hotswap enkel bij de duurdere SATA II RAID controllers expliciet vermeld en niet bij de andere controllers.

Of het moet sluwe marketing zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 28-10-2005 13:23 ]

• Genius2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-12-2025
Na lang zoeken ga ik waarschijnlijk de volgende controller aanschaffen:
Promise SATAII150 TX4 (4x SATA150, NCQ, PCI32/64) aan 65,55 euro

omdat die:
- redelijk van prijs is
- heel wat sata-ii features heeft (NCQ, Staggered Drive Spin-Up, HDD Activity Indication)
- tot 4 sata-schijven kunnen aangesloten worden

nadeel is die controller
- geen SATA300 ondersteunt, maar ik denk dat het eigenlijk weinig uitmaakt naar de toekomst toe.
- geen raid 1, maar dat kan verholpen worden met software raid onder windows xp

Andere controllers die nog heb overwogen:
Promise FastTrak TX2300 (2x SATA300 , PCI32/66, NCQ, TCQ) : misschien beter naar de toekomst toe?

Verwijderd

kijk even op hardware.info bij reviews en dan het foxcom en msi moederbord,
deze hebben alle 2 een raid 5 controller onboard weet niet of het voor proffesioneel gebruik is of gewoon thuis voor servertjuh maar 1 van die 2 is zker een goede optie moederbord kost ongeveer 100 euro

• Syzzer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-02 23:37

Syzzer

Prutser

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat hotswappen in ieder geval met de nForce3/4 onboard sata meuk uitstekend werkt i.c.m. XP. Dit werkt inderdaad gewoon met het 'hardware veilig verwijderen' dingetje van XP en werkt vlekkeloos, alsof je er een USB stick in plugt.

(Overigens is een hoop meer hardware 'hotpluggable'. Zoals eerder genoemd kun je de meeste ATA opticals ook probleemloos hotpluggen, echter moet je hiervoor vaak nog wel even in apparaatbeheer zoeken op nieuwe hardware voordat windows hem goed detecteert. De betere PCI kaartjes kun je meestal ook prima hotswappen, werkte vooralsnog prima met alle 3Com en Asus (wireless) netwerkkaartjes waarmee ik het geprobeerd heb. Maar alles op eigen risico proberen natuurlijk ;) .)

Verwijderd

maar je moederbord moet het wel ondersteunen zomaar ff pci kaart eruit halen dat kan echt niet met elk type moederbord
Pagina: 1