Toon posts:

Tips en/of advies: Procurve 5308 netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Howdy,

Ons hele netwerk gaat over de kop.
De bedoeling is dat het her-ingericht gaat worden op een 20tal genoemde switches.
Het is de bedoeling dat verschillende bouwdelen in VLANS geplaatst gaan worden.
Voornaamste reden hiervan is om het broadcast verkeer te beperken.
Ook wordt Voip geïmplementeerd wat dus ook gescheiden dient te worden.
De backbone bestaat uit 4x routerende switch in een trunk met elkaar verbonden. Van hieruit wordt in stervorm naar de andere switches in organisatie gegaan.
Switches in organisatie worden redundant aangesloten op telkens 2 switches in de backbone.

Wat is nu een verstandige indeling van de VLANS en hoe richt ik dit (ook met het oog op een vernieuwd IPplan) in op zowel de switches als DHCP.
Met uitzondering van Voip VLAN moet alles wel gewoon 1 op 1 met elkaar kunnen babbelen maar niet naar elkaar kunnen schreeuwen (broadcast)
W2k3 platform, servers redundant op backbone gepatched.

Ik zat zelf te denken aan een VLAN per bouwdeel (ong. 50 tot 70 devices, incl. printers per bouwdeel) over ongeveer 50 bouwdelen verdeeld over 3 verdiepingen maar ben het over de exacte inrichting nog niet eens met mijzelf en collega's.

Wie kan mij adviseren? Mocht je te weinig info hebben, zie ik het hieronder wel...

Greets,
Jan

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
De meeste bedrijven die ik ken doen het per sectie, dus een vlan voor administratie, een vlan voor support, een vlan voor de servers, een vlan voor de printers, een vlan voor de juridische afdeling (mocht die er zijn), enzo enzo...
Op die manier kan je op vlan nivo toegang weigeren voor iemand die daar niks te zoeken heeft.
Dus dat je bv het vlan waar de administratie en de servers op zitten dicht zet zodat niemand daar op kan komen die daar niks te zoeken heeft...