[2000] TermServer: gebruikers en teweinig hardschijfruimte*

Pagina: 1
Acties:

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
Beste mede tweakers,

Wij hebben een terminal server in het bedrijf dat draait op win versie 2000.
Deze heeft 2 partities, namelijk C: 4GB en D: 50GB

Standaard maakt alle user mappen aan op C:, laat het nu zo wezen dat de hardeschijf ruimte steeds kleiner wordt. Op dit moment is er zo 912KB over, waardoor er maar 1 user tegelijk in kan loggen.

Temp. wordt dagelijks gewist en onnodige bestanden zijn verwijderd (ook onnodige gebruikersprofielen) Bij een herstart na 3 weken is er 1MB extra ruimte bij gekomen waardoor ik nu haast 2MB vrije ruimte op C: heb.

Ik wil de profiel mappen op D: zetten, maar ik zou graag tips hierover willen horen als dit wel werkt en hoe ik het beste zou moeten doen. Kakkeloos kopieren gaat naar mijn mening niet werken.

Nu snap ik, dat ik de partities kan aanpassen (na een goede backup uiteraard), maar ik wil kijken als het ook anders op te lossen is.

Alvast bedankt..

[ Voor 9% gewijzigd door Kev0867 op 28-10-2005 10:27 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
heb je geen fileserver waar je je profiles kwijtkan :? dan zou je roaming profiles kunnen gebruiken (iets wat je overigens zou moeten gebruiken in een ts omgeving imho)

A wise man's life is based around fuck you

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:32
In de key HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\ProfileList kun je de locatie van de profielen wijzigen. Wijzig dan de waarde van ProfilesDirectory. Daarna wel de profiles kopieren (met behoud van rechten, dit kan met bijv. Total Commander).
Zwelgje schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:30:
heb je geen fileserver waar je je profiles kwijtkan :? dan zou je roaming profiles kunnen gebruiken (iets wat je overigens zou moeten gebruiken in een ts omgeving imho)
Bij roaming profiles blijft er wel een kopie achter op je eigen systeem, in dit geval dus de Terminal Server.

[edit]Wat je ook kunt doen (wat ik wel doe hier) is speciale mandatory profiles gebruiken voor de TS gebruikers. Hier maak je het profiel heel erg klein, zodat je genoeg ruimte bespaard. Je kunt de profiellocatie voor Terminal Services opgeven in je AD.

[ Voor 60% gewijzigd door Masch op 28-10-2005 10:35 ]

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:57

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Masch schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:31:
Bij roaming profiles blijft er wel een kopie achter op je eigen systeem, in dit geval dus de Terminal Server.
Met een policy-setting is dit uit te zetten:
Using Group Policy to Delete Cached Copies of Roaming Profiles

Voor het hoe-en-wat over Folder redirection zie:
Folder Redirection Extension Tools and Settings

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:55
Elke oplossing om de systeemschijf te ontlasten is in dit geval een lapmiddel. Ik denk dat het toch het verstandigst is de server ff naar nieuwe disken met een betere partitie-verdeling te kopiëren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Niet helemaal - natuurlijk is 4 gig wat krap voor een systeem partitie, maar geen roaming profiles gebruiken, of profiles laten staan op een terminal server is ook weer niet goed. Beide zullen dus aangepakt moeten worden voor zover van toepassing :)

Verder pas ik je topic titel nog even aan zodat het OS in je topic titel staat :)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03 16:34

mutsje

Certified Prutser

Wat je kunt doen is zoals hier boven aangegeven reeds de profile locatie veranderen (zie de howto die ik geschreven heb hoe het te doen.. (gebruik robocopy om de rechten te houden..)) Verder als je roaming profiles gaat gebruiken kun je de policy gebruiken do not cache local profiles.Maar volgens mij kent Windows 2000 deze hele policy niet..

Ik gebruik User Hive CleanUp service om profiles netjes te unloaden bij uitloggen (kun je downloaden bij microsoft)
En ik gebruik Delprof.exe uit de resource kit om dagelijks local profiles te deleten uit de document and settings folder. Let wel local made profiles worden niet gedelete alleen roaming profiles :). Verder werkt die policy "Do not cache local profiles" vaker niet dan wel ;) maar ja dat is slechts mijn bescheiden ervaring.
Pagina: 1