Toon posts:

[XP] Oude HD's in nieuwe install worden niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Gisteren is een ramp geschied en vandaag is het erger aan het worden.

Mijn primaire 120GB schijf is er gisteren ineens mee opgehouden. Al mijn documenten van de laatste 5 jaren foetsie... (ja dom, nauwelijks backups gemaakt...)

Vandaag heb ik een nieuwe schijf gekocht (Maxtor 200GB IDE) en daarop Windows XP geinstalleerd. Nou had ik nog twee meer HD's, een 200GB en 40GB Maxtor, die ik vanzelfsprekend weer wilde gebruiken als aanvullende opslag.

MAAR... in de nieuwe install blijken deze ineens niet meer herkend te worden: Wel mijn nieuwe 200GB, maar niet de oude HD's zijn zichtbaar in 'mijn computer'. Schijfbeheer geeft als melding bij de niet herkende hd's: "dynamisch; afwijkend". Nou ben ik al zo stom geweest rechtermuisklik->"converteren naar standaardschijf" te doen bij een van de twee, waarmee de representatie van die schijf verandert in die van een kale, ongeformatteerde HD. Met andere woorden: Ik geloof dat ik het voor elkaar heb gekregen om de niet-herkende partitie ze hebben laten verdwijnen en zo de ramp nog lekker een beetje heb weten aan te dikken.

Komt deze situatie iemand bekend voor, en weet je dan toevallig ook hoe ik nou mijn derde HD nog zou kunnen redden?

Elke hulp is nu zeer welkom... Alvast dank!

Herik

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-02 15:29
Heb je al gekeken of je iets met Partition Magic wat voor elkaar kan krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door stp_4 op 27-10-2005 20:30 ]

stp - PSN ID: stp_4

Verwijderd

er zo lang mogelijk afblijven met een partitioneerprogramma, en recovery programma'tjes gebruiken. R-studio slaagt er meestal in om zelfs van extreem zwaar beschadigde partities nog veel data terug te halen.
http://www.soft32.com/download_7508.html

hier kan je een demo'tje afhalen

Verwijderd

Kijk hier eens:
http://www.file-recovery.net/soft.htm

Hiermee (of met een ander progje) kan je je files kopiëren naar een andere hd (ook al wordt je ene niet herkend).

Dan kan je proberen je partitie te herstellen met bv. Partition Magic.
Als dit niet werkt kan je je partitie verwijderen en een nieuwe aanmaken...

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb het een en ander zitten zoeken en heb dit gevonden: http://support.microsoft.com/kb/314343/EN-US/

Samengevat blijken mijn oude HD's zogenaamde 'dynamic partitions' te hebben. Het blijkt dat zulke partities niet worden ondersteund hoor XP home, slechts door XP professional.

Omdat ik in de geschiedde ramp een kans zag om over te stappen op een 'zorgenloze', legale XP home (in tegenstelling tot mijn eerdere XP professional waarvan ik niet meer precies weet hoe ik eraan gekomen ben..) kan je dus raden dat ik die schijven nu niet meer kan lezen.

Met andere woorden, het is natuurlijk goed dat ik gestraft wordt voor mijn wandaden, maar die straf houdt tegelijkertijd in dat ik nu dus weer naar de dark side wordt gedreven om mijn data te redden. grmbl...

Bedankt in ieder geval voor de Partition-magic-tip; ik zal eerst eens kijken of daarmee iets te redden valt...

edit:
en bedankt voor de overige tips, die tijdens het schrijven van mijn deze post inmiddels binnen zijn! :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 20:41 ]

Verwijderd

kan je natuurlijk heel simpel oplossen door telkens die windows XP Professional te blijven gebruiken. ook geen last meer ervan...

Verwijderd

Topicstarter
ja dat zit ik nu te overwegen. Maar ik heb juist nog eens honderd euro extra geinvesteerd om eindelijk eens af te zijn van die gehackte XP met alle nadelen die daar bijhoren...

Ik ga nu die recovery programma's proberen, wie weet of dat een oplossing brengt. Ik zie het somber in voor de 200 GB-dynamische partitie die ik helaas heb 'geconverteerd' naar een lege HD. De mp3-verzamelaar in mij kan wel janken!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 08:43
ja die ilegale xp cd's hebben ook nog wel eens allerhande rotzooi aan boord, netjes verstopt alsof het erop hoor, maar ondertussen..... weet jij nog zeker dat je gewoon 100% microsoft xp installeert als je er zo'n cd in duwt?

en maar klagen over adware / spyware en virussen..

Verwijderd

Topicstarter
Precies, ik wilde nou in ieder geval een gegarandeerd 'veilige' basis hebben (afgezien van de problemen waar microsoft zelf voor zorgt...), en op den duur natuurlijk alles legaal hebben als ik de poen heb.

Maareh, on a positive note: ik heb beide suggesties voor data-recovery gedownload, en als eerste Active File Recovery geprobeerd die nu duidelijk wel kan met mijn 40GB hdd. Het is nog te vroeg om iets te zeggen (zit nu op 36% van een scan), maar het programma belooft ook raad te weten met verwijderde partities. Goede tips dus! Het zal nog wel even duren, maar ik heb hoop dat ik deze kolossale data-ramp tot een grote weet terug te schroeven...

*keeps fingers crossed*
Pagina: 1