[linux] backupmogelijkheden

Pagina: 1
Acties:

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Hoi allemaal,

gisteren is het moederbord/processor van m'n servertje overleden, en toen ik er achter kwam dat m'n computer niet meer opstartte schrok ik behoorlijk: een aanzienlijk deel van m'n e-mail staat er op, allerlei schoolprojecten staan er op, en er staan ook nog eens allerlei andere belangrijke dingen op. Dus ik heb m'n computer weggebracht (heb zelf geen reserveonderdelen), m'n harde schijf er uit gehaald en zo'n usb-behuizing voor m'n schijf gekocht. Dat werkt eigenlijk best aardig, dus ik zat te denken om een kleine schijf te kopen om al m'n e-mail en documenten op te backuppen (eigenlijk alles behalve m'n muziek en films).

Dat wordt dan dus een script schrijven die dit voor mij gaat doen, of zijn hier bestaande programma's/scripts voor? Een dvd-brander zou trouwens ook een mooi alternatief zijn, gewoon iedere week een backup van je data wegschrijven naar een dvd.

Ik ben erg benieuwd naar de oplossingen van andere tweakers. Misschien is het handig om het in dit topic tot thuis-oplossingen te beperken: ik weet dat ik een RAID 1 array kan bouwen en allerlei dure tapestreamers kan kopen, maar m'n data op m'n server en een kopie op een externe hdd vind ik zelf wel genoeg.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50
Kijk hier eens : http://forums.gentoo.org/viewtopic-p-2223380.html

Of anders Acronis TrueImageServer 8 Linux editie.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik gebruik al een paar naar tevredenheid backup2l.
Zit standaard in een aantal distributies, en is anders hier te vinden: http://backup2l.sourceforge.net/

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:32
Gebruik rsync in ee script waarmee ik eerst via smbmount een remote disk mount op een w2000 systeem. Daarna met rsync files syncen.
Maak geen backup van os, belangrijkste files (apache, samba configuratie) kopieer ik wel mee.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik ben zelf bezig met een dergelijk tooltje, dit omdat het zo is dat ik het ten eerste met een cronjob wil kunnen doen, maar ook on demand (dus echt op verzoek van de eind-gebruiker).

Dit moet dan met een web-interface kunnen; heeft iemand daar toevallig nog leuke ideeen over? Ik heb ge-googled maar heb niets (gratis) gevonden...

Of ben ik nu een threadjacker?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31
Kijk naar de link die ik post. Doet precies wat je wil. Easy om daar een pagina voor te bouwen zodat de gebruiker het zo af kan schieten als hij dat wil. En kost ook nog eens geen zak aan storage op deze manier :)

* UltraSub vet tevreden met deze manier....

Benadert in theorie een beetje de dure manieren zoals gebruikt worden in de highend wereld (flashcopy/snapshot)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25

zomertje

Barisax knorretje

BoudewijnLinux schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 22:57:
ik ben zelf bezig met een dergelijk tooltje, dit omdat het zo is dat ik het ten eerste met een cronjob wil kunnen doen, maar ook on demand (dus echt op verzoek van de eind-gebruiker).

Dit moet dan met een web-interface kunnen; heeft iemand daar toevallig nog leuke ideeen over? Ik heb ge-googled maar heb niets (gratis) gevonden...

Of ben ik nu een threadjacker?
Waarom een web interface? Je kan toch gewoon een scriptje maken wat eventueel met wat parameters werkt en dat je gewoon via de command line kan aanroepen? (of ben ik te ouderwets :P )

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik gebruik sinds een tijdje 'backuppc', die kan windows shares backuppen en snapt backups via rsync, rsyncd,tar,ssh etc.

Erg makkelijk als je meerdere hosts wil backuppen. Files restoren gaat via een webinterface, erg makkelijk en het programma maakt zelf incremental backups.

Tis ff wat pielen om het werkend te krijgen, maar dan heb je er ook geen omkijken meer naar.

Verwijderd

Ik ben zelf wel erg te spreken over rdiff-backup.
Beetje hetzelfde principe als de link die UltraSub gaf. Maakt lokaal of remote incremental backups en een restore is zo simpel als "rdiff-backup -r -D5 /etc /backup/etc" waarbij D5 staat voor backup terug plaatsen van 5 dagen geleden.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zomertje schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 09:32:
[...]

Waarom een web interface? Je kan toch gewoon een scriptje maken wat eventueel met wat parameters werkt en dat je gewoon via de command line kan aanroepen? (of ben ik te ouderwets :P )
ten eerste even sorry dat ik deze thread weer aanzwengel, maar ben de laatste week ziek geweest (anders had ik wel sneller gereageerd, ipv deze 'oude' draad schoppen)

Nou, ik wil graag een veilige (!!!) web-interface hebben om de eind-user (en nee SSH is geen optie ;) ) de mogelijkheid te geven on demand een backup te laten maken.

Ik heb natuurlijk zelf ook even nagedacht, en ik kom op de volgende alternatieven uit:

-een daemon en een client (in java of C ) schrijven, de client kan dit on-demand uit laten voeren. Nadeel is dat het veel werk is.

-Een web-interface : je moet sommige dingen als root dan draaien, en ik weet niet in hoeverre een PHP interface (zelfs met sudo) dan veilig is (wel iets met alleen vanaf paar IP's traffic toestaan, en .htacces en SSL gebruiken).

-Een webmin module maken: je hebt dan al een redelijk veilig framework, maar je zit toch vast aan het feit dat je webmin moet draaien.

Sowieso is incrementeel backuppen wel heel fijn (veel documenten op server, die soms nooit worden gewijzigd). Iemand ideen hoe dat het beste te doen?

@modje: weet niet of dit al te off-topic is.... op zich leek het me wel onder de topic-titel passen.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Pagina: 1