Welke van deze 3 casefans is beter?

Pagina: 1
Acties:

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:38
Ben op zoek naar een STILLE 120 mm casefan om mijn el cheapo antec te vervangen. Tot zover heb ik dit gevonden:

http://www.nexustek.nl/120mmcasefan.htm
http://www.ikbenstil.nl/p...27_55_91&products_id=1038
http://www.ikbenstil.nl/p...=27_55_91&products_id=946

Zoals ik het nu zie is de papst een betere keuze vanwege ongeveer dezelfde airflow met lagere dBA waarde!

Of zit er een addertje onder het gras? :|

Ohja, en de derde is een "gemodificeerde" versie van IBL. Iemand een idee wat ze hier precies hebben gedaan? Lijkt wel of ze de papst langzamer hebben laten draaien.

Bvd. :)

• Ubernerd
  • Laatst online: 05-01 21:19
Die laatste heeft iets minder airflow dan de 2e papst :) Weet niet precies wat ze gedaan hebben..

Ik zou voor de papst gaan, naar mijn ervaring de stilste fan die er is *Note, naar mijn ervaring*

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
Nexus is op dit moment de marktleider als het gaat om stille fans. Ik ga er net dit weekend één in laten bouwen (de oranje 120mm Nexus). Ben benieuwd naar de geluidsproductie. Ben een hele lange tijd op zoek geweest op internet wat nou de stilste fans zijn, die toch nog een beetje airflow hebben. Uiteindelijk kwam ik dus op Nexus uit. Heb nu een 80mm en 120mm klaar liggen, moet alleen even een gat in mn pc maken voor de 120.

• Kiphaas7
The__Virus schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 18:22:
Nexus is op dit moment de marktleider als het gaat om stille fans. Ik ga er net dit weekend één in laten bouwen (de oranje 120mm Nexus). Ben benieuwd naar de geluidsproductie. Ben een hele lange tijd op zoek geweest op internet wat nou de stilste fans zijn, die toch nog een beetje airflow hebben. Uiteindelijk kwam ik dus op Nexus uit. Heb nu een 80mm en 120mm klaar liggen, moet alleen even een gat in mn pc maken voor de 120.
Hmm, mischien verschil in metingen dan?
Want de info die ik heb verteld me dit:

Nexus:
Real Silent, only 22.8 dB(A)
High airflow level, 36.87 CFM

Papst (niet die van IBL zelf)
Lucht stroom: 70m³/h (41,17cfm)
Geluid: 18dB(A)

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:35
Die "gemodificeerde" fan is een heel makkelijk verhaal: als je (ik noem maar wat) 10.000 fannetjes afneemt van dhr. Papst, kun je ze ook een ander aantal rpm laten aanmeten (dat dat duurder is lijkt me niet, maar ieder excuus... :X ).

Waardes onder de 18 dB(A) vind ikzelf onzin, er wordt vaak gesjoemeld met dit soort waardes. Beste voorbeeld is SilentX met zijn 12dB(A): veel reviews wijzen uit dat ze niet stiller zijn dan andere, die 20dB(A) hebben staan als spec. Standaard wordt dB(A) op 1m gemeten; 22 dB(A) is dan echt al stil.

Mijn ervraingen met Nexus fannetjes zijn prima, en voor de helft van de prijs, zou ik het wel weten :+

Tip: zorg ervoor dat je geen rooster voor je fan hebt zitten (verstoord airflow, en zorgt voor meer geluid :()

Love Hardware!

Verwijderd

De beide papstfans waarnaar je linkt zijn gemodificeerde dacht ik. Zijn beiden afgeleid van de 4412 F/2GL en hoe meer L'etjes ze er achter zetten, hoe minder rpm ze ze laten draaien.

Dan kan je beter de 4412 F/2GL aanschaffen en dan heb je nog de keus of je hem traag of snel laat lopen. Ik denk dat hoe meer de rpm reeds is dichtgeknepen bij die gemodificeerde, hoe minder kans dat ze op lagere voltages gaan werken, dus dan ben je beter af met de basisversie waar je zelf nog kiest hoe ver je al dan niet wilt gaan in het dichtknijpen van de rpm...

Daarbuiten zou ik persoonlijk eerder voor papst gaan ipv Nexus.

• Kiphaas7
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 19:44:
De beide papstfans waarnaar je linkt zijn gemodificeerde dacht ik. Zijn beiden afgeleid van de 4412 F/2GL en hoe meer L'etjes ze er achter zetten, hoe minder rpm ze ze laten draaien.

Dan kan je beter de 4412 F/2GL aanschaffen en dan heb je nog de keus of je hem traag of snel laat lopen. Ik denk dat hoe meer de rpm reeds is dichtgeknepen bij die gemodificeerde, hoe minder kans dat ze op lagere voltages gaan werken, dus dan ben je beter af met de basisversie waar je zelf nog kiest hoe ver je al dan niet wilt gaan in het dichtknijpen van de rpm...

Daarbuiten zou ik persoonlijk eerder voor papst gaan ipv Nexus.
Kijk, dat verklaart dat ook weer. :)

Waarom de voorkeur voor papst als ik vragen mag?

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 22:28
Even nog een vraagje, is het nou zo dat je een 3 pin fan moet hebben om bijv. op een controller aan te sluiten of moet dat 2 pin zijn of maakt dat niet uit???

Voor zover ik weet komt die papst fan overal super uit de test en zeker met een SI 120 van thermalright ( waar ik hem voor wil ;) )

hoi

• Kiphaas7
Mielmania schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 21:20:
Even nog een vraagje, is het nou zo dat je een 3 pin fan moet hebben om bijv. op een controller aan te sluiten of moet dat 2 pin zijn of maakt dat niet uit???

Voor zover ik weet komt die papst fan overal super uit de test en zeker met een SI 120 van thermalright ( waar ik hem voor wil ;) )
Same here :Y)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mielmania schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 21:20:

De 3de pin is in principe de RPM readout. Sommige fancontrollers hebben deze nodig, de meeste echter niet.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• goof.
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-02 14:47
Hier 2x de 120mm van Nexus in mijn Thermaltake Tsunami kast in gebruik en tot volle tevredenheid! Die "standaard" 120mm casefans van Thermaltake die er in zaten waren DRAMATISCH. 8)7
Ok, het is idd een persoonlijke mening/voorkeur. Maar stil zijn de fans van Nexus, betaalbaar ook nog 's een Nederlands product.

[ Voor 10% gewijzigd door goof. op 28-10-2005 09:55 ]

Assumption is the mother of all fuck-ups

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik zou voor een Papst (of Nexus) met een wat hogere luchtstroom gaan plus een fancontroller..

De Papst 4412 F/2M geeft bv voluit 140m³/u en 38dB bij 2400rpm, maar is net zo stil op lagere toeren als de L's en kost maar 2 eurootjes meer..

[ Voor 4% gewijzigd door rabor op 28-10-2005 10:15 ]

Kepi_nl

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:56

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Ben hier zeer tevreden over de Nexus 120mm. Ik had de standaard Antec koeler in mijn Sonata II die al vrij stil scheen te zijn, maar het verschil met de Nexus was echt nog groot...

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

Ja die inderdaad :) mijn linkje ging blijkbaar niet goed...

• RAF1
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik heb hier de Nexus 120mm, 80mm en Yate-Loon 120mm (produceert ook de Nexus 120mm) geruisloos draaien.

Verwijderd

Kiphaas7 schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 21:12:
Waarom de voorkeur voor papst als ik vragen mag?
Voorkeur is niet echt gebaseerd op praktische ervaring met papst (heb er wel eentje liggen en die straalt uiteraard "kwaliteit" uit) maar ben wel al een half jaar op zoek (met uren, wat zeg ik, dagen zitten opzoek werk doen en reviews lezen) naar kwalitatieve fans met de beste CFM/dB(A) waarde. Met die waardes wordt nogal fel geschoemeld maar bij papst zijn deze nogal redelijk correct. Verder als je uit alle reviews de objectieve eruit haalt kom je voor de beste altijd weer uit op ... Paspt ;)
Je betaalt er natuurlijk wel voor.
Fans die specs hebben met een betere CFM/dB(A) waarde als papst doen mijn hartje altijd sneller slaan maar achteraf (na weer eens veel reviews) blijkt altijd wel dat de waardes nogal fel afgerond zijn, of overdreven, ofdat de dB(A) waarde op 5m afstand is gemeten ipv op 1m zoals bij papst, dus je snapt wel wat ik bedoel...
rabor schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 10:14:
Ik zou voor een Papst (of Nexus) met een wat hogere luchtstroom gaan plus een fancontroller..

De Papst 4412 F/2M geeft bv voluit 140m³/u en 38dB bij 2400rpm, maar is net zo stil op lagere toeren als de L's en kost maar 2 eurootjes meer..
Dit lijkt mij al een te hoge dB waarde voor wat de TS zoekt. Ik dacht trouwens ook dat dit type niet de allerbeste CFM/dB(A) waarde heeft gezien wat papst kan halen. Beter lijkt mij de 4412 F/2GL (met 26 dB(A) @ 12V) of de 4412 NGL (weet niet of die met rpm signaal bestaat) als je een 38mm dikte niet rg vindt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 23:34 ]

• TwieX924
  • Laatst online: 24-03-2017
[rml][ ervaringen] casefan's[/rml]

Staat een hoop info in ;)

En als je het mij vraagt: Koop zo'n goedkope coolermaster fan, weinig geld, zeer stil en redelijke airflow... Koop anders een fan met zeer veel airflow (bv enermax) en hang er een 5v-12v fancontroller aan. Heb je het beste van beide :)

Verwijderd

RAF1 schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 14:40:
Ik heb hier de Nexus 120mm, 80mm en Yate-Loon 120mm (produceert ook de Nexus 120mm) geruisloos draaien.
Zelf heb ik een GeForce 6600 GT 128MB AGP onlangs aangeschaft voor mijn zoon. IIk ben zelf nog een leek op het gebeid van koelers en overklokken.
Het is gebleken dat een extra koeling noodzakelijk is, i.v.m. uitval PC.

Vraagjes:

- Zelf denk ik aan de Nexus 120 mm, welk type moet het zijn?
- Hoeveel stroom verbruikt deze?
- Hoe zit het met luchtstroom en zit er een fancontroller bij?
- Wat is het voordeel van een fancontroller?
- Hoe gaat overklokken in zijn werk?
- Waar kan de koeler het beste worden geplaats, aan de Geforcekant?
- waar kan ik hem het beste bestellen?

Verwijderd

http://www.alphacool.de/x...cts_id=1498&cPath=6_80_86

@pipo Misschien is een eigen topic openen iets netter? en voor je al die vragen stelt zou je wat faqs kunnen doornemen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2005 13:56 ]

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 23:28:
[...]

Dit lijkt mij al een te hoge dB waarde voor wat de TS zoekt. Ik dacht trouwens ook dat dit type niet de allerbeste CFM/dB(A) waarde heeft gezien wat papst kan halen. Beter lijkt mij de 4412 F/2GL (met 26 dB(A) @ 12V) of de 4412 NGL (weet niet of die met rpm signaal bestaat) als je een 38mm dikte niet rg vindt.
Persoonlijk vind ik het prettig om nog wat extra luchtstroom achter de hand te hebben wanneer dit nodig zou zijn.
Verder zijn alle 4412's identiek qua constructie; alleen door verschillende afstellingen van de motortjes hebben de 4412's met een lagere wattage een ietsie lagere start- & lagere maximumsnelheid, ze zijn dan alleen maar stiller omdat ze een ander rpm-bereik hebben. (Een fancontroller is dan ook wel zo handig)

Maargoed, ik hoor iig weinig verschil tussen een F/GL, F/2GL en een F/2M op lagere snelheden - en je zou me best wel lichtelijk obsessed kunnen noemen als het om stilte gaat.. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door rabor op 29-10-2005 14:58 ]

Kepi_nl

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In dit topic [rml][ ervaring] Stille 120mm fans[/rml] is ook veel informatie te vinden. Zelf neig ik naar de Coolermaster fans. Voor 6 euro kan ik het in ieder geval even proberen.

• Kiphaas7
Allemaal bedankt voor de replies (wat zeg, meerrrrr wil ik zien! :P ), ik heb voldoende stof om over na te denken. Ik heb een instelling van: derinpleure, en niet meer naar omkijken :+ . Dusch het liefste niet een fancontroller waaraan ik moet pingelen om de zoveel tijd om de gewenste koeling te krijgen, alhoewel dit waarschijnlijk onvermijdelijk wordt.

SilenX, ondanks de toch wel goede prestaties, vertrouw ik niet. Als ze 1 keer met cijfertjes rommelen, zullen ze het wel vaker doen. Papst en Nexus komen iets betrouwbaarder over.

Zoals ik al zei, genoeg stof om over na te denken...........

edit: stukje over silenx

[ Voor 22% gewijzigd door Kiphaas7 op 30-10-2005 00:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 13:55:
http://www.alphacool.de/x...cts_id=1498&cPath=6_80_86

@pipo Misschien is een eigen topic openen iets netter? en voor je al die vragen stelt zou je wat faqs kunnen doornemen.
Bedankt voor de tip. Ik ga eerst een wat huiswerk doen.
Pagina: 1