Ik moet voor een vriend van me binnenkort een pctje samenstellen, het budget is <1000€. Dus een paar tientjes onder de 1000 zou ideaal zijn
Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor spellen, downloaden, tekstverwerken en zo nu en dan iets encoderen (films). Hieronder staat de kar met spullen die ik heb uitgekozen van de webshop Azerty (zelf goede ervaringen mee en staat nummer 1 in shopsurvey), dit heb ik gedaan aan de hand van GoT, pricewatch, Tomshardware en voor de rest gezond verstand. En ja ik heb de ’Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?’ FAQ doorgenomen.
Systeem:
Kast:
Cooler Master Cavalier 3 - 50 €,
Kast komt ergens onder een bureau te staan, dus niet onnodig geld aan uit geven.
Mobo:
Asus A8NE-FM - 72€,
Is vrij goedkoop, beschikt over een 16x PCI-E videoslot. Voor de rest weinig features, aangezien die toch niet gebruikt zullen worden. Enige punt is dat hij maar 2 geheugen banken heeft.
Processor:
AMD Athlon 64 Venice 3200+, Socket 939, OEM - 139 €,
Komt een aparte zalman koeler op en is redelijk goed geprijsd gezien de pricewatch.
Koeler:
freezer 64-koeler - 20 €
Geheugen:
Kingston, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 512 MB) - 94 €,
Gewoon een gieg lijkt me voldoende voor wat er mee gedaan gaat worden, ik zat alleen te twijfelen tussen kingston en twinmos, zelfde specs alleen twinmos is 4 € goedkoper?
Hardeschijf:
Maxtor DiamondMax Plus 10 200 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA/150 - 86 €,
Lijkt mij een goede deal, kan later altijd nog eentje aangehangen worden.
Dvd-burner:
NEC ND-4550 16 x, 8 x, 16 x, Wit, OEM - 46 €,
Zelf goede ervaringen met mijn nec brander en ze zijn niet duur.
Videokaart:
Asus EN6600GT /TD 128 MB, PCI Express x16 - 165 €,
Goede prijs kwaliteit verhouding, gekeken met de vga charts van Toms Hardware. Prijs past mooi in dit budget.
Bedieningsapparatuur:
Logitech Internet Pro Keyboard Wit, OEM - 10 €,
Goedkoop en heeft enkele handige knoppen (volume, mute, email etc.)
Logitech MX310 Zwart, zilver, Retail - 31 €,
Mx serie altijd goede ervaringen mee gehad, 6 knoppen vind ik persoonlijk erg lekker in gebruik.
Dit alles bij elkaar kost zo’n 758,48 incl. BTW en verzendkosten. Prachtig, alleen ik mis nog een scherm. Het is de bedoeling dat het een tft word, maar dan zal de boodschappen kar toch echt moeten worden aangepast. Over de geluidskaart zit ik te twijfelen, zeker omdat dit 64 euro vrij zou maken. Voor de rest zou ik het echt niet meer weten, heeft iemand tips of punten waarvan je denkt ‘Dat kan niet’ of ‘dat kan veel beter zo’ dan hoor ik het graag.
Systeem:
Kast:
Cooler Master Cavalier 3 - 50 €,
Kast komt ergens onder een bureau te staan, dus niet onnodig geld aan uit geven.
Mobo:
Asus A8NE-FM - 72€,
Is vrij goedkoop, beschikt over een 16x PCI-E videoslot. Voor de rest weinig features, aangezien die toch niet gebruikt zullen worden. Enige punt is dat hij maar 2 geheugen banken heeft.
Processor:
AMD Athlon 64 Venice 3200+, Socket 939, OEM - 139 €,
Komt een aparte zalman koeler op en is redelijk goed geprijsd gezien de pricewatch.
Koeler:
freezer 64-koeler - 20 €
Geheugen:
Kingston, PC3200, 400 MHz, Matched pair (2x 512 MB) - 94 €,
Gewoon een gieg lijkt me voldoende voor wat er mee gedaan gaat worden, ik zat alleen te twijfelen tussen kingston en twinmos, zelfde specs alleen twinmos is 4 € goedkoper?
Hardeschijf:
Maxtor DiamondMax Plus 10 200 GB, 7.200 rpm, 16 MB, SATA/150 - 86 €,
Lijkt mij een goede deal, kan later altijd nog eentje aangehangen worden.
Dvd-burner:
NEC ND-4550 16 x, 8 x, 16 x, Wit, OEM - 46 €,
Zelf goede ervaringen met mijn nec brander en ze zijn niet duur.
Videokaart:
Asus EN6600GT /TD 128 MB, PCI Express x16 - 165 €,
Goede prijs kwaliteit verhouding, gekeken met de vga charts van Toms Hardware. Prijs past mooi in dit budget.
Bedieningsapparatuur:
Logitech Internet Pro Keyboard Wit, OEM - 10 €,
Goedkoop en heeft enkele handige knoppen (volume, mute, email etc.)
Logitech MX310 Zwart, zilver, Retail - 31 €,
Mx serie altijd goede ervaringen mee gehad, 6 knoppen vind ik persoonlijk erg lekker in gebruik.
Dit alles bij elkaar kost zo’n 758,48 incl. BTW en verzendkosten. Prachtig, alleen ik mis nog een scherm. Het is de bedoeling dat het een tft word, maar dan zal de boodschappen kar toch echt moeten worden aangepast. Over de geluidskaart zit ik te twijfelen, zeker omdat dit 64 euro vrij zou maken. Voor de rest zou ik het echt niet meer weten, heeft iemand tips of punten waarvan je denkt ‘Dat kan niet’ of ‘dat kan veel beter zo’ dan hoor ik het graag.
[ Voor 10% gewijzigd door Elquinto op 27-10-2005 19:27 ]