[Domeinen] Mot met een SIDN Deelnemer

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 23:28
Goedemiddag,

Ik heb ook al een e-mail gestuurd naar de Juridische afdeling van SIDN, maar SIDN staat niet bepaald bekend vanwege hun snelheid, dus vandaar dat ik het hier ook vraag.

Ik heb al enkele maanden een soort "ruzie" met het bedrijf waar ik al mijn domeinen geregistreerd heb. In September is de SIDN deelnemer bij wie ik al mijn domeinen registreer, voor de tweede keer dit jaar een week "dark" gegaan. Totaal geen communicatie mogelijk, een callcenter waarbij de meest basic vragen beantwoord kunnen worden, maar niemand die toegang had tot de domeinnaam-instellingen (voor de nameservers). Een beetje ongelukkige samenval, want door een probleem in het datacentrum moest de server van rack veranderen, waardoor de IP-adressen veranderd werden, en de nameservers dus veranderd moesten worden. De deelnemer was deze week echter niet bereikbaar, en bleek achteraf op vakantie te zijn. Resultaat; de websites en e-mail van mijn klanten waren een week onbereikbaar, in principe nog niet zo'n groot probleem voor kleinere sites, maar er zat een relatief groot bedrijf tussen welke de e-mail communicatie absoluut niet kon missen. In ben de klant dan ook kwijt. Sindsdien gaat de communicatie tussen hun en mij vrij stroef, ik ben dan ook al een tijd bezig met het verhuizen van al mijn domeinnamen naar een andere deelnemer.

Ik kreeg enkele weken terug een factuur voor een domeinnaam van deze klant, en nog een ander domeinnaam. Met deze klant heb ik in zakelijk opzicht niets meer te maken, en daarbij heb ik het betreffende domeinnaam niet geregistreerd, noch betaald, het is gewoon niet van mij. Het tweede domein heb ik binnen de contractuele opzegtermijn opgezegd via e-mail, waarbij ik er van uitging dat het in orde was (hier zal ik later op terug komen). Ik stuur een reactie dat het niet klopt, en hier krijg ik het volgende antwoord op.
Domeinnamen worden gefactureerd op de manier zoals ze vorig jaar ook gefactureerd zijn. Om domeinnamen op te zeggen dient u schriftelijk dit aan ons kenbaar te maken.
Het eerste punt klopt al niet, vorig jaar is het inderdaad ook fout gegaan, omdat het bedrijf kennelijk de connectie tussen mij en mijn klant zag. Dit is vervolgens opgelost, en er werden keurig 2 aparte facturen besteld. Het tweede punt echter, klopt in mijn inzicht ook niet. Ik ben nooit geïnformeerd dat domeinnaam opzeggingen schriftelijk (via papier) moeten gebeuren. In hoeverre is e-mail niet schriftelijk (het is wel wettelijk), en had de deelnemer geen reactie moeten sturen op de e-mail waarin ik de opzegging deed? Een reactie e-mail van hun support systeem is het bewijs dat deze e-mail aangekomen is.

Nu heb ik vanochtend opnieuw een e-mail van hun ontvangen. Hierin vermeldde ze dat de factuur al te lang open staat, en indien deze niet binnen 8 dagen voldaan is schakelen ze de deurwaarder in.

Het eerste domein is niet van mij, het tweede domein heb ik binnen de contractuele opzegtermijn opgezegd. In hoeverre moet ik deze factuur voldoen?

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-02 16:36
Beetje vreemd dat ze je wel aanmanen per e-mail, maar dat jij niet mag opzeggen per mail...
Ik denk dat je in je recht staat. Persoonlijk zou ik niet betalen en mijn spamfilter op hun mailadres instellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Moriaty op 27-10-2005 15:50 ]

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Moriaty schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:50:
Beetje vreemd dat ze je wel aanmanen per e-mail, maar dat jij niet mag opzeggen per mail...
Persoonlijk zou ik niet betalen en mijn spamfilter instellen.
In hoeverre is e-mail rechtsgeldig tegenwoordig?

Je kan het op de spits drijven door niet te betalen en het voor laten komen bijvoorbeeld.
Wanneer je keihard kan aantonen dat je in je recht staat is daar wel iets voor te zeggen.

Verwijderd

Meestal hebben providers wel ergens in hun algemene voorwaarden staan hoe het zit met opzeggingen en de termijnen e.d. Als ik jou was zou ik die voorwaarden even doorlezen om te kijken hoe het bij jouw provider zit.

Daarnaast hebben bijna alle providers de regel dat je minstens een maand van tevoren schriftelijk moet opzeggen.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:04

E-Vix

Nu met sneeuw!

Het factuur voor de domeinnaam die niet van jou is hoef je niet te betalen. Echter het factuur voor degene die je opgezegd hebt zul je wel moeten betalen.
Ik weet niet of je de algemene voorwaarden bij de hand hebt, maar hoogstwaarschijnlijk zal daar ook in staan dat alles schriftelijk opgezegd moet worden.
E-Mail is in dit geval niet geldig omdat het niet na te gaan is of het bij de juiste persoon aan is gekomen. Voor het zelfde geld is het op de helpdesk terecht gekomen, en zoals je net zelf al schreef weten ze daar helemaal niets. Een brief kan aangetekend verstuurd worden, en daarmee heb je bewijs dat het op het juiste adres afgegeven is. Bovendien heb je dan meteen bewijs dat het voor de uiterste opzegdatum ontvangen is.

Het factuur voor de niet opgezegde domeinnaam zou ik als ik jou was dus gewoon betalen en vervolgens direct opzeggen, maar de andere zou ik niet betalen. Als ze daar een deurwaarder voor willen gaan sturen dan moeten ze het zelf weten. Deze zal namelijk vragen om bewijs dat jij dat bij hun hebt afgenomen en om bewijs dat je het niet betaald hebt, en dat hebben ze niet.

Als je trouwens een domeinnaam wilt verhuizen dan zou ik dat door je nieuwe hostingprovider laten doen. Die sturen gewoon een berichtje dat zij de hosting overnemen en pikken vervolgens gewoon de domeinnaam in. Meestal hoef je dan nietsmeer te doen dan een handtekening zetten.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als je een verbindenis kunt aangaan via e-mail, mag je hem ook opzeggen via e-mail. Andere drempels opgegooien is onredelijke bezwarend en mag dus ook niet. Dus dan zit wel snor.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Peter
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:53:Daarnaast hebben bijna alle providers de regel dat je minstens een maand van tevoren schriftelijk moet opzeggen.
Dat klopt ja, ik heb het ook ruim een maand van tevoren aangegeven, het probleem is echter dat de e-mail bij hun aangekomen is, en ik hier verder geen reactie op gekregen heb, waardoor ik ervanuit ging dat alles in orde was. Indien het schriftelijk aangegeven moet worden, zouden ze dan niet een e-mail terug moeten sturen met de juiste procedure?
Als je een verbindenis kunt aangaan via e-mail, mag je hem ook opzeggen via e-mail. Andere drempels opgegooien is onredelijke bezwarend en mag dus ook niet. Dus dan zit wel snor.
De verbindenis is geheel via de e-mail aangegaan, enkel het SIDN registratieformulier moest getekend worden, verder hoefde ik niets anders te tekenen, ook niet voor algemene voorwaarden.
Als je trouwens een domeinnaam wilt verhuizen dan zou ik dat door je nieuwe hostingprovider laten doen. Die sturen gewoon een berichtje dat zij de hosting overnemen en pikken vervolgens gewoon de domeinnaam in. Meestal hoef je dan nietsmeer te doen dan een handtekening zetten.
Dat weet ik ja, dit word ook allemaal al geregeld.

[ Voor 40% gewijzigd door Peter op 27-10-2005 16:00 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
.Peter schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:58:
[...]

Dat klopt ja, ik heb het ook ruim een maand van tevoren aangegeven, het probleem is echter dat de e-mail bij hun aangekomen is, en ik hier verder geen reactie op gekregen heb, waardoor ik ervanuit ging dat alles in orde was. Indien het schriftelijk aangegeven moet worden, zouden ze dan niet een e-mail terug moeten sturen met de juiste procedure?
Nee, want daar heb je de algemene voorwaarden voor.

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Tja, als ze moeilijk willen doen, kijk eens wat hun te melden hebben over uptime, als ze dat niet waar maken eis je je geld terug en betaal je daarme de rekening.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Peter
CrashOne schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 16:01:
Tja, als ze moeilijk willen doen, kijk eens wat hun te melden hebben over uptime, als ze dat niet waar maken eis je je geld terug en betaal je daarme de rekening.
Het is niet zo zeer uptime, ze waren simpelweg niet bereikbaar.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 08:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Het opzeggen van schriftelijke (ondertekende) contracten moet je ook schriftelijk (ondertekend, en zelfs meestal aangetekend) laten ontbinden. SIDN kan bij die deelnemer controle uitvoeren en dan moeten alle contracten aanwezig zijn, en ook alle eventuele opzeggingen.
Pagina: 1