Toon posts:

Externe HD, Firewire 400 vs USB 2.0

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb overal gezocht maar nergens iets kunnen vinden,
Ik wil een externe hardeschijf kopen, en twijfel tussen een USB 2.0 en een FireWire 400 (IEEE 1394a) aansluiting.
Er is mij namelijk in de winkel verteld dat een FireWire 400 verbinding erg onbetrouwbaar is en dat ik een FireWire 800 aansluiting moet hebben dan, maar daar kan ik al helemaal niks over vinden, en aangezien die verkopers vaak ook maar wat uit hun nek lullen dacht ik, ik vraag het even hier! :)

ALVAST BEDANKT

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Tjsa, het gaat allebij ongeveer even hard.
Usb2 vind je zowat standaard op een moederbord, Firewire nog niet.
Misschien bij de allerduurste, maar zeker niet bij de goedkope versies.
Fw 800 is inderdaad de opvolger van de "oude" firewire.

Wil je zeker weten dat je overal je disk kan gebruiken zou ik voor usb gaan.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:48

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb 2 maxtor onetouch schijven, die hebben zowel firewire (400) als usb2. Ik heb ze aan de firewire hangen, de doorvoersnelheden zijn dan wat hoger en ik kan ze aan elkaar knopen en doorlussen. Maar aan een usb2 poort ging het ook prima. Die verkoper stond dus flink uit z'n nek te zwammen ;) Het maakt niet zo heel veel uit, gewoon nemen wat voor jou makkelijker uitpakt qua aansluitingen.

Verwijderd

FireWire 800 (1394b) is erg zeldzaam voor niet-Apple computers. Normale 1394a (Firewire400) is beter verspreid, en zorgt doorgaans voor een stabielere data-doorvoer in vergelijking met USB2.0

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Ik zie hier ook een interessant artikeltje. :)
Volgens die pagina is FireWire stukken sneller. Volgens Wikipedia ook. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Firewire neemt toch ook minder cpu dan usb

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mn laptop zowel een firewire als usb aansluitingen, dus wat dat aangaat maakt t niet zo veel uit, maar ik heb wel een 4 pins aansluiting, en dus geen 6, wat voor een aansluiting is de "standaard" ? En is de ene sneller dan de andere?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:50:
Ik heb op mn laptop zowel een firewire als usb aansluitingen, dus wat dat aangaat maakt t niet zo veel uit, maar ik heb wel een 4 pins aansluiting, en dus geen 6, wat voor een aansluiting is de "standaard" ? En is de ene sneller dan de andere?
De ene heeft ook een stroomvoorziening in de stekker zitten, voor de lichte verbruikers (Firewire hub bijvoorbeeld).
Voor de rest zijn gelijk en ook met een verloopje aan te passen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:40

The Third Man

The Third Jellyfish

Voor zelfgebruik is firewire beter, als je echter veel met dat ding rond gaat lopen en hem dus op veel pc's moet aansluiten is usb beter omdat praktisch elke pc usb heeft en maar een fractie firewire.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-03 07:43
Echt verschil merk je niet. Alleen als je continu grote opdrachten eroverheen doet dan is firewire iets makkelijker en sneller. Je zit namelijk bij alletwee de soorten aan de max van wat de harde schijf aankan. De verwerking van het kastje naar een IDE of SATA singaal is zo'n klein verlies dat is verwaarloosbaar. Ik heb hier diverse externe harde schijven en vind ze ideaal. Grote nadeel is dat de 3,25 inch modellen nog externe stromvoorziening nodig hebben dat hebben 2,5 inch modellen niet altijd nodig.

Als je de harde schijf inderdaad voor enkel jezelf gebruik is op 1 a 2 pc's waar gewoon firewire op zit is dan moet je gewoon firewire nemen is het voor een mix dan doe je een versie met alletwee en anders de usb versie.

• GoeniGoeGoe
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-02 08:20
Je doorvoer snelheid verschilt trouwens heel erg per moederbord/southbridge. Zo is het bijvoorbeeld bekend van de nieuwe aankomende Ati Radeon moederborden dat ze zeer slechte usb2.0 doorvoersnelheden hebben in vergelijking met de nforce4. Zoals al gezegd is, is over het algemeen is firewire 400 ietsje sneller dan usb 2.0. Firewire 800 daarentegen is een hoop sneller.

Dit is bijv een mobo met firewire 800 aansluiting:
hardwarezone.com

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Zoals gezegd is firewire:
- Beter geschikt voor constante datatransfers (vandaar dat het bij DV vooral wordt gebruikt)
- Een klein beetje sneller (merk je nauwelijks)
- Leunt niet aan op de cpu (minder cpu load tijdens transfers)

Maar veel hangt ook af je usb of firewire controller.

Firewire 800 is als pci insteekkaarten te koop, maar ik denk dat je beter opteerd voor ee kaartje met pci-e x1.
Met pci zal het ook wel lukken, tenminste als je niet teveel andere pci bandbreedte vreetende devices hebt (zoals tv/capture kaart, gigabit lan,...).
Pagina: 1