Een paar maanden geleden heb ik een goedkope Acer Aspire 3000 laptop aangeschaft voor werk c.q. school. In deze laptop zat een Western Digital (WD400UE) schijf die irritante 'klik-klak' geluiden produceerde. Dit zowel onder xp, win2k3 als linux, maar goed dit lijkt mij os onafhankelijk. Op aanraden van Dynabyte heb ik de helpdesk van Acer zelf benaderd omdat dat sneller zou zijn. Ik heb langer dan 30 minuten moeten wachten totdat ik iemand aan de lijn kreeg. De laptop zou opgehaald worden door UPS maar naar een week had ik nog steeds niets vernomen. Ik ben naar Dynabte terug gegaan en de laptop had ik binnen 5 weken terug. Ik heb meteen gekeken als er wel daadwerkelijk een nieuwe schijf in zat. Ze hebben er doodleuk een mindere hardeschijf die ze waarschijnlijk nog hadden liggen in mijn laptop gestoken. Zelfde grootte alleen een lager toerental (4200 rpm i.p.v 5400 rpm) Uiteraard ging ik hier niet mee akkoord en de laptop is weer RMA gegaan. Na 4 weken had ik hem terug met deze keer een grotere schijf en een grotere buffer. (WD600VE) Nou vertoond deze hdd ook weer irritante 'klik-klak' geluiden om helemaal gek van te worden! Wat moet ik hier nu mee aan? Mag ik een nieuwe schijf van Dynabyte eisen? Ik ben echt zo kwaad dat ik bang ben dat ik straks die baliemedewerker over de toonbank heen sleep.
Ik zet hem er wel zelf in wat ik ga niet voor de 3e keer weer een aantal weken wachten.
Dat klik-klak geluid heb ik vaker gehoord en daar doe je volgens mij niks aan.
De schijf is niet kapot of zoiets.
Meer een nare eigenschap heb ik het idee.
Ik heb diverse laptops gehad en nog nooit irritante 'klik-klak' geluiden gehoord. De hdd zelf lijkt iddShellGhost schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 14:41:
Dat klik-klak geluid heb ik vaker gehoord en daar doe je volgens mij niks aan.
niet stuk. Zijn er mensen die dit ervaren met laptop schijven van WD?
Heb je al gekeken naar de (eventuele) S.M.A.R.T. status van de schijf? Die houdt die soort dingen bij.
een systeembeheerder bij een klant had hetzelfde probleem met een hp laptop (<1jaar oud). Er was een firmware update beschikbaar die het probleem heeft opgelost.
Welke versie kan ik helaas niet meer achterhalen.
Welke versie kan ik helaas niet meer achterhalen.
|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|
Verwijderd
Oudere western digital's scorpio's (misschien ook nieuwere, ik heb mijne het een aantal keer horen doen in ongeveer 2 maanden, dus deze heeft er geen last van) parkeren de koppen heel vaak, dat is volgens mij op te lossen met een nieuwere firmware, welke weet ik niet. Je hoort het klikken zo duidelijk, omdat de scorpio voor de rest een heel stille hardeschijf is.
Volgens Digital LifeGuard Diagnostics passed hij alles. Verder kan ik geen firmware vinden op website van Western Digital. Ik heb trouwens ook het gevoel dat wanneer er zo'n 'klik-klak' optreed ik een korte onderbreking krijg. Overigens heb ik deze 'klik-klak' niet af en toe maar soms de hele tijd.
Dit stond trouwens op SilentPCReview.com
Some users have reported hearing a repetitive clicking from the Scorpio every few seconds. We did not encounter this problem during our testing, but we did hear a distinct click whenever the heads were loaded or unloaded. It is quite possible that the repetitive nature of the clicking comes from the specific usage of the drive; a program that writes data in frequent, short bursts, such as data logging tools (or internet browsers), could be a potential source of this problem. If this is the case, disabling automatic power management may help resolve it. http://www.silentpcreview.com/article250-page3.html
Dell heeft wel een firmware: http://support.dell.com/s...formatcnt=2&fileid=129381
Echter hebben ze het hier over een WD600VE-75HDT0 terwijl ik een WD600VE-00HDT0 heb?
Echter hebben ze het hier over een WD600VE-75HDT0 terwijl ik een WD600VE-00HDT0 heb?
Voor de mensen die zelfde problemen ervaren als mij kunnen opgelucht ademhalen. De firmware die alleen Dell ter beschikking stelt is een nieuwere firmware dan degene die op mijn schijf aanwezig was. Let Op! Op de website van Western Digital valt deze niet te downloaden en is er verder ook niets over te vinden!
Verwijderd
WD heeft inmiddels zelf een firmware-update voor het tikprobleem gepost:
http://wdc.custhelp.com/c.../std_adp.php?p_faqid=1414
http://wdc.custhelp.com/c.../std_adp.php?p_faqid=1414
Verwijderd
Nouww ik was even aan het rondkijken hier op tweakers.
Maar ik heb het zelfde probleem!!Bij mij hebben ze er een 60 gb in gedaan ipv mijn 80!!
Dit terwijl ik helemaal geen problemen had met mijn hardeschrijf!! Is al de 3de keer dat die terug moet naar acer!
Laat ik nog maar niet beginnen over die helpdesk mederwerkers die je aan de lijn krijgt VRESELIJK irritant die gasten!!!
Maar ik heb het zelfde probleem!!Bij mij hebben ze er een 60 gb in gedaan ipv mijn 80!!
Dit terwijl ik helemaal geen problemen had met mijn hardeschrijf!! Is al de 3de keer dat die terug moet naar acer!
Laat ik nog maar niet beginnen over die helpdesk mederwerkers die je aan de lijn krijgt VRESELIJK irritant die gasten!!!
Daarvoor had je dit topic niet hoeven kicken hoorVerwijderd schreef op woensdag 07 juni 2006 @ 15:22:
Nouww ik was even aan het rondkijken hier op tweakers.
onnodige kick dicht
'When you're not paying for the product, you are the product!'
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()