Toon posts:

[XP] Probleem met BIOS en XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik vond dat me computer nog al traag draaide dus ben ik een gaan kijken wat mischien aan de hand was.

Toen zag ikd at mijn core op 1150mhz draaide terwijl een Athlon XP 1800+ die ik heb op 1550mhz moet draaien.

Dus ik ben naar de bios gegaan en daar de High performance defaults geladen. Maar als ik dat doe dan krijg ik windows steeds BSOD.

IK heb zelfs een reinstall geprobeerd maar zelfs dan krijg ik tijdens Windows Setup een BSOD.

Ik vind het nogal raar want ik heb het vanaf het begin altijd op 1550mhz kunnen draaie. Ik heb alleen een keer de normale BIOS defaults geladen waardoor de core snelheid etc terug werd gezet. En vergeten bij te stellen

Weet iemand hoe ik dit kan fixen of wat de oorzaak van mijn probleem is

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Wat voor BSOD's krijg je? Wat is de melding? Al gekeken in de Windows XP en 2000 BSOD guide? Wordt je processor niet te warm? High performance defaults wil niet altijd werken en kan (zoals je al merkt) in sommige gevallen instabiliteit veroorzaken.

Geef even iets meer informatie over de fouten zelf, want anders kunnen we je echt niet helpen :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Toevallig FSB op 100MHz ipv 133MHz?

High performance lijkt me meer iets om de timings van je geheugen op te krikken, en als je geheugen dat niet trekt krijg je inderdaad BSOD's.

public void ik()

Verwijderd

Topicstarter
die high performance settings setten de geheugen settings wat beter en changen de FSB naar 133 ipv 100.

En het geheugen moet dat juist trekken watn het is 333 geheugen ipv 266, maar mijn mobo kan niet harder.

Ik had ook nog een reepje van 200 die heb ik eruit gehaald om te voorkomendat dat een bottleneck wordt

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik zou toch maar weer de normal BIOS defaults instellen en je FSB op 133 ipv 100 zetten.
11,5x100MHz=1150MHz ipv 11,5x133MHz=1533Mhz.
Daarnaast kan je handmatig wat settings scherper zetten, maar high performance is misschien wat te rigoreus. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
hmz dan zal ik dat een proberen.

maar is het dan beter als ik met pagefile vergroot?

/edit

Het mocht niet baten door alleen de FSB hoger te zetten.

Betekent dit dus dat of me mobo of me geheugen naar z'n grootje is ?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 13:34 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 13:20:
Het mocht niet baten door alleen de FSB hoger te zetten.

Betekent dit dus dat of me mobo of me geheugen naar z'n grootje is ?
Wat mocht niet baten? De BSOD? Of het feit dat je pc traag is?
En mag ik dan vragen _wat_ je er traag aan vindt? Spellen of Windows zelf? En wat gaat er dan traag in Windows? :)
Kortom, een hoop vragen. :P

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Zet je BIOS instellingen eens terug naar defaults. De standaard defaults dus, niet de High performance defaults. Start Windows door? Zo ja, dan kan je proberen stuk voor stuk je BIOS instellingen wat te verhogen totdat het loopt zoals je wil. Je computer instellingen tweaken is nou eenmaal geen kwestie van even terug zetten naar "een" High performance setting, want die werken niet in alle gevallen.

Om te kijken of je geheugen nog correct werkt, moet je Memtest86 even een tijdje laten draaien.

Tevens heb je nog steeds niet genoemd wat het bericht van de BSOD nou was. Het hoeft helemaal niet aan je geheugen te liggen, het kan net zo goed (en dat denk ik) een combinatie van instellingen zijn. :)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Verwijderd

Topicstarter
ik heb verschillden gehad

IRQ_LESS_NO_EQUAL ofzo

PFN_FILE ofzo

problemen met atapi.sys problemen met partmgr.sys

En met bios setup default doet ie het prima.

Als ik dan stap voor stap ga upgraden dan gaat het bij de erste stap al verkeerd. (FSB van 100 naar 133)

Hij start wel door dan maar als ik begin met DGindex om een d2v file te maken (het eerste proces van dvd -> xvid) dan crashed ie in de laaste minute.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:43
Pak het boekje er eens bij en kijk hóe je je MB op een 133Mhz FSB krijgt. Kan best zijn dat het via jumpers moet i.p.v. in de bios, en dat je nu de hele boel aan het overklokken bent.
Pagina: 1