Toon posts:

Sata connector geforceerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 8 maand geleden een WD74gb raptor gekocht als bootdrive. Deze heb ik geinstalleerd in mijn PowerMac G5, ik weet dat dit niet het apple topic is, maar het heeft verder ook niets te maken met mijn G5, wel met de HD.

De harddisk werkte als een zonnetje, snel en betrouwbaar. Nu had ik de laatste tijd wat problemen met mijn G5, de fans gingen erg snel aan bij het minste dat ik deed. Heb dan maar een meegeleverde Apple Hardware Test gedaan, en die gaf mij een foutcode met daarin wat tekens en ook CPU A.

Dit deed mij (logisch) vermoeden dat er iets mis was met mijn processors, dus deed ik hem binnen voor nazicht bij de dealer.

Nu komt die dealer ermee aanzitten dat de sata connector van die raptor zodanig geforceerd zou zijn dat die de oorzaak is van mijn problemen.

Ik heb het moeilijk om dit zomaar te aanvaarden.

Ten eerste heb ik helemaal geen moeite moeten doen om die sata te connecteren, en iedereen weet ook dat je erg weinig kunt misdoen met zo'n sata connector.

En ten tweede, mijn harddisk werkte al 8 maand perfect, zou mijn harddisk niet eerder problemen vertonen als de connector geforceerd was, in plaats van mijn processors die sneller warm worden?

Hoe dan ook, aangezien ze zeggen dat het mijn eigen schuld is, moet ik opdraaien voor de kosten van de werktijd en de aanschaf van een nieuwe HD. Nu heb ik hen gezegd dat ze de reparatie niet moeten uitvoeren, dat ik het zelf wel zal doen, maar als blijkt dat mijn HD nu effectief kapot is, dan sta ik natuurlijk wel voor een probleem. Want die HD werkte nog gewoon perfect het moment dat ik hem binnendeed voor nazicht.

Zwaar *** dit.

Iemand die mij kan bijstaan of tegenspreken in mijn argumentaties? Thx

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:56

DefLite

Why so serious?

als jij je sata connectors hebt geforceerd dan zie ik niet in hoe dit je temparatuur van cpu zou verhogen
beetje raar verhaal van je dealer

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03:39

lier

MikroTik nerd

Gelukkig heb je een backup gemaakt voor het ter reparatie aanbieden !?

Breng hem naar een andere pc boer (jajaja, groenteboer) voor een second opinion.
Uiteraard (maar dat kan je zelf ook bedenken) kunnen we niets voor je betekenen zonder op z'n minst een aantal foto's of zoiets. Wat verwacht je precies van ons ?

[ Voor 6% gewijzigd door lier op 27-10-2005 11:11 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb van alles backups, en dat is geen probleem.
De machine zal ik allicht volgende week weer kunnen ophalen, ongerepareerd.

Ik zal dan kunnen zien hoe de sata connector eruitziet, maar daar ben ik weinig mee op zich, aangezien ik hem volgens mij 8 maand terug niet heb geforceerd, maar heb daar natuurlijk geen bewijs van (lees : foto van voordat ik hem naar de dealer bracht).

Mijn vraag was gewoon of jullie enig inzicht hadden of vermoeden hoe het komt dat de harddisk op zich geen enkel mankement vertoonde door de geforceerde connector, maar dat mijn systeem er zogezegd wel last van zou hebben, en dat uitte door fans sneller te doen blazen en mij een cpu - foutcode te genereren bij een test.

Ik heb trouwens nog eens met de winkel gebeld, en zij zeiden me dat als ze een nieuwe HD connecteerden, mijn computer perfect opstartte. Jah, dat is nog maar logisch ook, maar hij startte ook perfect op met die 'kapotte' schijf, dus das een beetje een kromme conclusie van hen.

Ik ga inderdaad een 2e opinie halen bij een andere dealer, en allicht nog maar weinig euro's spenderen in deze winkel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 11:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen kreeg ik eindelijk de harde schijf terug van die dealer.

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk318948/hd_klein.jpg

in het groot : http://users.skynet.be/bk318948/hd.jpg

Ziet dat eruit als een schijf die al 8 maand in deze staat geinstalleerd was in mijn computer en 100% perfect werkte? Volgens mij dus niet.

Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe ik de voedingsconnector op die manier zou kunnen aangesloten hebben. Er is trouwens een stuk afgebroken ook. (Ik gebruik niet de molex om voeding te trekken, wordt niet gebruikt op een G5)

Dit schijfje is nogal duur om zomaar te laten vernielen door een dealer, anders kan ik me het niet voorstellen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik kan mij niet voorstellen dat een schijf op deze manier al 8 maanden gewoon heeft kunnen werken.
Daar past toch nooit meer met goed fatsoen een connector op? Dit is volgens mij grof geweld geweest... ;(

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 24-11-2005 15:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Het lijkt mij alsof de dealer zelf de schijf heeft kapot gemaakt en het nu op jouw probeert af te schuiven omdat je je computer toch voor een probleemanalyse binnendeed. Het verhaal van de dealer (de argumenten) rammelt langs alle kanten. Werkt de hd nu nog? Als die nu niet meer werkt en hij werkte nog perfect voor je hem binnendeed is het wel duidelijk door wiens toedoen de connector kapot is gegaan. Overigens als je een sata connector verkeerd inplugt kan hij gewoon niet werken want dan staan de contactpuntjes aan de verkeerde kant, dus heb je hem 8maand geleden zeker al niet verkeerd ingeplugd.
Denk eens goed na over zo veel mogelijk argumenten waar je de dealer mee kan onder tafel praten. Wordt niet kwaad, blijf beleefd, maar laat je dus zeker de schuld op jezelf niet af schuiven indien je denkt dat de dealer in de fout is gegaan...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
WOW! die is goed toegetakeld!

dat zou echt nooit meer werken nee, lijkt me stug dat het zo uit je apple is gekomen?
nou heb ik geen idee van hoeveel ruimte er in je apple zit normaal? als het een krappe bedoeling is bij de harddisk kan ik me inbeelden dat het wel iets scheef zou kunnen zijn, maar dit is gewoon bijna met op zet gedaan??!?

404 Signature not found

Verwijderd

Topicstarter
Ja, volgens hen is die schijf zo uit m'n mac gekomen. Terwijl die gewoon nog perfect werkte vooraleer ik hem binnenstak bij hen.

Mijn mac is binnengegaan vanwege een foutcode die de hardwaretest van apple aangaf. Die test deed ik omdat ik vond dat m'n fans wel erg snel hard moesten gaan om alles koel te houden. Verder dan deze geluidshinder werkte mijn computer echt 100% perfect.

Binnengedaan, dealer zei dat het probleem aan deze HD lag waarvan de connector geforceerd was.

Ik kom thuis, HD ligt op m'n kamer, ik doe diezelfde test nogmaals. Ja hoor, nog altijd die foutcode. Er is dus geen bal aan veranderd, buiten dat ik nu met een kapotte HD zit opgescheept van om en bij de 200 euro die ik dus helemaal niet om zeep heb geholpen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Die harddisk is volgens mij bij die winkel gemold als ik TS verhaal zo lees. Overigens een defecte hardeschijf zorgt er echt niet voor dat de temperatuur dusdanig stijgt dat alle fan's harder gaan draaien. Dat zou betekenen dat er een dusdanige kortsluiting moet optreden waardoor de hardeschijf zo ongelovelijk heet wordt dat de censor van de CPU het zelfs registreerd en dit alles zonder dat de voeding het loodje legt... dat gaat er bij mij niet helemaal in.

Aangezien de foutmelding nogsteeds optreedt zonder de betreffende hardeschijf in het systeem aanwezig is geeft al aan dat het probleem elders ligt.

[ Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 25-11-2005 09:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 november 2005 @ 22:57:
Ja, volgens hen is die schijf zo uit m'n mac gekomen. Terwijl die gewoon nog perfect werkte vooraleer ik hem binnenstak bij hen.
Ik hou hier een beetje een gevoel aan over van "met geweld naai je een olifant".
Dit is ONMOGELIJK om met deze schijf een werkende machine te krijgen!
Of dit is niet jouw schijf!
Of ze hebben 'm zelf verstierd (moeilijk aan te tonen :'( )
Maar wat misschien interessant kan zijn;
Heb je misschien de aankoopbon nog van die HD???
Een hoop winkels zetten vaak het serienummer op de aankoop bon om zo niet een "oor aangenaaid" te worden met een oude schijf en een nieuwe bon en dan zo toch nog garantie te claimen die er eigenlijk niet meer is.
Vergelijk de serienummers eens!
Dan weet je gelijk of ze je niet een verotte schijf hebben teruggegeven die ze al hadden liggen!

[update]
Als de serienummers NIET met elkaar overeenkomen, zou ik daar de dealer eens op aanspreken met de mededeling dat je ernstig het vermoeden hebt dat je "per ongeluk" <kuch...> een verkeerde HD hebt teruggekregen. (ga nooit uit van opzet in dit soort onderhandelingen... O-) (dat kan altijd later nog :+ ))

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2005 10:11 ]

Pagina: 1