Ik heb gisteren een nieuwe harde schijf gekocht, de maxtor 6L300S0, dus 300 GB, 16 MB cache, ncq, rohs compliant... . Mijn huidige bootschijf is een maxtor 6B200M0, dus 200 GB, 8 MB cache, ncq, non rohs compliant. Zou het veel verschil uitmaken qua snelheid moest ik windows op de nieuwe schijf installeren? Want met hdtune heb ik beide schijven vergeleken en de nieuwe was iets sneller, maar niet veel.
Je zegt het zelf eigenlijk al: "de nieuwe was iets sneller, maar niet veel."Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 09:43:
Ik heb gisteren een nieuwe harde schijf gekocht, de maxtor 6L300S0, dus 300 GB, 16 MB cache, ncq, rohs compliant... . Mijn huidige bootschijf is een maxtor 6B200M0, dus 200 GB, 8 MB cache, ncq, non rohs compliant. Zou het veel verschil uitmaken qua snelheid moest ik windows op de nieuwe schijf installeren? Want met hdtune heb ik beide schijven vergeleken en de nieuwe was iets sneller, maar niet veel.
Dus ik zou het gewoon laten zoals het nu is, dat bespaart je een hoop tijd voor Windows te installeren terwijl het qua snelheid niet veel uitmaakt
Je nieuwe HDD is btw iets sneller omdat ie het dubbele cache geheugen heeft, deze wordt gebruik om tijdelijk dingen in op te slaan maar met het booten van Windows wordt dit niet zo veel gebruikt.
Mocht je het alsnog gaan doen kan je eventueel met ghost een disk to disk copy maken.
Scheelt je een hoop installeerwerk.
Als ie slim is laat ie het gewoon zoals het nu isShellGhost schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 10:47:
Mocht je het alsnog gaan doen kan je eventueel met ghost een disk to disk copy maken.
Ach, een tweaker wil nog wel eens wat proberen.Luukieeee schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 10:49:
[...]
Als ie slim is laat ie het gewoon zoals het nu is
Buiten dat, een nieuwe installatie van Windows is meestal een stuk sneller. Je oude windows wordt nu eenmaal vervuilt met programma's e.d. Een schone install is per definitie sneller, maar dat zal niet direct aan de nieuwe schijf liggen.
Als ik het goed heb kun je met hdtune niet erg goed testen of die 8mb extra cache veel uitmaakt, daar heb je eerder real-life benchmarks voor nodig.Want met hdtune heb ik beide schijven vergeleken en de nieuwe was iets sneller, maar niet veel.
-
als ik eens niet weet wat doen, kan ik het eens proberen. ik heb sowieso 3 partities aangemaakt op de nieuwe schijf: 1 voor windows, 1 voor linux en 1 voor data. enkel die voor data wordt nu gebruikt.
als die 16 MB cache voor windows niet veel uitmaakt, laat ik alles voorlopig zoals het is.
als die 16 MB cache voor windows niet veel uitmaakt, laat ik alles voorlopig zoals het is.
Je OS op de ene schijf, je temp file en je swapfile op de andere schijf. Dan verdeel je de mechanische lasten over twee schijven. En bij voordeel NIET op dezelfde kabel maar op een aparte kabel naar een aparte poort.
[ Voor 26% gewijzigd door Ortep op 27-10-2005 12:34 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
mijn swapfile op de andere schijf zetten weet ik hoe ik moet doen. Maar mijn tempfiles?
Het zijn allebei sataschijven, dus zitten ze sowieso op een aparte kabel.
Het zijn allebei sataschijven, dus zitten ze sowieso op een aparte kabel.
Volgens recent onderzoek door het blad C'T geeft deze aanpassing geen (meetbaar) beter resultaat. Hoewel het in theorie een fractie sneller zou moeten zijn, is daar in de praktijk niets van te merken.Ortep schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 12:34:
Je OS op de ene schijf, je temp file en je swapfile op de andere schijf. Dan verdeel je de mechanische lasten over twee schijven. En bij voordeel NIET op dezelfde kabel maar op een aparte kabel naar een aparte poort.
-
Weet je, ik heb net een Ferrari gekocht, nou vraag ik me af of deze ook geschikt is als strandbuggy?
We3t iemand dah?
Uhum, je koopt een harde schijf die nieuwer is dan je oude en sneller en dan weet je niet eens wat je ermee gaat doen? WAAROM KOOP JE HEM DAN???
We3t iemand dah?
Uhum, je koopt een harde schijf die nieuwer is dan je oude en sneller en dan weet je niet eens wat je ermee gaat doen? WAAROM KOOP JE HEM DAN???
Moet dat nou?Soldaatje schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 14:33:
Weet je, ik heb net een Ferrari gekocht, nou vraag ik me af of deze ook geschikt is als strandbuggy?
We3t iemand dah?
Hij vraagt gewoon wat het beste is en of die twee samen in een raid kunnen.
Reageer dan niet.
Soldaatje, ik heb deze grotere harde schijf gekocht om meer plaats te hebben, en om iets of wat veiliger mijn belangrijke data op kwijt te kunnen ( 2 harde schijven is net iets veiliger dan 1 en dan spreek ik niet over raid ofzo ) .
En je vergelijking gaat echt niet op.
En je vergelijking gaat echt niet op.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 14:50 ]
Ok, sorry dat ik zo uitviel.Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 14:49:
Soldaatje, ik heb deze grotere harde schijf gekocht om meer plaats te hebben, en om iets of wat veiliger mijn belangrijke data op kwijt te kunnen ( 2 harde schijven is net iets veiliger dan 1 en dan spreek ik niet over raid ofzo ) .
Technisch is 16 MB cache beter dan 8 dus Theoretisch kan je hem beter als bootdisk gebruiken, is wel veel werk maar dan heb je ook weer extra snelheid. Ik weet niet hoelang je je oude schijf hebt maar schijven willen ook wel eens kapot gaan dus dan is nieuw ook beter denk ik.
Raid hoeft inderdaad niet.
Nieuwe schijven kunnen ook heel snel kapot gaan, zoek maar eens hier op GoT.Soldaatje schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 14:52:
[...]
Ok, sorry dat ik zo uitviel.
Technisch is 16 MB cache beter dan 8 dus Theoretisch kan je hem beter als bootdisk gebruiken, is wel veel werk maar dan heb je ook weer extra snelheid. Ik weet niet hoelang je je oude schijf hebt maar schijven willen ook wel eens kapot gaan dus dan is nieuw ook beter denk ik.
Raid hoeft inderdaad niet.
Die 16Mb cache is handig wanneer je vaak data copieerd.
Anders maakt het niet veel uit.
Klinkt theoretisch inderdaad leuker dan 8Mb cache.
de "oude" harde schijf is nog geen 4 maand oud, dus dat valt nog wel mee ( ben van 2 pata naar 1 sataschijf gegaan in nieuwe pc. )
Ik heb ook net een nieuwe maxtor dm 10 250gb . En ik zit er ook aan te denken om windows op de nieuwe hd te installeren
< dit stukje webruimte is te huur >
Pagina: 1