Toon posts:

[XP] Tijdsynchroniseren naar andere clients toestaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik loop weer tegen een probleem aan. Alle clients in een werkgroepje hier synchroniseren met een andere client uit die werkgroep.

Dat doe ik natuurlijk met:
net time \\computernaam /set /y

En dat werkte goed onder Windows 2000, maar nu alle PC's en de server XP (SP2) en 2003 (SP1) draaien krijg ik op alle clients de foutmelding dat de toegang geweigerd is (Systeemfout 5) terwijl er (tijdelijk) geen firewall actief is.

Hoe stel ik op de client waarnaar gesynchroniseerd moet worden dat iedereen dat mag (momenteel kan hij alleen bij zichzelf synchroniseren), is dat een kwestie van HKEY LOCAL MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\W32Time\Parameters aanpassen of is daar een fatsoenlijk confguratie programma voor?

Ik lees ook in de documentatie van net time voor windows 2000 dat je een systeem niet metzichzelf moet laten synchroniseren, dat zal dus ook wel voor XP gelden denk ik. Maar op alle clients inc. degene die als timeserver gaat dienden draaid een SCADA programma waarin een script staat die de tijd synchroniseerd (met vb Shell functie met "net time").

Het liefste wil ik dat script niet aanpassen om zo ale script op die clients hetzelfde te houden. Is er een mogelijkheid om synchronisatie naar zichzelf te blokkeren, of kan het uberhaubt wel kwaad?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
net time /setsntp:server.tijd.com :?
Sncen naar zichzelf zal niet werken, daar ga je foutmeldingen van krijgen.

Heb je een Active Directory draaien op de server, en hangen de clients in dat domein? Want dan hoef je niks te doen want je hele forest synct dan (indirect) met de pdc emulator in het rootdomein :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

En dat werkte goed onder Windows 2000, maar nu alle PC's en de server XP (SP2) en 2003 (SP1) draaien krijg ik op alle clients de foutmelding dat de toegang geweigerd is (Systeemfout 5) terwijl er (tijdelijk) geen firewall actief is.

error 5 = access denied. dit heeft dus niets met een firewall te maken (deze zou de port afsluiten en dan zou je een timeout melding krijgen).

verder blijf af van het net time commando, en gebruik w32tm, in dit geval waarschijnlijk w32tm /rediscover /resync (maar misschien is het ook al te laat hiervoor).

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 10:09:
net time /setsntp:server.tijd.com :?
Sncen naar zichzelf zal niet werken, daar ga je foutmeldingen van krijgen.

Heb je een Active Directory draaien op de server, en hangen de clients in dat domein? Want dan hoef je niks te doen want je hele forest synct dan (indirect) met de pdc emulator in het rootdomein :)
Er is geen domein, geen active directory. Ze moeten dus gewoon als windows XP computers naar 1 andere normale windows XP computer synchroniseren. NTP is geen optie want ze hangen niet aan internet in de fabriek. Er komt op die windows XP client waarna ze moeten synchroniseren een DCF klok.

Moet ik dan op die client (met de DCF klok) ook een software NTP server gaan draaien, en zo ja, zit er standaard een in windows XP (geloof het niet he)?
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 10:17:

error 5 = access denied. dit heeft dus niets met een firewall te maken (deze zou de port afsluiten en dan zou je een timeout melding krijgen).

verder blijf af van het net time commando, en gebruik w32tm, in dit geval waarschijnlijk w32tm /rediscover /resync (maar misschien is het ook al te laat hiervoor).
Eerst was er een windows 2000 domeinserver. Nu staat er een windows 2003 terminal server, nix hangt in een domein en er zijn geen firewalls. Ik denk dat de enige reden dat hij het toen wel deed windows 2000 een domeinserver was?

Ik zal eens uitzoeken hoe w32tm werkt, kan ik opzich best gaan gebruiken, zolang alle scripts maar hetzelfde zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 10:39 ]

Verwijderd

je hebt geen Domain controller meer? (edit: hmmm topicstart niet goed gelezen :))

dan is de access denied gewoon terecht.

maak eerst een mapping met een username en paswoord en probeer dan het net time commando nog eens (net time voor een workgroup is prima, voor een domain w32tm gebruiken). Nu zal je geen access denied meer krijgen.

door username en pw op server en client hetzelfde te maken hoef je de mapping ook niet te leggen en gaat het direct ook goed.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2005 11:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 11:04:
door username en pw op server en client hetzelfde te maken hoef je de mapping ook niet te leggen en gaat het direct ook goed.
Helaas niet... zijn identiek die clients alleen andere computernaam, en toch acces denied?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zal je users het change system time privilege (gpedit.msc of met ntrights.exe) moeten geven :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 15:09:
Je zal je users het change system time privilege (gpedit.msc of met ntrights.exe) moeten geven :)
Ik heb de gebruiker iFix toegoevoegd op de 2003 terminal server, waar ik nu (change of plan) even mijn XP clients naar wil laten synchroniseren. Alle clients draaien onder de gebruiker iFix met hetzelfde wachtwoord. Op de 2003 server heb ik een gebruiker iFix toegevoegd met hetzelfde wachtwoord als de clients. Toen dus Systeemtijd wijzigen privilege de gebruiker iFix toegevoegd.

Maar synchroniseren levert nog steeds Systeemfout 5: Toegang geweigerd op. :(

Ook vind ik een NTP server optie. Als ik die inschakel geven de clients de volgende foutmelding (als ik via NTP synchroniseer): "Er is een fout opgetreden bij een poging om een synchronisatie met fix-boa uit te voeren. De tijdsnotatie is geweigerd omdat het peersdatum lager is dan het hostsdatum" en dit terweil de data gelijk staan? (Hoewel op de een of andere manier op de windows 2003 computer (zomertijd) staat en bij de windows xp computers niet?)
Pagina: 1