[WiFi] Antenne techniek explained.

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik heb heel Tweakers afgespeurd maar niet precies het heilige antwoord op mijn vraagstuk gevonden.
Ik doe een poging het zo helder mogelijk te beschrijven:

Ter illustratie mijn Setup :

ROUTER <-----> Hawking - Wireless Range Extender (repeater) <-----> PC in slecht bereikbare ruimte.

Nou heb ik op de repeater een 'dikkere' externe omni 7dBi antenne aangesloten. Deze versterkt het signaal rondom de repeater/extender. Maar WAT versterkt hij nou eigenlijk ? Ontvangen of verzenden ? Moet de PC in kwestie dan OOK een betere antenne hebben om zowel ontvangend als verzendend en betere connectie te hebben ?

Oftewel : Als je 2 punten beter met elkaar wilt verbinden ... voldoet dan een sterkere antenne op 1 van die 2 punten ? Omdat de originele antenne op het tweede apparaat dan na bijv. 25% van de afstand het signaal van de sterke antenne al tegenkomt ?

Ik vergelijk het dan even met een GSM netwerk ... dikke buurt-antennes en een mini-antenne in de telefoon.

Welke deskundige kan mij deze kwestie eens helder uitleggen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:12
Een antenne 'versterkt' inderdaad ook het ontvangen signaal.
Door aan één kant n betere antenne te plaatsen kom je inderdaad al verder.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Je moet er rekening mee houden dat als je een antenne gebruikt met een bepaalde versterkingsfactor (gain) je het zend-vermogen met een vergelijkbare factor moet terugschalen om de wettelijk toegestane maximale EIRP waarde (100mw) niet te overschrijven. Je hebt dan alleen bij het ontvangen nog voordeel van je richt-antenne. Als je nu aan beide kanten een dergelijke antenne zet dan heb je dus in beide richtingen voordeel en je voldoet ook aan de wettelijke eisen.

Als je je vermogen niet terugschroeft dan heb je natuurlijk dubbel voordeel (zenden&ontvangen) maar dat raad ik dus ten sterkste af.

• BoXie
Mwa .. ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat een 'WiFi vermogen controleur' bij me aanbelt ;)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
BoXie schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 01:53:
Mwa .. ik zie het nog niet zo snel gebeuren dat een 'WiFi vermogen controleur' bij me aanbelt ;)
Neuh maar wel een beetje lullig om je buren mogelijk te storen, je bent vast niet de enige met wifi in de buurt. Vroeg of laat komt het wel uit ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

BoXie schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 01:53:
Totdat er een klacht van je omliggende buurtbewoners komt dat hun radio/tv/whatever signaal slecht doorkomt en de radio controle dienst eens langs komt rijden met hun antenne wagen.

Dan hebben ze je signaal snel genoeg gelokaliseerd.

Vroegah toen ik nog met de 27MC bakkies speelde regelmatig verhalen gehoord van mensen die een booster naar 40Watt (10 x het maximaal toegestaane op die frequentie) aan hadden geschaft, of zelfs nog gekker en dat de buren er echt last van kregen. 8)

• BoXie
Ok,

Maar goed .. dit is redelijk standaard apparatuur van Hawking. Naar mijn idee hoef ik niks aan te passen aan vermogens ofzo. Het gaat mij er met name om : heb ik een (bi-directioneel) voordeel als ik die extender een 'vettere' antenne geef. Of moet de router / pc dan OOK zo'n antenne hebben ?

Misschien zijn hier nog wat meer gefundeerde meningen over ?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-04 22:09

mace

Sapere Aude

BoXie schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 11:32:
Ok,

Maar goed .. dit is redelijk standaard apparatuur van Hawking. Naar mijn idee hoef ik niks aan te passen aan vermogens ofzo. Het gaat mij er met name om : heb ik een (bi-directioneel) voordeel als ik die extender een 'vettere' antenne geef. Of moet de router / pc dan OOK zo'n antenne hebben ?

Misschien zijn hier nog wat meer gefundeerde meningen over ?
Het zal verbetering opleveren in beide richtingen, een antenne versterkt ook nl.(eigelijk dempt hij gewoon minder dan de originele) en een hawking antenne versterkt meer dan de standaard antenne, je hebt dus meer signaal. Allebei de kanten hebben dus verbetering.

Als je nog een slecht signaal hebt, dan kun je overwegen om bij de PC ook een andere antenne aan te sluiten, simpelweg omdat het ook verbetering oplevert, maar het moet niet.
Pagina: 1