[FC4] SATA performance probleem - geen idee waardoor

Pagina: 1
Acties:

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Allereerst wat dingen duidelijk stellen:
- ik heb gezocht op GoT, Google, Kernel bugs (n.a.v. een aantal websites), linux.com, fedoraforum.org. (etc)
- ik heb een heel aantal topics gezien over installatieproblemen met SATA, dat was nu geen enkel probleem (ik boot ook vanaf SATA).
- ik zie gemixte verhalen over wel/niet sata-problemen onder linux... maar ik kwam vrij weinig tegen bij kernel.org bugzilla.
- ik heb nog geen eigen kernel gecompiled, omdat ik geen richtlijnen kon vinden hoe dat in FC4 afgewerkt moet worden na compilen.
- harddisk wordt herkent als SDA schijf ipv HDA, dus SCSI-related spul zou moeten werken...
- sata zowel op ata als raid mode geprobeerd.
- stuk of 4 kernels geprobeerd (incl. development versie van FC5) (moet wel >= 2.6.13 vanwege bugfix met nvidia onboard LAN controller).
- hdparm -tT /dev/sda gedraaid, deze scores zijn wel goed, maar tijdens gewoon gebruik gaat het niet goed.
code:
1
2
3
4
5
6
hdparm -tT /dev/sda
/dev/sda:
 Timing cached reads:   1224 MB in  2.00 seconds = 611.96 MB/sec
HDIO_DRIVE_CMD(null) (wait for flush complete) failed: Inappropriate ioctl for device
 Timing buffered disk reads:  148 MB in  3.01 seconds =  49.20 MB/sec
HDIO_DRIVE_CMD(null) (wait for flush complete) failed: Inappropriate ioctl for device

OK, de hardware:
Shuttle SN41G2v3 (onboard: nforce sata controller (raid), nforce LAN controller, audio), Sempron 2600+, 512 MB geheugen, Maxtor 6Y160M0, 3Com Gb LAN.
Ik gebruik dit bakkie dus als een servertje :P

de software:
FC4, KDE/XFCE
Linux gebruikt de libata + sata_nv modules en de harddisk wordt goed herkent en heeft ook altijd normaal gewerkt (op het volgende probleem na).

Het probleem:
De PC is ontzettend traag als hij te maken heeft met lezen van de schijf. Bijv. ik creëer een ISO-image. De leessnelheden komen niet boven 3 MB/s uit, terwijl 'busy time' dan al op 100% staat. Vreemd genoeg gaat schrijven wel een stuk sneller, soms wel 30 tot 35 MB/s.
Snelheidsmetingen zijn afgelezen uit Disk Performance plugin voor XFCE.
Ook als ik bijv met FTP (over Gbit interface, IP-connected) iets lees naar de andere computer, dan gaat dat heeeeeeel traag. Maar schrijf ik iets weg over dezelfde Gbit interface naar die harddisk, dan gaat het wel snel (tot wel 20 tot 25 MB/s volgens FTP client).

Hebben _/-\o_ jullie _/-\o_ nog tips, tests of andere ideeen waar dit misschien aan zou kunnen liggen?
(Het gaat dus om slechte lees-performance ;) )

Ohja... en hdparm geeft van die vage meldingen... heb ik al opgezocht had te maken met onvolledige implementatie maar dat zou geen impact moeten hebben... Ben er intussen al aan gewend :P

edit:
Ik ga nu direct slapen, dus ik reageer morgen pas op evt. vragen

edit:
In titel had beter lees-performance kunnen staan :|

[ Voor 6% gewijzigd door cobratbq op 27-10-2005 00:20 ]

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• cobratbq
Niemand die mij hier meer over kan vertellen?
Ik zou graag een onafhankelijk lees-snelheidstestje uitvoeren (niet via hdparm), iemand een idee/script waarmee dat kan?

( }) Kick }) )

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• cobratbq
Nog steeds niemand die een idee heeft??? (laatste kick, ben wanhopig :'()

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-02 09:51
Snelheidstest tool: http://www.coker.com.au/bonnie++/