[Dell D600]strepen door het beeld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hmm.. weet niet goed in welksubforum ik mijn verhaal moet plempen, maar dit lijkt me een goede..

In maart heb ik voor mijn vriendinnetje een 2e hands laptopje gekocht. Een mooie Dell D600.. Eenmaal thuisgekomen geinstalleerd, en sindsdien draait ie prima. Verder geen vragen gesteld aan de verkoper, dacht dat ie uit een faillissement afkomstig zou zijn ofzo. Volgens Dell is ie iig niet gestolen, dat heb ik natuurlijk wel gechecked.

Sinds een maandje of wat had ze af en toe last van artifacts (of strepen door het beeld, of whatever), en de laatste weken is dat er continu, er is geen normaal beeld meer.. Dit is niet echt te doen op deze manier.

Nu ik bel met Dell voor de support hoor ik dat ik naast de service tag ook de naam van de persoon moet hebben op wiens naam ie is geregistreerd. Ik ben nog aan het uitzoeken of ik daarachter kan komen via de verkoper (het enige dat ik nog van hem heb is een hotmail adres, hopelijk doet die het nog), maar als dat niet lukt heb ik volgens de Dell helpdeskmedewerker een mooie D600 met support tot 2007, maar dikke pech.. :( Pff.. beetje raar..

Maaaaaarrr, misschien heeft een van jullie een idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn? Ik vind het namelijk uiterst bizar..

De symptomen:
- Bios ziet er vern*kt uit. Groene achtergrond ipv zwart, strepen, halve letters, etc.
- In Windows (of Knoppix) zie je strepen, zowel horizontaal als verticaal, andere kleuren, etc. zie plaatjes hieronder.
- Ik kan er screenshots van maken, zie je ook die strepen
- Als ik een externe monitor eraan hang, zie je ook die strepen
- Als ik met remote desktop inlog (uiteraard) niet, dan is beeld prima

Wat heb ik geprobeerd.. Een heleboel, maar het enige noemenswaardige is het updaten van de BIOS naar de laatste versie, installeren nieuwste drivers, etc.

Lijkt me verder geen softwareprobleem, aangezien het in de BIOS al zichtbaar is, en in Windows EN linux ook.

Hier zie je hoe het eruit zien. Thumbnails zien er prima uit, maar klik maar eens door:

Afbeeldingslocatie: http://www.hongens.nl/foto/foto.asp?foto=d610_streepjes1t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hongens.nl/foto/foto.asp?foto=d610_streepjes2t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.hongens.nl/foto/foto.asp?foto=d610_streepjes3t.jpg

Het lijkt zo wel mee te vallen, maar het is echt irritant.. M'n vriendin heeft het er helemaal mee gehad, die vind het te erg om nog met die doos te kunnen werken..

Ik ben ten einde raad. Iemand enig idee hoe ik het probleem zou kunnen isoleren, of dat het een component zou kunnen zijn dat ik zelf zou kunnen vervangen? GPU zit op mobo, dus dat wordt lastig..

Misschien zou ik hem nog als uberzuinig servertje kunnen slijten, maar dan mag ik blij zijn als ik er de helf voor terug krijg :(

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 22:02

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Tja heb zelf ook op dit moment het probleem, alleen ik zie het niet in de BIOS. Meestal na een tijdje computeren verschijnt het. Heb vandaag met StandbyService gebelt (van Dixons). En die adviseerde me het hele zaakje opnieuw te installeren. Ik heb dat gedaan en alles verliep prima. Ik heb de nieuwste Radeon Mobility drivers van Ati laten draaien en op een gegeven moment (kan paar uur duren, of gebeurd niet in een sessie) verschijnen die strepen weer.
Draai nu met drivers meegeleverd door Dixons zelf, maar is natuurlijk al een vrij oude versie, waardoor games spelen weinig nut heeft. Het begon bij mij trouwens na het spelen van NFSU2.

Wat ik op dit moment denk is dat het gewoon een hitteprobleem van de videokaart is. Heb laatst ook problemen gehad met het uitvallen van laptop en hieruit bleek gewoon dat er op een bepaalde plek bij de koeler van de CPU een hele bende stof zich had verzamelt, na dit te verwijdert hebben, draaide het geheel weer als een zonnetje. Nu wou ik vandaag de laptop openschroeven en de videokaartkoeler onder handen nemen, maar daar kan ik echt niet bij of ik moet de hele laptop uitelkaar halen wat ik dus niet ga doen.

Dus terugkomend op je probleem denk ik dat het een hitteprobleem is en dat het bij jou zich al in een vergevorderd stadium bevindt , aangezien jij het al in de bios ziet.
Misschien kun je ook kijken of er zich ergens veel stof bevindt en dit verwijderen.

[ Voor 5% gewijzigd door StefSOFT op 26-10-2005 22:58 ]

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Hmm.. zal hem eens openschroeven en nakijken.. Maar inderdaad, als de BIOS er al last van heeft, lijkt het me in een vergevorderd stadium te zijn :(

Zal ook eens met dell bellen of je losse moederbordjes kunt bestellen.. Iemand ervaring mee?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 08:32
axis schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 08:00:
Hmm.. zal hem eens openschroeven en nakijken.. Maar inderdaad, als de BIOS er al last van heeft, lijkt het me in een vergevorderd stadium te zijn :(

Zal ook eens met dell bellen of je losse moederbordjes kunt bestellen.. Iemand ervaring mee?
Bij Dell een los moederbordje bestellen zou ik niet doen. Die zijn nogal prijzig. Je kan beter ebay in de gaten houden. Daar kun je geregeld voor een aardig prijsje een mobotje vinden. Neem wel ebay.com of ebay.de Of je moet geluk hebben dat je een D600 kunt vinden waar het scherm van stuk is.

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K