parties aanmaken op nieuwe HD

Pagina: 1
Acties:

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:05

aex351

I am the one

Topicstarter
Ik heb al uitvoerig een uurlang de got search door gespit plus externe websites bekeken maar ik kom er maar niet uit.

Situatie is als volgt :
HD #1 : C:\ 111GB (120GB)
HD #2 : G:\ 20,3GB primairy
HD #2 : H:\ 219GB extended > logic

Ik heb met partionmagic 8 op de 2e hardeschijf succesvol van 1 primaire partitie 2 parties kunnen maken als test eigenlijk. Nu wil ik een 2e OS installeren, overal lees ik dat dit moet gebeuren op 1 van de primaire parties of op een logic partie waarbij de boot.ini op de 1e primaire partie staat. Vervolgens lees ik dat als je werkt op de ene primaire parties je de andere primaire parties niet kan zien (ontzichtbaar) :? , terwijl ik nu gewoon beide primaire parties kan zien.

Hoe zit het eigenlijk ?

< dit stukje webruimte is te huur >

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:10
welke 2 os wi je installen ?

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• aex351
  • Laatst online: 00:05

aex351

I am the one

Topicstarter
windows vista :9~ , qua filesysteem etc zit ik goed. Het draait mij alleen om de partities, ik zie niet waarom je uberhaubt bijvoorbeeld logic parties zou moeten maken als je alleen maar 3 partities wilt.

[ Voor 84% gewijzigd door aex351 op 26-10-2005 21:43 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Vervolgens lees ik dat als je werkt op de ene primaire parties je de andere primaire parties niet kan zien (ontzichtbaar)
Dit is onzin, of diegene die dat uitkraamt heeft bijvoorbeeld de NTFS rechten verkeerd staan of probeert diegene vanuit een FAT-only OS (DOS/Win9X/Me) een NTFS partitie te benaderen ;) Het maakt geen donder uit op wat voor een partitie je je OS installeert, maar de opstartbestanden moeten inderdaad op een geactiveerde primaire partitie staan. Dat wordt volautomatisch door het OS zelf geregeld :Y)

Het voordeel van uitgebreide partities is, is dat je zoveel logische stations erop kunt maken als je wilt, terwijl je maar 1 logische station op een primaire partitie kunt maken én dat je maximaal 4 primaire partities op 1 schijf kunt maken.

Overigens is het bovenstaande met dynamische volumes volledig verleden tijd ;)

Hierover staat ook het eea in de FAQ van dit subforum beschreven. Check via de inhoudsopgave het gedeelte "Harddisks - softwarematig" :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 26-10-2005 22:48 ]

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Overigens is het bovenstaande met dynamische volumes volledig verleden tijd
Met het nadeel dat de volumes niet meer te lezen zijn in non Win200x/vista besturingssystemen. Het hangt er dus ook vanaf of de ts bijvoorbeeld Linux/pre Win2000 gebruikt/gaat gebruiken. :)

-

• Soldaatje
  • Niet online
Ik wel eens gehad twee keer XP op gelijk partities C en D, eerst C en toen D
Later Ubuntu geinstalleerd op C crashte het hele zooitje. Toen waren opstartbestanden weg van C en kon ik D ook niet meer in.

Weet iemand hoe je dit kan oplossen van te voren? Welke bestanden zijn voor Windows XP boot? En kan je die boot-bestanden ook op floppy back-uppen zodat je later nog access hebt?
Pagina: 1