Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschillen Celeron en Intel

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008

• Hymanz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 21:52
hallo ik heb laatst een celeron 2600 gekocht (256 cache)
nu wilde ik vragen hoe snel ie is ?
is dat 2,6 ghz ? of is het minder? 8)7
(daar had ik ooit iets van gehoord geloof ik

Verwijderd

ik had ergens gelzen dat celeron een soort afdankertjes zijn van intel pentium en zoals sempron bij amd. maar ik weet niet zeker of dit waar is

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verschillen Ice Tea en Lipton
Verschillen Windows en Microsoft
Verschillen Pindakaas en Calvé

Je wilt het verschil weten tussen een Celeron en een Pentium. Intel is de fabrikant en heeft de rechten over beide merknamen. Hoe snel 'ie is kan je vinden in benchmarks en de verschillen met z'n Pentiumbroertje kan je vinden door simpel even te zoeken. Verder had je dan ook gezien dat kloksnelheid niet de bepalende factor voor snelheid is.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:19:
ik had ergens gelzen dat celeron een soort afdankertjes zijn van intel pentium en zoals sempron bij amd. maar ik weet niet zeker of dit waar is
afdankertjes? :X De Celerons en Semprons richten zich op het midden en lage marktsegment, maar om ze daarom afdankertjes te noemen :X

[ Voor 18% gewijzigd door sdomburg op 26-10-2005 21:22 ]

Verwijderd

celeron is volgens mij gewoon een aparte lijn budget processoren van intel hoor, geen afdankers. net als sempron van amd ook gewoon de budget lijn is.

• syo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09-2008

syo

Verfant bmx'er

Afdankertjes is denk ik niet het juiste woord eerder lowbudget modellen..

offtopic:
Eerder iets voor: Processors, Mobo's & Geheugen

Tik lekker mee :) Klik, klik, klikkerde klik!!

• Hymanz
ja kwam ik ook achter :P

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-11 23:18
Het verschil zit 'm volgens mij vooral in de grootte van de caches

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:20:
celeron is volgens mij gewoon een aparte lijn budget processoren van intel hoor, geen afdankers. net als sempron van amd ook gewoon de budget lijn is.
klopt, maar het zijn wel pentiums met minder cache en minder pipelines... daardoor hebben ze minder hoge performance

en een Celly 2600 is echt 2600Mhz, maar de performance ligt lager dan een pentium op dezelfde kloksnelheid.
AMD heeft de Athlon xp en Athlon64 lijn, welke op een lagere kloksnelheid draaien, maar gelijk presteren met een originele Athlon van dezelfde kloksnelheid als de rating van die Athlonxp of 64.
Intel kent dat niet, dus een Celly 2600 is ook echt 2600Mhz, maar presteert gewoon minder.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Hymanz
ja maar wat is de kloksnelheid dan? 2,6?

• Hymanz
te laat met typen :P

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
heimpie14 schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:24:
ja maar wat is de kloksnelheid dan? 2,6?
Aantal Hz == Aantal Hz, zou wel erg raar worden anders?
Alleen zegt kloksnelheid niet alles, omdat het onder andere ook uitmaakt hoeveel je doet per klokslag.

Het antwoord op dit topic is gewoon 2.6 GHz. Wil je meer weten, zal je gewoon meer moeten lezen in Faqs en reviews.

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 26-10-2005 21:26 ]

{signature}

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Processorfabrikanten bakken hun processors van dezelfde core (bv cores met 512KB cache) op dezelfde productielijn, processortjes worden op de testbank gezet. Lees: automagisch overklokmachien, dat zoekt hoe hard een processor geklokt kan worden en men plakt een snelheids-etiketje op de processor. De snelste van zo'n serie zijn duur door hun zeldzaamheid, minder snelle processors zijn betaalbaarder door hun grote hoeveelheden. Als er veel vraag naar trage processors is, dan zal men op snelle processors een trage etiket plakken, vandaar die hoge overkloks met trage processoren.

Wat als er een stuk van de cache defect is? Dan kan je dat stukje cache afzetten door met een laser een lijntje door te branden, Celeron/Duron etiket opplakken en verkopen maar. Om de duurdere Pentiums geen roet in het eten te gooien knijpt Intel de FSB van Celerons af. Afdankertjes is nogal grof, maar het is zo.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 26-10-2005 21:32 ]

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 23:48
Maar zit er geen kern van waarheid in dat "afgekeurde" Pentium processoren, die nog wel goed genoeg zijn om als Celeron te functioneren, onder die naam gebruikt worden?

Zoiets hangt mij namelijk bij, maar ik kan het ook mis hebben :)

Edit: Met hierboven dus

[ Voor 10% gewijzigd door WildOne op 26-10-2005 21:30 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Voutloos schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:26:
[...]

Aantal Hz == Aantal Hz, zou wel erg raar worden anders?
Alleen zegt kloksnelheid niet alles, omdat het onder andere ook uitmaakt hoeveel je doet per klokslag.

Het antwoord op dit topic is gewoon 2.6 GHz. Wil je meer weten, zal je gewoon meer moeten lezen in Faqs en reviews.
precies.

Op de site van AMD staat een mooie uitleg hoe je kan "berekenen" hoe snel een processor is.
namelijk: IPC * clockspeed = performance
IPC staat voor Instructions Per Clock, oftewel, het werk wat de processor kan verzetten op elke puls van de klokfrequentie.
omdat een AMD een hele hoge IPC heeft, hoeft de clockspeed niet zo hoog te zijn om goede resultaten te behalen.

Intel heeft altijd volgehouden dat pure clockspeed de belangrijkste factor is, maar dat is dus onzin.
Dat is mooi te zien in het verschil tussen een Celeron en een Pentium.
De Celeron draait wel op dezelfde clockspeed, maar is bij lange na niet zo snel als een Pentium.
Wat de werkelijke performance is, is wel af te lezen in benchmarks, die weer goed te vinden zijn via Google.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Nah, wat rapute zei klopte wel, maar nu niet meer nu het productie proces zo sterk verbeterd is en de vraag naar celerons sterk gestegen is, produceren ze de celerons appart, omdat ze anders door hun zeldzaamheid erg duur zouden worden.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mja. Ga de volgende keer eerst eens flink zoeken. Ten eerste staat het antwoord op je vraag vast ook wel ergens anders op dit forum en op Internet, en ten tweede loop je dit in een verkeerd subforum te posten.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.