Zoals jullie misschien weten geldt sinds 29 maart 2004 een nieuw beloningssysteem voor werknemers van bedrijven die vallen onder de CAO voor Uitzendkrachten.
Het beloningssysteem komt erop neer dat als je als uitzendkracht of gedetacheerde 26 weken bij dezelfde inlener hebt gewerkt, je ook beloond moet worden volgens het beloningssysteem van de inlener.
Dit staat als volgt in artikel 22:5b van de CAO voor Uitzendkrachten:
Omdat ik volgens mij aan alle voorwaarden voldoe om beloond te worden volgens de beloningsschaal van de inlener (meer dan 26 weken bij de inlener, voor de overheid geldt de beloningsschaal voor ambtenaren, de BBRA), ben ik natuurlijk verhaal gaan halen bij mijn werkgever, aangezien de BBRA salarisschaal voor mij veel gunstiger is dan mijn huidige salarisschaal.
Mijn werkgever is echter van mening: "Aangezien je via *detacheringsbureau* bij *inlener* zit word je niet ingeschaald via de BBRA."
Het lijkt mij oneerlijk dat alleen omdat het detacheringsbureau ertussen zit ik geen recht heb op de inlenersbeloning (het detacheringsbureau doet eigenlijk niets anders dan geld doorsluizen). Ik val dus blijkbaar tussen wal en schip hierdoor!
Ben erg benieuwd naar jullie visie!
Het beloningssysteem komt erop neer dat als je als uitzendkracht of gedetacheerde 26 weken bij dezelfde inlener hebt gewerkt, je ook beloond moet worden volgens het beloningssysteem van de inlener.
Dit staat als volgt in artikel 22:5b van de CAO voor Uitzendkrachten:
Nu werk ik al vanaf januari 2002 jaar bij dezelfde inlener op detacheringsbasis via het uitzendbureau. Eerst rechtstreeks via het uitzendbureau, maar sins juli 2003 via een ander detecheringsbureau, omdat de inlener geen personeel rechtstreeks van het uitzendbureau meer kon inlenen vanwege de verplichte Europese aanbesteding voor personeel (inlener is overheid). Omdat de inlener mij graag wilde behouden en ik het daar ook naar m'n zin heb, is de constructie via het detacheringsbureau opgezet.b. In afwijking van het bepaalde in de leden 2, 3 en 4 wordt nadat de uitzendkracht
in 26 weken voor dezelfde uitzendonderneming arbeid heeft verricht ten behoeve
van dezelfde inlener, onafhankelijk van de aard van de werkzaamheden, de rechtens
geldende beloning van de werknemer, werkzaam in een gelijke of gelijkwaardige
functie in dienst van de inlenende onderneming toegekend aan de uitzendkracht.
De inlenersbeloning als bedoeld in dit lid is samengesteld uit de navolgende elementen,
overeenkomstig de bepalingen, zoals die gelden in de inlenende onderneming:
1. uitsluitend het geldende periodeloon in de schaal;
2. de van toepassing zijnde arbeidsduurverkorting. Deze kan - zulks ter keuze van
de uitzendonderneming - gecompenseerd worden in tijd en/of geld;
3. toeslagen voor overwerk, verschoven uren, onregelmatigheid (waaronder feestdagentoeslag)
en ploegentoeslag;
4. initiële loonsverhoging, hoogte en tijdstip als bij de inlener bepaald;
5. kostenvergoeding (voorzover de uitzendonderneming deze vrij van loonheffing
en premies kan uitbetalen: reiskosten, pensionkosten en andere kosten noodzakelijk
vanwege de uitoefening van de functie);
6. periodieken, hoogte en tijdstip als bij de inlener bepaald.
De in dit lid bedoelde telling van 26 weken herbegint na een onderbreking van de
verblijfsduur bij desbetreffende inlener van 26 weken of meer.
Omdat ik volgens mij aan alle voorwaarden voldoe om beloond te worden volgens de beloningsschaal van de inlener (meer dan 26 weken bij de inlener, voor de overheid geldt de beloningsschaal voor ambtenaren, de BBRA), ben ik natuurlijk verhaal gaan halen bij mijn werkgever, aangezien de BBRA salarisschaal voor mij veel gunstiger is dan mijn huidige salarisschaal.
Mijn werkgever is echter van mening: "Aangezien je via *detacheringsbureau* bij *inlener* zit word je niet ingeschaald via de BBRA."
Het lijkt mij oneerlijk dat alleen omdat het detacheringsbureau ertussen zit ik geen recht heb op de inlenersbeloning (het detacheringsbureau doet eigenlijk niets anders dan geld doorsluizen). Ik val dus blijkbaar tussen wal en schip hierdoor!
Ben erg benieuwd naar jullie visie!
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.