'ADSL-modem/router' op kabelverbinding; herstarten nodig *

Pagina: 1
Acties:

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-04 17:09
Goedenavond, onderstaande tekst komt uit een andere topic en heeft betrekking op mijn netwerkaansluiting met kabelinternet.

Op de kabelmodem (Motorola, zwart) zitten 2 uitgangen voor een telefoonlijn (tel1 en tel2), 1 voor een UTP-kabel, een USB ingang, de voeding ingang en uiteraard voor de kabel. Via de kabelmodem wordt er ook gebruikt gemaakt om te bellen (1 pakket: tv, internet en bellen dus).

Ik had nog een ADSL multi pc modem liggen met 4 uitgangen voor UTP kabels.

Nu heb ik dus een klein kabeltje van 1 meter gebruikt voor de UTP ingang van de kabelmodem en deze verbonden met 1 UTP ingang van het multi pc modem. Dus heb ik nog 3 uitgangen over. Nu heb ik 2 computers aangesloten en dus nog 1 UTP ingang over. Ik kan mij herinneren toen ik nog gebruik maakte van de ADSL multi pc modem dat deze verbonden was via de WAN verbinding op de ADSL modem en ik hier 4 poorten over had om computers op aan te sluiten.

Ik heb dus kabelinternet bij Casema. Om meerdere computers te gebruiken op internet heb ik voor het netwerk gebruikt gemaakt van mijn oude router van zonnet/versatel. Toen ik nog dit abonnement gebruikte van Zonnet had ik geen problemen als mijn computer uit was gezet en opnieuw aanzette; ik had direct verbinding met internet. Nu moet ik dus telkens de router aan en uitzetten, wil hij weer verbinding hebben met het internet en netwerk. Best vervelend, aangezien de router niet dicht bij mijn pc staat. Kent iemand dit probleem en eventueel de oplossing? Ik ben hier niet helemaal zeker van, maar volgens mij is het bij 1 pc van de 2 in het netwerk die dit probleem heeft.

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-04 17:58
Ik begrijp er helemaal niks van.

Duidelijke topictitel trouwens. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door havana op 26-10-2005 19:34 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je wil nu verbindingmaken naar internet (kabelinternet dus) met tussenkomst van een ADSL modem?

Kan je niet beter een router/switch achter je kabelmodem hangen?

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Als jouw oude router van Versatel/whatever een combiding is (modem en router ineen) dan hoop ik dat je de modem functie kan uitzetten zodat je alleen de router overhoudt.
Als dit niet lukt dan zal je problemen blijven houden met deze setup (please do correct me if i'm wrong) omdat je modem blijft dwars liggen.
Als je daarintegen de netwerkstekker uit je huidige modem niet in de wanpoort stopt maar in poort 1, 2, 3 of 4 dan verwacht ik dat jouw router alleen nog maar als switch werkt.
Als dat zo is, dan is het logisch dat er maar 1 PC tegelijkertijd kan internetten en dat je je router steeds moet opstarten om het IP vrij te geven (niet helemaal correct, maar for the sake of argument voldoende). Een switch is namelijk slechts een (slimme) hub.

Kortom, koop een echt breedband router....

(Hmmmmmmmmmm, ik loop weer te spuit elfen) :)

[ Voor 5% gewijzigd door AKA_ACE op 26-10-2005 19:40 ]

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• Roncom
Ik zal het even duidelijker proberen uit te leggen:

Tot een half jaar geleden had ik ADSL family bij zonnet en daarna versatel. Hierbij was de keuze uit een usb modem of een adsl router. Ik had voor het laatste gekozen, omdat ik gebruik wilde maken van meerdere computers op internet. Dit werkte prima en beide computers konden elk moment, elk tijdstip en na elke reboot altijd toegang krijgen tot internet.

Na de overstap op Casema kabelinternet en tot vorige week internet te hebben gehad op 1 computer, wilde ik mijn nieuwe pc ook aansluiten op internet. De vraag was nu hoe ik dat ging doen, aangezien de modem die geleverd was door casema geschikt was voor 1 pc om te kunnen internetten.
Ik herinnerde mij de router van mijn ADSL abonnement en zodoende heb ik die gebruikt. Ik heb 1 kabel gebruikt om de huidige kabelmodem te connecten met de ADSL router en deze router gebruikt om de 2 pc's aan te sluiten. Ik hoopte dus op deze manier allebei de computers op internet te krijgen. Dit lukte dus ook, alleen als ik mijn nieuwe pc afsluit en opnieuw aanzet, moet ik eerst de ADSL router aan- en uitzetten wil ik weer verbinding krijgen. Iets wat ik voorheen met dezelfde router, meerdere computers en het ADSL abonnement van zonnet niet had.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
anders ga je gewoon even in je andere topic verder, en laat je die naar NT verplaatsen? Ik kwam [rml][ Casema/kabel] Router resetten na pc reboot[/rml] gisteren namelijk in IT van je tegen. We houden niet van crossposten. Daarnaast had je voor zover ik kan zien je vraag ook al in [rml][ Wanadoo/Casema Cable] Ervaringen topic - Deel 2[/rml] gesteld :)

[ Voor 19% gewijzigd door sanfranjake op 26-10-2005 20:02 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:14

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Er zijn in principe 2 eenvoudige oplossingen.

Oplossing 1: In 1 pc een extra netwerkkaart stoppen (mogelijk heb je al 2 netwerkkaarten in een pc zitten), en gebruik internet delen-functionaliteit van windows xp. Dit houdt wel in dat de pc die internet deelt altijd aan moet zijn, en dat als de 2e pc veel netwerkverkeer gaat trekken, jouw pc daar trager van kan worden (zelf meegemaakt).

Oplossing 2: Een router halen (bijvoorbeeld een WLan accesspoint), de kabel vanaf de kabelmodem in de router stoppen, en die het IP van je provider laten verkrijgen (mogelijk dus een vaste naam zoals bij @Home het geval is/was). Hier sluit je vervolgens de pc's op aan; ze krijgen dan een IP-adres van de router (meestan in 192.168.x.x range).

Oplossing 3 lijkt op oplossing 2 maar is een stuk ingewikkelder: Een softwarematige firewall door een oudere pc met 2 NIC's te nemen, hier linux op te zetten (kernel 2.4.20/hoger of 2.6) en met behulp van iptables het verkeer van binnen door te laten en van buiten wat niet op antwoord voor binnen komt, te blokkeren. Hier moet je achter dan een extra hub of switch hangen, maar dat kost ook geen drol meer tegenwoordig.

Hier kon uw advertentie staan

• AKA_ACE
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

AKA_ACE

The true Marx...

(overleden)
Ik zal je toch nog even snel uitleggen wat er fout gaat....

Met je ADSL modem/router heb je een alles in 1 apparaat.
Helaas zit er op jouw ADSL m/r geen wanpoort voor je modem.
Dus steek je de modem netwerkstekker in poort 1, 2, 3 of 4 (ergens anders past het niet dus je moet wel).
Op het moment dat je dit doet werkt je router niet meer (geen dhcp dus ook geen ip adressen uit te delen) maar wordt het een switch omdat er geen signaal op de (ingebouwde) wanpoort zit.
Een switch doet namelijk alleen maar switchen en niet routeren zoals een router doet (en dat routeren is nou net wat jij wil).

Dus dump die modem/router (of maak iemand anders er blij mee of gebruik hem als switch) maar schaf een breedband routertje aan.......

Echt waar..... :)

Gezocht: low-stakes cashgame pokerspelers uit regio Rotterdam voor een wekelijks cashgame, DM mij voor info...

• Roncom
sanfranjake schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:00:
anders ga je gewoon even in je andere topic verder, en laat je die naar NT verplaatsen? Ik kwam [rml][ Casema/kabel] Router resetten na pc reboot[/rml] gisteren namelijk in IT van je tegen. We houden niet van crossposten. Daarnaast had je voor zover ik kan zien je vraag ook al in [rml][ Wanadoo/Casema Cable] Ervaringen topic - Deel 2[/rml] gesteld :)
Ja sorry, ik dacht dat hij in het netwerk topic beter op zijn plaats was, aangezien het meer een netwerkprobleem lijkt te zijn. Excuses!

• Roncom
Ik heb even gezocht naar een juist plaatje en omschrijving en kwam deze tegen:

http://tweakers.net/aanbod/advertentie/22235

Het gaat dus om deze ADSL router. Er zit wel een WAN aansluiting op.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Je hebt niets aan een ADSL-modem op een kabelverbinding. Echt niet. En voor €50,- ofzo heb je een nieuw routertje dat wél met kabelinternet om kan gaan, zowel door in te loggen als door automatisch gegevens te verkrijgen. Sim-pel.

We are shaping the future

• Roncom
Oké, oké...maar het rare is wel dat ik gewoon kan internetten. Het enige vervelende is dus dat die ADSL modem elke keer gereset moet worden als ik mijn computer opnieuw opstart/aanzet.

Verwijderd

Stekkertechnisch zou het niet moeten kunnen. Als dat werkelijk een MultiPC ADSL-modem is, zou deze een RJ-11 WAN-aansluiting moeten hebben - of een RJ-45 voor ISDN, maar dan werkt het nog steeds niet omdat je daar niet zomaar een Ethernet verbinding in kan proppen. Maargoed, een nieuw routertje kost tegenwoordig niks meer.

Verzin in het vervolg graag even een duidelijke topictitel en probeer even na te denken voor je een vraag zomaar op drie verschillende plaatsen gaat posten.

• Roncom
Ik had inderdaad kunnen vragen of de topic verplaatst kon worden. De titel doe ik normaal altijd specifieker, ik kan het ook niet plaatsen dat ik die naam er aan gegeven heb, maar volgens mij had ik dit even snel neergezet. Excuses hiervoor!

Voorlopig werkt het internet wel goed, exclusief het herstarten en vind ik 50 euro nog te veel om het gehele probleem te verhelpen dus wacht ik nog even totdat ik een leuk prijsje tegenkom. In ieder geval bedankt voor de hulp.

Trouwens, ik zette dus zojuist mijn computer aan het internet werkte nu wel. Ik begrijp niet hoe het de ene keer wel direct werkt en de andere keer de modem geresest moet worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Roncom op 27-10-2005 17:41 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als ik het goed begrijp gebruik je je oude multi-user modem (router) als switch..

dus gebruik je daar alleen de 1 2 3 4 verbindingen van? (zodat je 3 pc's kunt aansluiten)

Afbeeldingslocatie: http://gotwiki.spider007.net/images/c/ca/Routeralsswitch.jpg

Ik schat in dat je de dhcp server van die oude router/modem niet hebt uitgeschakeled, dus dat die SOMS ook nog ip-adressen uitdeeld zodat het niet dan werkt. Oplossing is dan dhcp in deze swtich/adslmodem uit te schakelen. /Edit: of je ip adres vast in te stellen ipv via dhcp verkrijgen.

discliamer: als ik het goed snap dus.

of dit het probleem is is te bewijzen door de output van "ipconfig /all" (start -> uitvoeren -> cmd -? ipconfig) als hij niet werkt te vergelijken met als hij wel werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door leuk_he op 27-10-2005 18:12 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Roncom
Hoi! De modem ziet er inderdaad ongeveer hetzelfde uit en ik zal later op de avond even proberen wat je zei, ik denk dat dit wel eens de oplossing zou kunnen zijn. Moet nu even weg...
Pagina: 1