Toon posts:

_-=<Anti RSI !!!!>=-_

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
,'n pa heeft op het werk een standaard muis (mac :() maar hij moet dus tekening maken op z'n pc (bouw tekeningen enzo)..maar hij heeft ontzettend last van RSI en neemt dan ook regel matig vrij.
maar mijn vraag .ik moest dus kijken naar een goede muis! en wat is nou een goede muis die ook in een macje kan...prijs speelt geen rol..,
ik zit al te kijken naar andere opties zoals tracbal of tekentablet maar daar heb ik slechte ervaringen mee,is dat zo? zijn die echt verrot of is dat alleen maar wennen:?

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
.sS$ Leuke versiering... :) $Ss.

Verwijderd

hij moet zowiezo veel rust nemen tussen door een nieuwe mac heeft volgens mij ook usb dus zou je een microsoft intelli kunnen kopen heb ik ook super fijn maar het blijft een muis !

je blijft bijna altijd in de zelfde houding zitten

Verwijderd

Als je (of je pa in dit geval) al zo'n verschrikkelijke last heeft van RSI moet je niet doorgaan met computeren natuurlijk!
Je moet gewoon een hele tijd rust nemen anders word het alleen maar erger... je arm gaat constant pijn doen en je kan niet eens normaal meer een kopje optillen aan het eind...

maar als je per se door moet met werken zou ik iig voor een tekentablet gaan ipv een muis.

Het is idd ff wennen, maar met een tekentablet heb je minder kans om de RSI te verergeren...

Verwijderd

ik heb zelf een mouse-bungee gemaakt met resten waterleiding materiaal.
werkt heel goed en ik heb absoluut minder last van RSI.

ik heb een logitech wheel mouse.

hou rekening mee dat de muis licht genoeg is en ergonomisch van vorm is. draadloze muizen zijn heel handig maar zijn meestal zwaar. ikzelf zou geen MS muis nemen omdat ie veels te hoog is voor mijn pols.
mijn muis met de bungee werkt veel beter dan een draadloos muis denk ik. en is ook veel goedkoper. ik probeer eens een foto ervan te posten.

dus: koop een goeie muis. ik prefereer logitech muizen vanwege de ergonomische vormgeving en koop of maak een mouse bungee

greetz

Verwijderd

btw. logitech muizen zijn mac compatible voor zover ik het weet.

en probeer een te testen welke hoogte van de elleboog vs. hoek onderarm ideaal is voor de zithouding. voor velen is het uniek. bij mij moet de muis geplaats zijn bij een hoek van 110 graden.

hoop dat je ook rekening mee houdt

Verwijderd

veel rust nemen is idd het beste ja, verder als je toch met de pc moet werken kun je proberen af te wisselen tussen een ergonomische muis en een tekentablet. ik weet niet of er ook een versie van workpace voor de mac is, maar misschien is er ook een ander anti rsi progamma voor de mac.
succes ermee

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Ik heb ene muis gekocht bij www.backshop.nl

die verkoopt ergo muizen, geen hightech onzin maar een goed degelijke muis met duimsteun, verkrijgbaar in links en rechtshandig model en verschillende maten zodat ook mensen met grote of kleine handen de juiste maat kunnen kopen.

hij bevalt mij perfect..

en wederom : neem RSI klachten serieus... Ik deed het niet,en zit nu meer dan een jaar ziek thuis..

(en kom nou niet met de standaard opmerking "wat doe je dan achter de computer", dat is dus je reinste bullshit..)

IP Rocks

Verwijderd

Het beste is zo min mogelijk de muis gebruiken (tja, logisch). Dus zoveel mogelijk met de toetsen werken. Wellicht dat daar verbetering te vinden is. Dus zorg dat je toetsencombinaties kent!!

Een goed keyboard met eventueel extra toetsen is misschien ook handig.

Verden zou ik als muis een 3knops nemen (en de middelste bijvoorbeeld op dubbelklikken instellen) of een scrolmuis (als hij dat veel moet doen).

Een muis zonder balletje is denk ik ook beter, want als de muis nooit hapert kun je relaxer werken.

Misschien zijn er ook wel programma's te vinden die het aantal muisbewegingen minder kunnen maken? Zoals KDE2 (linux) bijvoorbeeld in elkaar steekt qua layout heb je minder muisbewegingen nodig dan met windows. (misschien heeft de mac dat wel, weet ik niet. Ik heb er geen)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 15:36
die mac muizen zijn inderdaad rot. vooral de i-mac muisies, veeeeeel te klijn en maar 1 knop(!) :r

koop gewoon een logitech mouseman optical. die gooi je gewoon op de usb poort van die mac. moet werken.

Verwijderd

kunnen we daar MAC niet voor aanklagen en $$$ eisen?

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:08

Killjoy

Klingon lawn products

Ik heb een paar jaar geleden gewerkt met calcomp tabletten en puck. Had na 3 maanden al last. Ben dus persoonlijk niet zo'n voorstander van tablets. Alle collega's die regelmatig tekenden hadden wel rsi klachten.................... nee hoor, ligt niet aan de apparatuur zei de chef. BARF!

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:01
RSI is een kwestie van een verkeerde houding.

Geen enkel hulpmiddel zal verbetering bieden zolang je daar niet eerst aan werkt.

Onthoud dit nou eens:
Er is geen magisch anti-RSI middel !!! :'(

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Verwijderd

Hmmm...ik had ook last van beginnende RSI, maar ben toen overgeschakeld op een tekentablet en sindsdien helemaal geen last meer ("pijn" is langzaam weggegaan)

Verwijderd

Topicstarter
dit zet me wel aan het denken allemaal8-)
dus ik moet een lichte muis hebben die ook optisch is..

heeft iemand ervaring met een trackball (lijkt mij niks..maar je weet nooit:))

deze mac van m'n pa heeft geen usb poort :(
maar ik weet niet of de mac ps/2 of serieël heeft :? dus dat zal ik f moete opzoeken

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Op woensdag 17 januari 2001 22:21 schreef Mr_Blobby het volgende:
RSI is een kwestie van een verkeerde houding.

Geen enkel hulpmiddel zal verbetering bieden zolang je daar niet eerst aan werkt.

Onthoud dit nou eens:
Er is geen magisch anti-RSI middel !!! :'(
Helemaal mee eens, de muis is maar een klein onderdeel van de gehele werkplek. Ga liever met de klachten naar eeen bedrijfs-arts of fysio, die kunnen bepalen wat de beste oplossing is.
Binnen het bedrijf hier mag je veel geld uitgeven als het gaat om ergonomische muizen, stoelen en andere dingen, mits dit door de bedrijfs-arts voorgeschreven wordt.
Hou er rekening mee dat ieder persoon anders is en bv. een muis die door anderen de hemel ingeprezen wordt jouw klachten juist kan verergeren.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Volgens de verpakking van mijn Logitech Mouseman Wheel Optical is hij compatible met macOS ja, gewoon op USB en de drivers van de CD.

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

s3mt3x

I choose not to know...

Als die Mac geen USB heeft dan is ie al wat ouder en sowieso uitgevoerd met ADB (Apple Desktop Bus). Daar past alleen Apple en Apple clone spul op. In elk geval geen Logitech. Gaat waarschijnlijk goud kosten, ALS je al iets anders kan krijgen. Schijnen overigens wel converters voor te krijgen te zijn. Probeer het eens bij Macwarehouse of www.chipmunk.nl.

Trackballs schijnen wel aardig te werken hoewel ik mensen met RSI ken die destijds hierop overstapten en vervolgens last van hun duim kregen...

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

Verwijderd

Topicstarter
ja das lullig

• Jan de Olde
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-01 18:42
Voor iedereen die beweert dat er geen magisch anti RSI middel is... Het volgende appaatje heeft mij dus van alle problemen af geholpen. Ik kan nu zelfs weer hele avonden UT spelen terwijl ik dat daarvoor nog geen 10min vol kon houden. Daarvoor heb ik toch zeker een paar jaar met een zeer pijnlijke pols rondgelopen.
www.keyalt.com/furniture/ergorest.htm

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

http://www.wacom.de/Products/intuos/intuosA4r.htm

Beetje afhankelijk van de gebruikte beeldscherm-resolutie.
Onder de 1600x1200 voldoet de A6/Graphire ook goed (hierboven is een Intuos aan te raden, de graphire heeft niet zoŽn hoge resolutie), zou wel voor Wacom gaan en absoluut niet voor die goedkope zooi als Dynalink of Lenco.

Gebruik nu al 2 jaar een Wacom en ik zit veel proffesioneel tekenwerk (3dMax, Maya, AutoCAD etc) te doen en helemaal nergens meer last van. Als ik een half uurtje intensief met een muis werk zit mijn pols vast.
Went binnen een dag, daarna wil je geen muis meer voor tekenwerk. (en ook geen Mac by the way :)).

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
er zijn toch van die dingen die maken ps/2 naar usb offeu klopt dat niet8-)

en heeft een mac je ps/2 want hij heft geen USB!!:(

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Is zeker ook voor de Mac te krijgen, moet je ff op de site van Wacom kijken, staat het wel op. (het is USB of serieel, de PS-2 heeft ie alleen nodig voor de voeding, bij de USB versie heb je daar geen last van)

de betaler vervuilt

Verwijderd

Bekend probleem idd:(
Neem gewoon een Trackball, die kan je gewoon op je been leggen ofzo, dus heb je toch een vrij natuurlijke houding.:)

Verwijderd

http://www.backshop.nl/NL/indexnl.html
die backshop heeft tal van muizen ook voor de mac!

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Neem gewoon een Trackball, die kan je gewoon op je been leggen ofzo, dus heb je toch een vrij natuurlijke houding
Wel eens technische tekeningen proberen te maken met een trackball?!

de betaler vervuilt

Verwijderd

Topicstarter
dat lijkt mij ook lastig

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik werk hier met een trackball

Ik vind het na een poosje wennen wel veel fijner!

Heeft m'n pa gekocht voor zijn opkomende RSI
ook op zijn werk heeft hij z'n trekbal staan.

Hij heeft minder last van zijn arm nu....

Kunt ook eens links leren muizen ?!? :)

www.kuiphuis.nl

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je alle posten door leest kan ik maar 1 conclusie trekken, AFWISSELING.
Iedereen had eerst klachten met de ene muis, wisselde en kan nu weer lekker werken.
Dus als een GOEDE muis koopt, koop er dan meteen een goede trackbal bij, kun je afwisselen.

Als je bv. een trackball lekker vind om te surfen, en een muis om te gamen, zit je alvast in 2 posities veel te werken, is altijd beter dan 1.
Daarnaast is een RSI pakket ook wel veilig.

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-02 09:10
als je pa zo doorgaat met klachten kan hij over een half jaar of zo stoppen met zijn baan. Als ik hem was zou ik maar naar de bedrijfsarts gaan.
mijn moeder heeft ook rsi en die kan bijna niks meer met haar hand en arm doen.
succes ermee

debeerzietzevliegen.nl

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 06:45
gewoon lekker de zietewet in...:)

lekker vrij

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 24 januari 2001 17:27 schreef Steel-Frog het volgende:
gewoon lekker de zietewet in...:)

lekker vrij
grapjas...:(

maar idd hij moet gewoon naar eenbedrijfs arts gaan en veel afwisselen! :)

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:38

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Heb je daar niet zoiets als een ARBO-wet voor?!? Of doen ze daar bij dat bedrijf niet aan :?
Want RSI is dus echt ff géén grapje :(

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Verwijderd

Topicstarter
ja ik denk het wel,zal es vrage

en nee RSI is geen lol

ík heb het zlef ook weleens en ik heb het ook heel erg gehad
daat je er dus bijna niks mee kon (je arm )en das nie cool
Pagina: 1