[XP] Hoog cpu gebruik, hardwareprobleem?*

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wine
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
Mijn PC heeft rare kuren. Zodra ik maar een kleine aplicatie open schiet het cpu gebruik omhoog en is de pc niet vooruit te branden. Als ik winamp draai zitten er tikken in het geluid. Ook de systeemkast lijkt meer herrie te maken als normaal.

Het systeem:

Fujitsu siemens Intel P4
3 GHZ 512mb

Geen virussen,geen spyware, gecontroleerd met adaware spybot en pc cillin 2002 (trend micro). Geen rare processen die naar mijn ziens die veel cpu gebruiken. Ik heb met msconfig alleen de virusscanner als opstartend proces gekozen.

Ik heb speedfan gedraait en kreeg hierbij

fan1: 0 rpm
fan2: 2700 rpm
fan3: 0 pm

temp1: 87c (met vlammetje)
temp2: 42c (oke vlaggetje)
temp3: 127c (met vlammetje)
HD0: 47c (oke vlaggetje)

Ik heb alleen geen idee of dit normale waarde zijn.

Wie heeft een idee?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er vanuitgaande dat Temp1 een correcte waarde is verklaart het wel het gedrag van jouw computer. Bij die temperatuur begint een Pentium 4 te throttelen om te voorkomen dat de CPU oververhit. Er worden dan ofterwel idle cycles doorgejaagt of de kloksnelheid wordt verlaagd (afhankelijk van het type en model CPU) om de processor af te koelen. Hierdoor boet je natuurlijk wel (veel) prestaties in.

Je kan nakijken of je processor aan Thermal Thottling doet met een programma zoals dit:
http://cpu.rightmark.org/products/rmclock.shtml

Temp3 is trouwens een niet aangesloten of een brakke sensor. De waarde 127°C of -127°C duidt dit aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-10-2005 18:21 ]

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

87 graden?
127 graden?

Dat lijkt me niet kloppen, dan had je systeem al lang er mee gekapt. In de bios kun je zien bij welke temperatuur de PC vanzelf uit gaat. Zoals ik het nu kan zien wordt je videokaart of je CPU meer dan 100 graden en dan zou deze al lang kapot zijn :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Controlleer de temps eens in de bios, dat is stukken betrouwbaarder dan speedstep.

• wine
cpu throttle is 1120 MHz

• Admiral Freebee
  • Niet online
Doe de volgende dingen eens:

Kijk je temperatuur na in het BIOS om foute uitlezingen te vermijden
Als het BIOS ook hoge temperatuurwaarden aangeeft: maak je computer open en voel aan het CPU koelblok. Verwijder eventueel stof en kijk of de fan nog goed draait. Als het koelblok koud of lauw is terwijl de temperatuur heel hoog ligt dan is er slecht contact tussen heatsink en CPU.

• wine
BIOS

thermal sensor

CPU failed
System OK

• wine
Admiral Freebee schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:43:
[...]

Doe de volgende dingen eens:

Kijk je temperatuur na in het BIOS om foute uitlezingen te vermijden
Als het BIOS ook hoge temperatuurwaarden aangeeft: maak je computer open en voel aan het CPU koelblok. Verwijder eventueel stof en kijk of de fan nog goed draait. Als het koelblok koud of lauw is terwijl de temperatuur heel hoog ligt dan is er slecht contact tussen heatsink en CPU.
Is die waarde bij Trohtlle slecht, wat wil dit betekenen?

• Admiral Freebee
  • Niet online
wine schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 19:15:
[...]

Is die waarde bij Trohtlle slecht, wat wil dit betekenen?
Sja, volgens mij wilt die waarde zeggen dat de Thermal Throttle bij je CPU geactiveerd is. Waarschijnlijk wordt hij te warm.

Kijk in je BIOS ook eens de temperaturen na. Normaal gezien is er ergens een menu genaamd PC Health (of zoiets in de aard) en kun je daar de CPU temperatuur uitlezen.

• wine
Admiral Freebee schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 20:45:
[...]

Sja, volgens mij wilt die waarde zeggen dat de Thermal Throttle bij je CPU geactiveerd is. Waarschijnlijk wordt hij te warm.

Kijk in je BIOS ook eens de temperaturen na. Normaal gezien is er ergens een menu genaamd PC Health (of zoiets in de aard) en kun je daar de CPU temperatuur uitlezen.
BIOS

thermal sensor

CPU failed
System OK

[ Voor 6% gewijzigd door wine op 26-10-2005 21:59 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
wine schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 21:49:
[...]

BIOS

thermal sensor

CPU failed
System OK
Ja, dat heb je al gezegd maar kan je een beetje uitwijden over deze boodschap? Wanneer krijg je hem?
Staan er geen temperaturen bij?

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-10-2005 22:01 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Over welk OS hebben we het hier? Dan zet ik dat per de Windows Operating Systems - Policy in de titel :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• wine
sanfranjake schreef op donderdag 27 oktober 2005 @ 00:35:
Over welk OS hebben we het hier? Dan zet ik dat per de Windows Operating Systems - Policy in de titel :)
XP

In de bios is verder niks te vinden dan de informatie die hierboven staat,dus geen exacte temperatuuren.

Ik heb nog een screenshot gemaakt van taakbeheer:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/daanwijnhoven/cpu.PNG

Verwijderd

Lijkt er erg op dat je cpu fan aan het overlijden is of inmiddels overleden is. P4 gaat throttelen bij te hoge temperaturen. Ik zie ook bij fan 1 geen waarde staan wat mijn vermoeden min of meer bevestigt. Ik zou je kast eens openen om te kijken naar je cpu fan.........

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
In een moderne BIOS is meestal wel iets te vinden over de temperatuur van je CPU hoor, weet je zeker dat je goed hebt gekeken? Verder lijkt het me dat je koeler niet goed is bevestigd (misschien te weinig koelpasta) of dat je CPU Fan het heeft begeven. Hierdoor gaat de CPU zichzelf terugklokken, waardoor jij merkt dat hij langzaam is.

Die melding:
CPU failed
lijkt me ook niet erg oke trouwens...

[ Voor 11% gewijzigd door Borizz op 27-10-2005 13:40 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet nog even [XP] in de topictitel :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1